Hur snabbt kan en telefon hackas (inkluderar router). Alla svar uppskattas.

Permalänk

Hur snabbt kan en telefon hackas (inkluderar router). Alla svar uppskattas.

Hej jag är ny här och vill såklart beklaga mig ifall det finns trådar (hittade inga så jag prövar här).

Om ni vill så öppnar jag en annan tråd med routern.
Men vi prövar här först då det hänger ihop.

(Jag har en android ifall ni undrar)

Jag undrar hur snabbt en telefon kan hackas.
Mina frågor gäller såhär:

(Jag har läst lite och förstår att det handlar om ett program som testat lösenord skl brute-force-attack)

1. Är det slut för routern om den är hackad?

-Alltså då kommer dom åt alla datorer och mobiler som är uppkopplade mot routern. (Kör via comviqs egna nät för tillfället)

2. Hur snabbt kan dom hacka?

- Jag köpte en ny telefon och då var man tvungen att använda en routers internet då mitt inte fungerade med internet-operatörernas internet.

Så egentligen kan allas telefoner bli hackade via att man MÅSTE använda sig av routern och den kanske då är hackad.

Jag ska meddela att jag tror att routern är hackad och min dator och min andra mobil verkar vara hackade.

Jag var då inloggad jag TROR högst 30 sekunder på den nya mobilen. Kan har varit mer. I sådana fall 1 - 3 min inte mer.

Min fråga är då han dom då hacka den nya telefonen på bara 30 sec? Jag stängde av efter installationen av mobilen.

(Använder såklart inte routerns nät längre)

Med vänliga hälsningar SB.

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora frågan är förstås: exakt vilka beteenden är det som gör att du tror att de olika enheterna är hackade?
Jag tycker nämligen att det låter extremt osannolikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Det är väl inte den stora frågan egentligen. Det är ju mer om den är hackad eller inte.

Iaf.

Det som har hänt är då. Att man pausar videos på tex Youtube. Höll en flat hand för att dubbelkolla att det inte var jag. Alltså stänger av och sätter på videos.

Inte forumets del men vi skriver det ändå.

Olika flikar på datorn sätts på när jag har dom uppe.

Och mobilen är seg och det segar vid vissa användningar som tex Mozilla sökningar och annat.

Vad jag tror det är en som försöker visa "makt" som det tydligen heter inom it världen.

En som vill visa vad han kan.

Permalänk

Frågan är då bara om dom har tillgång till routern så kan dom hacka mobilen då den är tvungen att ställa in sig med trådlöst router nät? Typ 30 sec inställningar är det väl.

Permalänk
Medlem

För någon statistik på hur många helt nya användare som postar sin första tråd om att de blivit hackade, med riktig luddiga förklaringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

För någon statistik på hur många helt nya användare som postar sin första tråd om att de blivit hackade, med riktig luddiga förklaringar?

Ofta mot slutet av veckan också, som av en händelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Säkerhetsbolaget:

-Alltså då kommer dom åt alla datorer och mobiler som är uppkopplade mot routern. (Kör via comviqs egna nät för tillfället)

Nya konton som helt utan bevis för att något har hänt påstår att deras enheter har blivit hackade brukar vara troll eller ha någon form av psykiska problem. Så du får ursäkta om du blir lite skeptiskt bemött tills du har kommit med något trovärdigt påstående om att du har någon form av säkerhetsproblem.

Premissen ovan är mestadels fel. Rent nätverksmässigt kan routern komma åt enheter som kopplar upp sig mot den, men det innebär inte att routern kan "hacka" enheterna. Det finns sannolikt inget att göra en brute-force-attack mot. Trafiken som går genom routern (mellan telefonen och google) kan numera i allmänhet inte avlyssnas eller förändras, den är skyddad av TLS-kryptering.

Det är verkligen ingen bra ide att ha en router med dålig säkerhet, men inget händer med enheter anslutna till den med automatik - det krävs ytterligare säkerhetsproblem på enheterna själva.

Sammanfattning: Du är sannolikt religiös och ser saker som inte finns.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Inte för att jag fattade vad du menade men det låter bra.

