Kodord för gratis frakt på Datorbutiken.com ?

Permalänk
Medlem

Trevligt att db.com kom hit och förklarade hur det låg till iaf...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Trevligt att db.com kom hit och förklarade hur det låg till iaf...

Absolut.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

suck,,, jag som betonade i min feedback att enda anledningen att jag handlade från datorbutiken var för att det var gratis frakt....
tycker dom borde ha något sorts "guldkund-system" så att när man handlat låt säga över 10000kr på ett år så får man gratis frakt.

nu blir det komplett eller dustin istället...

Permalänk

Nja, vi skickar inte produkter i vadderade kuvert, dels för att emballaget ej är tillräckligt men också pga att det inte förses med kollinr om det skickas som brev och blir därmed ej spårbart. Vi skulle inte kunna skicka t ex en processor i ett vadderat kuvert - risken är överhängande att den krossas i postens hantering. Vi skickar bara paket, väl emballerade. Det är dessutom alltför stor risk att skicka dyra komponenter som brev som ej är spårbara via kolllinr, särskilt tråkigt hade det varit om brevet försvunnit i postens hantering om kunden betalt i förskott. Då skulle varken vi eller kunden kunna påvisa att brevet kommit fram eller inte. Skickas det däremot som paket förses det med ett spårbart kollinr och skulle paketet då av någon anledning försvinna i Postens hantering så står både kunden och vi skadeslösa - Postens försäkring täcker ev. kostnader då.

Postförskott har endast med betalningssättet att göra, det påverkar ej leveranssättet.
99:- debiterar vi för leverans av större varor, t ex en skärm, ett chasssi eller en skrivare - det är en mycket låg fraktkostnad i sammanhanget. Att det inte skulle kosta 99:- som du säger att skicka en större vara med Posten stämmer inte - det är snarare så att det kostar betydligt mer men då vi är avtalskunder hos Posten kan vi erbjuda denna låga frakt för större varor ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loop
Stog precis o tänkte på det när jag läste hans långa inlägg om frakten. Dom små sakerna kan man ju skicka med PF (postförskott). DVS. att man pular ner skiten i en vadderad påse och slänger till posten för +49:- i porto beroende på vikt. Att det skulle kosta 99:- är jag lite skeptisk för det kostar inte 99:- att posta ett paket (jobbar med post). OK att det kostar där omkring men det läggs ju alltid till en viss summa för att posten gör de dom gör. Altså frakt plus PF avgift. Så tro inte att det kommer bli så stor skilnad om man beställer stora saker.

Iaf inte till det billigare.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Återinför gratis frakt

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buzz
Återinför gratis frakt

WORD!!!

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Det vore tyvärr ej omöjlighet, frakten är inte gratis - Posten tar ju betalt för den...
Vi har haft gratis frakt för de kunder som känt till våra kodord, men i längden fungerar det inte att göra på det sättet om vi för samtliga kunder vill sänka fraktkostnaderna. Skulle vi erbjuda gratis frakt åt en del kunder innebär det antingen att vi måste höja priserna på våra produkter, eller höja fraktkostnaderna för de kunder som inte känner till kodorden och det är inte direkt någon bra lösning...

Vi tror att de flesta tycker att frakt från 49:- för beställning av en mindre vara (t ex ett grafikkort) och frakt från 99:- för större varor (t ex ett chassi) är högst rimligt, det är betydligt lägre kostnad än vad Posten normalt sett tar, men då vi är avtalskunder hos Posten och skickar många paket årligen kan vi pressa priset på frakten.

Vi märker dock att vi gjort en aning fel när det gäller fraktkostnaden på datorpaket eller beställningar på väldigt många komponenter - det håller vi i skrivande stund på att se över.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av buzz
Återinför gratis frakt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Det vore tyvärr ej omöjlighet, frakten är inte gratis - Posten tar ju betalt för den...
Vi har haft gratis frakt för de kunder som känt till våra kodord, men i längden fungerar det inte att göra på det sättet om vi för samtliga kunder vill sänka fraktkostnaderna. Skulle vi erbjuda gratis frakt åt en del kunder innebär det antingen att vi måste höja priserna på våra produkter, eller höja fraktkostnaderna för de kunder som inte känner till kodorden och det är inte direkt någon bra lösning...

