Windows 7 växer oväntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har du provat BeOS eller AmigaOS?

Självklart! Testade även Haiku samt MorphOS relativt nyligen

Körde länge AmigaOS 3.1 med DOpus Magellan II samt Picasso96 och AHI. Löjligt bra OS trots vissa brister (Memory Protection..?).

QNX är en annan gammal favorit.

Kommer alltid se Windows som rent skräp jfm klassiska OS som just AmigaOS. Sen finns det bra mjukvaror till Windows, men det är knappast OS:ets förtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 7 är totalt skräp.

Egentligen helt absurt hur mycket bandwagoning det är när det kommer till Windows 11.
Det är långt ifrån felfritt men inte alls så horribelt dåligt som vissa, speciellt "tech-tubers" och liknande säger.

Skräp o skräp, när vi bytte från W7 till W10 på jobbet så funkade W7 helt perfekt för min del, på W10 däremot var det många irriterande inkompatibiliteter mot W7 och då var det ändå på slutet av supporten för W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du ja.

Vad beror det på att de inte dominerar marknaden, om de nu var så överlägsna Windows?

Commodores ledning samt Motorolas oförmåga att göra något mer kraftfullt än 68060?

Anser delvis att Amigans förmåga att rulla på en potatis, gjorde att även många användare nöjde sig med prestanda i potatis-klassen (läs A500/A1200/020).

Vi som körde Amiga 4000/040 eller bättre tillsammans med PowerPC och "äkta" grafikkort var lätträknade i Sverige.

I slutändan (läs 1998) anser jag att bristen på mjukvara i klass med Scala MM, ImageFX, TVPaint, Vlab, Lightwave samt Cinema 4D för PowerPC blev dödsstöten för Amiga under sent 90-tal.

Ofta fungerade program för MacOS (via Shapeshifter) bättre än program gjorda för Amigan i sig. Tyvärr hann jag aldrig uppleva Fusion med PPC-stöd, då "bråket" mellan PowerUp och WarpOS skadade det lilla som var kvar av Amiga-scenen.

/Walkir@AmigaSWE

Permalänk
Snusfri
Skrivet av SAFA:

Skräp o skräp, när vi bytte från W7 till W10 på jobbet så funkade W7 helt perfekt för min del, på W10 däremot var det många irriterande inkompatibiliteter mot W7 och då var det ändå på slutet av supporten för W7.

Nu jämför du apelsiner och igelkottar.
Rätt stora skillnader på OS på en arbetsplats och hemma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Commodores ledning samt Motorolas oförmåga att göra något mer kraftfullt än 68060?

Anser delvis att Amigans förmåga att rulla på en potatis, gjorde att även många användare nöjde sig med prestanda i potatis-klassen (läs A500/A1200/020).

Vi som körde Amiga 4000/040 eller bättre tillsammans med PowerPC och "äkta" grafikkort var lätträknade i Sverige.

I slutändan (läs 1998) anser jag att bristen på mjukvara i klass med Scala MM, ImageFX, TVPaint, Vlab, Lightwave samt Cinema 4D för PowerPC blev dödsstöten för Amiga under sent 90-tal.

Ofta fungerade program för MacOS (via Shapeshifter) bättre än program gjorda för Amigan i sig. Tyvärr hann jag aldrig uppleva Fusion med PPC-stöd, då "bråket" mellan PowerUp och WarpOS skadade det lilla som var kvar av Amiga-scenen.

/Walkir@AmigaSWE

Motorola lade ju ner 68K-serien tack vare AIM och PowerPC. 68060 blev avskedet, därefter var det PPC som gällde.

Om Commodore påbörjat utveckling av en PowerAmiga redan 1992-1993 när AIM bildades och fått ut den 1994, exempelvis i form av en PowerAmiga 5000/5000T och en PowerAmiga 1600 (C128 D-liknande chassi) samt en uppgraderad 1200 med 68030 kunde saker och ting sett väldigt annorlunda ut.

Det var ju också beklagligt att Amigan fumlades sönder efter Commodores konkurs, först med Escom, därefter perioden där det hette att VISCorp skulle köpa den och slutligen Gateway 2000. På den tiden det begav sig väntade jag på att Phase5 skulle släppa A/Box.

Förövrigt noterar jag i tråden att de gamla kära "lära-sig-något-nytt"-argumenten om Windows 11 är i ropet igen.

Proceduren för att installera 11an hos mig blir:

1. Ladda ner W11 LTSC och kör Rufus.
2. Installera systemet.
3. Installera DOpus.
4. Installera 8GadgetPack.
5. Installera och konfigurera ExplorerPatcher.
6. Installera temahantering och nytt tema.
7. Installera och konfigurera OpenShell.
8. Återställ Kontrollpanelen i den mån det går.

I princip måste systemet byggas om för att bli användbart.

Sedan har vi då KDE och TDE exempelvis som fungerar rakt ur lådan utan att byggas om. Logga in för första gången, ut med widgets på skrivbordet, in med ett annat tema och sedan vidare till programinstallationerna via Discover ungefär.

För två dagar sedan läste jag ett inlägg här i forumet om alla resor man gör mellan Inställningar och Kontrollpanelen för att ställa in avancerade egenskaper för nätverkskortet i W11. Det säger allt egentligen.

Windows 8, 8.1 och 11 samt 10 "stock" är tämligen illa när det gäller gränsnitt och hantering. Vad som räddar 10an är att det går att rekonstruera 7an tämligen bra.

Microsoft och deras AI-funktioner, inte minst de som kräver "AI Credits" är också en viktig anledning att undvika W11.

Jag har inga problem med gränsnittet i Mac OS 8/9, Mac OS X (däremot har jag svårt för macOS), Amiga OS, MATE, KDE, TDE, XFCE, Windows 95-7 men 11an är mycket irriterande. Det går helt enkelt långsammare att få saker gjorda i 11an jämfört med alternativen. Mer klickande blir det.

Det vore bra om Windows 11s anhängare som anser att allting handlar om åldrar och att "lära sig något nytt" provade KDE Plasma 6.x och även TDE (fork av KDE 3.x). Jämför detta med 11ans GUI och hantering.

Om Microsoft haft Wayland i W11 hade KDE varit det allra första jag installerat via WinGet när man kommit in i systemet efter första booten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Självklart! Testade även Haiku samt MorphOS relativt nyligen

Körde länge AmigaOS 3.1 med DOpus Magellan II samt Picasso96 och AHI. Löjligt bra OS trots vissa brister (Memory Protection..?).

QNX är en annan gammal favorit.

Kommer alltid se Windows som rent skräp jfm klassiska OS som just AmigaOS. Sen finns det bra mjukvaror till Windows, men det är knappast OS:ets förtjänst.

Haiku OS är definitivt trevligt. Enda som är lite annorlunda med det är dess "högercentrering". Jämfört med Windows 11 är det en dröm.

AmigaOS är definitivt bra och en ny version med minnesskydd vore trevligt.

Något säger mig att de som förespråkar Windows 11 skulle göra sig själva en tjänst om de provar alternativen istället för att hela tiden fastna i tesen: "Windows 11 har ett mycket bra GUI och är den bästa Windowsversionen, det handlar om att lära sig något nytt!" följt av nästa tes: "De som kritiserar gränsnittet i W11 är äldre användare som har svårt för förändringar".

Underförstått: Windows 11 är ett mycket bra system med ett briljant GUI, kritikerna har helt enkelt fel. Formatera disken NU och installera 11an OMEDELBART!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

/Walkir@AmigaSWE

Det var egentligen en oavsiktligt bred fråga jag ställde, finns naturligtvis en massa anledningar till att det blev så. Tycker det du radade upp är mycket intressant, grejer som skulle förtjäna en egen tråd att diskutera.

Vad jag syftar på är egentligen varför användare inte hoppat på alla tåg som gick till andra destinationer än just Windows?

Min egen hypotes är väl egentligen att det har relativt liten betydelse huruvida något tekniskt är bäst om man inte lyckas hitta på, samt föra ut, grejer som ett stort tvärsnitt av användarna gillar. Jag menar jag minns ju t.ex. fortfarande hur man blev badad i gratis OS/2-grejer, inklusive skivor och t.o.m. hela paket med operativsystemet -- grejer jag sorgligt nog inte sparade.

Det fanns egentligen inga hinder förutom att det inte fanns så många etablerade mjukvaror som släppts för OS/2, men det hade ju inte behövt dröja så länge. Trots att Windows 95 snabbt förevigades i populärkulturen med uttryck som "Hiroshima -45, Tjernobyl -86, Windows 95" så slog ju Windows 95 in som en svallvåg på i princip varje PC.

Kommer även ihåg hur både tryckerier och förlag var så extremt Mac-trogna att var och varannan annons instruerade om att digitalt material behövde vara i Macintosh-format i början av 90-talet, varpå Mac på kort tid nästan helt förkastades och stora programvarusviter flyttade raka vägen till Windows del av PC-världen. Visst, Apple kördes ju i botten på PowerPC-tiden också, men det skyller jag på deras inkompetenta företagsledning mer än AIM-hårdvaran.

Jag tror att Microsoft egentligen lyckats lösa sina kunders behov i större utsträckning, mycket mer än att de haft den bästa tekniken, och att det är det som varit deras framgångsrecept. Tyvärr är det typ 30-35 år sedan jag använde en Amiga senast, så minns inte mycket, men minns dock att jag fick testa Deluxe Paint på Amiga var extremt imponerad över vad man kunde göra på en "hemdator". Det var innan jag använde en PC med färgskärm, så det är nog en av mina första egna datorupplevelser.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:
Har kvar OS/2 på både disketter och CD

Men ang. Windows framgångssaga, så har Microsoft alltid varit duktiga att vara på utvecklarnas och programvaruleverantörernas sida.

Ang. OS/2, så kunde det bara köra 16-bitars Windows applikationer. Detta gjorde OS/2 till ett ödsligt spökhus kort efter Windows 95:s intågande. IBM:s egna mjukvaror var inte några höjdare direkt.

