Identiska datorer laddar ner i olika hastighet

Permalänk

Identiska datorer laddar ner i olika hastighet

Vi har två nästan identiska datorer i hemmet, det sitter endast andra ram minnen samt fläktar med lampor i den ena. Annars är det exakt samma bygge.

Den ena datorn laddar ner väldigt mycket mer långsamt än den andra. Båda är anslutna med kabel till routern. Har prövat flytta kablarna mellan datorerna men ingen skillnad. Har kollat på inställningar i Steam osv, men det spelar liksom ingen roll om det är Steam än något annat. Det är fortfarande påtagligt långsammare när spel ska uppdateras osv.

Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Vad sitter det i datorerna samt hur snabb lina handlar det om?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog inget fel utan pga att det är "nästan identiska datorer" Olika status på mjukvarorna i dem, olika status på lagringsenheterna och liknade saker påverkar så om det inte är helt identiska datorer kan du inte förvänta dig identiska resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur blir resultaten på de två olika? Om du kör t ex Speedtest. Är en av dem precis under 100 Mbit/s t ex (typ 94, 96) och en annan klart över?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inget fel utan pga att det är "nästan identiska datorer" Olika status på mjukvarorna i dem, olika status på lagringsenheterna och liknade saker påverkar så om det inte är helt identiska datorer kan du inte förvänta dig identiska resultat.

Om vi säger såhär, det går extremt långsamt och i princip stannar. Det är inte en normal prestation och en skillnad man kan acceptera. Dvs något är fel.

Permalänk
Skrivet av varget:

Vad sitter det i datorerna samt hur snabb lina handlar det om?

250 fiber. Kommer inte ihåg exakta bygget var tre år sedan, och vet inte om det är relevant så jag orkar inte kolla upp det. Tänker mer på vad man borde felsöka. Min tanke är att det inte borde vara konstruktionen det är fel på. Har ingen erfarenhet av sånna här provlem.

Tar 1-2 timmar för att ladda ner en enkel spel uppdatering på den ena datorn. När den var ”ny” byggd så har jag tyvärr ingen koll på om det var samma problem för det var inte särskilt snabbt nät där den användes då. Det är nu när vi använder samma nät den brutala skillnaden har uppenbarat sig.

Permalänk
Medlem

@nolifename det är nog snarare något med mjukvaran eller operativsystemet som är knas.

Om du bootar från en USB sticka, typ linux eller windows och testar att ladda ner något till USB stickan, får du OK resultat då vet du att något är knas med installationen du använder just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolifename:

250 fiber. Kommer inte ihåg exakta bygget var tre år sedan, och vet inte om det är relevant så jag orkar inte kolla upp det. Tänker mer på vad man borde felsöka. Min tanke är att det inte borde vara konstruktionen det är fel på. Har ingen erfarenhet av sånna här provlem.

Tar 1-2 timmar för att ladda ner en enkel spel uppdatering på den ena datorn. När den var ”ny” byggd så har jag tyvärr ingen koll på om det var samma problem för det var inte särskilt snabbt nät där den användes då. Det är nu när vi använder samma nät den brutala skillnaden har uppenbarat sig.

Diggar att du frågar om hjälp angående ditt problem, men "inte orkar" ge en sån enkel sak som specifikationerna på datorerna så man kan börja någonstans. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Diggar att du frågar om hjälp angående ditt problem, men "inte orkar" ge en sån enkel sak som specifikationerna på datorerna så man kan börja någonstans. 🤷‍♂️

Från den första posten så kommer ju informationen att fläktar och internminne skiljer, annars allting lika.
Det framgår också att samma problem kvarstår om man växlar kablarna mellan datorerna.

Jag tänker då att specifikationen och den faktiska uppnådda hastigheten inte spelar någon roll eftersom felet borde vara relaterat till felaktig konfiguration eller trasig hårdvara snarare än den faktiska specifikationen på datorn.

Om jag skulle felsöka så är väl den första intressanta frågan om det är endast i steam eller om all annan trafik är påverkad på samma sätt; alltså kanske testa speedtest som föreslagits eller bredbandskollen för att försöka isolera problemet till nätverkskortet.

Om det är disken som begränsar skrivhastigheten så skulle kanske ett test av diskarna också vara intressant.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den långsamma datorn laddar ner spel till ett Steambibliotek som ligger på en HDD, och den snabba till en SSD?