Ja om är hackad så är man ju det och luddigt vet jag inte det står ju klart och tydligt mina andra inlägg.

Och måste man vara erfaren användare för att komma upp i din pondus. Jag tackar vette. Gå gärna till en annan tråd.

Ah nu förstod jag. Men att bli hackad är ju att bli hackad. Är ju ingen konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har räknat genom åren och antalet är helt klart för många.

Märks att psykiatrin i Sverige inte har den budget och kontroll den bör ha.

Enda som ens skulle vara något troligt är att TS använder en laptop och trycker på trackpad med armen utan att tänka på det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Nya konton som helt utan bevis för att något har hänt påstår att deras enheter har blivit hackade brukar vara troll eller ha någon form av psykiska problem. Så du får ursäkta om du blir lite skeptiskt bemött tills du har kommit med något trovärdigt påstående om att du har någon form av säkerhetsproblem.

Premissen ovan är mestadels fel. Rent nätverksmässigt kan routern komma åt enheter som kopplar upp sig mot den, men det innebär inte att routern kan "hacka" enheterna. Det finns sannolikt inget att göra en brute-force-attack mot. Trafiken som går genom routern (mellan telefonen och google) kan numera i allmänhet inte avlyssnas eller förändras, den är skyddad av TLS-kryptering.

Det är verkligen ingen bra ide att ha en router med dålig säkerhet, men inget händer med enheter anslutna till den med automatik - det krävs ytterligare säkerhetsproblem på enheterna själva.

Sammanfattning: Du är sannolikt religiös och ser saker som inte finns.

Nej alltså det stängs av videor på telefonen och sätts på och öppnas och stängs fönster på datorn. Slås på flikar på datorn också. Kan hända att det ibland stängs och öppnas "mapp" fönster.

Men religiös vet jag inte om jag är. Kanske finns något högre men vi kan stanna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

FRA som är ute och fiskar efter nya potentiella hot eller anställningspotential

OP: Välkommen till Sweclockers.

1) Kolla Youtube, och leta upp DefCon. Du kan få många svar på dina frågor där.

2) Du har givit för lite information om det som har hänt, varför du tror du är hackat, vad som får dig till att tro detta etc.

3) Om du sitter i nån slags beroendeställning och är rädd för att din säkerhet är komprometterad så kontakta ett bolag som är experter kring detta, och låt dom kolla dina prylar.

4) Om du har kollat några timmar på relevanta DefCon videos på youtube, så lär dig lite om hur nätverk fungerar, lär dig att kolla trafiken och titta lite på packets, vart är dom på väg - vilken destination? Leta upp destinationerna och gör lite deckararbete.

5) Om du vill lära dig mer, träna lite med PowerShell, lär dig om protokolls, lär lite javascript, bash, bin, vim, linux, kommandoförtolkaren, sätt upp ett enkelt hemmanätverk - finns hur många som helst tutorials och videos där ute.

I verkligheten har du nog väldig lite att bekymra dig över. Det är väldigt sällsynt att riskera privat angrepp med undantag av folk som arbetar inom vissa yrken inom företag, där är det lite mera vanlig att bli "targeted", så helt random...ja det ska mycket till.

Dessutom kan ALLT hackas, finns inte den grej som inte har nån slags bakdörr eller svaghet, det är lite som med en lås på din dörr, vill någon in så kommer dom in, hur lätt som helst, frågan är bara - vill dom? Är du tillräcklig intressant?

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har räknat genom åren och antalet är helt klart för många.

Märks att psykiatrin i Sverige inte har den budget och kontroll den bör ha.

Enda som ens skulle vara något troligt är att TS använder en laptop och trycker på trackpad med armen utan att tänka på det.

Detta någon sorts anti anti hackar förening?

Har sett hur ni slänger ut kommentarer om huruvida man är psykiskt sjuk eller inte.

Jag har ju skrivit vad som kan hända.

Antagligen är ni väl hackare själva och skäms.

Du får mer än gärna byta tråd. Och vara lite mer allmäntrevlig.

