Permalänk
Medlem

MSI MS-865PE-NEO2-LS i865PE???

Är MSI MS-865PE-NEO2-LS i865PE ett bra överklocknings moderkort???

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk
Medlem

Knappast troligt eftersom mitt i875 Neo LSR var uselt.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om jag är den enda som köpt detta kort här? Jag är nöjd, det är stabilt trots att jag inte har gjort någon seriösare överklockning just nu utan nöjt mig med PAT i ultra turbo läge och höjt FSB en aning.

Det är stabilt, har en bra layout, en stor kylfläns såsom Zalman 7000 är inga problem att få in.
Lite kinkigt på minne, jag kör med samsung vilket funkar fint. Inga barnsjukdomar vad jag hört eller sett. MSI har lite dåligt tech support men bättre forum. Corecenter, en applikation för överklockning i Windows och reglerande av fläktar bör köras manuellt då den har en irriterande vana att stänga/sänka varvtalet på CPU fläkten för sänka ljudnivån. Fläkten går naturligvis igång igen när tempen går upp, men det kändes ändå bättre att ha ett konstant varvtal. Och så en "ball" neon fläkt på nortbridge. Det känns som man har Mardi Gras i datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har precis beställt den från datorbutiken. Den verkade rätt billig och bra med en fräck led fläkt på nordbryggan. Det kan vara coolt med lite blått ljus i lådan. Man får hoppas på att den går tillräckligt stabilt och inte protesterar för mycket när man ska klocka upp FSBn lite.

Jag passade också på att slänga ner en 2.6GHz P4 (800MHz FSB) med en Zalman CNPS 7000 ALCu och ett par Kingston KHX3500 HyperX 256Mb DDR minnen i kundvagnen. Det kommer bli lite mer fart i datorn nar jag har slängt in det i burken.
Förresten, går det att ändra multiplarna och höja spänningen på detta moderkortet? Det gick tråkigt nog inte på mitt Gigabyte GA-SG667 SIS648. Det var verkligen ett begränsat BIOS på det kortet.

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk
Medlem

Setup of memory timings + CAS Latency, RAS Precharge, RAS to CAS Delay, Active to precharge Delay
Setup of memory frequency + Auto, 266, 320, 400, 500, 532 MHz (at FSB 800 MHz)
Setup of AGP bus -
Setup of PCI bus -
AGP/PCI frequency setup + AGP(PCIx2) = 66-151 MHz in 1MHz steps
PCI IRQ manual assignment +
FSB frequency setup + 100-500 MHz in 1MHz steps
CPU clock ratio + x8-x32 (of no use for processors with the locked multiplier)
CPU voltage control + 1.1-2.3 V in 0.0125 V steps up to 1.6 V and then in 0.1V steps
DIMM voltage control + 2.5-3.3 V in 0.05V steps
NB voltage control -
AGP voltage control + 1.55-2.1V in 0.05-0.1V steps

Eller

"It’s safe to say that the MSI 865PE Neo2 has a Bios that would make any overclocker happy. Absolutely everything is tweakable and the board has modifiable voltages that are likely to scare even some overclockers. As the first three pictures show, the Bios offers a wealth of overclocking and performance enhancing features. The front side bus speed is adjustable in 1MHz increments all the way up to an insane 500MHz. DRAM Frequency settings depend on the CPU you use and with an 800MHz FSB enabled Pentium 4, frequencies top out at 532MHz."

Src: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=mobos&id=218&pa...

Jag tror att det räcker ??

Permalänk
Medlem

Ja det borde nog räcka. Det låter som ett riktigt bra kort. Det kommer bli trevligt att sätta ihop de delarna och se vad de går för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cooper
Tack för svaren. Jag har precis beställt den från datorbutiken. Den verkade rätt billig och bra med en fräck led fläkt på nordbryggan. Det kan vara coolt med lite blått ljus i lådan. Man får hoppas på att den går tillräckligt stabilt och inte protesterar för mycket när man ska klocka upp FSBn lite.

Jag passade också på att slänga ner en 2.6GHz P4 (800MHz FSB) med en Zalman CNPS 7000 ALCu och ett par Kingston KHX3500 HyperX 256Mb DDR minnen i kundvagnen. Det kommer bli lite mer fart i datorn nar jag har slängt in det i burken.
Förresten, går det att ändra multiplarna och höja spänningen på detta moderkortet? Det gick tråkigt nog inte på mitt Gigabyte GA-SG667 SIS648. Det var verkligen ett begränsat BIOS på det kortet.

Hmmm, ja personligen köper jag efter prestanda o inte utseende;) eftersom det visar sig på skärmen;) ...Nej du kan inte ändra multipeln på P4 du får FSB klocka.

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk

att det går att tweaka/höja spänningen på kortet betyder inte att det är bra. Kolla tester noggrant först innan du bestämmer dej. MSI har inte rykte om sej att göra bra OC-kort.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag redan köpt MSI kortet. Jag hade lite bråttom att bestämma mig så det fick bli det moderkortet. Men det gör inte så mycket för mig om det inte är så överklockningsvänligt. Jag tänker endå inte klocka upp processorn så mycket. Kanske bara ett par hundra MHz. Det gick till och med att klocka upp processorn en del mitt gamla system och då hade jag bara en orginalkylfläns på processorn och ett rötet Gigabyte SIS648 moderkort. Så nu med detta nya så borde det ju självklart gå att klocka upp den ett par hundra MHz och säkert en del mer än så. När man bara har en vanlig luft kylare på processorn så bör man ju endå inte klocka upp processorn så mycket. Jag kommer nog inte heller på ett bra tag skaffa mig kompressor eller vatten kylning de får gå ner lite mer i pris innan jag tänker bli en sådan superklockare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten, är det verkligen inte på något sätt möjligt att låsa upp multipeln på en P4a??? Det går väl på en Athlon?

Visa signatur

Permalänk

nej det går verkligen inte på något sätt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Synd att Intel snubbarna inte vill bjuda på "multippling".

Nu har jag fått delarna och installerat allt. Det verkar funka fint än så länge. Jag har inte provat med att klocka upp FSBn eller tweeka något än, det ska jag göra lite senare.
Det står att moderkortet är tillverkad för att kunna överklockas och de stoltserar med att detta kortet har fått toppbetyg på "Toms Hardware Guide". Men det kanske inte alls är sannt? Det låter ju på er som det bara är Epox och Abit som tillverkar moderkort som är stabila och kan överklockas. Är det så det ligger till??? Vilket kort borde jag ha köpt i så fall om priset inte fick överstiga 1300:-???

Hur mycket tror ni man kan våga att dra upp CPU, AGP och DIMM spänningarna???

Hur mycket kan man vanligtvis klocka upp en P4 @ 2.6GHz med en Zalman 7000 ALCu kylare???

Och till sist vilken memory timing, CAS,RAS Delay osv... är oftast den mest optimala för Kingston HyperX DDR433 minnen???

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte ett IS7-E på JME för 1095 i butik. Tror de tar 995 för det om man beställer det. När jag beställde kollade jag runt en del och valet stod mellan det och asus P4P-800?. Det som fällde avgörandet för mig var att det skulle tydligen vara någon sunkig bios på asus men jag hittar tyvärr inte länken dit där jag såg det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Synd att Intel snubbarna inte vill bjuda på "multippling".

Nu har jag fått delarna och installerat allt. Det verkar funka fint än så länge. Jag har inte provat med att klocka upp FSBn eller tweeka något än, det ska jag göra lite senare.
Det står att moderkortet är tillverkad för att kunna överklockas och de stoltserar med att detta kortet har fått toppbetyg på "Toms Hardware Guide". Men det kanske inte alls är sannt? Det låter ju på er som det bara är Epox och Abit som tillverkar moderkort som är stabila och kan överklockas. Är det så det ligger till??? Vilket kort borde jag ha köpt i så fall om priset inte fick överstiga 1300:-???

Hur mycket tror ni man kan våga att dra upp CPU, AGP och DIMM spänningarna???

Hur mycket kan man vanligtvis klocka upp en P4 @ 2.6GHz med en Zalman 7000 ALCu kylare???

Och till sist vilken memory timing, CAS,RAS Delay osv... är oftast den mest optimala för Kingston HyperX DDR433 minnen???

