Snabbkoll: Överklockar du?

Permalänk
Medlem

Sidan heter Sweclockers och de flesta svarar nej?!

Har överklockat RAM och VRAM samt CPU och GPU har jag undervoltat vilket leder till högre frekvens än standard. Det ser jag som åtminstone pseudo-överklockning.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

5800x3D. -30 PBO ökade min prestanda en hel del. Inte direkt överklockning dock
XMP/EXPO aktiverar man ju självklart så minnena körs i det som de ska.
GPU kör jag redan en factory OC modell så gav nästan inget att kladda med mer själv.

Men manuell överklockning var sist på 6700k innan 5800x3d, kördes överklockad 24/7 i alla år.

Permalänk
Medlem

Inte sen jag klev upp till AM4, det ger alldeles för lite imo, skillnaden är inte märkbar. Kör XMP/EXPO på minnet, undervoltar CPU. Försökte klabba lite med GPUn i AMDs mjukvara, både överklock och undervolt, men inställningarna återgår hela tiden till default efter ett tag. Så den går helt stock.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så överklockar nästan alla sitt ram iaf. De fåtal som inte gör det är väl oftast att de inte vet om att en sådan inställning finns. Lite som folket som ansluter sladden till moderkort, eller glömmer att ändra Hz inställning.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Kör endast XMP/EXPO samt -30 på PBO på min 5800X3D. Känns mer som optimeringainställningar än överklockningar.

Tack vet jag på gamla goda tiden när jag kunde dra upp min Athlon Thunderbird 800 från 800 Mhz till 1,1-1,2 Ghz.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Wizbro:

Sidan heter Sweclockers och de flesta svarar nej?!

Har överklockat RAM och VRAM samt CPU och GPU har jag undervoltat vilket leder till högre frekvens än standard. Det ser jag som åtminstone pseudo-överklockning.

Jag svarade ja men dagens komponenter har inte så mycket marginaler som på den gamla goda tiden. Oftast är det mer värt att undervolta lite och ändå ha samma problem prestanda till lägre effekt.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, skruvat upp CPU med 200MHz (vattenkyld ju)och trimmat RAM (bra luftflöde i lådan) manuellt även om det kan finnas lite kvar att göra med sekundära och tertiära tajmings.
Grafikkortet är jag bara glad att det funkar och sällan spoltjuter så det blir nog bara värre om man skulle trimma det, det har fått färsk pasta och kuddar nyligen dock.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Inte längre. Förr gjorde man alltid det. Började med VooDoo 2 och Pentium 2 och slutade med OC senaste åren då det inte längre ger något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ser nästan ingen orsak till att överklocka idag, enda är då att öka hastigheten, eller mer rätt överföringshastigheten mellan ram och cpu. Då jag idag inte spelar och spelen som jag spelar är i stil StarCraft som modernast, så finn det inget behov där.
Däremot så finner jag ibland lte behov i grafiskt och än mer på CAD sidan.
Det ihop med att jag nu helt kör med APU, så är det mest minneshastigheten som är avgörande.

Så min överklockning har alltid varit att få till något praktiskt personligen.

Förr var det en annan femma när dom snabbare CPU'na var flerfalt dyrare och man kunde skrämma upp en del CPU'er till nästan dubbla hastigheten.
Men för det mesta så var inte överklockningen av CPU'n den riktiga utmaningen då, det var mer att få till så övrigt antingen fungerade med den högre klockan, eller att man helt enkelt modifierade hårdvaran. som ex. att man satte en egen klocka till IDE interfacet så man även fortsättningsvis kunde använda hårddiskar och liknande.

En överklockning som var extrem som man nog inte glömmer är när jag fick tag på en 80287 till 20286'an som jag körde CAD på, 286'an körde på i 8 MHz och jag fick tag på en 287 på 5 MHz och körde den i 8 MHz.
På den tiden så var kretsarna nakna och helt utan kylare, och 287'an blev lite varm, uppriktigt så varm att man kunde smält lödtenn på den.

80287'an blev den första kretsen som jag installerade en kylfläns på!
60% överklockning och runt 250'C på kretsens yta, det säger egentligen inte så mycket om överklockningen, däremot så mycket mer om den tidens kretsars tålighet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Varierar. Men något brukar det pillas på i alla fall. Försöker ofta hitta en optimal 24/7-inställning. Ett HD5850 kunde jag överklocka 20% på både minne och GPU utan att röra någon spänning. Helt stabilt. Så jag körde så 24/7 så klart. Ett Geforce 6800 BIOS-moddade jag massor med högre spänning/frekvens i 3D och låg spänning/frekvens i 2D. Min Ryzen 3600 körs i standardinställningar, men minnestimings är naturligtvis ganska optimerade (bl a tRRDS=4, tRRDL=4 och tFAW=16 - dual rank ger liten boost också). En Phenom 9850 körde jag ibland överklockad och ibland underklockad. I två år, har jag för mig, körde den Folding@Home 24/7 överklockad utan problem. Lyckades köra den lätt överklockad på något lägre spänning än standardspänning. Eller lätt underklockad på mycket lägre spänning än standardspänning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Inte mer än XMP. Resten undervolt jag då föredrar tystare dator vs några extra fps.
Har också att göra med att man blivit "gammal" och trött. Pallar inte hålla på att testköra inställningar i timmar som när man var yngre.