Vi tror att de flesta tycker att frakt från 49:- för beställning av en mindre vara (t ex ett grafikkort) och frakt från 99:- för större varor (t ex ett chassi) är högst rimligt, det är betydligt lägre kostnad än vad Posten normalt sett tar, men då vi är avtalskunder hos Posten och skickar många paket årligen kan vi pressa priset på frakten.

Vi märker dock att vi gjort en aning fel när det gäller fraktkostnaden på datorpaket eller beställningar på väldigt många komponenter - det håller vi i skrivande stund på att se över.

Pris per kolli tycker jag, 49 för litet kolli, bara att lasta tills man når gränsen för stort kolli, då stiger priset till 99. Sedan kan man ha ett tillägg på 49kr per extra kolli.

Permalänk

Säg det till Posten

En kollitaxering skulle man kunna ha, men då får man börja grundfrakten på en betydligt högre nivå än 49:- resp. 99:-. Kanske uppemot 100:- för ett litet kolli och 150:- för ett stort kolli. Det skulle innebära att lägsta frakten för t ex beställning av en ny hårddisk hamnar på uppemot 100:- och det tror vi inte särskilt många är intresserade av - då kan man lika gärna köpa hårddisken i den lokala butiken...

Vi håller dock på att se över fraktkostnaderna för större beställningar av många komponenter samt datorsystem och vi kommer nog snart fram till en lösning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Pris per kolli tycker jag, 49 för litet kolli, bara att lasta tills man når gränsen för stort kolli, då stiger priset till 99. Sedan kan man ha ett tillägg på 49kr per extra kolli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, vi skickar inte produkter i vadderade kuvert, dels för att emballaget ej är tillräckligt men också pga att det inte förses med kollinr om det skickas som brev och blir därmed ej spårbart.

Jobbar du ens där???? Klart man kan skicka saker i kuvert som PF. Och då får man kollinr. Ok att man kanske inte ska skicka ömdåliga saker men fläktar o sånt.

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk

Jodå, jag jobbar "där"

Vanliga brevförsändelser förses ej med kollinr, men du har helt rätt i att möjligheten finns att skicka s.k brevpostförskott som kan förses med kollinr, men mycket billigare än paketförsändelse är det inte. Då vi är avtalskunder hos Posten kan vi skicka paketförsändelser till mycket låg kostnad.

Uppdatering ang. fraktkostnaden:
Problemet med aningen höga fraktkostnader på större försändelser såsom t ex datorpaket, många komponenter etc. är nu åtgärdat. Skulle någon fortfarande hitta något märkligt - v.g maila mig på db@datorbutiken.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loop
Jobbar du ens där???? Klart man kan skicka saker i kuvert som PF. Och då får man kollinr. Ok att man kanske inte ska skicka ömdåliga saker men fläktar o sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men sen vill man ju ha saken snabbt och inte vänta 1 vecka utan då tar man postförskot som kostar 70kr. Då skulle det vara rimligt med graitsfrakt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jodå, jag jobbar "där"

Vanliga brevförsändelser förses ej med kollinr, men du har helt rätt i att möjligheten finns att skicka s.k brevpostförskott som kan förses med kollinr, men mycket billigare än paketförsändelse är det inte. Då vi är avtalskunder hos Posten kan vi skicka paketförsändelser till mycket låg kostnad.

Uppdatering ang. fraktkostnaden:
Problemet med aningen höga fraktkostnader på större försändelser såsom t ex datorpaket, många komponenter etc. är nu åtgärdat. Skulle någon fortfarande hitta något märkligt - v.g maila mig på db@datorbutiken.com

Vilket jävla skit företag ni är, blåste mig på 2400:- hoppas ni går i KK era jävla bedragare!

