Intel Core Ultra 7 Processor 365K skymtad i benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För vanliga konsumenter är nog inte det Intel tjänar pengar på, OEM däremot säljer enorma mängder datorer och behöver dom byta moderkort och inte kan återanvända dom så är det en fördel för intel då dom får sälja mer.

Och OEM marknaden är fortfarande dominerad av intel när det kommer till färdigbyggda system.

Det kan nog förändras fort det med. Intel har även dominerat i företagslaptops men får en känsla av en förändring nu. Visserligen väldigt snäv empiri men både vi på jobbet och två konsultbolag som vi jobbar med har börjat köpa in AMD-laptops.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det kan nog förändras fort det med. Intel har även dominerat i företagslaptops men får en känsla av en förändring nu. Visserligen väldigt snäv empiri men både vi på jobbet och två konsultbolag som vi jobbar med har börjat köpa in AMD-laptops.

Ja självklart är det så men det går långsamt. jobbar själv på ett enormt företag med tiotusentals anställda och alla har en av två HP laptops med intel CPUer.

Liksom det är säkert 50-70 tusen datorer bara på mitt jobb globalt men tror inte att vi kommer se en dator med en AMD cpu inom någon snar framtid, är på tok för mycket jobb för IT att verifiera att allt fungerar som det ska.

Förändringen har helt klart börjat men den går extremt långsamt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För vanliga konsumenter är nog inte det Intel tjänar pengar på, OEM däremot säljer enorma mängder datorer och behöver dom byta moderkort och inte kan återanvända dom så är det en fördel för intel då dom får sälja mer.

Och OEM marknaden är fortfarande dominerad av intel när det kommer till färdigbyggda system.

Fast "sockel-konspirationen" håller inte ändå, för det är ju knappast någon som tänkt "oj nu har Intel ny sockel, dags att köpa ny dator". Innehållet på ett moderkort i två närliggande generationer är ju ofta extremt snarlikt, samt att det funnits många flera konkurrenter än på CPU-sidan om att tillverka kretsarna till allt annat på ett moderkort.

Nej, hela den här teorin är uttänkt på pojkrum under 90-talet, för det finns ingen hållbar logisk förklaring till hur Intel skulle tjäna mer pengar på att byta sockel ens om de tillverkade moderkorten själva, då köpmönstret hos 99-nånting procent av köparna garanterat regleras av datorns funktionalitet och användbarhet snarare än att de har senaste Intel-sockeln.

Gemene man skulle som sagt aldrig uppgradera sin CPU när det inte ens är vanligt förekommande bland entusiaster, men man kan ju ha det som något slags köpargument för AMD, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast "sockel-konspirationen" håller inte ändå, för det är ju knappast någon som tänkt "oj nu har Intel ny sockel, dags att köpa ny dator". Innehållet på ett moderkort är ju ofta extremt snarlikt, samt att det funnits många flera konkurrenter än på CPU-sidan om att tillverka kretsarna till allt annat på ett moderkort.

Nej, hela den här teorin är uttänkt på pojkrum under 90-talet, för det finns ingen hållbar logisk förklaring till hur Intel skulle tjäna mer pengar på att byta sockel ens om de tillverkade moderkorten själva, då köpmönstret hos 99-nånting procent av köparna garanterat regleras av datorns funktionalitet och användbarhet snarare än att de har senaste Intel-sockeln.

va? OEM's spottar ut datorer konstant, skulle dom kunna använda ett moderkort för 4-5 generationer så skulle det helt klart göra att intel tjänar mindre på det. Du tänker för litet, vad en privatperson gör är inte relevant när stora företag med tiotusentals anställda byter dator var tredje år, går det då inte att återanvända moderkortet så kommer intel såklart sälja tiotusentals extra chipset, licenser osv vart tredje år.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

va? OEM's spottar ut datorer konstant, skulle dom kunna använda ett moderkort för 4-5 generationer så skulle det helt klart göra att intel tjänar mindre på det. Du tänker för litet, vad en privatperson gör är inte relevant när stora företag med tiotusentals anställda byter dator var tredje år, går det då inte att återanvända moderkortet så kommer intel såklart sälja tiotusentals extra chipset, licenser osv vart tredje år.

Tur för Intel att detta slösaktiga beteende är så pass vanligt på stora företag och statliga organisationer. Att byta datorer var tredje år för verksamheter där det mest prestanda-intensiva användarna gör med dem är Office-program är inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nejdå, jag tänker i makroskala.

Jag tolkat ditt argument som att du argumenterar för att vinsten skulle bli större för att man använder en nära identisk uppsättning komponenter (finns många som inte ändras lika snabbt som CPU:er på ett moderkort) i ett nytt mönster/ny moderkortsdesign. Vilket företag skulle återanvända moderkorten för övrigt? Det är möjligen OEMs som skulle kunna tjäna något extra där, men knappast Intel.

Intel får kostnaden för att ta fram nya moderkort, styrkretsar osv. Det ser man ju även på hur Intels styrkretsar periodvis verkat totalt förlamade funktionsmässigt, när de t.ex. rehashade Z170 i nära omodifierad form för Z270 och Z370. De kunde komma undan med att återanvända samma krets flera gånger, och då gjorde man det.

Vad kan de tjäna på en ny styrkrets när ett moderkort får kosta några hundralappar att tillverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Tur för Intel att detta slösaktiga beteende är så pass vanligt på stora företag och statliga organisationer. Att byta datorer var tredje år för verksamheter där det mest prestanda-intensiva användarna gör med dem är Office-program är inte rimligt.

Prestandamässigt är det ju absolut så, särskilt med tanke på hur mycket förbättringstakten saktat ner jämfört med hur det var förr i tiden. Att byta dator för ett företag handlar nog oftast inte så mycket om bättre prestanda, åtminstone inte när vi pratar desktop-programvara typ Office, utan om att det kostar pengar när grejerna inte funkar.

Inte sällan betalar större företag för olika former av serviceavtal, med leasing av datorerna, där en tredje part reglerar utbytestakten på datorerna. Så har det t.ex. varit på mina senaste arbetsplatser, vilket gör att det ofta blir en mix av hårdvara på sikt. Har varit med om att det parallellt fanns både laptops och tunna klienter med både AMD- och Intel-hårdvara, vilket den absoluta majoriteten av användare inkl. chefer inte visste någonting om.

Det var snarare "har du den svarta? jag har den silvriga, kan jag få testa om din laddkabel funkar?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Så värst slösaktigt är det inte när datorerna säljs vidare.

Permalänk
Datavetare

Finns fördelar för de som är kunder som kommer av hur mycket Intel lyckades fsck:a upp releasen av Arrow Lake: priset man idag kan köpa Arrow Lake för faktiskt riktigt bra givet hur dessa CPUer presterar i egentligen allt förutom spel.

Både för spel och icke-spel underpresterade Arrow Lake vid release. Man får bara en chans att göra ett första intryck, så av den anledning kan 300-serie "refreshen" nog se ut att ge mer än vad den egentligen ger. Phoronix körde om alla deras tester i våras på 285k, man fick i genomsnitt ~6 % högre prestanda bara från firmware/BIOS updates.

6 % är inte mycket, men det är långt mer vad man borde få från firmware/BIOS vilket indikerar viket risigt tillstånd Arrow Lake lanseras i. Lanseringen av Arrow lake var verkligen en katastrof.

Var länge sedan Intel var så här prisvärda ställda mot AMD. En 265K presterar rätt mycket som 9900X, men kostar mindre än 9700X. Notera att detta är innan firmware/BIOS uppdateringar då TPU aldrig testat om Arrow Lake.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo för många köpte den blint eftersom de trodde att den skulle vara ännu bättre än föregångaren PGA namnet men så blev inte fallet om man överklockade. Så jo namnet "lurade" en del då de hade höga förväntningar.

