Tonåring döpte sparkontot med emojier – förlorade tillgång

Permalänk
Melding Plague

Tonåring döpte sparkontot med emojier – förlorade tillgång

Hela familjen förlorade tillgång till mobilbanken efteråt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni borde lägga till vad hände med familjens pengar. Fick de tillbaka pengarna som var borta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Musikälskare

"Det är trevligt att vi har unga kunder som vill testa olika saker. Då får vi reda på hur saker och ting inte fungerar, och vi blir bättre, så tack till kunden"

Testing in production, ship it!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Det är trevligt att vi har unga kunder som vill testa olika saker. Då får vi reda på hur saker och ting inte fungerar, och vi blir bättre, så tack till kunden"

Testing in production, ship it!

Alla har en testmiljö, vissa har även en separat produktionsmiljö! 👍

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad är det här för en artikel egentligen? Var finns relevansen till SweC? Att en familj tappade tillgång till sina konton i någon timme eller dag i Norge har inget med datorer/teknik att göra? Vill jag ha Aftonbladet-artiklar går jag in där.

Permalänk

Testa att installera om apparna.. Hur vore det först att testa webbgränssnittet?

Jag vet flera webbinloggningar på nätet där man får välja ett lösenord. Självklart är det så bra kodat så valideringskontrollen accepterar tecken i lösenordet som sedan inte fungerar att logga in med. Och jag pratar inte om exotiska tecken utan kanske bara ett &.
Så man sitter där och skapar nytt lösenord, testar om och om igen. Innan man kommer på att t.ex. tecknet & inte får användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BookBoy:

Jag tycker ni borde lägga till vad hände med familjens pengar. Fick de tillbaka pengarna som var borta?

Jag fick dom insatta på mitt konto

Nej men skämt åsido, finns väl ändå loggar som visar när denna förändring skedde och vad saldot var då?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Heter det inte emojisar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Heter det inte emojisar?

Nej, smileysar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BookBoy:

Läser man originalartikeln så skriver de "Kontoene til familien Rage ble ikke sperret som følge av emojiene, men blanke, slik at de ikke fikk tilgang til dem, ...".

Jag vet inte riktigt vad de menar med "blanke" här, men det låter mer som en förklaring till varför de inte kunde komma åt kontona snarare än att de påstår att kontona var tömda på pengar efteråt. Så troligtvis var det inga pengar som försvann, familjen verkar i alla fall vara nöjd med lösningen.

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt det här. Man bygger en sida med generiska komponenter. Funkar fint, sen uppdaterar Android sin tangentbordskomponent och plötsligt får man inga tecken på sitt api som man inte räknat med. Hände oss i en bank-id lösning.

Man kan aldrig testa allt. Frågan är alltid hur man agerar när något skiter sig. Det som skiljer bra o dåliga företag åt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Påminner om när en kollega la in en kommentar, på svenska, till en brandväggsregel i en stor Cisco-brandvägg (hanterade ett mmorpg med 10 miljoner spelare..).
Brandväggen rebootade och vägrade komma upp igen... svenska åäö gillade den inte...
Detta var nu 15 år sen, förhoppningsvis klarar de det nu(men med Cisco kan man aldrig vara säker...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BookBoy:

Jag tycker att det är oklart om det hänt något med några pengar eller om de bara inte kom åt sina konton under tiden.

"Kontoene til familien Rage ble ikke sperret som følge av emojiene, men blanke, slik at de ikke fikk tilgang til dem, forklarer Ulven overfor VG."

i VG-artikeln är alltså vad vi har att jobba med.

Min norska är för obefintlig för att dra någon säker slutsats, men just det här att de säger att kontona är "blanke" (vilket väl är ordvalet där den svenska spekulationen startar) och att det direkt kopplas ihop med att man inte kunde komma åt kontona gör att jag undrar om det är helt feltolkat att det handlar om saldot på något sätt. Det kanske snarare handlar om att man inte kunde se sina konton?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av taliz:

Påminner om när en kollega la in en kommentar, på svenska, till en brandväggsregel i en stor Cisco-brandvägg (hanterade ett mmorpg med 10 miljoner spelare..).
Brandväggen rebootade och vägrade komma upp igen... svenska åäö gillade den inte...
Detta var nu 15 år sen, förhoppningsvis klarar de det nu(men med Cisco kan man aldrig vara säker...).