Visa signatur

"AMD64 3200+ 1024DDR 6800ULTRA" RIP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av memorex
Vilket jävla skit företag ni är, blåste mig på 2400:- hoppas ni går i KK era jävla bedragare!

Varning till dig för det där inlägget. Vi ses om en månad.

Håll diskussionen på en mogen nivå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Riktat till datorbutiken.com:

Det är inte så att ni nu istället kommer förlora mer på detta då
folk antagligen enbart kommer beställa enstaka eller små grejer från er och större och fler från era konkurrenter?

Många butiker börjar nu med gratis frakt till alla över ett visst belopp se bara acp.nu och kylning.com som exempel. Låt oss säga en ökning med 10-25kr per vara. Det skulle inte skrämma folk från att handla i alla fall lite dyrare grejer tror jag mot exempelvis gratis frakt? Ser jag en vara hos acp som är 100kr dyrare men dom bjuder på frakten får jag ju ändå känslan att jag tjänar mer på det än att handla från er. Jag vet jag har gjort det.
Handlat från datorbutiken trots att jag hade fått en vara några tiokronor billigare från komplett som det var nu senast.

49:- kan låta billigt men det tillkommer ju en likahög postförskottsavgift på detta.

Härligt att du är tillbaka, du var saknad.
I alla fall från min sida den "lilla" tid du fanns här när jag var nyregistrerad

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Först å främst håller Jag med om att det är kul att se att datorbutiken.com vågar (läs orkar ) skriva här igen... Jag minns ett av Dina sista inlägg och förstod Dig redan då.

Sen måste Jag få tala om att dom gånger Jag har beställt från datorbutiken så har Jag varit nöjd med service och leveranstid.

Och ni som är så fruktansvärt kåta på fri frakt kanske ska testa att beställa från http://webbshop.dhs.se/ (Nej, Jag jobbar inte där och får ingen rabatt eller provision för att Jag tipsar om dom. Men nu kanske? *flört flört* webbshop )

Kan tillägga att Jag själv inte har beställt därifrån eftersom Jag är ganska fattig för tillfället Så jag har ingen aning om hur bra service etc. dom har.
Men dom har fri frakt och vad Jag kan se, skapliga priser!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att fraktpriset sänkts, dock är det OERHÖRT pinsamt att en Sveriges största(?) onlinebutiker inte kan erbjuda kortbetalning. Känns MYCKET ålderstiget.

/Kim

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni borde höja varor med 10-20 kr (inte mindre varor som kablar och sånt..) OM ni skulle haft dom GAMLA priserna.. För vad jag vet så ahr ni höjt rätt rejält nu? Och om ni höjer 10 kr så många varor så kan man ju kanske göra som kylning.com? Gratis frakt över 1000kr men ändå hålla priserna låga...

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

@datorbutiken.com

Vad jag inte fattar är det:
Om jag köper 1st XP3000 så blir frakten 49k
Om jag köper 10st XP3000 blir frakten 49k,mmmm, OK that sounds good.......
MEN om jag vill kopa 1st XP3000 och 1st XP3200 ( utan fläkt ) så BLIR DET 99k!!!!???!!

Permalänk

Det är ingen bugg, det ska faktiskt vara så. Det är ganska vanligt att man köper minnen 2 och 2 och detta gör att man bara får en frakt på 49:- när man köper 2 minnen. En följdverkan blir också att om man köper många av en produkt så får man på detta sätt en slags mängdrabatt då frakten ej ökar om man skulle köpa t ex 10st nätverkskort av samma modell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgar
@datorbutiken.com

Vad jag inte fattar är det:
Om jag köper 1st XP3000 så blir frakten 49k
Om jag köper 10st XP3000 blir frakten 49k,mmmm, OK that sounds good.......
MEN om jag vill kopa 1st XP3000 och 1st XP3200 ( utan fläkt ) så BLIR DET 99k!!!!???!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till DB-mannen:

Ni borde erbjuda direktbetlaning, både SEB och FSB.

