Första Strix Halo-handhållna här – för 17 000 spänn

Permalänk
Melding Plague

Första Strix Halo-handhållna här – för 17 000 spänn

GPD Win 5 visades upp i somras och nu har företaget avslöjat priserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hyllvärmare..Idiotiskt och feltajmat....Kan nästan se Blocketannonserna Bytes mot Tesla eller likvärdigt...hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Jaja. Priset är svårsmält för en handheld.
Men det är inte där problemet ligger.

Med 180w effekt i knät och utan batteri är det mest en märklig skapelse.
Fel kretstyp för ändamålet hela vägen.
Dyrt, klumpigt och vingklippt.

Vill man ha den typen av renderingspotential i knät så streama bilden från hemdatorn till en billigare handheld via wifi. För 17.000:- får man både stationär dator och en handheld med lägre vikt...

Svalare, lättare spelmaskin, med portabel, bra batteritid och uppgraderingsbar (stationära renderings burken alltså).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel del som lägger de pengarna eller mer på ett grafikkort eller en telefon. Det finns nog betydligt färre som köper en modern "gameboy" för de pengarna men tillräckligt många finns det säkert så länge produkten är vettig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller tänkte man inte på PSP så snart man såg den?

Permalänk
Medlem

Köper man denna är man ta mig fan dum i huvudet.

Permalänk

kommer inte köpas, för 5000:- ok kanske kunde bli ett köp...

men för det priset no no no...

känns som att någon custom mobilvariant av typ 9800x3d eller 7800x3d 8c16t hade varit mer lagom, för spel är ju 16c32t långt över vad de flesta spel äns kan hantera eller iaf på ett bra sätt använda och typ halva processorn kommer bara ligga oanvänd...

sen avsaknaden av batteri känns ganska wtf vem riktar den sig till då den är format som en handhållen släpbar enhet men bunden till ett vägguttag för strömförsörjning...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Datavetare

Priset i detta fall är helt galet, men är nog ändå den här typen av systemkretsar som utvecklingen kommer gå mot framåt. Nvidia/Intel samarbetet ryktas ju skapa något liknande med Nova Lake och Blackwell.

Relevant till artikeln: Eurogamer har precis testat en kompakt "NUC" lik dator baserad på Strix Halo

Vid 85 W TDP presterar GPU-delen rätt likt en RTX4060 samt också väldigt likt PS5.

Just jämförelsen med PS5 är rätt intressant givet att Strix Halo trots allt har en högre klockad Zen 5 vs Zen 2 i PS5, en RDNA 3.5 baserad GPU med 14,85 GFLOPS mot PS5 har en RDNA 2 baserad GPU på 10,3 GFLOPS så presterar de ändå väldigt snarlikt i spel.

Ett par slutsatser går nog att dra från det.

1. För spel är VRAM bandbredd otroligt viktigt, PS5 kan kompensera alla sina övriga svagheter genom sin 448 GB/s bandbredd mot Strix Halos 240-270 GB/s bandbredd (beror lite på vilken RAM-typ som används).

2. Med den GPU-nivå som dessa kretsar har är inte ens en Zen 2 klockad till 3,5 GHz en relevant flaskhals i majoriteten av dagens speltitlar.

3. Ändå klar utveckling då Strix Halo når samma prestandanivå som PS5, fast med ungefär halva effekten!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tillbaka till framtiden

Permalänk
Medlem

GPD har väl alltid legat en bra bit uppåt i pris, gissningsvis på grund av att volymerna inte är lik stora som för Asus/Lenovo/Valve osv.

Strix Halo i nuvarande form känns mer lämpad till en kompakt gaming NUC än handhållen PC.

Permalänk
Medlem

Oj. Det priset var lite väl. Då kan man lika gärna ge alla i familjen en varsin Steam Deck.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Priset är galet, avsaknad av batteri är galet.
Hela makapären är galet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag fick ge 45k för en HP laptop med samma chip så låter inte så farligt..

Permalänk
Medlem

Inget man vill ha i knät och spela med, jag fattar inte alls grejen med den effekten/värmen/ljudnivå. Dessutom helt bunden till sladd i väggen

Jag vill ha något lätt/tyst/batteritid, kanske sikta på 10-20W max så man kan spela när man vill och inte hela tiden leta eluttag

Och troligen presterar inte denna krets märkbart bättre än Steam Deck i detta effektspann, så även med ett annat bygge hade de inte kommit så långt

Tyvärr har ju inte dagens ARM-kretsar så bra GPU, men borde ju komma något kul snart kan man hoppas

Permalänk
Medlem

Tack för mitt oled steam deck vetja. Prisvärd , funkar klockrent för det jag spelar och perfekt att ha med på jobbresor när man sover på hotellet

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

De duckar batteritiden tills sista specsen. Precis längst ner står uppskattad batteritid på 80Wh. 2 timmar vid "continues intensive operation". Kallar det inte ens gaming för då är det säkert ännu lägre. Vilken guldpolerad bajskorv. 😂 En obekväm varm liten laptop med halvdan ui för 18 500.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Är det bara jag, eller tänkte man inte på PSP så snart man såg den?

Väljer en PSP framför denna var dag, denna är ju kantig som en gammal volvo med pansar kofångare.
Okej, prestandan är i en annan klass, men absolut inte värd 17000 kronor.

Skrivet av lsociety:

Köper man denna är man ta mig fan dum i huvudet.

Föds alltid en till med guldsked i munnen, som ser priset som fickpengar.
Inte alla är dumma eller gula i facet

Vi vanliga dödliga däremot...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande SoC... till en dator i NUC-storlek (för ett antal tusenlappar mindre) eller en laptop i samma prisklass (8060S inte minst verkar imponerande), men en handheld? 🤔

Permalänk
Medlem

Urk, kan Asus köra upp där solen inte skiner. 17k aldrig I livet..
Finns det ens en marknad för en enhet för 17k? Känns som priset kommer att falla snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de räknar med några volymer av denna produkten utan det känns mer som en del av en marknadsstrategi för att i framtiden kunna säga "vi var först med ..."

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa den! Jag blir en av fåtal i världen med denna hårdvara och samlarvärdet kommer nå skyarna!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det ens en marknad för en enhet för 17k? Känns som priset kommer att falla snabbt.

Vad har Asus med det här att göra? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vad har Asus med det här att göra? 😅

Ja som inte kan läsa, läste endast Strix och tänkte det var Asus Strix serie.
Är ju ännu värre, 17k för nån no-name kines mojäng..

Permalänk
Medlem

Ser mer framför mig en typ steam deck som instegsmodell, men med en docka med plats för tex grafikkort och allt vad som kan tänkas för att boosta den, det hade nog varit optimala gamingsetupen i framtiden (och att då flytta konsolen mellan 2 dockor där en blir för spela konsolspe(så kanske nån inbyggd ssd)l, och en mer klassisk datorsetup med skärm och tangentbord. Skulle då täcka 3 områden vilket hade varit sjukt nice och dessutom uppgraderbart (om man väljer byta ut delarna i dockan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Priset är knappast problemet, se bara mobiltelefonförsäljningen. Men en handhållen utan batteri? Wtf?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om man ser till VR headset som numera fungerar standalone (Quest 3 m.fl) så är det ju häpnadsväckande vad de har kunna åstadkomma där. Det är ju ändå två displayer i närmare 4K-upplösning som renderas med kontrollerad framerate. Visst, det är inte fullt ut PC-grafikklass på standalone-grafiken men för de flesta spel duger det långt. Och det är ju på det viset - med "tillräcklig" prestanda, men ändå kabelfritt och batteridrivet, som dessa har nått sina framgångar. Framtiden för VR enligt John Carmack låg ju i standalone och inte i kabelansluten med PC-grafik som kräver en high-end dator. Och det visade sig att han hade helt rätt.
Visserligen finns ju den PC-baserade grafiken med som en option för många spel (Steam, Half-Life Alyx, sim-spel m.fl) och de har sin nisch absolut. Men plattformen som sådan drivs av standalonespelen och att det är överkomligt i pris. En Quest 3 kostar idag 6700 kr och en 3S ca 4100-5300 kr. Högre än så och det blir en nischprodukt.
Jag tror inte på den här produkten alls till det här priset. Och kabelansluten?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Priset är knappast problemet, se bara mobiltelefonförsäljningen. Men en handhållen utan batteri? Wtf?

Den har batteri. https://gpd.hk/gpdwin56773453f

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

GPD är inte no name de har gjort välkända handhållna datorer sedan 2016. Du har bara inte varit rätt marknad för deras datorer. De har flera gånger var med i Linus Tech Tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

GPD är inte no name de har gjort välkända handhållna datorer sedan 2016. Du har bara inte varit rätt marknad för deras datorer och har flera gånger var med i Linus Tech Tips.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag skulle aldrig köpa en bärbar speldator, men jag skulle hellre lägga pengarna på en sådan här! Eftersom jag har en stationär gör det inget att den är något mer begränsad i användningsområde än en bärbar.

Kul. Het design också. PSP - vilken maskin!