Fler väljer grafikkort med 16 GB

Permalänk
Melding Plague

Fler väljer grafikkort med 16 GB

8 och 12 GB är fortfarande vanligare, men det är 16, 24 och 32 GB som ökar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har 11GB på mitt 1080 Ti sedan 2019 (köpt begagnat 6 månader gammalt) och jag kommer inte att köpa ett nytt grafikkort som har mindre än 20GB, detta förhoppningsvis under 2026 då det är dags för en behövlig uppgradering.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

1440p är fully solved för 10 år sen. Med 3090 kunde man spela i 4k, med 4080 kunde man spela i 4k, med 5070ti kan man spela i 4k. Med nästa generation 6060ti kommer man säkert kunna spela i 4k.

4k gaming kommer vara fully solved across the board med RTX7000 serien om 3-4 år och toppsegmentet börjar blicka mot 8k gaming.

Många funktioner som kommer i grafikmotorerna och andra mjukvarutekniker gör det också mindre krävande att spela i högre upplösning och det ser bättre ut samtidigt som det möts av kraftigare hårdvare ungefär vart annat år.

Men en gemensam faktor för högre upplösning är att mer minne behövs. Så det är givet att 16gb är minimum, även spelen, texturerna etc är utvecklade och blir mer och mer optimerade idag för att spela i 4k med varje AAA - 1440p ser sämre och sämre ut.

Tror även 4k skärmar generellt kommer gå ner i pris här andra delen av 2020 talet då det blir allt mer mainstream. Om man är gamer så att spela något annat än i 4k oled idag är ett crime imo. Då krävs 16gb+

Permalänk
Skribent
Skrivet av Belgaar:

1440p är fully solved för 10 år sen. Med 3090 kunde man spela i 4k, med 4080 kunde man spela i 4k, med 5070ti kan man spela i 4k. Med nästa generation 6060ti kommer man säkert kunna spela i 4k.

4k gaming kommer vara fully solved across the board med RTX7000 serien om 3-4 år och toppsegmentet börjar blicka mot 8k gaming.

Många funktioner som kommer i grafikmotorerna och andra mjukvarutekniker gör det också mindre krävande att spela i högre upplösning och det ser bättre ut samtidigt som det möts av kraftigare hårdvare ungefär vart annat år.

Men en gemensam faktor för högre upplösning är att mer minne behövs. Så det är givet att 16gb är minimum, även spelen, texturerna etc är utvecklade och blir mer och mer optimerade idag för att spela i 4k med varje AAA - 1440p ser sämre och sämre ut.

Tror även 4k skärmar generellt kommer gå ner i pris här andra delen av 2020 talet då det blir allt mer mainstream. Om man är gamer så att spela något annat än i 4k oled idag är ett crime imo. Då krävs 16gb+

Vet inte om jag kan hålla med detta alls.

Utan framegen eller uppskalning så är det inte ens i närheten av fullt spelbart (60 FPS+) i 4K UHD med höga inställningar, även på de vassaste av grafikkort. Till och med RTX 5090 går på knä när inställningar skruvas upp vid denna upplösning, detta redan innan ray tracing aktiveras i moderna AAA-titlar.

Hårdvara blir absolut starkare, men spelen blir även mer krävande. Inte bara VRAM-kraven som ökar, utan finns mycket annat som ligger till grund för detta; allt ifrån längre renderingsdistanser, till mer komplexa shaders och allehanda annan geometri som ökar exponentiellt för varje "generation".

Nu är jag för uppskalning i de allra flesta fall. Jag kan även tycka att framegen har sin plats. Jag skulle säga att båda dessa saker är grundläggande krav framöver inom renderingsteknik, desto mer så när ray tracing tar fart i bredare utsträckning och tids nog ersätter klassisk rasterisering helt.

Men i slutändan är det just det: uppskalning. Det är inte native 4K UHD (även om DLSS som exempel faktiskt kan se bättre ut än native i många fall). Anser därmed inte vi ska inbilla oss att 1440p på något vis skulle vara passé, eller att 4K UHD skulle bli någon form av norm i närtid för spelandet, annat än för de som nöjer sig med sub 60 FPS-prestanda.

Fixade fetfinger-skrivande.
Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa med mindre än 16GB som uppgradering från mina 8GB på RTX 3070. Men sålänge det inte kommer något roligare spel än Quake Champions så finns det för mig ingen anledning att uppgradera. Det enda som lockar litegrann är AV1 kompressionen på modernare kort. Men det ensamt är knappast värt pengarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

För mig finns det ingen anledning att välja ett grafikkort med mindre än 16 GB VRAM och bussbredd 256 bitar. Allt under det är inte framtidssäkert. 16 GB känns som den perfekta balansen, tillräckligt för att klara sig långsiktigt och kunna maxa spelen utan att slå i taket. Tilllägger också jag spelar i Ultrawide 1440p också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Utan framegen eller uppskalning så är det inte ens i närheten av fullt spelbart (60 FPS+) i 4K UHD med höga inställningar, även på de vassaste av grafikkort. Till och med RTX 5090 går på knä när inställningar skruvas upp vid denna upplösning, detta redan innan ray tracing aktiveras i moderna AAA-titlar.