Permalänk
Medlem

Till DB:

Kan ni inte ta och starta tävlingar igen på era nyhetsbrev, just nu är de ganska överflödiga känns det som.

Ett litet påpekande bara, er överskrift "veckans klipp" syns inte, man är tvungen att markera området för att få fram texten, bara så ni vet

Angående frakten så undrar jag bara ifall det inte fungerade bra innan?
Dessutom är det ett väldigt avtändande moment när man skall köpa dator att behöva oroa sig för vad frakten hamnar på. Det kanske drabbar er själva i längden nu när det finns butiker som acp.nu som har fri frakt. Innan så var det nästan inget snack om saken då man visste att ni hade ett stort urval av produkter, bra priser och ingen frakt.

Ert goda namn tar lite stryk då många ovana köpare (de som inte kollar upp den fria frakten) frågar de vana internetköparna vilka butiker som är värda att kolla in, och innan var det ju alltid garanterat ni, nu blir ni lite mer "en i mängden".

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

hmm...
frakt för ett chassi 99 kr. bra
sen 2 paket ram 49.. hmmm
plus 1 procesorr.. 49 till
totalt 199 för ett chassi med två relativt små grejor..

Men det kanske är "bra" pris?? det är därför jag aldrig köpt chassin förut tyvärr.. kan väl inte kosta like mycket att skicks ett helt chassi som en processor med ram? Nåja om det är så det funkar.. blir ju billigare för små saker i alla fall..

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det kanske sluthandlat på datorbutiken. Hela grejen med "fri frakt" var att man kunde boxa ihop sina beställningar, och ta alltihopa från samma ställe på en och samma gång. Avsaknaden av frakt gjorde att det blev lönt även om någon grej kostade lite mer än på något annat ställe. Nu blir det ju till att leta billigast pris igen, och då lär inte datorbutiken vinna lika ofta. Varför inte ha en prissättning som följer de priser ni har fått av posten? Jag skulle tro att ni har ett enhetspris på t.ex. 1 eller 2kg, och då kan det kvitta om det ligger 1 eller 20 processorer i paketet. Och likadant om det är processorer, minnen och fläktar blandat. Varför då ta mer betalt för att man blandar innehållet? Det är ju bara löjligt. Att försöka tjäna pengar på "portot" är bara ocker, och kommer knappast att gynna er försäljning.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Att följa den prissättning vi har hos Posten skulle ej fungera - då skulle det kosta alltför mycket i frakt när en kund till oss beställer en mindre produkt, och fruktansvärt mycket om man skulle köpa en större produkt t ex en monitor. Viktigt att tänka på är att Posten inte bara debiterar för vikt utan även för volymen. Många av de produkter vi säljer är skrymmande och om volymberäkningen överstiger den reella vikten debiterar Posten för volym (volymberäknad vikt = volym i m3 * 280kg/m3).

Vi tjänar absolut inga pengar på "portot" (läs: frakten) - det går +/- 0:-.

Man skulle också kunna tänka sig att ta bort fraktkostnaden helt och istället höja priserna på produkterna i motsvarande grad - men då får det till följd att kunden får betala ett överpris vid beställning av många produkter.