Permalänk
Medlem

"Hackad" är den nya elallergin.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

FRA som är ute och fiskar efter nya potentiella hot eller anställningspotential

OP: Välkommen till Sweclockers.

1) Kolla Youtube, och leta upp DefCon. Du kan få många svar på dina frågor där.

2) Du har givit för lite information om det som har hänt, varför du tror du är hackat, vad som får dig till att tro detta etc.

3) Om du sitter i nån slags beroendeställning och är rädd för att din säkerhet är komprometterad så kontakta ett bolag som är experter kring detta, och låt dom kolla dina prylar.

4) Om du har kollat några timmar på relevanta DefCon videos på youtube, så lär dig lite om hur nätverk fungerar, lär dig att kolla trafiken och titta lite på packets, vart är dom på väg - vilken destination? Leta upp destinationerna och gör lite deckararbete.

5) Om du vill lära dig mer, träna lite med PowerShell, lär dig om protokolls, lär lite javascript, bash, bin, vim, linux, kommandoförtolkaren, sätt upp ett enkelt hemmanätverk - finns hur många som helst tutorials och videos där ute.

I verkligheten har du nog väldig lite att bekymra dig över. Det är väldigt sällsynt att riskera privat angrepp med undantag av folk som arbetar inom vissa yrken inom företag, där är det lite mera vanlig att bli "targeted", så helt random...ja det ska mycket till.

Dessutom kan ALLT hackas, finns inte den grej som inte har nån slags bakdörr eller svaghet, det är lite som med en lås på din dörr, vill någon in så kommer dom in, hur lätt som helst, frågan är bara - vill dom? Är du tillräcklig intressant?

Ja alltså det har ju inte med saken att göra vad som hände Eller inte hände.

Men eftersom du är intresserad så skrev lite längre ner av vad som hände.

Jag har läst lite ja. Men det var så diffusa svar. Men jag ska kolla upp defcon och se vad det är.

Tack för svaret.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

"Hackad" är den nya elallergin.

Nej men en till hackande spyare som måste hävda sina behov. Dörren är där.

Permalänk
Medlem

Om du nu menar allvar.
Ställ dig själv frågan - varför skulle du bli hackad, och av vem?
Vem skulle lägga sin energi och expertis på att pausa dina Youtube-videos?

Permalänk

Iaf ingen som vet om dom kan hacka på 30 sekunder en ny telefon ifall dom har kontroll över routern?

Permalänk
Skrivet av keyser:

Om du nu menar allvar.
Ställ dig själv frågan - varför skulle du bli hackad, och av vem?
Vem skulle lägga sin energi och expertis på att pausa dina Youtube-videos?

Om du har läst på lite it teknik så finns svaret där.
Och vad jag har skrivit. Makt hackare kallas det och dom är där för att visa att man kan hacka. Dom vill visa vad dom kan. Lite social engenering är det.

Permalänk
Medlem

Och vad jag har skrivit. Makt hackare kallas det och dom är där för att visa att man kan hacka. Dom vill vida vad dom kan. Lite social engenering är det.

Det är inte vad social engineering innebär.

Permalänk
Medlem

Du verkar ju redan ha bestämt dig för att du är hackad, så det spåret kan vi ju lämna.
För att svara på frågan i trådtiteln, att någon har kontroll över routern eller inte spelar ingen roll, i princip alla hack av mobiltelefoner går ut på att få dig som användare att installera något på telefonen eller klicka på en länk som gör det i bakgrunden.
Det finns säkert något exploit som går att köra remote mot en telefon men hur lång tid det tar är omöjligt att svara på.

Hela tråden luktar väldigt mycket troll, speciellt med namnet Säkerhetsbolaget.....

Permalänk
Medlem

För att vara helt säker så skulle jag installera om datorn och nollställa telefonen och routern och börja om från start igen.
Du kan ju ha laddat ner nåt program, oftast krypto grejer, som innehåller trojaner.
Troligtvis är det nån kompis som spelar dig ett spratt.

Man kan inte hacka en ny telefon enbart med tillgång till routern.

Edit: sommarlovet är snart slut

Permalänk
Skrivet av keyser:

Det är inte vad social engineering innebär.

Nej det hette något annat. Men det var delen i ett inlägg som någon hade gjort.

Permalänk
Medlem

Iaf ingen som vet om dom kan hacka på 30 sekunder en ny telefon ifall dom har kontroll över routern?

Nej, dina enheter kan inte bli hackade bara för att din router blivit hackad. Möjligen att man kan se viss trafik som går genom den, men mycket trafik är idag krypterad och då kan man inte se den även om man har tillgång till routern. Och man kan definitivt inte pausa videos eller kontrollera fönster på datorn/telefonen.

Och vad jag har skrivit. Makt hackare kallas det och dom är där för att visa att man kan hacka. Dom vill vida vad dom kan. Lite social engenering är det.

Men dessa anonyma personer väljer att lägga en massa (!) tid och energi på att hacka just dina enheter för att visa makt, då lär de väl också vara intresserade att få bevis på att mödan var värd något. Alltså - de lär väl vilja få ut något av dig? Har du upplevt något som vittnar om detta?

Kolla, du får ursäkta den något nedsättande ton du blivit bemött med här i tråden. Men du ger oss verkligen inte mycket att gå på, och precis som flera redan nämnt så dyker såna här trådar upp stup i ett. I 99% av fallen handlar det om psykiska problem och/eller felhantering. I det sistnämnda 1% handlar det om total oförståelse för vad som får anses vara normalt beteende på en dator/telefon. Att rutor dyker upp kan förklaras genom pop-ups, installerad mjukvara som exempelvis ad-ware, eller bara taskig webbdesign. Problem med Youtube kan förklaras av dålig uppkoppling, onödiga insticksprogram eller annat i webbläsaren.

Det är otroligt osannolikt att du blivit hackad. Om du blivit det så är det i så fall med hjälp av någon trojan eller liknande, men även det är ganska otroligt (om du inte vet att du installerat mjukvaror från skumrask sidor).

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Du verkar ju redan ha bestämt dig för att du är hackad, så det spåret kan vi ju lämna.
För att svara på frågan i trådtiteln, att någon har kontroll över routern eller inte spelar ingen roll, i princip alla hack av mobiltelefoner går ut på att få dig som användare att installera något på telefonen eller klicka på en länk som gör det i bakgrunden.
Det finns säkert något exploit som går att köra remote mot en telefon men hur lång tid det tar är omöjligt att svara på.

Hela tråden luktar väldigt mycket troll, speciellt med namnet Säkerhetsbolaget.....

Okej. Ska läsa igenom vad du skrev sen.

Det var det namnet jag kom på för stunden.
Ingen vidare kreativ.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Nej, dina enheter kan inte bli hackade bara för att din router blivit hackad. Möjligen att man kan se viss trafik som går genom den, men mycket trafik är idag krypterad och då kan man inte se den även om man har tillgång till routern. Och man kan definitivt inte pausa videos eller kontrollera fönster på datorn/telefonen.

Men dessa anonyma personer väljer att lägga en massa (!) tid och energi på att hacka just dina enheter för att visa makt, då lär de väl också vara intresserade att få bevis på att mödan var värd något. Alltså - de lär väl vilja få ut något av dig? Har du upplevt något som vittnar om detta?

Kolla, du får ursäkta den något nedsättande ton du blivit bemött med här i tråden. Men du ger oss verkligen inte mycket att gå på, och precis som flera redan nämnt så dyker såna här trådar upp stup i ett. I 99% av fallen handlar det om psykiska problem och/eller felhantering. I det sistnämnda 1% handlar det om total oförståelse för vad som får anses vara normalt beteende på en dator/telefon. Att rutor dyker upp kan förklaras genom pop-ups, installerad mjukvara som exempelvis ad-ware, eller bara taskig webbdesign. Problem med Youtube kan förklaras av dålig uppkoppling, onödiga insticksprogram eller annat i webbläsaren.

Det är otroligt osannolikt att du blivit hackad. Om du blivit det så är det i så fall med hjälp av någon trojan eller liknande, men även det är ganska otroligt (om du inte vet att du installerat mjukvaror från skumrask sidor).

