Ny dator låser sig, skärmen flimrar och blir grå, tar lång tid att starta - vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Ny dator låser sig, skärmen flimrar och blir grå, tar lång tid att starta - vad kan felet vara?

Vad kan det bero på att skärmen blir såhär? Först är halva nedre delen av skärmen i grå färg när den flimrar till lite, sen blir hela i grå skärm och man måste typ starta om datorn.

Och bara dagarna innan har datorn kraschat helt, två ggr, när jag spelat Arena Breakout infinite. Går liksom inte trycka på något alls när bilden fastnat så hard reset är det enda som funkar. Och man får inget felmeddelande heller 🫣 Har ju liksom varit med om att spel krashar förut .exe-fel och blå skärm osv, men detta är nytt typ.

Och idag när jag slog på datorn stod den och hårdjobbade med alla fläktar snurrande innan datorn ens gick igång helt, som om den inte hittade den där sista pushen för att få igång maskineriet.

Ska nämnas att datorn är helt ny, typ 3 veckor ny med 9070 XT, 7800x3d, G-skill Trident minnen, 1000w pure power 13 M psu, osv osv.

§ 3.1 - MOD
Permalänk

Driveutinsproblem, hårdvaruproblem.

Kolla event loggen och återkom med vilka felmeddelanden som återfinns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Byggt själv? Kör memtest, furmark, prime95 och kolla tempsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Driveutinsproblem, hårdvaruproblem.

Kolla event loggen och återkom med vilka felmeddelanden som återfinns.

Vart kollar jag event loggen?🫣

Skrivet av hultron:

Byggt själv? Kör memtest, furmark, prime95 och kolla tempsen.

Inet som byggt, vad jag sett är tempsen inget att påpeka på.