Anledningen till att vi tog bort kodorden för fri frakt har vi förklarat tidigare i denna tråd.
Vi tror inte att folk i allmänhet för den skull beställer en pryl där, och en pryl någon annanstans - det blir en fruktansvärd massa fraktkostnader från olika ställen. Våra fraktkostnader som de ser ut i skrivande stund är minst sagt låga oavsett om man beställer 1 produkt eller en hel dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jaha, då var det kanske sluthandlat på datorbutiken. Hela grejen med "fri frakt" var att man kunde boxa ihop sina beställningar, och ta alltihopa från samma ställe på en och samma gång. Avsaknaden av frakt gjorde att det blev lönt även om någon grej kostade lite mer än på något annat ställe. Nu blir det ju till att leta billigast pris igen, och då lär inte datorbutiken vinna lika ofta. Varför inte ha en prissättning som följer de priser ni har fått av posten? Jag skulle tro att ni har ett enhetspris på t.ex. 1 eller 2kg, och då kan det kvitta om det ligger 1 eller 20 processorer i paketet. Och likadant om det är processorer, minnen och fläktar blandat. Varför då ta mer betalt för att man blandar innehållet? Det är ju bara löjligt. Att försöka tjäna pengar på "portot" är bara ocker, och kommer knappast att gynna er försäljning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att följa den prissättning vi har hos Posten skulle ej fungera - då skulle det kosta alltför mycket i frakt när en kund till oss beställer en mindre produkt, och fruktansvärt mycket om man skulle köpa en större produkt t ex en monitor. Viktigt att tänka på är att Posten inte bara debiterar för vikt utan även för volymen. Många av de produkter vi säljer är skrymmande och om volymberäkningen överstiger den reella vikten debiterar Posten för volym (volymberäknad vikt = volym i m3 * 280kg/m3).

Vi tjänar absolut inga pengar på "portot" (läs: frakten) - det går +/- 0:-.

Man skulle också kunna tänka sig att ta bort fraktkostnaden helt och istället höja priserna på produkterna i motsvarande grad - men då får det till följd att kunden får betala ett överpris vid beställning av många produkter.

Anledningen till att vi tog bort kodorden för fri frakt har vi förklarat tidigare i denna tråd.
Vi tror inte att folk i allmänhet för den skull beställer en pryl där, och en pryl någon annanstans - det blir en fruktansvärd massa fraktkostnader från olika ställen. Våra fraktkostnader som de ser ut i skrivande stund är minst sagt låga oavsett om man beställer 1 produkt eller en hel dator.

Då måste ni ha ett rent eländigt avtal med posten. Företaget jag jobbar för har rätt rejält mycket bättre portokostnader än vad ni erbjuder, och då är jag ganska övertygad om att ni är en betydligt större kund. Tråkigt, men jag tror ni kommer att förlora på detta.

OBS, jag tycker inte att ni är värre än många andra firmor. Ni brukar ha mycket bra priser, och jag brukar rekommendera er. Men att ta 139kr i frakt för en processor, ett minne, och ett fläktgaller är inte annat än pengar i fickan till datorbutiken. Visst kostar skärmar och liknade mycket pengar att skicka, men knappast så att det behövs kompenceras på detta viset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag måste skriva fast jag inte orkar egentligen

[babbel][/babbel]

Jag har beställt från datorbutiken jävligt många gånger och tänkte göra det även idag just nyss men då upptäckte jag att det inte funkade med gamla koden så jag drog hit för att kolla, hittade denna tråd och suckade smått.

Jag har beställt från DB i princip enbart pga gratisfrakten och tänker faktiskt inte göra det nu då den e borta. Billigare nätbutiker finns det helt klart. Ni är inte billigast men gratis frakt får mig och flera av mina kompisar att beställa från er.

Ingen tvekan om att det drar kunder. Jag har flera gånger sett produkter billigare på andra sajter men ändå beställt från db för det känns fan som man går plus på att slippa frakten även om priset blir detsamma..

Jag VET att andra känner likadant och att ni förmodligen skulle tjäna på det!

ps, ni förlorade just mig som kund iaf.

Visa signatur

XP-Mobile2400+@2650mhz|2x512 CorsairLLPro3200@245 2-2-2-11|AsusX800ProViVo@510/510 16pipes|mm...

