Permalänk
Medlem

Vilket Moderkort

Har tänkt att köpa en P4 2.4 533 lr 800mhz. Moderkortet ska klara minst upp till 3ghz processor och ska ha så bra prestanda som möjligt utan att kosta skjortan (max 2000:-).
Sen vet jag inte riktigt vilket chipset man ska satsa på i865 lr i875 lr nåt annat??? Har kollat lite på MSI, ASUS och ABIT och det lutar åt något av dessa.
Sen lite andra frågor:
Vad är IDE raid?
Vad är Raid 0

tacksam för svar!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

du kan nog ta vilket märke du vill om du bara ska till 3ghz. sen spelar det ingen roll om du har i865PE elr i875, skillnaden är att du kan köra ECC/REG minnen (för servrar mest) på i875 och PAT, fast du kan enabla PAT med bios på de flesta i865PE.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Raid är när man använder 2 eller 4 diskar som en och får dubbel hastighet (raid 0 då....)

Permalänk
Medlem

ok... men hur högt kan man komma då på ett vanligt moderkort, i mhz alltså?
kommer dom tillverka p4 i så mycket högre hastigheter än vad som finns??

förstog inte riktigt det där med raid... vissa kort har ju ide raid men inte raid 0. kan man köra 2 lr 4 diskar då???

det är en jävla bra sida det här, by the way...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Slappy: Alla nya moderkort klarar att köra alla P4 i dagsläget. Finns bara upp till 3,2 GHz. Se bara till att få ett moderkort med 800 MHz busfrekvens. Hur högt du sedan kan komma med ett moderkort i MHz är ju beroende på hur mycket din CPU tål att överklockas (ökad busfrekvens). Vissa cpu:er tål en rejäl ökning och vissa något mindre. Att P4 sedan skulle gå mycket högre än de 3,2 GHz den är på nu verkar inte så troligt. Nya Prescott lär ju komma till hösten.

Raid är i grunden ett verktyg för feltolerans som ofta används i servrar. Man kan använda sig av flera olika raid kombinationer. De vanligaste är dock mirror (raid1) eller stripeset (raid0) Raid1 kräver två diskar och dessa kopplas i hop samt konfigureras så att båda diskarna speglar varandra. Dvs. båda diskarna har identiskt innehåll. Går en disk sönder kan man bryta speglingen och plocka fram innehållet på den andra. Prestandamässigt är raid1 bra när det gäller att läsa från disken men långsam när den skriver.

Raid0 kräver också minst två diskar. Dessa kopplas samman och bildar en enda stor enhet och är således inte feltolerant. Går en disk ner så får man vackert installera om. Prestanda mässigt är detta det bästa alternativet eftersom man "lurar" datorn att tro att den arbetar med en disk. Således kan datorn skriva eller läsa från två (eller flera) diskar samtidigt.

Sedan är det ganska vanligt med kombinationen raid0+1. Kanske säger sig själv vad det är??

På moderkorten i dag brukar det finnas två olika sorters gränssnitt för raid; Serial-ATA Raid och IDE-Raid. Serial ATA är nytt och "på väg in" medans IDE är det gamla gränssnittet som förmodligen kommer att försvinna om några år. Principen före att skapa en raid är dock densamma vilket man än använder sig av.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

abit ic-7 kostar runt 1300:- på db.com det är ruskigt prisvärt

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

jag skulle vänta tills Abit släpper ic7-MAX3 och kolla vad det kortet kostar, verkar vara bra iaf!

Visa signatur

P4-C 2,4Ghz - Abit IS7 - Corsair twinx 3200LL - Sapphire 9800np

Permalänk

slappy,
du kan läsa någon av dom ganska många review´s som finns idag, bl a.
på tomshardware.com och mbreview.com mfl. ( sök ex.vis 865PE + review på google )
Det kanske kan ge någon ledtråd.
Jag har själv precis fått ett nytt MSI 864PE Neo2 fisr som är det snabbaste kortet i de flesta tester, men som också kräver en hel del inställningar och
kan vara lite känslig för olika minnesttyper. Kan ta lite tid för att få till allt rätt. Just nu är min P4 2,4/800 klockad till 3.01 och är stabil (bios 1.3)
Annars tror jag att både ASUS PC800 och Abit kort i sort sett är lika bra.
MSI och ASUS stöder också kommande Prescott prolle ( på 478 sockel)
men förmodligen inte prescott på nya T-sockeln om jag förstått saken rätt.
Lycka till........

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Jag har själv precis fått ett nytt MSI 864PE Neo2 fisr som är det snabbaste kortet i de flesta tester, men som också kräver en hel del inställningar och
kan vara lite känslig för olika minnesttyper. Kan ta lite tid för att få till allt rätt. Just nu är min P4 2,4/800 klockad till 3.01 och är stabil (bios 1.3)
Annars tror jag att både ASUS PC800 och Abit kort i sort sett är lika bra.

Har provat ett 875 Neo och hade liknande symptom som du med minnen och dessutom "flaxande" spänning plus en del andra problem med bl.a. bios. Nu hade jag i och för sig en 533 MHz prolle men jag undrar lite över en sak; hur mycket jag än höjde spänningen till cpu:n så visade den aldrig högre än 1,6v. varken i Bios eller MBM. Är det något du kollat på ditt kort??

Personligen tycker jag Neo kortet är alldeles för buggigt rent generellt. Har även provat både Asus, Gigabyte och Abit och dessa kort upplever jag som mycket stabilare än MSI kortet. Med Abit IC7-G är jag uppe i 3258 MHz med min 2,6 GHz. Dessutom utan att höja spännigen. Har varit uppe på 3,4 Ghz men då fick jag höja spänningen och samtidigt tyckte jag cpu:n blev för varm så jag sänkte igen. Får väl leta upp ett bättre kylaggregat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Abit IC7-G
Epox EP-4PCA3+
Epox EP-4PDA2+

nån av dem skulle jag då ta !!

Permalänk

ABIT IS7-E. Kostar 1006:- på pcbutiken.com

Permalänk
Medlem

är det nån som använder raid i en vanlig speldator??? lutar åt ett abit ic7. när släpps ic7-MAX3, det låter dyrt??? vad ska man ha för minnen, har tänkt mig 512mb och har kollat på 3200 minnen men vilket märke?????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slappy
är det nån som använder raid i en vanlig speldator??? lutar åt ett abit ic7. när släpps ic7-MAX3, det låter dyrt??? vad ska man ha för minnen, har tänkt mig 512mb och har kollat på 3200 minnen men vilket märke?????

Kör med 2xWestern Digital Raptor 10K Serial-ATA i Raid0 på mitt IC7-G. Går skapligt :p:p Exakt vilka minnen du ska använda beror ju på om du ska klocka eller inte eller om du vill kunna köra på låga timimgs. Själv har jag 2x256 Kingston HyperX. Funkar bra. Finns dock säkert billigare alternativ. Någon annan kanske har ett tips??

IC7-Max3 ska släppas nu i augusti/septemper om jag inte minns fel.

Visa signatur