Att det är gjort för överklockning betyder inte att det är bra på det, MSI har som sagt inget vidare rykte. Sedermera så är Toms hardware guide lika pålitligt som ett lekis på ordentliga bedömningar. Personligen så tycker jag att du skulle satsat på ett Abit IS7.

Spänningen till processorn får aldrig överstiga 1.7V, till minnena är det bara att mata på med så mycket som bara går. AGP är inget att bry sig om.

Är det en 2,6C eller en 2,6A? Alltså med 400MHz buss eller 800MHz. Det är enormt svårt att säga, det enda sättet att veta är att testa sig fram.

De optimala timings till minnena är 2-2-2-5 men om de klarar det är en annan sak, testa dig fram hur lågt du kommer.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för det.
Det är en 2.6-C processor som jag köpt.
Då får jag testa mig fram lite till den maximala överklockningen då.

Jag skulle kanske ha köpt en Abit IS7, jag kollade först lite på den men det blev inte den pga att det var rätt litet mellanrum mellan nordbryggekylaren och AGP porten. Jag har en Zalman Heatpipe kylare på mitt grafikkort som tar en hel den platts så jag vågade inte chansa på att det kunde vara för lite platts där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande att du kommer bli nöjd. Det är ett bra kort och troligen klockar det lika bra som Abit, bara man vet hur man gör

Permalänk

Köpte också ett 865PE-Neo2-LS nyligen, tillsammans med en 2,6 GHz (800 MHz buss). Tycker det är ett bra kort och har inte haft några problem än...

Har testat att klocka det lite smått och kör med 235 MHz fsb (200) utan problem, vid 240 verkar dock mitt ram minne få besvär att hänga med (TwinMOS 2*256 MB pc3200) och tillförlitligheten är låg minst sagt. Med bättre minne är det nog inga problem att gå högre. Har inte testat att ändra ration på minne/cpu än...

Däremot saknar jag den dynamiska överklockning som endast verkar stödjas av Neo2-FIS2R. Med tanke på att msi alltså kan klocka upp cpun vid full load har de inte då låst upp multipliern på cpun på nåt sätt? Jag tycker bestämt att jag sett skärmdumpar på BIOS inställningar där så verkar vara fallet... men jag kanske är ute och cyklar...?

Någon som har 865PE-Neo2-FIS2R som vet?

Permalänk
Medlem

finns p4 engineer example elr vad de heter, de har upplåst multiplier. fast lite svårt att få tag i.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boRDerLiNe
Köpte också ett 865PE-Neo2-LS nyligen, tillsammans med en 2,6 GHz (800 MHz buss). Tycker det är ett bra kort och har inte haft några problem än...

Har testat att klocka det lite smått och kör med 235 MHz fsb (200) utan problem, vid 240 verkar dock mitt ram minne få besvär att hänga med (TwinMOS 2*256 MB pc3200) och tillförlitligheten är låg minst sagt. Med bättre minne är det nog inga problem att gå högre. Har inte testat att ändra ration på minne/cpu än...

Däremot saknar jag den dynamiska överklockning som endast verkar stödjas av Neo2-FIS2R. Med tanke på att msi alltså kan klocka upp cpun vid full load har de inte då låst upp multipliern på cpun på nåt sätt? Jag tycker bestämt att jag sett skärmdumpar på BIOS inställningar där så verkar vara fallet... men jag kanske är ute och cyklar...?

Någon som har 865PE-Neo2-FIS2R som vet?

Du är ute och cyklar. Det går inte att låsa upp en P4, enda sättet att kunna ändra multippeln är att få tag på en ES (Engineering Sample) där vissa utav dem är upplåsta. Dessa är dock inte så lätta att få tag på.

Den dynamiska överklockningen ökade helt enkelt bara FSB:n och är enligt mig något av det sämsta som tryckts in på ett moderkort.

Visa signatur

Permalänk

Det var ju bra, då behöver man ju inte ångra att man valde den billigare varianten av Neo2

Ett litet tips för den som funderar på ett Neo2-LS, för att aktivera PAT så krävs det bättre minnen än TwinMOS pc3200, jag har inte lyckats få igång funktionen med dessa. Provade med TwinMOS winbond pc3200 vilka fungerade bättre (kunde köra i turbo iaf, dock inte i ultra-turbo).