Sitter själv på ett 5090 och har inte stött på ett spel som det inte orkar driva natively i 60 FPS i 4k. Har du exempel på spel där det inte orkar med? Har ändå kört spel som DA Veilguard, Hellblade 2, Lies of P, etc. och har kunnat dra upp inställningarna på högsta utan uppskalning. (Sedan brukar jag köra på DLSS quality ändå för AA..)

Jag har dock in OLED TV som bara tar 60Hz, så över det kan jag tänka mig att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt nytt med mindre än 16GB idag, känns som kraven kan dra iväg ännu mer närmaste åren.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Sitter på 16 GB, blir nog minst 32 GB nästa gång, men sved rejält sist när det kostade 14 kkr... så kanske hoppar direkt till 48 GB eller 64 GB, men AI bubblan måste spricka först.

Permalänk
Skribent
Skrivet av DevilsDad:

Sitter själv på ett 5090 och har inte stött på ett spel som det inte orkar driva natively i 60 FPS i 4k. Har du exempel på spel där det inte orkar med? Har ändå kört spel som DA Veilguard, Hellblade 2, Lies of P, etc. och har kunnat dra upp inställningarna på högsta utan uppskalning. (Sedan brukar jag köra på DLSS quality ändå för AA..)

Jag har dock in OLED TV som bara tar 60Hz, så över det kan jag tänka mig att det stämmer.

Två spontana titlar jag kommer att tänka på är Black Myth: Wukong och Borderlands 4. Visserligen har jag inte följt BM:W på sistone – det kanske har blivit bättre med patchar. Annars är Star Wars Outlaws och Alan Wake 2 också väldigt krävande titlar, även för ett RTX 5090, om man kör i native 4K UHD utan någon form av uppskalning.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Uppoffringarna som behöver göras när VRAM tar slut är ingen höjdare. Tror vi kommer se exempel där t.ex 5060ti 16GB ger en bättre upplevelse än 5070 i 1440P trots sämre prestanda.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Uppoffringarna som behöver göras när VRAM tar slut är ingen höjdare. Tror vi kommer se exempel där t.ex 5060ti 16GB ger en bättre upplevelse än 5070 i 1440P trots sämre prestanda.

Finns redan situationer där 3060 12GB vinner över 3070 8GB.
Tex Indiana Jones:

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vet inte om jag kan hålla med detta alls.

Utan framegen eller uppskalning så är det inte ens i närheten av fullt spelbart (60 FPS+) i 4K UHD med höga inställningar, även på de vassaste av grafikkort. Till och med RTX 5090 går på knä när inställningar skruvas upp vid denna upplösning, detta redan innan ray tracing aktiveras i moderna AAA-titlar.

Hårdvara blir absolut starkare, men spelen blir även mer krävande. Inte bara VRAM-kraven som ökar, utan finns mycket annat som ligger till grund för detta; allt ifrån längre renderingsdistanser, till mer komplexa shaders och allehanda annan geometri som ökar exponentiellt för varje "generation".

Nu är jag för uppskalning i de allra flesta fall. Jag kan även tycka att framegen har sin plats. Jag skulle säga att båda dessa saker är grundläggande krav framöver inom renderingsteknik, desto mer så när ray tracing tar fart i bredare utsträckning och tids nog ersätter klassisk rasterisering helt.

Men i slutändan är det just det: uppskalning. Det är inte native 4K UHD (även om DLSS som exempel faktiskt kan se bättre ut än native i många fall). Anser därmed inte vi ska inbilla oss att 1440p på något vis skulle vara passé, eller att 4K UHD skulle bli någon form av norm i närtid för spelandet, annat än för de som nöjer sig med sub 60 FPS-prestanda.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Man behöver faktiskt inte spela med alla reglagen på max i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

1440p är fully solved för 10 år sen. Med 3090 kunde man spela i 4k, med 4080 kunde man spela i 4k, med 5070ti kan man spela i 4k. Med nästa generation 6060ti kommer man säkert kunna spela i 4k.

4k gaming kommer vara fully solved across the board med RTX7000 serien om 3-4 år och toppsegmentet börjar blicka mot 8k gaming.

Många funktioner som kommer i grafikmotorerna och andra mjukvarutekniker gör det också mindre krävande att spela i högre upplösning och det ser bättre ut samtidigt som det möts av kraftigare hårdvare ungefär vart annat år.

Men en gemensam faktor för högre upplösning är att mer minne behövs. Så det är givet att 16gb är minimum, även spelen, texturerna etc är utvecklade och blir mer och mer optimerade idag för att spela i 4k med varje AAA - 1440p ser sämre och sämre ut.

Tror även 4k skärmar generellt kommer gå ner i pris här andra delen av 2020 talet då det blir allt mer mainstream. Om man är gamer så att spela något annat än i 4k oled idag är ett crime imo. Då krävs 16gb+

Säg det till min 9950x3d och 5090 som får 30 FPS i Cyberpunk 2077 med allt maxat och Path tracing.
Med DLSS och Frame gen hoppar det upp till 200 FPS, men inte alls samma sak som att spela native.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Man behöver faktiskt inte spela med alla reglagen på max i 4k.

Nej, men man kan tycka att det bör fungera om man lägger ~80k på en dator?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME