Så ska Microsoft få bukt med slöhet i Windows 11

Permalänk
Skrivet av danedi:

Filsystemet NTFS är en stor del varför windows är så slött, det har inte utvecklats sedan 2003, och inte sett nån innovation sedan åtminstone 1998. Det är inte gjort för flashminne, det är inte fault tolerant (nånting som **usch!** IBM poängterade i sina promotions av OS/2, men sant iaf oavsett vad jag tycker om IBM, tvi vale.) NTFS har inte stöd för proper kryptering via kerneln utan måste göras i user mode ring.

XFS är hur man ska göra det, äldre än NTFS och har mer features än alla andra (utom kanske ZFS, men prestandan på en array med XFS är så OFANTLIGT mycket högre än ZFS, så man får väl fråga sig hur mycket ens budget tillåter för att tarva dual redundancy)
XFS är fortfarande det överlägset snabbaste filsystemet på unix/linux plattformarna och universalt (nästan, igen "fuck you" IBM)

Kör ni linux på en maskin som klarar högre diskhastigheter än 133mb/s (eIDE) så uppgradera till XFS. EXT2/3/4/BtrFS/ReiserFS kommer inte bli bättre och deras commits är nästan noll.

XFS är snabbt, men det är det enda filsystemet jag använt det senaste decenniet där oväntad nersläckning av en maskin fortfarande ofta leder till filsystemskorruption - och där reparationsverktygen löper stor risk att förstöra mer än de fixar.
Använder enbart det filsystemet där jag a) har bra backuper och b) inte får stora ekonomiska konsekvenser när (inte om) jag behöver återställa från backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kul att detta kommer upp och måste accepteras för att se din videon.

"YouTube samlar in personlig information och spårar ditt tittarbeteende. Vi laddar bara in videon om du tillåter det. Läs mer i vår cookiepolicy."

Yepp, SweCLockers doing. Men SweClockers har ett avtal med Google (om jag inte minns helt fel), så att länka till exempelvis min egna Piped-instans (varning, GitHub = Microsoft) är inte tillåtet. Länken byts då ut till youtube.com och en varning tilldelas (hänt mig 2 gånger: #20560174 och #20562154.

Jag vill väldigt gärna länka till de tjänster jag har installerat på min egna server för att värna om eran integritet, men jag får inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Annan irriterande fel är när operativsystemet vill uppdatera så ställs man inför flera val, ett är att låta systemet göra de ändringar som behövs och sedan stänga av... men den stänger inte av systemet efter uppdateringen, hänt flera gånger nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

BleachBit är bättre och snabbare än både CCleaner och Privazer, jag gillar det skarpt. Zero bloat.

BleachBit, Dism++ samt SFCFix är mina favoriter för att hålla Windows i toppform Våga vägra ominstallationer!

Ang. Windows 11, så är det helt ok efter man rensat bort bloat, lagt till Open-Shell, ersatt File Explorer med Directory Opus samt trixat med ExplorerPatcher...

Enda felet är att Windows 10 fungerar bättre för mig. Där räcker det oftast att enbart installera Open-Shell med Fluent-Metro skin för att få till systemet som jag vill.

Permalänk
Medlem

Hade vart trevligt med lite mer saklighet. Vilken typ av slöhet är det man vill råda bot på? Och vad är det vi jämför med. Att alla älskar att hata windows så fort man får en ursäkt till detta vet vi...

Permalänk
Medlem

jag tror inte microsoft kommer lyckas få över alla till windows 11. de glömmer bort att majoriteten av världen är inte rika som i sverige, och de med sämre socio-ekonomiska förutsättningar kommer fortsätta spela kvar på windows 10. fortfarande än idag är 1060 ett riktigt populärt grafikkort liksom. hur ska de göra med alla u-länder som inte har möjlighet att bara springa in i sin lokala PC butik och handla en ryzen 5500 och a520 moderkaka när de jobbar för 50kr om dagen liksom?
MS har nog skapat en rejäl PR storm för att skrämma folk till 11an, men verkligheten ser ut som så att det går inte att stänga ute en rejält stor demografi...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hade vart trevligt med lite mer saklighet. Vilken typ av slöhet är det man vill råda bot på? Och vad är det vi jämför med. Att alla älskar att hata windows så fort man får en ursäkt till detta vet vi...

för mig som använder mycket windows explorer för tusentals bilder och videos är 11an SLÖ SOM F*N! indexeringen är helt åt h*lv*te, det känns som att gå tillbaka till windows 95. Spel jag lirar krashar nu också trots omformatering och andra drivisar etc..

windows 10 har inte detta problem, alla spel flyter på, upplevs rappare, och såklart explorer är inte en plåga att arbeta i och sortera filer.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

för mig som använder mycket windows explorer för tusentals bilder och videos är 11an SLÖ SOM F*N! indexeringen är helt åt h*lv*te, det känns som att gå tillbaka till windows 95.