Så på ganska kort tid blev Windows förstavalet bland kontorsanvändare. Mac var som sagt stora inom tryckeri och senare även inom videoproduktion.

I och med att Atari och Amiga stannat av i utvecklingen samt spelkonsoler såsom Playstation och N64 tagit marknadsandelar, så blev Windows (och delvis Mac) alternativet för alla som sökte en djupare spelupplevelse.

Själv gav jag upp Amigan som speldator i samma veva som LucasArts/LucasFilm slutade med spel till plattformen.

Man kan gilla ett OS hur mycket som helst, men det blir aldrig bättre än programvarorna det kan köra.

Samtidigt så kan Windows idag köra nära nog all världens programvaror, speciellt nu när även WSL2 är inbyggt i systemet.

Permalänk
Medlem

Misstänker att bumpen beror på en obskyr bugg i uppgraderingsverktyget till 11 som installerar windows 7 istället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Proceduren för att installera 11an hos mig blir:

1. Ladda ner W11 LTSC och kör Rufus.
2. Installera systemet.
3. Installera DOpus.
4. Installera 8GadgetPack.
5. Installera och konfigurera ExplorerPatcher.
6. Installera temahantering och nytt tema.
7. Installera och konfigurera OpenShell.
8. Återställ Kontrollpanelen i den mån det går.

I princip måste systemet byggas om för att bli användbart.

Nära nog exakt samma steg för mig, bortsett från att jag som punkt nio gick tillbaka till Windows 10

Insåg att 10:an är bättre för mig på nära nog all punkter, men även där är DOpus och OpenShell ett måste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för funktioner som är så vardagligt distraherande att de kräver dessa självpåtagna extrajobb?

Jag ser samma klagomål som när det kommer till påstått slöseri av systemresurser -- det mesta är ingenting som märks, utan mestadels ett problem eftersom användaren har en idé om att det är ett problem.
Inga nostalgiska skäl där inte, enbart rationella, ser jag.
Hur påverkar det ditt användande negativt?
Vad är det för 'genvägar på skrivbordet' du syftar på?

?? Är väl fint för dig att du är nöjd med MS virrvarr av inställningsvägar. Men tycker du de är logiska?

Känns som du är sådan som tycker det är lika smidigt att använda en mobil istället för skärm+mus+tangnetbord med all flexibilitet och överblick det innebär.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du bara använder startmenyn för sök så tycker jag du skall testa Flow Launcher som är betydligt snabbare. Använder den själv.

Ser ut att funka exakt som inbyggda spotlight? Jag trycker på windows-knappen och börjar skriva så kommer allt det jag vill upp.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Är väl fint för dig att du är nöjd med MS virrvarr av inställningsvägar. Men tycker du de är logiska?

Jag vill nog påstå att det inte varit särskilt logiskt eller smidigt någon gång, om man ser till hur inställningar varit utspridda mellan knappar i Systeminställningar, Kontrollpanelen eller i vissa fall där man fått gå till Regedit för att lägga till saker i registret. Även det var något man lärde sig, och tack vare en stor användarbas så gick det lätt att ta reda på.

Windows 11 har inte allt under Inställningar, men numera går det t.ex. söka efter en inställning, och i de flesta fall finns åtminstone en länk att trycka på som skickar en till rätt ställe.

Idag behöver man ju dessutom knappt kunna googla längre, eftersom man lätt får hjälp av AI att hitta rätt.

De som klagar borde få en dator med 1x CD-ROM och Microsoft Encarta till hjälp att lösa problemet.

Skrivet av Kotan:

Känns som du är sådan som tycker det är lika smidigt att använda en mobil istället för skärm+mus+tangnetbord med all flexibilitet och överblick det innebär.

Mus och tangentbord är oslagbara input-metoder, jag ser bara inte riktigt problemet med att hantera Windows 11-inställningarna för att de ligger samlade? Det såg ju liknande ut under Windows 10, med den skillnaden att mycket fortfarande inte fanns i Inställningar (eller ens länkat därifrån) utan låg på legacy-ställen som exempelvis Kontrollpanelen.

Det klart att det är en inlärningskurva, och tror inte jag har skrivit att Windows 11 är den perfekta lösningen? Det är likadant med andra saker. Startmenyn tycker jag exempelvis var ett onödigt schabbel, vilket Microsoft själva verkar vara på väg att delvis reversera genom att de är på väg att ta tillbaka element av den tiles-baserade startmenyn.

Det är bara alltsammans exempel på grejer som jag finner underordnat vikten av att ha ett aktuellt och säkert OS på min dator, som dessutom har förutsättningar för att använda ny hårdvara för exempelvis spel, och kommer uppdateras i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu jämför du apelsiner och igelkottar.
Rätt stora skillnader på OS på en arbetsplats och hemma.

Jo men hemma körde jag mest Linux. Gjorde aldrig nåt avancerat på Windows och har därför svårt jämföra hemmaanvändningen.