Behöver hjälp me 4k upplösning

Permalänk
Avstängd

prova stänga av HDR i skärmens OSD panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dubbelkolla med vad skärmen rapporterar för signal. Om du upplever en annan 4K-skärm som bättre är det troligt att det är någon vajsing där med just hur skärmen körs – eller något med inställningarna som är gör saker sämre än de borde. Eller så tittar du efter skillnader som kanske inte har med själva upplösningen att göra, likt kontrast, gamma, färger, ljusstyrka etc.

För din skärm Gigabyte M32UC verkar inte ha några dolda fällor vad gäller just sin kapacitet, subpixelstruktur eller liknande:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/gigabyte/m32uc

Nej jag vet inte alls! Är så dålig på 4k o sånt! Va mera för jag tycker man ska få en bättre spelkänsla o se mera detaljer o sånt. Har allt på bästa på alla spel typ men känns knappt ingen skilldnad 😬

Permalänk
Avstängd

jaha det är helt fel uppfattning, 4k innbeär bara att du har 3 840 horisontella pixlar och 2 160 vertikala pixlar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkan87:

Nej jag vet inte alls! Är så dålig på 4k o sånt! Va mera för jag tycker man ska få en bättre spelkänsla o se mera detaljer o sånt. Har allt på bästa på alla spel typ men känns knappt ingen skilldnad 😬

Det du får med högre upplösning är mindre tydligt pixelstruktur o bättre skärpa. Kolla framförallt typ där hus möter himlen eller tunna grejer som rep eller elledningar. Om allt är rätt o du har normalsyn så bör det se skarpare o naturligare ut.

Permalänk
Medlem

Om du inte har några problem med synen är det förmodligen för långt avstånd till skärmen för att märka skillnad.

2160p innebär 125 % fler pixlar än 1440p så du borde märka av en ganska så stor skillnad annars.

Permalänk
Skrivet av klockish:

ok valt rätt inställningar i win ?

https://i.ibb.co/47wbnK6/bildsk.jpg

Du har inte köpt en 4k 16:9 skärm du har köpt en 1440p 21:9 skärm vilket skulle förklara att du har svårt att se skillnad då den bara har fler pixlar på brädden pga extra bred så äna skillnaden är att ditt synfällt är bredare

Edit: du var visst inte ts.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har inte köpt en 4k 16:9 skärm du har köpt en 1440p 21:9 skärm vilket skulle förklara att du har svårt att se skillnad då den bara har fler pixlar på brädden pga extra bred så äna skillnaden är att ditt synfällt är bredare

Edit: du var visst inte ts.

Ofan va drygt! Kanske därför de inte blir bra 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkan87:

Ofan va drygt! Kanske därför de inte blir bra 😔

Ignorera det förra personen skrev. Han trodde det var din bild.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Okej 😂
Inte lätt!

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att öppna skärmens OSD och se vilken upplösning som körs?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Givet att det är samma menysystem som på min M27U så kan men se upplösningen genom att bara trycka in menyspaken och sen upp för att välja Settings, och sen ser man upplösningen uppe till vänster i rutan som visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Givet att det är samma menysystem som på min M27U så kan men se upplösningen genom att bara trycka in menyspaken och sen upp för att välja Settings, och sen ser man upplösningen uppe till vänster i rutan som visas.

Tjena! Där står de 3840x2160! Men skärmen kanske är till konsol?? Hittar inte 16:9 på denna jag har o de spelas väl genom de me 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tjena!
Där står de 3840x2160!
Kanske inte funkar bra till dator de kanske är till konsol 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkan87:

Tjena! Där står de 3840x2160! Men skärmen kanske är till konsol?? Hittar inte 16:9 på denna jag har o de spelas väl genom de me 4k

3840x2160 är 16:9. Och nej, det är en helt vanlig datorskärm, det finns inga speciella skärmar för konsoller.

Permalänk
Avstängd

Kan det vara att HDR gör att han tycker färgerna ser urtvättade ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkan87:

Tjena!
Där står de 3840x2160!
Kanske inte funkar bra till dator de kanske är till konsol 🤔

Då kör du ju rätt upplösning (4K) så inget är fel där. Måste handla om något helt annat detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror också detta är grunden bakom – TS har en förväntan av 4K vs. 1440p som inte alls handlar om skillnaden från renderad upplösning utan väntar sig att "4K" ska handla om färg, ljusstyrka, kontrast – eller något annat som inte definierats.

Då ser det givetvis precis ut som den förra skärmen eftersom man inte tittar efter de skillnaderna som faktiskt finns där. Två typiska spelskärmar som båda är normala i färgerna kommer då att se rätt så likadana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

3840x2160 är 16:9. Och nej, det är en helt vanlig datorskärm, det finns inga speciella skärmar för konsoller.

Okej nej jag vet inte! Försöker bara komma på va de kan va 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkan87:

Jag provade en annan 4k skärm nu o de blev bra skilldnad så tror denna nya inte är redigt som den ska! Tack alla för hjälpen 🙏

Vad var det för storlek på den skärmen och vilken skärm var det?

Visa signatur