Permalänk
Medlem

processor strul

Tja.

Varför gör min processor såhär,
Har en 4kärnig, i5 6500, har gått varm som fan flera ggr...

När jag spelar spel som kräver lite prestada, Rainbow 6, så fryser spelet och kikat med Core temp och då är det bara en core som ger 100% och dom andra står mellan 1-10%?

Är processorn skrot eller kan de va moderborde som fått stryk av all varmgång?

Är totalt okunnig i felsökning av datorer.. Tacksam för svar..

Permalänk
Avstängd

Rensat datorn från damm?

Hur varmt är varmt?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Vad ligger GPU:n på i usage då?
Kan ju vara något ont i bakgrunden som ligger och tar upp resurser, typ virus eller liknande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av exiMM:

Tja.

Varför gör min processor såhär,
Har en 4kärnig, i5 6500, har gått varm som fan flera ggr...

När jag spelar spel som kräver lite prestada, Rainbow 6, så fryser spelet och kikat med Core temp och då är det bara en core som ger 100% och dom andra står mellan 1-10%?

Är processorn skrot eller kan de va moderborde som fått stryk av all varmgång?

Är totalt okunnig i felsökning av datorer.. Tacksam för svar..

Att du enbart har en core aktivt kan bero på spelet.
Den börjar närma sig 8 år men borde klara lättare spel

Vad har du för temp?
Går alla fläktar?
Har du bytt kylpasta senaste åren?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att du enbart har en core aktivt kan bero på spelet.
Den börjar närma sig 8 år men borde klara lättare spel

Vad har du för temp?
Går alla fläktar?
Har du bytt kylpasta senaste åren?

Nu ligger tempen inte över 66 grader men tidigare hade jag missat när jag gjorde rent datan och kikade att man måste ha kylpasta. Då var den på över 99grader och datan dog flertalet ggr innan jag fick hjälp att lista ut att förra problemet var ingen kylpasta.

Nu är kylpastan inte gammal, kanske 6 månader..

Alla andra core är aktiva förutom då spelet fryser och datan fuckar ur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vad ligger GPU:n på i usage då?
Kan ju vara något ont i bakgrunden som ligger och tar upp resurser, typ virus eller liknande.

Den ligger nu när jag skriver här mellan 3-10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Rensat datorn från damm?

Hur varmt är varmt?

Japp, den är rensad,
Gick var som en stekpanna tidigare, 99Grader och datan dog flertalet ggr pga ingen kylpasta..

Permalänk
Viking
Skrivet av exiMM:

Den ligger nu när jag skriver här mellan 3-10%

Du måste kolla medan du spelar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av exiMM:

Nu ligger tempen inte över 66 grader men tidigare hade jag missat när jag gjorde rent datan och kikade att man måste ha kylpasta. Då var den på över 99grader och datan dog flertalet ggr innan jag fick hjälp att lista ut att förra problemet var ingen kylpasta.

Nu är kylpastan inte gammal, kanske 6 månader..

Alla andra core är aktiva förutom då spelet fryser och datan fuckar ur...

Om du kör cinbench eller något, vad händer då?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Som föregående talare frågade om hade jag dragit ner Cinebench och samtidigt ha t.ex. HWMonitor igång vid sidan av och övervaka load och temps.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Har kört Cinebench ett test, alla core höll samma värde, 3300mhz, och maxtempen låg på 95grader på en kärna men ingen gav sig som det brukar göra då jag sitter och spela(Tom Clancy's Rainbow Six Siege)..
Om jag startar och spelar tex cs 1.6, då funkar allt smärtfritt. men gissar att de är mindre krävande för datan än vad rainbow är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du måste kolla medan du spelar.

Nu när jag ha spelat ligger det på 90-95 med toppar på 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av exiMM:

Nu när jag ha spelat ligger det på 90-95 med toppar på 100%

Att dem når 100% är bara bra, då fungerar dem.
Dock är väl max frequency 3.6?

Dock ligger du lite väl högt tycker jag för en sådan cpu vad har du för kylare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är att när man når en viss temperatur (90c?) så börjar prollen throttla och klocka ner sig, så bättre kylning är kanske att föredra så du hamnar under 80-90 grader.. Den kanske skulle behöva en delid om du kört utan pasta och sånt. Kanske är torrt på pasta under IHS:en. Bara spånar, ingenting jag vet.

Edit: läste nu att det är 100c på throttle på Intel. Om det nu stämmer. Sen läste jag också att du låg på 66c så det känns ju lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att dem når 100% är bara bra, då fungerar dem.
Dock är väl max frequency 3.6?

Dock ligger du lite väl högt tycker jag för en sådan cpu vad har du för kylare?

Jo det stämmer nog att dem ska ligga på 3.6, hade en max avläsning på det men sedan låg dom på 3.3 och 100%
Har bara två fläktar, en på CPUn och en bak som snurrar, sedan har jag en fram men finns ingen ingång på moderbordet att koppla in den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Grejen är att när man når en viss temperatur (90c?) så börjar prollen throttla och klocka ner sig, så bättre kylning är kanske att föredra så du hamnar under 80-90 grader.. Den kanske skulle behöva en delid om du kört utan pasta och sånt. Kanske är torrt på pasta under IHS:en. Bara spånar, ingenting jag vet.

Edit: läste nu att det är 100c på throttle på Intel. Om det nu stämmer. Sen läste jag också att du låg på 66c så det känns ju lugnt.

har "nyss" ca 6månader sedan, men gått varm över 100c innan, och kan den ha tagit stryk om den gått varm å stängt ner datan x antal ggr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exiMM:

har "nyss" ca 6månader sedan, men gått varm över 100c innan, och kan den ha tagit stryk om den gått varm å stängt ner datan x antal ggr?

Att den stänger av sig är ju tanken med det hela, för att skydda processorn så den inte går sönder. Däremot vet jag inte hur många gånger den gillar det. Men 100c är antagligen en bit under vad den faktiskt klarar av innan den går sönder, så hade inte varit så orolig.

Gör annars en ren ominstallation med nya drivrutiner. Brukar kännas trevligt efter ett par år.
Kan ju lösa eventuella problem med applikationer som ligger och stör i bakgrunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en bättre kylare ? problem löst.

Permalänk

Köp bättre kylare och sätt dit den ordenligt så är problemet löst.
Se till att använda kylpasta denna gång

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass