Skrivet av walkir:
Commodores ledning samt Motorolas oförmåga att göra något mer kraftfullt än 68060?
Anser delvis att Amigans förmåga att rulla på en potatis, gjorde att även många användare nöjde sig med prestanda i potatis-klassen (läs A500/A1200/020).
Vi som körde Amiga 4000/040 eller bättre tillsammans med PowerPC och "äkta" grafikkort var lätträknade i Sverige.
I slutändan (läs 1998) anser jag att bristen på mjukvara i klass med Scala MM, ImageFX, TVPaint, Vlab, Lightwave samt Cinema 4D för PowerPC blev dödsstöten för Amiga under sent 90-tal.
Ofta fungerade program för MacOS (via Shapeshifter) bättre än program gjorda för Amigan i sig. Tyvärr hann jag aldrig uppleva Fusion med PPC-stöd, då "bråket" mellan PowerUp och WarpOS skadade det lilla som var kvar av Amiga-scenen.
/Walkir@AmigaSWE
Motorola lade ju ner 68K-serien tack vare AIM och PowerPC. 68060 blev avskedet, därefter var det PPC som gällde.
Om Commodore påbörjat utveckling av en PowerAmiga redan 1992-1993 när AIM bildades och fått ut den 1994, exempelvis i form av en PowerAmiga 5000/5000T och en PowerAmiga 1600 (C128 D-liknande chassi) samt en uppgraderad 1200 med 68030 kunde saker och ting sett väldigt annorlunda ut.
Det var ju också beklagligt att Amigan fumlades sönder efter Commodores konkurs, först med Escom, därefter perioden där det hette att VISCorp skulle köpa den och slutligen Gateway 2000. På den tiden det begav sig väntade jag på att Phase5 skulle släppa A/Box.
2. Installera systemet.
3. Installera DOpus.
4. Installera 8GadgetPack.
5. Installera och konfigurera ExplorerPatcher.
6. Installera temahantering och nytt tema.
7. Installera och konfigurera OpenShell.
8. Återställ Kontrollpanelen i den mån det går.
I princip måste systemet byggas om för att bli användbart.
Sedan har vi då KDE och TDE exempelvis som fungerar rakt ur lådan utan att byggas om. Logga in för första gången, ut med widgets på skrivbordet, in med ett annat tema och sedan vidare till programinstallationerna via Discover ungefär.
För två dagar sedan läste jag ett inlägg här i forumet om alla resor man gör mellan Inställningar och Kontrollpanelen för att ställa in avancerade egenskaper för nätverkskortet i W11. Det säger allt egentligen.
Windows 8, 8.1 och 11 samt 10 "stock" är tämligen illa när det gäller gränsnitt och hantering. Vad som räddar 10an är att det går att rekonstruera 7an tämligen bra.
Microsoft och deras AI-funktioner, inte minst de som kräver "AI Credits" är också en viktig anledning att undvika W11.
Jag har inga problem med gränsnittet i Mac OS 8/9, Mac OS X (däremot har jag svårt för macOS), Amiga OS, MATE, KDE, TDE, XFCE, Windows 95-7 men 11an är mycket irriterande. Det går helt enkelt långsammare att få saker gjorda i 11an jämfört med alternativen. Mer klickande blir det.
Det vore bra om Windows 11s anhängare som anser att allting handlar om åldrar och att "lära sig något nytt" provade KDE Plasma 6.x och även TDE (fork av KDE 3.x). Jämför detta med 11ans GUI och hantering.
Om Microsoft haft Wayland i W11 hade KDE varit det allra första jag installerat via WinGet när man kommit in i systemet efter första booten.