Uppgradering eller Ny Dator för Dota 2? Budget: 15 000 kr

Permalänk

Uppgradering eller Ny Dator för Dota 2? Budget: 15 000 kr

Hej alla!

Jag har en stationär dator som jag köpte runt 2017. Den har fungerat riktigt bra och jag har varit väldigt nöjd. Jag spelar nästan uteslutande Dota 2 och har sedan start alltid kört spelet på lägsta grafikinställningar, så jag har inga höga krav på hur spelet ser ut, behöver bara att spelet flyter på bra.

Dock börjar jag märka av datorns ålder, och nu undrar jag om det är värt att försöka uppgradera den, eller om jag borde kika på en ny dator, kanske under Black Friday?

Min budget ligger runt 15 000 kr, så tips och råd inom den prisklassen uppskattas verkligen!

Tack på förhand för all hjälp!

Spec:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogantfrog:

Hej alla!

Jag har en stationär dator som jag köpte runt 2017. Den har fungerat riktigt bra och jag har varit väldigt nöjd. Jag spelar nästan uteslutande Dota 2 och har sedan start alltid kört spelet på lägsta grafikinställningar, så jag har inga höga krav på hur spelet ser ut, behöver bara att spelet flyter på bra.

Dock börjar jag märka av datorns ålder, och nu undrar jag om det är värt att försöka uppgradera den, eller om jag borde kika på en ny dator, kanske under Black Friday?

Min budget ligger runt 15 000 kr, så tips och råd inom den prisklassen uppskattas verkligen!

Spec:
<Uppladdad bildlänk>

Dota 2 är primärt cpu krävande spel.

Spelar du 1080p så kan du säkert återanvända 1060 gpu du har och få vettig prestanda ändå.

Håll utkik under november för delar för ryzen 7000 eller 9000 serien skulle jag säga.

Jag skulle förmodligen sälja delarna separat och behålla gpu samt lagring till en början.
Chassit också om du är nöjd med den.

Andra delar kan du säkert behålla om du vill, men jag personligen ogillar att behålla mycket äldre nätagg om man köper nya fina delar.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Ok, bra tips! Jag uppskattar att du svarade, tack!

Permalänk
Skrivet av Arrogantfrog:

Hej alla!

Spec:
<Uppladdad bildlänk>

https://www.inet.se/datorbygge/b1571258/bygge1

Lägg på några tusenlappar och köp denna dator jag plockat ihop! Överklocknings redo och klar…

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag hade personligen kollat på datorer med 5700X3D, 7800X3D, eller 9800X3D, finns inga cpuer som är bättre i mmo/moba mig veterligen.
Däremot kan det nog vara rätt att kika på helt nytt system, då det mest i din nuvarande dator börjar bli till åren, antingen prestanda, eller kapacitetsmässigt.

Knåpade ihop något lite snabbt, men hade personligen kollat på begagnade gpu ur 3000-serien, eller AMDs 6000-serie
Edit: missade chassi

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Ok, tack för din input! Jag ska läsa mer om och hålla utkik efter CPU
med 3D.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera något i stil med denna, du får väldigt mycket för pengarna och kan uppgradera i framtiden med AM5 och ny gpu om du behöver mer.

https://komponentkoll.se/bygg/SsTLa

Permalänk

Ok, snyggt! Tack för din input. Jag sparar den builden också så att jag har fler att jämföra med under Black Friday innan jag fattar ett beslut!

Permalänk
Medlem

Här är två förslag
Nvidia:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/dcMwAWFHhv22ed1AnckvfOsR3os/quick

AMD:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/gcMwAej3KxQSDvhEu-ej_HMcAvE/quick-2

De ligger något efter tidigare förslag GPU-mässigt, men bättre CPU-mässigt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogantfrog:

Hej alla!

Spec:
<Uppladdad bildlänk>

Jag hade sålt din befintliga dator på Blocket eller Tradera så får du en liten slant till din nya dator Det är inte värt mödan att uppgradera då hela plattformen är "död" och föråldrad, samt att ex. nätagget är gammalt och inte stödjer ATX 3.0.

Det vore mer sunt att köpa en ny dator på BF rean från Komplett eller Inet då de brukar ha schyssta priser och håller hög kvalité, om du inte kan köpa komponenter och bygga själv.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogantfrog:

Ok, snyggt! Tack för din input. Jag sparar den builden också så att jag har fler att jämföra med under Black Friday innan jag fattar ett beslut!

Kan nog rekommendera Ryzen 5 9600x också då dom presterar liknande i tester men 9600x är märkbart svalare.

Permalänk
Medlem

Lägg inte 5700Kr på en 7800X3D när 9800X3D släpps idag för 6499Kr.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk

Stort tack för alla era synpunkter! Jag har fått många bra idéer och behöver läsa på mer för att kunna fatta ett välgrundat beslut inför Black Friday. Tack igen!