Skrivet av Xeonist:
Jag vet inte riktigt varför du misstänker det, hen säger ju själv att dom blivit nekade med hänvisning till ett befintligt patent.
Jag vet inte riktigt vad som är så elegant med den, det är ju en AirTag, eller en Chipolo, i både design och funktion. Så man inkräktar dels (troligtvis) på ett befintligt patent, och man är dessutom helt utlämnad till vad Apple tillåter dom göra med enheter i deras FindMy nätverk.
Men okej...
Jag vet inte riktigt vad du menar med "denna produkt finns inte".
Har du kollat med ATC om patentet används? Jag vet såklart inte, men jag skulle säga att sannolikheten är stor att Lenovo/Tile-samarbetet lutar sig mot det patentet.
1. Ja och nej. Jag inledde ju med att säga att styrkan i dom här produkterna ligger i "nätverket", men svagheten ligger också där.
2. Du är som sagt helt utlämnad till vad Apple låter dig göra.
3. Jag är t.ex. högst tveksamt till att Apple låter dig göra en tracker i deras nätverk som inte varnar att det finns en tracker i närheten.
4. Så du kan så att säga inte göra något annat än att kopiera en AirTag.
5. Och där är ju din produkt såväl som Apples egen AirTag undermåliga jmf. med Chipolo, som kan använda sig av både Googles och Apples nätverk.
6. Absolut, den är större än din enhet, men det är extremt få laptops där du inte kan hitta ett "hål" att stoppa en sån tracker.
7. Sen behöver vi egentligen inte diskutera patent-troll eller patent-systemets för och nackdelar, din syn verkar vara att det är inget man behöver bry sig om, och det menar jag är direkt, objektivt, felaktigt.
8. Och speciellt om man tänker sig en situation där man ska ta in kapital/investerare, det kommer bli helt omöjligt.
Först, tack för din värdefulla input. Jag läser, lär mig och tar till mig av det du säger.
Här några förklaringar på dina synpunkter:
1/ Det är svårt att objektivt säga att Tile är lika bra eller kanske bättre än Apple Find My "generellt" men absolut, det finns säkert situationer där Tile har fördelar, och att de existerar, samarbetar med Lenovo, visar ju på att det är tillräckligt bra för några människor. Rent telemetriskt tror jag dock att det är ungefär 1:20 i nätverksstorlek och effektivitet. Dvs, värdelöst i jämförelse med Airtag i ren spårningskvalitet "globalt".
2/ Här vet jag inte riktigt hur du tänker. Du tänker att någon som - exempelvis - gör ett spel för iOS, är helt utelämnad till vad Apple gör i deras Appstore? Absolut. Det tänker jag inte invända.
3/ Alla Find My-produkter fungerar relativt lika när det gäller "anti-stalking", så absolut varnar de.
4/ Jag förstår hur du menar - Att jag använder Apple Find My - precis som Airtag, skillnaden är power delivery, och att det ser lite mer elegant ut med ett integrerat kort än att ha en lös Airtag i datorn. Men jag förstår din tanke.
5+6/ Ja, Chipolo har en variant som kör båda nätverken. Dock vet jag inte om du får plats med en sådan i en bärbar dator.
Här tänker jag mig att det finns ABSOLUT de som a) inte bryr sig om att tracka datorn öht b) de som vill ha den absolut billigaset lösningen c) vill ha en lösning *just nu*, d) de som vill ha den bästa lösningen (där kommer min produkt in).
Det finns en väldigt väldigt stor grupp av människor som köper 49-kronors möss. Jag förstår dem, men vet också att det finns en stor grupp människor som köper 700-1000 kronors möss. Och där kan man säkert dividera i timmar huruvida för och nackdelarna är. Min poäng är att min produkt ska ses som en vidareutveckling av AIRTAG. Ungefär som att man tar en idé om en bil och gör den TERRÄNGGÅENDE. Mitt M2-kort är en mer elegant lösning helt enkelt, till en väldigt begränsad målgrupp. Dock är jag säker på att om ALLA i hela världen kände till den hade jag sålt slut direkt. (Och där är väl det stora tricket i världen...)
7/ Nej, patent är inget man som ny småföretagare behöver bryr sig om. Det är en snårig djungel, tidskrävande och kostsam. Men vi lämnar det, jag förstår din synvinkel.
8/ Det är inte sant. Har varit med i en hel del "finansieringsrundor" och det går utmärkt att starta företag, få investerare inom områden som redan är patenterade. Se bara på AI-världen. Alla företag har ju inte patent på samma sak, trots detta tar de in MILJARDER.
Tack för värdefull input och särskilt Lenovo + Tile, det var intressant.