Permalänk

boRDerLiNe,
På mitt 865PE-Neo2-FIS2R, finns både DOT & PAT funktionerna, som jag faktiskt inte använder ( iofs bra tanke, men mest marknadsföringstrick )
Vad som är viktigare för prestandan är dubbla minneskanalerna ( ex. 2x 256MB i slot 1 resp 3) och möjligheten att låsa AGP/PCI, som gör att man lätt överklockar en P42,4/800 till 3,0 eller 3,2 bara med Intel std kylare.
Dessutom kör jag mina twinmos DDR400 minnen som 333 ( 5:4 ratio) och kör på så sätt med 100% stabilitet
Ett mkt bra högprestandakort om man ironiskt nog bortser från DOT/PAT.
Men glöm det där med att kunna ändra P4 multiplier, det är låst från INtel.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
boRDerLiNe,
På mitt 865PE-Neo2-FIS2R, finns både DOT & PAT funktionerna, som jag faktiskt inte använder ( iofs bra tanke, men mest marknadsföringstrick )
Vad som är viktigare för prestandan är dubbla minneskanalerna ( ex. 2x 256MB i slot 1 resp 3) och möjligheten att låsa AGP/PCI, som gör att man lätt överklockar en P42,4/800 till 3,0 eller 3,2 bara med Intel std kylare.
Dessutom kör jag mina twinmos DDR400 minnen som 333 ( 5:4 ratio) och kör på så sätt med 100% stabilitet
Ett mkt bra högprestandakort om man ironiskt nog bortser från DOT/PAT.
Men glöm det där med att kunna ändra P4 multiplier, det är låst från INtel.

Hehe, har du missat att det där är standardgrejor på alla 875 kort och även vissa 865PE kort. Det är inget exklusivt för MSI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pusher2
Så alltså borde MSI vara lika stabilt som Abit

Hur kommer du till den slutsatsen? Det är ungefär som att säga att eftersom den volvon och den ferrarin har samma färg så går de lika snabbt.

EDIT: Såg att du tog bort ditt meddelande, men jag låter mitt vara kvar.

Visa signatur

Permalänk

Hentai-san,

"Hehe, har du missat att det där är standardgrejor på alla 875 kort och även vissa 865PE kort. Det är inget exklusivt för MSI"
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Förstår inte inte din fråga / påstående.
Tråden gällde MSI 865PE-kort.
Att andra moderkortstillverkare som baseras på 875/865 chipset har liknande men ändå olika lösningar är väl inte så konstigt.
Vad har du själv. Fördelar & nackdelar ( om det finns några).
Berätta gärna för oss andra så att vi kan köpa det ultimata moderkortet.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Hentai-san,

"Hehe, har du missat att det där är standardgrejor på alla 875 kort och även vissa 865PE kort. Det är inget exklusivt för MSI"
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Förstår inte inte din fråga / påstående.
Tråden gällde MSI 865PE-kort.
Att andra moderkortstillverkare som baseras på 875/865 chipset har liknande men ändå olika lösningar är väl inte så konstigt.
Vad har du själv. Fördelar & nackdelar ( om det finns några).
Berätta gärna för oss andra så att vi kan köpa det ultimata moderkortet.

Anar jag lite sarkasm i inlägget.

Jag tyckte att det lät som att MSI's moderkort var helt fantastiska på dig eftersom de hade alla de funktionerna som du rabblade upp, vilket jag ville klargöra att det är inget speciellt med moderkortet eftersom närmast alla andra kort har exakt samma grejor. Det verkar som att både du och jag har missförstått varandra.

Eftersom du frågar så kan jag säga att jag sitter på ett Albatron PX865PE ProII och är väldigt nöjd. Det finns dock ett stort minus och det är att vcore inte går att höja längre än 1,6V vilket kan hindra lite högre klockningar. Skulle även vara trevligt med en vdimm på mer än 2,85V men det räcker egentligen.
Fördelarna väger dock upp nackdelarna tack vare CSA-lan, p-ata raid, ICH5R, bra NB-kylare, riktigt bra ljudkort (VIA Envy 24PT) och dubbla bios. Enligt mig ett väldigt mycket vettigare köp en MSI's kort. Visst, MSI kanske är lite bättre på klockning men är man ute efter det så finns det mycket bättre moderkort för att fylla den rollen t.ex Abit IS7(-E/-G)/IC7(-G/-MAX3) eller Asus P4P800/P4C800(-E).

Det finns inget skäl enligt mig för att välja MSI eftersom de varken har ett bra rykte eller några riktigt utmärkande moderkort.

Visa signatur

Permalänk

Hentai-san,
Tack för ditt faktiskt serösa svar och det var ju bra att vi, som du skriver, troligen bara missförstått varandra.
Dina forumåsikter i stort är tom bra.

Tyckte bara att det finns en hederskodex som du missade - att inte "sparka på liggande".
Kanske inte är så kul för ex.vis Cooper som skriver att han beställt ett MSI-kort och du kontrar efteråt med han istället skulle beställt ett Abit.-

"Att det är gjort för överklockning betyder inte att det är bra på det, MSI har som sagt inget vidare rykte. Sedermera så är Toms hardware guide lika pålitligt som ett lekis på ordentliga bedömningar. Personligen så tycker jag att du skulle satsat på ett Abit IS7".

Och kanske har du bättre kompetens än Toms Hardware, men det är bättre att ta den diskussionen tidigare, innan någon gjort ett köp. Efter någon bestämt sig för ett köp är detta en orelevant information /tyckande.

Om MSI, Abit, ASUS, Gigabyte mfl. är bra eller dåliga kommer nog alltid att vara ett indiviudellt tyckande. Jag tycker MSI 865PE Neo2" FIS2R är ett kanonkort, men det utesluter ju inte att även ABit och ASUS också har kanonkort.

Men som sagt - fredspipa
alla kan ju ha en dålig dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har provat på lite överklockning med mitt MSI 865PE moderkort. Det verkar ju vara sämre på att överklocka än mitt gamla Gigabyte som jag också tyckte var rätt så dålig på överklockning.

Jag kan höja spänningarna till CPUn och minnet utan problem och jag har lyckats ställa in riktigt bra minnes timing men när jag försöker höja FSBn så funkar det inte alls, jag kan höja FSBn max 5MHz men om jag höjer mer än så, då vägrar datorn att starta. Varför är det så???

Du "BoRDerLiNe" som tidigare har skrivit att du har lyckats klocka upp FSBn till 235MHz hur har du lyckats??? Vad har du gjort???

Det verkar ju inte gå att höja FSBn utan att frekvensen till AGP/PCI och minnes frekvensen också ökar samtidigt. Hur ska man göra så att bara FSBn ökar??? Eller är det inte möjligt på detta "Anti-överklockningsmoderkort" som skulle ha varit ett så jätte bra överklockningskort så att "inställningsmöjligheterna även skulle skrämma den värsta överklockaren" enligt MSI själva. Jag är ingen värstingöverklockare men inställningsmöjligheterna skrämmer inte mig alls. Jag undrar vad MSI egentligten anser vara mycke överklockning. Är det verkligen mycket att max kunna höja FSBn 5MHz????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hentai-san,
Tack för ditt faktiskt serösa svar och det var ju bra att vi, som du skriver, troligen bara missförstått varandra.
Dina forumåsikter i stort är tom bra.

Tyckte bara att det finns en hederskodex som du missade - att inte "sparka på liggande".
Kanske inte är så kul för ex.vis Cooper som skriver att han beställt ett MSI-kort och du kontrar efteråt med han istället skulle beställt ett Abit.-

"Att det är gjort för överklockning betyder inte att det är bra på det, MSI har som sagt inget vidare rykte. Sedermera så är Toms hardware guide lika pålitligt som ett lekis på ordentliga bedömningar. Personligen så tycker jag att du skulle satsat på ett Abit IS7".

Och kanske har du bättre kompetens än Toms Hardware, men det är bättre att ta den diskussionen tidigare, innan någon gjort ett köp. Efter någon bestämt sig för ett köp är detta en orelevant information /tyckande.

Om MSI, Abit, ASUS, Gigabyte mfl. är bra eller dåliga kommer nog alltid att vara ett indiviudellt tyckande. Jag tycker MSI 865PE Neo2" FIS2R är ett kanonkort, men det utesluter ju inte att även ABit och ASUS också har kanonkort.