Håller fullkomligt med! Smått omöjligt att göra någon vettig filhantering i Windows 11 utan att använda mjukvaror som Total Commander, Directory Opus eller liknande. File Explorer i Windows 11 är ett skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

för mig som använder mycket windows explorer för tusentals bilder och videos är 11an SLÖ SOM F*N! indexeringen är helt åt h*lv*te, det känns som att gå tillbaka till windows 95. Spel jag lirar krashar nu också trots omformatering och andra drivisar etc..

windows 10 har inte detta problem, alla spel flyter på, upplevs rappare, och såklart explorer är inte en plåga att arbeta i och sortera filer.

Har inte haft ett enda spel som kraschat på min Windows 11 installation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Har inte haft ett enda spel som kraschat på min Windows 11 installation

Kul att du inte haft ett spel som kraschat
Bf2042 kraschade titt som tätt när jag spelade det. Hell Let Loose kraschar extremt ofta. Ibland redan när det startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Ja, där kan jag helt hålla med dig. Har själv precis lagt in mitt iCloud bibliotek med bilder. 12-15k någonstans. Går otroligt segt att få några thumbnails. Verkar dessutom inte alls göras i bakgrunden, utan enbart när man "tittar" på filerna aktivt i explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Windows 11 är knappast en "darlig" här på SweClockers. Tänker inte ge mig på in telemetri/visa-reklam-i-start-menyn diskussionen och bortanför den finns än en rationellt anledning för Microsoft ställning kring Windows 11.

Huvudfokus för Windows 11 är ett säkrare Windows. Det delvis på bekostnad av prestanda och om man sitter på "för gammal CPU" så blir tyvärr prestandakostnaden för en del funktioner i Windows 11 i praktiken ohållbara då de kan i vissa fall mer än halvera prestanda jämfört med en liknande CPU-modell som har erforderligt HW-stöd.

I fallet Intel verkar 6000-serien helt sakna stöd, 7000-serien har en del stöd men inte tillräckligt och först i 8000-serien finns "fullt stöd". I fallet AMD verkar gränsen ligga mellan 1000-serien som saknar stöd och 2000-serien som har stöd.

Tyvärr blir attackerna som används allt mer avancerade och med AI också mer tillgängliga. Många äldre skyddsmetoder är idag rätt värdelösa, är allt viktigare att så långt som möjligt hålla saker i separata "sandboxes", vilket också är grundtanken med säkerheten i Windows 11.

Knappast prio #1 när man använder datorn som ett glorifierat TV-spel, men rätt kritiskt för bildel av Windows i ett större perspektiv. Vore rätt trevligt med ett "gaming OS för PC" och framåt nog allt mer tekniskt relevant. Men om det är något annat än Windows måste även spelföretagen vara med på tåget!

Steam

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawler:

@Kasken Jag säger inte att någon behöver förhålla sig till något men enligt mig så är informationsinsamling något som alla och då menar jag alla företag i stor eller liten skala kommer att syssla med, har man sett hur utvecklingen gått det senaste 15-20 åren så påstår jag att det är en framtid som vi alla kommer att få leva med, det finns säkert de som med näbbar och klor kommer att säga att så inte är fallet men det är min åsikt iallafall.
Enligt mig är det nog svårt att vara anonym idag, klarat att man skulle kunna lägga bort den smarta telefonen och bara köra sin dator på ett internt nätverk för internet är totalt uteslutet om du vill uppnå anonymitet, betala alltid kontant inga kort eller swish osv...
Förstår att detta är en känslig fråga och jag funderade en väääldigt lång stund innan jag säger vad jag tycker i saken, allt jag skriver är vad jag tycker inte vad du eller någon annan skall tycka eller göra, jag är trivs alldeles utmärkt med Windows 11 och vad ni vill som inte tycker det får köra precis vad ni vill det är något som inte jag har någon åsikt om.

Det är en framtid vi alla kommer att få leva med förutsatt att vi accepterar det.

Att rösta med fötterna och plånboken och visa att det inte accepteras är också ett alternativ, vilket känns som det enda alternativet iallafall för mig.

Det är ingen som måste samla in data om sina användare, varken privat eller företag. Och det är definitivt ingen som behöver göra det utan att fråga sina användare först! Speciellt inte stora företag som ms som lever och mår gott oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

XFS är snabbt, men det är det enda filsystemet jag använt det senaste decenniet där oväntad nersläckning av en maskin fortfarande ofta leder till filsystemskorruption - och där reparationsverktygen löper stor risk att förstöra mer än de fixar.
Använder enbart det filsystemet där jag a) har bra backuper och b) inte får stora ekonomiska konsekvenser när (inte om) jag behöver återställa från backup.

EXT1/2/3 failboat. XFS har ju bcd features.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Tycker den är märkbart segare och bug-benägen även på mindre mappar.
Körde in Server 2025 på min server och det är väl baserat på W11. Explorern är väl det som krånglar mest med att det slutar svara eller segar. Tabsen är en kul feature dock!

Permalänk
Medlem

När hände det? 1983? Körde systemet du talar om IRIX, då fattar jag, men om det körde linux efter 1999 så förstår jag inte alls, XFS är inte bara ofantligt snabbt, det är stablit och redundant.
Det finns ett helt seminarium på youtube om XFS om du är villig att lyssna från dess förra cheif designer. Han förklarar hur du kan "recover" lost nodes och hantera data corruption på ett mycket bättre sätt än NTFS, EXT, HFS+ och btrfs.
Han förklarar likväl varför XFS är så mycket snabbare än alla andra filsystem och hur cache blocking fungerar.

Jag vet inte parametrarna för ditt system, men XFS är väldrens i genomsnitt snabbaste filsystem, och ohar robusta verktyg för att återställa data.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Skrivet av danedi:

När hände det? 1983? Körde systemet du talar om IRIX, då fattar jag, men om det körde linux efter 1999 så förstår jag inte alls, XFS är inte bara ofantligt snabbt, det är stablit och redundant.
Det finns ett helt seminarium på youtube om XFS om du är villig att lyssna från dess förra cheif designer. Han förklarar hur du kan "recover" lost nodes och hantera data corruption på ett mycket bättre sätt än NTFS, EXT, HFS+ och btrfs.
Han förklarar likväl varför XFS är så mycket snabbare än alla andra filsystem och hur cache blocking fungerar.

Jag vet inte parametrarna för ditt system, men XFS är väldrens i genomsnitt snabbaste filsystem, och ohar robusta verktyg för att återställa data.

Ska jag vara helt ärlig handlade detta om RHEL 7-maskiner - ett system som nådde EOL förra sommaren. Jag kan se att det kommit nya versioner av XFS sen den version Red Hat valde till denna major version av sitt OS, och att ett av uppgraderingsargumenten är just bättre stabilitet. Det kan med andra ord vara bättre nu - kanske till och med betydligt bättre - men jag är ärrad av tidigare erfarenheter.

Just dessa maskiner är de enda jag kört i mina datacenter där jag fått anledning att oroa mig för huruvida de skulle komma upp igen efter oväntade stopp, och där något i stil med en PSOD på hosten ofta - med höjd tagen för att det inte är en vanlig händelse - medfört en återställning från senaste backup av dessa VM:ar.

Jag har hittills aldrig råkat ut för ett sådant haveri med ZFS. Jag har då och då blivit tvungen att köra fsck med ext*-filsystemen, men kan inte minnas någon gång där de filsystemen havererat katastrofalt. NTFS har jag bara sett bajsa ner sig fullständigt en gång på serverhårdvara.

Men är det så att detta problem är löst nu för tiden är det bara bra: jag gillade verkligen hastigheten i XFS. Och med det sagt: bra backuper ska man ha ändå.

Permalänk
Medlem

Får man tro Phoronix och anekdotiskt bevisning så är XFS snabbare än EXT1/2/3/4 med hästlängdet.
Debian erbjuder inte checkfs.xfs_file längre så du har även rätt där, men man kan lätt installera fsck modulen via github. Har du en RPM baserad distro så kan man utan att behöva builda bara installera från centos repo. (samma ställe man skaffar UNP, unrar och p7zip)

Faktum är att jag har använt XFS över 20 år, and har räddat hundratals maskiner både med IRIX och linux från vad du beskriver, antingen är det din inkompetens eller så har du inte förstått hur XFS tools funkar, och jag äv villig att visa för dig hur det funkar.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Min lösning för att få bukt med slöheten i windows 11: Installera devuan. Klart. Runit är så otroligt mycket snabbare än systemd, XFS rekordsnabbt jämfört med NTFS/EXT. Steam/Proton ger mig bättre prestanda än windows. Ett annat plus är att jag kan köra 120hz native på min 4k skärm, vilket inte windows drivrutinen tillåter ännu (eller åtminstone inte när jag testde windows 11 sist i mars). (dual 6950XTX)

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

En del?! Windows 11 är ett renodlat spionprogram redan från ruta ett!

Kan jag få tillbaka tiden jag spenderade med att kolla på den här smörjan?

Kostnadseffektivitet är en grej som den här klickbait-videon uppenbarligen inte begriper, att det i många fall är bättre att köpa en tjänst i jämförelse med att skaffa sig kompetens m.m. för att utföra den själv.

ABSOLUT NOLL bevis för någonting förutom finurliga insinuationer, i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Spännande att du väljer att ignorera all bevisning som visas upp i videon...

Det är just att det inte finns bevis för det videon försöker påvisa, bara massa okunniga insinuationer.

Det är f.ö. mest troligt Microsoft som betalar för att använda tjänsterna som anropas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vista var dock inte alls så dåligt som många hävdar, förutsatt att man hade hårdvara som faktiskt uppfyllde de mer realistiska systemkraven.

Precis, Vista var ett stort lyft över XP av flera anledningar. Okunniga användare och uppgraderare med otillräcklig hårdvara fick en kass upplevelse, vilket var ett problem Microsoft lärde sig av och sedan rättade till med Windows 7.

Windows 7 kunde lika gärna varit ett Service Pack till Vista, men namnbytet behövdes väl för att distansera sig från Vista-namnet som ansågs nedsolkat vid tidpunkten.

Byggde själv en ny dator och började köra 64-bitars Vista, men var noga med att bara välja komponenter som hade stöd och/eller [fungerande] drivrutiner för Vista, vilket var långt ifrån självklart då. Mycket av problemen berodde också på hårdvarutillverkare som hade svårigheter att få fram drivrutiner som fungerade med den nya drivrutinsmodellen och andra grejer som skiljde Vista från tidigare Windows-versioner under skalet. När Windows 7 så småningom kom så var ju den puckeln utjämnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kul att du inte haft ett spel som kraschat
Bf2042 kraschade titt som tätt när jag spelade det. Hell Let Loose kraschar extremt ofta. Ibland redan när det startar.

Hur har du isolerat felet till att härröra från Windows mjukvara?

Permalänk
Skrivet av danedi:

Får man tro Phoronix och anekdotiskt bevisning så är XFS snabbare än EXT1/2/3/4 med hästlängdet.
Debian erbjuder inte checkfs.xfs_file längre så du har även rätt där, men man kan lätt installera fsck modulen via github. Har du en RPM baserad distro så kan man utan att behöva builda bara installera från centos repo. (samma ställe man skaffar UNP, unrar och p7zip)

Faktum är att jag har använt XFS över 20 år, and har räddat hundratals maskiner både med IRIX och linux från vad du beskriver, antingen är det din inkompetens eller så har du inte förstått hur XFS tools funkar, och jag äv villig att visa för dig hur det funkar.

Kan mycket väl ha varit inkompetens från min sida, men det var inte förtroendeingivande att det över huvud taget hände. I slutändan var det snabbare att återställa servern från backup än att fixa filsystemskorruptionen. Oavsett har jag gjort det till ett ickeproblem genom att inte använda det filsystemet längre.

(Och det kan som jag skrev i ett tidigare inlägg vara så att XFS är betydligt mindre känsligt idag än för tio år sedan - jag vågar som sagt bara inte prova i produktion).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, Vista var ett stort lyft över XP av flera anledningar. Okunniga användare och uppgraderare med otillräcklig hårdvara fick en kass upplevelse, vilket var ett problem Microsoft lärde sig av och sedan rättade till med Windows 7.

Windows 7 kunde lika gärna varit ett Service Pack till Vista, men namnbytet behövdes väl för att distansera sig från Vista-namnet som ansågs nedsolkat vid tidpunkten.

Byggde själv en ny dator och började köra 64-bitars Vista, men var noga med att bara välja komponenter som hade stöd och/eller [fungerande] drivrutiner för Vista, vilket var långt ifrån självklart då. Mycket av problemen berodde också på hårdvarutillverkare som hade svårigheter att få fram drivrutiner som fungerade med den nya drivrutinsmodellen och andra grejer som skiljde Vista från tidigare Windows-versioner under skalet. När Windows 7 så småningom kom så var ju den puckeln utjämnad.

Håller med. Drivrutiner var absolut lite buggiga i början.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Filsystemet NTFS är en stor del varför windows är så slött,

Det låter snarare som att du baserar åsikten "NTFS är långsamt" på hur det funkar med Linux. Det lilla antal användare som kör några krävande diskoperationer under Windows är nog tvungna att köra benchmarks för att märka skillnaden. Vi kan ju testa hur det funkar för en genomsnittlig användare med respektive filsystem också. Sätt två datorer på en slumpmässig timer som bryter strömmen under drift och kolla vilken som oftast bootar normalt efter det, utan behov av några räddningsaktioner -- den med NTFS eller den med XFS. Vad tror du själv?