Permalänk

Porto betalar man när man skickar brev, det kanhända du blandar ihop vad det kostar att skicka brevförsändelser kontra paketförsändelser. Vi är knappast "värre" än många andra firmor, snarare har vi överlag betydligt lägre fraktpriser än många andra. 139:- i frakt för ett sådant paket är i stort sett identiskt med vad vi faktiskt får betala. Vi använder olika storlek på kartonger beroende på hur mycket man beställer. 3st produkter, väl emballerade skickas i en kartong som är ca 20x20x25cm stor. Volymberäknad vikt överstiger nästan alltid reell vikt. Fraktvikt enligt Posten blir såledex 0,2x0,2x0,25 m3 * 280kg/m3 = 2.8kg fraktvikt som debiteras enligt Postens prislista. Då vi är avtalskunder har vi lägre priser, men det är framförallt på större försändelser. 139:- för ett sådant paket är nästintill exakt vad vi får betala till Posten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Då måste ni ha ett rent eländigt avtal med posten. Företaget jag jobbar för har rätt rejält mycket bättre portokostnader än vad ni erbjuder, och då är jag ganska övertygad om att ni är en betydligt större kund. Tråkigt, men jag tror ni kommer att förlora på detta.

OBS, jag tycker inte att ni är värre än många andra firmor. Ni brukar ha mycket bra priser, och jag brukar rekommendera er. Men att ta 139kr i frakt för en processor, ett minne, och ett fläktgaller är inte annat än pengar i fickan till datorbutiken. Visst kostar skärmar och liknade mycket pengar att skicka, men knappast så att det behövs kompenceras på detta viset.

Visa signatur

Permalänk

datorbutiken.com:
Jag kan ju bara tala utifrån hur jag själv reagerade på era "kodord", men jag är säker det finns en hel del till som tänkte likadant.

Som du säkert vet spred sig kodorden i olika forum. När man väl fick tag på kodordet så blev det som en morot att beställa från er. Man hade lyckats få fri frakt och det vore dumt att inte utnyttja detta.

Själv skulle jag beställa mitt datorpaket men så precis innan fick jag reda på att kodordet var borttaget, så bara där gick ni miste om 10000 kronor.

Jag skulle tro att det är ett ypperligt sätt att använda ett kordord som marknadsföring. Tänk vad koden spred sig i olika datorforum där många potentiella storkunder finns. Att slippa betala frakt när det egentligen är frakt är väldigt lockande, därav fler beställningar.

Ni lär ju själva märka av att beställningarna minskar nu.. Fast det kanske var syftet, vad vet jag?:)

Sen tycker jag det är konstigt att det kostar lika mycket i frakt att köpa en dator med en 15 kilos datorskärm som en dator utan skärm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Porto betalar man när man skickar brev, det kanhända du blandar ihop vad det kostar att skicka brevförsändelser kontra paketförsändelser. Vi är knappast "värre" än många andra firmor, snarare har vi överlag betydligt lägre fraktpriser än många andra. 139:- i frakt för ett sådant paket är i stort sett identiskt med vad vi faktiskt får betala. Vi använder olika storlek på kartonger beroende på hur mycket man beställer. 3st produkter, väl emballerade skickas i en kartong som är ca 20x20x25cm stor. Volymberäknad vikt överstiger nästan alltid reell vikt. Fraktvikt enligt Posten blir såledex 0,2x0,2x0,25 m3 * 280kg/m3 = 2.8kg fraktvikt som debiteras enligt Postens prislista. Då vi är avtalskunder har vi lägre priser, men det är framförallt på större försändelser. 139:- för ett sådant paket är nästintill exakt vad vi får betala till Posten.

Jag ansvarar för paketeringen av cirka 20-40 paket om dagen, och väldigt få av dem når porto/fraktpriset 139kr. Och nej, de skickas inte som brev, då är det exklusiva böcker, i kostnadesläget 600-1000kr. Storlek modell större. Om ni inte kan fixa ett system där ni kan skicka mindre paket, då är det ju upp till er, men jag tror i alla fall att ni kommer att förlora en hel del kunder på detta viset.
Jag kan bara prata om egna erfarenheter, men när man får konkurrera med bokhandeln, bokus och amazon, då börjar man inse att det inte håller att ha en krona mer än nödvändigt i kostnad för kunden. Även om ni kanske förlorade en krona då och då på ert "fri frakt"-koncept, så vann ni tillbaka det i trogna kunder. Nu har ni precis lyckats tappa den skaran.

Visa signatur