Hade en snarlik situation i vCenter för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vad är det här för en artikel egentligen? Var finns relevansen till SweC? Att en familj tappade tillgång till sina konton i någon timme eller dag i Norge har inget med datorer/teknik att göra? Vill jag ha Aftonbladet-artiklar går jag in där.

Tänkte samma sak.
Nyhetsvärdet i denna artikel vart obefintligt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Relevansen är väl i så fall hur emojier kunde välta systemet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av perost:

Läser man originalartikeln så skriver de "Kontoene til familien Rage ble ikke sperret som følge av emojiene, men blanke, slik at de ikke fikk tilgang til dem, ...".

Jag vet inte riktigt vad de menar med "blanke" här, men det låter mer som en förklaring till varför de inte kunde komma åt kontona snarare än att de påstår att kontona var tömda på pengar efteråt. Så troligtvis var det inga pengar som försvann, familjen verkar i alla fall vara nöjd med lösningen.

Det betyder typ att den inte kan hitta/visa saldo. Sökvägen blir fel. Liknande saker händer även i andra system nu när man kan använda emojis som del av användarnamn eller filnamn.

Permalänk
Medlem

Vilken testare som helst, värt sitt namn, testar alla typer av strängar i alla inmatningsfält. Det är lixom hål i huve att en sån här sak ska slinka igenom...

EDIT: tyckte det var en ytterst relevant artikel som gammal testare...;)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tietoevry 😁

Inte det vassaste it-bolaget

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Svårt med utf8 år 2024… vad håller de på med? Kanske är det någon gammal COBOL-mainframe som hanterar kontona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Heter det inte emojisar?

Skrivet av Überklass:

Nej, smileysar.

På norska heter det "Grin Ole".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vilken testare som helst, värt sitt namn, testar alla typer av strängar i alla inmatningsfält. Det är lixom hål i huve att en sån här sak ska slinka igenom...

Jo men nu är ju appen byggd av TietoEvry så faktum att den ens fungerar någorlunda är ett mirakel i sig

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Det betyder typ att den inte kan hitta/visa saldo. Sökvägen blir fel. Liknande saker händer även i andra system nu när man kan använda emojis som del av användarnamn eller filnamn.

Jo, det var bara lite förvirrande eftersom familjen inte kunde logga in på banken alls, så de skulle inte kunna se att kontona var "blanka". Men efter att ha läst lite noggrannare så verkar den biten handla om IT-systemet och inte banken. Så jag gissar att de bara menar något i stil med att IT-systemet fick ett blankt svar tillbaka när det försökte hämta kontona, inte att kontona själva var blanka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

På norska heter det "Grin Ole".

Nei det gjør det ikke..

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Skrivet av perost:

Jo, det var bara lite förvirrande eftersom familjen inte kunde logga in på banken alls, så de skulle inte kunna se att kontona var "blanka". Men efter att ha läst lite noggrannare så verkar den biten handla om IT-systemet och inte banken. Så jag gissar att de bara menar något i stil med att IT-systemet fick ett blankt svar tillbaka när det försökte hämta kontona, inte att kontona själva var blanka.

Dom använder Tietoevry som leverantör, "hoppsan!" kan komma att ske, det var bara allvarligt att det var en bank. Jag klankar inte ned på Ti, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Nu var det inte riktigt beskrivet i artikeln, men det som låg bakom problemet var en rätt så självklar miss i programmeringen. Det hade ju varit bra om författaren kanske skrev lite mer om det, då tycker jag absolut det passat in här.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Helt nya Cisco switchar som är fullt uppdaterade, de vägrar spara configen om jag lägger in åäöÅÄÖ i en kommentar på en port.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

UTF-16 strikes again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har du testat dagens online-lösningar med tangentbordsstöd i alla olika mobiler som skapar upp gud vet vad? Du testar alla strängar enligt dig. Kinesiska tecken också? Det tar liksom aldrig slut i en modern webb-app och helt plötsligt finns det NYA tecken som inte fanns när du började utveckla. Räcker liksom inte att testa igenom UFT-8 längre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3