Svensk referering i LaTeX?

Permalänk
Medlem

Svensk referering i LaTeX?

Någon som vet hur man refererar i LaTeX på svensk stil? Något paket man behöver ladda ner?

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bender:

Någon som vet hur man refererar i LaTeX på svensk stil? Något paket man behöver ladda ner?

Vad är "Svensk stil"?

Jag har använt Harward, Oxford och framförallt IEEE. Det ska väl även finnas någon variant som heter APA (American Psychological Association) men den har jag inte använt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är "Svensk stil"?

Jag har använt Harward, Oxford och framförallt IEEE. Det ska väl även finnas någon variant som heter APA (American Psychological Association) men den har jag inte använt.

Om jag ska skriva en laborationsrapport på svenska så refererar den ju i engelsk stil. Ex. omvända citationstecken istället för vanliga enkla.

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bender:

Om jag ska skriva en laborationsrapport på svenska så refererar den ju i engelsk stil. Ex. omvända citationstecken istället för vanliga enkla.

"Den refererar i engelsk stil".
Vad använder du för paket?

Det säkert guidning för det paket du använder för referenserna och hur du ändrar formatet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken referensstil ni skall använda men här finns de vanligaste: https://libguides.ub.uu.se/referera_latex/biblatex-stilar

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

För att få Latex att följa svenska typografiska regler kan du använda paketet babel. Använder du Overleaf så behöver du bara skriva in följande på raden ovanför \begin{document}

\usepackage[swedish]{babel}

Om du vill variera språk inom samma dokument så finns det instruktioner exempelvis här.