Tjena!
Jag har nyligen köpt en ny burk och tänkte sätta ihop den idag när min kylare kom. Jag landade på Zalman CNPS9X Performa som ska enligt guider och specifikationer passa AM5, vilket är det jag har (9700x bygge, moderkort: ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI) men det ser inte ut att passa alls.
När jag monterat allt enligt guide & videos osv, så vill det sig inte.
Jag har använt korrekt brackets, distanser, skruvar m.m och dubbelkollat videoguider och medföljande text-guide men endå stämmer det ej.
Med det menar jag att när jag ska "spänna åt" kylaren i bracketen, så är det nästan en hel CM mellan skruvarna och det gängande hålet i bracketsen. Skruvarna är förmonterade och återfjädrande, och skulle jag trycka så hårt för att en skruv skulle nå ner till bracketens hål, så skulle jag knäcka något, och motsvarande skruv på andra sidan skulle vara ännu högre upp från sitt hål.
Jag har markerat med pilar vilka skruvar & hål jag menar. Återfjädringen är så hård att om jag skulle ta hjälp av spännband för att trycka ner skruven skulle det max ge någon millimeter.
ALLT är enligt rekommendationer och jag har monterat och byggt 30talet datorer med liknande kylflänsar innan, aldrig stött på problem. Jag har inte glömt något som distans eller använt fel skruv eller annat heller. Kollar jag videoguider så skruvar de ner dessa skruvar utan någon större effort. Jag känner mig helt förbryllad.
Så varför tråden? Jo jag undrar främst om någon annan haft liknande problem med denna kylare, eller AM5 kylare generellt eller är det så enkelt att jag, trots min egna övertygelse, missat något uppenbart?