Men som sagt - fredspipa
alla kan ju ha en dålig dag.

Som sagt fredspipa, men jag måste fortsätta diskutera.

Nja, att sparka på dem liggande vet jag inte om jag gör. Jag tycker att man borde lära sig av sina misstag istället. Bättre att påpeka misstaget än att låta det sakta passera förbi. Om du sedan kollar så hade jag inte deltagit i diskussionen tidigare vilket gjorde att jag inte hann hindra honom från ett köp.

Lära sig av sina misstag är viktigare än att råka sparka på någon som ligger enligt mig. Men det är en personlig uppfattning. Har någon gjort ett dåligt köp enligt mig så ska han informeras om detta för att få en chans att kunna fixa detta. Kul eller inte, det är ett nödvändigt ont. Jag har själv upplevt samma sak när jag köpte mitt dåliga P4S8X och i efterhand så är jag väldigt tacksam eftersom det gjorde att jag fick en chans att fixa detta.

Jag vill inte påstå att jag har bättre kompetens än Toms Hardware, men i deras tester så är det inte ovanligt med grova missar, suspekta test och vinklingar vilket gjort att de flesta (inklusive mig) har helt tappat förtroendet för dem.

Att det sedan är ett individuellt tyckande om vilket moderkort som är bäst stämmer till viss del, men oftast så finns det en grund till ogillandet. I detta fall så är det stora antalet missnöjda personer i många forum och erfarenheter från folk i ens närhet skälet till varför jag inte kan eller vill rekommendera detta kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har provat på lite överklockning med mitt MSI 865PE moderkort. Det verkar ju vara sämre på att överklocka än mitt gamla Gigabyte som jag också tyckte var rätt så dålig på överklockning.

Jag kan höja spänningarna till CPUn och minnet utan problem och jag har lyckats ställa in riktigt bra minnes timing men när jag försöker höja FSBn så funkar det inte alls, jag kan höja FSBn max 5MHz men om jag höjer mer än så, då vägrar datorn att starta. Varför är det så???

Du "BoRDerLiNe" som tidigare har skrivit att du har lyckats klocka upp FSBn till 235MHz hur har du lyckats??? Vad har du gjort???

Det verkar ju inte gå att höja FSBn utan att frekvensen till AGP/PCI och minnes frekvensen också ökar samtidigt. Hur ska man göra så att bara FSBn ökar??? Eller är det inte möjligt på detta "Anti-överklockningsmoderkort" som skulle ha varit ett så jätte bra överklockningskort så att "inställningsmöjligheterna även skulle skrämma den värsta överklockaren" enligt MSI själva. Jag är ingen värstingöverklockare men inställningsmöjligheterna skrämmer inte mig alls. Jag undrar vad MSI egentligten anser vara mycke överklockning. Är det verkligen mycket att max kunna höja FSBn 5MHz????

Det finns en inställning på kortet där du kan välja vilken PCI/AGP frekvens som kortet ska gå i, den står förmodligen på auto från början. Ställ om den till 33/66 så ska det klocka bättre. Jag är inte helt säker hur det ser ut i ditt bios men det borde vara något liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var ingen fara att "Hentai-san" sa att jag borde köpt ett Abit IS7. Det skulle jag nog ha köpt. Jag tänkte på det kortet ibörjan eftersom jag hade sett här på forumet att det var ett bra kort. Men som jag sa tidigare så köpte jag inte det pga att nordbryggan var för nära agp porten så min Zalman heapipe hade antagligen inte fått platts på det kortet. Men jag tror på alla som säger att det är ett bra moderkort.

Jag hoppas nu bara att jag också ska kunna klocka upp detta kortet litegrann. Det kanske hjälper om jag ställer om PCI/AGP till 33/66 och ser till att inte de följer med när jag ändrar FSBn. Jag ska pilla lite mer med inställningarna i BIOS och se om det hjälper.

Sedan så är det ju denna löjliga Dynamiska överklockning som inte alls verkar funka bra. Jag ställde in den först på ett av de högre lägena men det verkade inte bli mycket bättra av det. Nu är den "Disablad".

Visa signatur