Det bekräftar ju bara min tes att det inte spelar någon roll om de ger uppföljaren till 265k 365k eller 363k. Intel får sålt grejerna ändå. Folk antar att den nya serien är bättre.

Det du pratar om är något annat.
Att intel försämrade egenskaperna för överklockning är inget som påverkar processorns prestanda i standardutförande. Den var bättre än föregångarna i standardutförande. Ska man köpa något för att överklocka borde man åtminstone läsa ett test först.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns fördelar för de som är kunder som kommer av hur mycket Intel lyckades fsck:a upp releasen av Arrow Lake: priset man idag kan köpa Arrow Lake för faktiskt riktigt bra givet hur dessa CPUer presterar i egentligen allt förutom spel.

Både för spel och icke-spel underpresterade Arrow Lake vid release. Man får bara en chans att göra ett första intryck, så av den anledning kan 300-serie "refreshen" nog se ut att ge mer än vad den egentligen ger. Phoronix körde om alla deras tester i våras på 285k, man fick i genomsnitt ~6 % högre prestanda bara från firmware/BIOS updates.

6 % är inte mycket, men det är långt mer vad man borde få från firmware/BIOS vilket indikerar viket risigt tillstånd Arrow Lake lanseras i. Lanseringen av Arrow lake var verkligen en katastrof.

Var länge sedan Intel var så här prisvärda ställda mot AMD. En 265K presterar rätt mycket som 9900X, men kostar mindre än 9700X. Notera att detta är innan firmware/BIOS uppdateringar då TPU aldrig testat om Arrow Lake.

Eller så kan man visa prestandan för vad folk faktiskt använder sin 5k CPU för på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

blir väl en ny dyr intel prolle med ingen uppgraderings möjlighet, så AMD blir återigen intressant!

Däremot hade amazon en bundle paket nyligen, en b760 för 900kr och en 14600k för 1200kr. brinner den upp pga den fruktade cpu problemet så har jag iaf inte spenderat flera tusen. ska bli en intressant budget rig till vår 4k tv så frugan kan spela sims4

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Plattformsuppgraderingar av I/O-kapaciteten är också huvudskälet till att Intel haft "kortlivade" socklar under många år, något som varit meningslöst att ens försöka förklara för folk som redan på den tiden nöjde sig med 5+ år gamla grafikkort och hårddisk (istället för SSD).

Det är ju dessutom inte som att det gått att byta CPU på AMD-plattformen fritt utifrån mekanisk kompatibilitet mellan CPU & sockel, utan det finns och har funnits en massa kompatibilitetshinder som inte bara gör "långlivade" socklar helt meningslösa i slutänden utan även bakbinder användaren på en föråldrad plattform med begränsad I/O-kapacitet.

Ja, AM4 t.ex. där folk kunde börja med en 1600 eller 2700 och sluta med en 5800X3D, 5850 eller liknande.
Men visst den har inte PCIe 4.0, DDR5 eller USB 4.0+ så... jag vet inte vad som skulle vara kritiskt där för gemene svensson.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja, AM4 t.ex. där folk kunde börja med en 1600 eller 2700 och sluta med en 5800X3D, 5850 eller liknande.
Men visst den har inte PCIe 4.0, DDR5 eller USB 4.0+ så... jag vet inte vad som skulle vara kritiskt där för gemene svensson.

Nej, precis. PCIe 4.0 är det enda jag tycker man saknar som spelar någon roll där för en sådan dator. Och även det spelar knappt någon roll alls ännu. 3.5 GB/s räcker prima för en SSD, och det ger ingen nämnvärd GPU-flaskhals heller, ens för RTX 5090:
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-pc...

96.3% av prestandan med RTX 5090 i 1440p. 97.8% i 4K.

Med långsammare CPU eftersom man kör AM4 och ett mer rimligt grafikkort, även något som RTX 5080, så lär det handla om typ 1% man förlorar på PCIe 3.0 med en AM4-dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja, där har vi fem år mellan releaserna av de bästa/sämsta CPU:erna. Vad har det varit hos Intel, 3-4 år?

I övrigt är det väl inte alla AM4-moderkort från 2017 som klarar en 5800X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, där har vi fem år mellan releaserna av de bästa/sämsta CPU:erna. Vad har det varit hos Intel, 3-4 år?

I övrigt är det väl inte alla AM4-moderkort från 2017 som klarar en 5800X3D?

Ja du är väl påläst, av de c:a 50 tillverkare som gör/gjort AM4-moderkort är en del modeller lågbudget/mellanbudget med ibland medioker strömförsörjning, och därmed inte lämpliga att klocka toppmodellerna högt, eller har/har haft ett tattigt BIOS i några enstaka fall. Därför stoppar folk i en 6-core eller 8-core och lever lyckliga med den.

Googling säger att 1xxx (Zen1) kom ut runt mitten av 2017 och 5xxxX3D m.fl. slutade levereras mitten av 2025, så AM4-entusiaster, medelsvenssons och budgetbyggare hade det riktigt smutt med AM4-plattformen väldigt länge i hemmapularsammanhang.

tl;dr

AMD >>> Intel

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja du är väl påläst, av de c:a 50 tillverkare som gör/gjort AM4-moderkort är en del modeller lågbudget/mellanbudget med ibland medioker strömförsörjning, och därmed inte lämpliga att klocka toppmodellerna högt, eller har/har haft ett tattigt BIOS i några enstaka fall. Därför stoppar folk i en 6-core eller 8-core och lever lyckliga med den.

Googling säger att 1xxx (Zen1) kom ut runt mitten av 2017 och 5xxxX3D m.fl. slutade levereras mitten av 2025, så AM4-entusiaster, medelsvenssons och budgetbyggare hade det riktigt smutt med AM4-plattformen väldigt länge i hemmapularsammanhang.

tl;dr

AMD >>> Intel

Inte jättepåläst, men har bekanta som diskuterat byte, men sen köpt nytt moderkort/dator istället. Jag tog releasedatumen, båda i april 2017 respektive 2022, vilket verkade minst orättvist. Har inte haft koll på 5000-serien mer än någon artikel jag snappat upp på Sweclockers, varpå jag tipsat någon spekulant datorköpare om möjligheten att få en billig och kompetent CPU. Någon gång när folk glömt att den här tråden existerar får jag starta en omröstning om hur många som uppgraderat sin CPU, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det bekräftar ju bara min tes att det inte spelar någon roll om de ger uppföljaren till 265k 365k eller 363k. Intel får sålt grejerna ändå. Folk antar att den nya serien är bättre.

Det du pratar om är något annat.
Att intel försämrade egenskaperna för överklockning är inget som påverkar processorns prestanda i standardutförande. Den var bättre än föregångarna i standardutförande. Ska man köpa något för att överklocka borde man åtminstone läsa ett test först.

Ja men vi är ju faktiskt på sweCLOCKERS nu. Här finns väldigt få "vanliga" användare. De flesta skiter fullständigt i modell nr bara den är ny

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

. De flesta skiter fullständigt i modell nr bara den är ny

Det är ju precis det jag säger. Jag drog aldrig upp något om överklockning jag skrev bara att intel får sålt grejerna även om de inte har en logisk namngivning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Eller så kan man visa prestandan för vad folk faktiskt använder sin 5k CPU för på Sweclockers.
<Uppladdad bildlänk>

Precis. Andra än sweclockers använder nog andra upplösningar än HD i 2025.

Skiljer 2.9%. Förmodligen noll skillnad med senare bios som Yosh säger.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Längtar till 666

Den cpun kommer gå varm.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.