Permalänk

Standard router eller köpa egen?

Hej, har en standard comhem router som följer med abonnemanget. Dom är givetvis inte speciellt bra. Har en liten lägenhet så behöver inte mer räckvidd. Det jag vill ha är mindre problem med att enheter tappar anslutning till wifi fast det bara är några meter från routern. Har adsl då det inte finns fiber, har en bra router man köper själv stabilare wifi anslutning på 4 meters avstånd från routern ? Tänker att det kanske inte är lönt då jag bara behöver några meters räckvidd på wifi i 1 rum.

Permalänk
Medlem

Vad är frågan? Om det är värt för dig att köpa egen router? Det kan bara du bestämma.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vad är frågan? Om det är värt för dig att köpa egen router? Det kan bara du bestämma.

Om det blir stabilare wifi anslutning och att enheter tappar wifi anslutning mindre ofta med en bättre router. Kör även sonos system wifi via router

Permalänk
Medlem

Sannolikt blir det stabilare, sen kan man ju tänka sig att en billigare router skulle kunna uppvisa liknande problem. Detta då under förutsättningen att det är ditt wifi som bråkar o inte ADSL-anslutningen, men ADSL har jag ingen koll på hur det funkar så där törs jag inte spekulera.

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Sannolikt blir det stabilare, sen kan man ju tänka sig att en billigare router skulle kunna uppvisa liknande problem. Detta då under förutsättningen att det är ditt wifi som bråkar o inte ADSL-anslutningen, men ADSL har jag ingen koll på hur det funkar så där törs jag inte spekulera.

Fungerar 10 gånger bättre på enheter som är anslutna med kabel. Dom tappar aldrig anslutning

Permalänk
Medlem

Hade fiber i 15år. Skulle flytta till nytt bostad utan fiber, fick bli Telia adsl för att alternativen fanns inte. Hade det i 1,5år innan fiber blev indraget. Försökte köra det mesta över wifi men gick lite sådär med det. Tappade anslutningen lite till och från. Kopplade in min egen gamla router som jag hade innan flytten och bryggade telia routern. Sen fungerade det att köra det jag ville köra över wifi igen.

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Hade fiber i 15år. Skulle flytta till nytt bostad utan fiber, fick bli Telia adsl för att alternativen fanns inte. Hade det i 1,5år innan fiber blev indraget. Försökte köra det mesta över wifi men gick lite sådär med det. Tappade anslutningen lite till och från. Kopplade in min egen gamla router som jag hade innan flytten och bryggade telia routern. Sen fungerade det att köra det jag ville köra över wifi igen.

Bryggade? Vad menas med det? Kan man inte ta bort internet leverantörens router och bara använda en egen man köpt?

Permalänk
Medlem

"Adsl" är inte samma sak som "fiber". Har du ADSL måste din router ha stör för modemet. Om du går in på prisjakt typ och klickar i "stöd för adsl" i filtret så ser du att priserna sticker iväg.

"Brygga" menas med att du använder bara routern du fick från din leverantör för den inkommande signalen, och skickar det vidare till din egen router.

edit: Sorry.... Ser nu du hade comhem. Tog för givet du hade Telia, men principen är ju typ samma sak.

Permalänk
Medlem

Med ADSL är det ingen idé att byta router. Har du problem med Wifi så är det bättre att skaffa en Access Point.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Ringde internetleverantören nu, det är tydligen fiber coaxial jag har. Men dom sa att man måste brygga går inte att koppla in modem direkt då internet är bundet till deras box och inte uttaget i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Ringde internetleverantören nu, det är tydligen fiber coaxial jag har. Men dom sa att man måste brygga går inte att koppla in modem direkt då internet är bundet till deras box och inte uttaget i väggen

Stämmer, är det Coax måste du ha kvar Com Hem-routern då den också agerar som modem.

Det ska som du är inne på gå fint att brygga och köra på egen valfri router. Finns en dedikerad tråd kring detta här på SweC som du kan läsa och även ställa frågor i:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613174-brygga-wi-fi-h...

Alternativt i den stora tråden om Tele2 (Som det numera heter):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/751858-tele2-traden-f-...

Permalänk
Skrivet av edson:

Stämmer, är det Coax måste du ha kvar Com Hem-routern då den också agerar som modem.

Det ska som du är inne på gå fint att brygga och köra på egen valfri router. Finns en dedikerad tråd kring detta här på SweC som du kan läsa och även ställa frågor i:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613174-brygga-wi-fi-h...

Alternativt i den stora tråden om Tele2 (Som det numera heter):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/751858-tele2-traden-f-...

Ska kolla där tack för hjälpen 😁