Permalänk
Medlem

Uppgradering!

Tjena!

Kommer med frågan om tips på uppgradering och vänder mig då till er mer rutinerade.

Min burk består av följande just nu.

CPU: Intel Core i9 9900K
GPU: NVIDIA GeForce RTX 2060
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
MOBO: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
CPU Kylare: Vattenkylning, Corsair Hydro H75 v2

Samt ett 700W nätagg.

Jag hade en gång i tiden ett ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC men det valde att dö mer eller mindre. Det degraderade extremt snabbt och gav till slut upp. Fick då tag i ett 2060 för en billing peng och det har funkat helt okej.

Jag känner väl dock lite egentligen att jag slackar efter på grafikkortet. Spelar mest på 1080p@240hz så det funkar absolut men vore väl trevligt om man kunde krysta fram lite mer fps för all del.

Problemet jag ser är att nu för tiden har man pcie 4.0 och det finns ej i mitt moderkort om jag har läst rätt? Jag har förstått det som att de nya grafikkorten är bakåtkompatibla med 3.0 men det känns konstigt för det borde väl finnas en hake? Jag kikade lite på nya moderkort men då verkar det som att min processor har fel socket för de nyare varianterna. Jag är inte så insatt i det hela som man var förr men det verkar ju luta lite åt att vill jag ha mig ett nytt grafikkort så kommer jag i stort sett få bygga en helt ny burk och det känns lite väl bra!

Det kanske t.o.m är så att det är dumt som attan att byta upp sig öht då det jag har fungerar (även om jag skulle vilja ha ut lite mer krut överlag). Det känns ju dock som det finns en del schyssta grafikkort som ökar prestandan en hel del för en ganska rimlig peng.

Håller tummarna för schyssta tips, tackar och bockar även på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det några specifika spel du spelar, eller är det allt möjligt?

Ett alternativ är att börja med ett nytt grafikkort, och uppgradera resten/en viss del av datorn senare. Sikta helst på ett grafikkort som använder 16x PCIe-banor, då spelar det knappt någon roll om systemet bara stödjer PCIe 3.0. De billigare grafikkorten brukar endast använda 8x, så jag tror man behöver gå upp till RX 7700+ eller RTX 4070+ för att få 16x.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är det några specifika spel du spelar, eller är det allt möjligt?

Ett alternativ är att börja med ett nytt grafikkort, och uppgradera resten/en viss del av datorn senare. Sikta helst på ett grafikkort som använder 16x PCIe-banor, då spelar det knappt någon roll om systemet bara stödjer PCIe 3.0. De billigare grafikkorten brukar endast använda 8x, så jag tror man behöver gå upp till RX 7700+ eller RTX 4070+ för att få 16x.

Jag brukar spela lite allt möjligt. Det jag lagt (och emellanåt lägger) mest timmar på är väl csgo/cs2.

Spelar annars diverse singleplayer spel, både gammalt och nytt. Men just singleplayer spel i sig bryr jag mig inte så himla mycket om fpsen i sig, visst det är skönt att komma över 100-120 kanske, men det brukar gå an även om det dippar lite.

Ja jag har suttit en stund och läst lite om det, försöker forska mig sakta fram! Man blir ju sugen på att passa på nu när det är black friday på ingång.