Jaja. Men att pausa och sätta på youtube 8 ggr irad är väl inte möjligt och om det inte fanns någon "laddare" heller. Den stängdes av och sattes på.

Edit: Ja dom kan se viss trafik läste jag på.

Hmm jag är lite skeptiskt till detta då jag har gått igenom lite information. Så det är väl inte riktigt hugget i sten att man inte kan hacka.

Te.x. så kan man komma åt email kreditkort och annat endast genom router. Det kallad väl "spoof eller ghost hacking" på routern.

Har lite videos och länkar till sidor som visar hur man gör. Men det tror jag inte du behöver då du verkar vara insatt i ämnet.

Men okej det kanske inte går. Jag är ju som sagt ingen expert. Jag tar dina ord för att vara sanningsberättigad.

Det är ju skönt att veta att man kan surfa säkert!

Tack för svar.

Edit: Lite matnyttigt för er som läser.

https://skyddad.se/digital-sakerhet/intrang/de-flesta-wifi-na...

Permalänk
Medlem

Hmm, kom å tänka på att de mest skumma saker som händer med folks datorer idag är aviseringar via edge eller chrome. Reklam om allt möjligt poppar upp och folk tror de fått virus

Permalänk
Medlem

Nu du TS ska jag hålla dig vaken inatt, det är så att det finns ett spyware som kallas "Pegasus", vilket är ett zero-click exploit. Du behöver alltså inte klicka på något, det installeras på din mobil utan din vetskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_(spyware)

Måste vara det vi pratar om här va?

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Hmm jag är lite skeptiskt till detta då jag har gått igenom lite information. Så det är väl inte riktigt hugget i sten att man inte kan hacka.

Te.x. så kan man komma åt email kreditkort och annat endast genom router. Det kallad väl "spoof eller ghost hacking" på routern.

Har du tillgång till routern kan du se okrypterad trafik, ja. Termen du letar efter är i så fall ”sniffing”. Men väldigt få hemsidor skickar idag trafik okrypterat. Tror till och med att det kom någon EU-lag för några år sen som krävde att betaltjänster skickade all kortuppgifter krypterat. Du kan se att en hemsida är krypterad direkt i webbläsaren genom att kika efter ett hänglås eller liknande bredvid URL:en.

Oavsett så skulle det som sagt inte innebära att man kan styra dina enheter.

EDIT:

Ja, det är inget nytt för de som är insatta. WPA2 har varit branschstandard i, vad? 15 år? Praktiskt taget alla hemmaroutrar använder det. Men visst är det viktigt med ett vettigt lösenord så att det inte går för lätt att bruteforce:a. Men än en gång - varför skulle någon vilja komma in på just ditt nätverk, annat än möjligen för att surfa? De flesta av oss är liksom ganska ointressanta…

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Palmen16:

Nu du TS ska jag hålla dig vaken inatt, det är så att det finns ett spyware som kallas "Pegasus", vilket är ett zero-click exploit. Du behöver alltså inte klicka på något, det installeras på din mobil utan din vetskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_(spyware)

Måste vara det vi pratar om här va?

Jo ja tackar. Jag är nu inte så paranoid men det finns väl allt möjligt därute.

Kommer säkert bli en intressant läsning. Om jag hinner. Vill ju inte bli alltför inbiten.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Har du tillgång till routern kan du se okrypterad trafik, ja. Termen du letar efter är i så fall ”sniffing”. Men väldigt få hemsidor skickar idag trafik okrypterat. Tror till och med att det kom någon EU-lag för några år sen som krävde att betaltjänster skickade all kortuppgifter krypterat. Du kan se att en hemsida är krypterad direkt i webbläsaren genom att kika efter ett hänglås eller liknande bredvid URL:en.

<Uppladdad bildlänk>

Oavsett så skulle det som sagt inte innebära att man kan styra dina enheter.

Yes okej. Ja det är viktigt med dom där hänglåsen.
Och den informationen visste inte jag.

Och med det tackar jag för svaren.
Anser att Gorian svarade på frågan!
Och ni andra Kad, JoOngle, Xcorp och Sunix.

Tråden kan vara öppen om den vill.