Permalänk
Medlem

Snarare undervoltar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Att i dag ändra en parameter i "BIOS" sen säga att man överklockar är lite och ta i va?

På min tid då jäklar vare flera timmars kanske dagar av test innan man hittade alla rätta inställningar, today it´s just to easy.

Tror inte jag manuellt överklockat sen S775 eran.

Permalänk
Medlem

Räknar man EXPO/XMP? isåfall ja.
Räknar man PBO2 och annan automatisk "turbo" (på gpu också)? isåfall ja.

Annars nej, jag går inte in manuellt och ställer några frekvenser. det gjorde jag sist på socket 775.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Att i dag ändra en parameter i "BIOS" sen säga att man överklockar är lite och ta i va?

På min tid då jäklar vare flera timmars kanske dagar av test innan man hittade alla rätta inställningar, today it´s just to easy.

sluta upp med gatekeeping

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Undervoltar mest. Per-core Curve Optimizer på CPUn och -85 mV på GPU core. Har även ökat power limit och klockfrekvens lite på GPUn men det är sällan den når upp till klocktaket ändå.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Inte längre. Man får typ 3% prestanda för 20% extra ström/värme. Inte värt allt pill. Bara stock med autoboost gör det mesta idag. Min GPU är dock undervoltad och drar ca 100w mindre än stock med -3% prestanda. Det däremot är värt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad i värmen i rummet på att underklocka jämfört med att bara cappa ens FPS?

Permalänk
Medlem

Överklockade min GPU och CPU lite en stund. Temperatur mot vad jag vann i prestanda kändes inte värt det. Nu kör jag min CPU som standard och undervoltar min GPU. 8c kallare och 2% förlorad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

PBO och CO är absolut värt det, kan bli snabbare, och svalare än stock

Tack för tipset!
Känns spontant som att PBO/CO borde höja effektförbrukning och värme, men skall prova och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Ja, kör ju en i7 2600k, den kan ju typ klockas upp 25% och köra alla kärnor full sula utan problem även med luftkylning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Svarade Ja.

Jag undervoltar, men ser det som en generell överklock då min GPU presterar bättre iom något högre och längre maxboost.
De lägre tempsen är anledningen att jag undervoltar så den extra boosten är bara lite mindre varm grädde på moset.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Ehhh.. hur tänkte du här?
Ändrar du inte klockfrekvenen via BIOS?

Tror du får gå tillbaka till 386/486. Där hade jag en kompis som bytte oscilatorkrets på sitt moderkort.
Det är inte ens möjligt längre då oscilatorn är inbyggd i CPUn sedan många generationer av socklar

Men förstår vad du menar: Att aktivera "auto-överklock"-flaggan i BIOS kanske inte räknas som (entusiast)överklockning

Permalänk
Medlem

Länge sen man pilla med sånt, numer vill man bara att det ska starta och funka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Men förstår vad du menar: Att aktivera "auto-överklock"-flaggan i BIOS kanske inte räknas som (entusiast)överklockning

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

sluta upp med gatekeeping

lol

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Känns spontant som att PBO/CO borde höja effektförbrukning och värme, men skall prova och se vad som händer.

Det kan den göra, CO kan ställas både negativt eller positivt och alltså både ge mer eller mindre spänning för en given frekvens.

Jag är inte helt säker på exakt hur det är med 5800X3D, men med 9800X3D så är det vanligaste att du aktiverar PBO och ställer den till +200MHz för att få ut högre frekvens, och sedan kombinera det med negativ CO för att sänka spänningen (och därmed förbrukningen) för CPUn

För 5800X3D kan det vara att frekvensbiten inte går att ändra, och då gäller det bara att ställa negativ offset på CO

Vad jag letat fram brukar negativ offset vara att föredra då dessa CPUer oftare är termiskt begränsade än de är ström-/effektbegränsade

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Borde nog underklocka min server och desktop.. men känner inte som jag har den kunskapen, och vill att framförallt servern ska vara stabil.

Permalänk
Medlem

Undervoltar istället!

Permalänk
Medlem

Ehhh.. hur tänkte du här?
Ändrar du inte klockfrekvenen via BIOS?

Tror du får gå tillbaka till 386/486. Där hade jag en kompis som bytte oscilatorkrets på sitt moderkort.
Det är inte ens möjligt längre då oscilatorn är inbyggd i CPUn sedan många generationer av socklar

Glöm inte att låsa upp multipeln samt Quadro-modda GeForce-kort med blyertspenna.