Permalänk
Medlem

ladda ut nättagg

som sagt jag hadde tänkt att laborera lite med fläkten i nättagget och man vill juh inte han en stöt så hur gör man för att ladda ur all ström bara dra ut sladden och låta den stå?

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Re: ladda ut nättagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvertY
som sagt jag hadde tänkt att laborera lite med fläkten i nättagget och man vill juh inte han en stöt så hur gör man för att ladda ur all ström bara dra ut sladden och låta den stå?

att ladda ur all ström tar tid.
men dra ut sladden och försök starta datorn ett par gånger, det borde räcka.
vill du ha det ännu säkrare så kan du göra det jag precis skrev + att du väntar i en halvtimme.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

okej ska kolla hur sappad jag blir

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk

meh!

gör som jag gjorde...stäng ac datorn...dra ut stöm kablen..skruva loss agragatet...av med locket...byt fläkt...det är ganska liten chans att du får en stöt..och skulle du få en så ja..kom inte och klaga på mig bara jag byte fläkt och inget hänte...utan urladdning... hade bra

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

en liten stöt på ynkliga 230V är ju inget att bry sig om =P såvida du inte har i nätsladden då...
men det är väldigt lliten chans att du kommer när på rätt ställe, det är bara att göra som biohazard skrev

Permalänk

använd gummi handsar

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
använd gummi handsar

svettiga händer funkar bra

[edit] va in och pilla när datan va på rörde kylflänsarna fick i mig lite ström i 3 sec inte mer med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man får ju inte ström i sig när man rör vid flänsarna. du kanske kände värmen eller nåt men jag tror inte du fick ström i dig

Permalänk
Medlem

det var stöm som jag fick i mig det kiklades (stava) till i hela handen, och jag var ganska svettid i handen då

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ungen
man får ju inte ström i sig när man rör vid flänsarna. du kanske kände värmen eller nåt men jag tror inte du fick ström i dig

tar man på båda kylflänsarna samtidigt brukar man få sig en omgång. Fick iallfall jag

Visa signatur

iMac 24"

Permalänk
Medlem

Ni är då helt galna

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

jasså har gjort ett stor hål i mitt nätagg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Tkz] Boris
tar man på båda kylflänsarna samtidigt brukar man få sig en omgång. Fick iallfall jag

hmm, jasså, det ska jag nog prova sen!

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm, jasså, det ska jag nog prova sen!

Det var det sista inlägget han skrev... snyft

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Man kan få en stöt mellan kylflänsen, som brukar ligga på primärsidans minusnivå, och lådan, som ligger på elnätets jord. Teoretiskt kan man få bortåt 300V likspänning i handen, vilket känns lite gran. I praktiken kan spänningen mellan dessa två ställen dock variera väldigt, och det är inte säkert du känner något alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Man kan få en stöt mellan kylflänsen, som brukar ligga på primärsidans minusnivå, och lådan, som ligger på elnätets jord. Teoretiskt kan man få bortåt 300V likspänning i handen, vilket känns lite gran. I praktiken kan spänningen mellan dessa två ställen dock variera väldigt, och det är inte säkert du känner något alls.

å andra sidan kan du ju få 135V i dig också, om du nu tänker teoretiskt. men sen får man ju tänka på att växelspänningen har 50Hz (har jag fel?) i vägguttaget. så du har alltså inte så lång tid på dig att bara få 135V eller 325V i dig.
Summan av kademumman är att det blir 230V i slutändan ändå.
å tredje sidan är det strömmen(I) som ger den värsta smällen, inte spänningen(V).

Annat var det på den tiden när vi körde BNC-lan. då fick man stöt varenda gång man satte i de där jävla kablarna! Fast det är inte så stark ström, så det kliade bara lite i handen.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
å andra sidan kan du ju få 135V i dig också, om du nu tänker teoretiskt. men sen får man ju tänka på att växelspänningen har 50Hz (har jag fel?) i vägguttaget. så du har alltså inte så lång tid på dig att bara få 135V eller 325V i dig.
Summan av kademumman är att det blir 230V i slutändan ändå.
å tredje sidan är det strömmen(I) som ger den värsta smällen, inte spänningen(V).

Annat var det på den tiden när vi körde BNC-lan. då fick man stöt varenda gång man satte i de där jävla kablarna! Fast det är inte så stark ström, så det kliade bara lite i handen.

Glöm inte att nätspänningen likriktas i switchade nätdelar, det finns omkring 300V likspänning där, och den är konstant...