Kodord för gratis frakt på Datorbutiken.com ?

Permalänk
Medlem

det jag tycker är mycket konstigt är att där är många Internetföretag i europa som skickar fraktfritt. jag kan aldrig tänka mig att det skulle vara dyrare att skicka ett paket till mig i skåne ifrån england med UPS än ett paket ifrån stockholm. likaså att där är så få Internetföretag inom datorbranchen som inte tar emot direktbetalning med kreditkort eller dom Internetbanktjänster som finns. tänk på postförskottsavgiften också, att förbetala ser jag inte som något alternativ, då när jag beställer så vill jag ha mina saker dagen efter eller nästkommande dag.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Jag skulle tro att det är ett ypperligt sätt att använda ett kordord som marknadsföring. Tänk vad koden spred sig i olika datorforum där många potentiella storkunder finns. Att slippa betala frakt när det egentligen är frakt är väldigt lockande, därav fler beställningar.

Ni lär ju själva märka av att beställningarna minskar nu.. Fast det kanske var syftet, vad vet jag?:)

Vi ska nog inte överskatta oss själv genom att säga att vi är storkunder. Tittar man på antal kunder samt summan dessa olika kunder beställer för tror jag vi Sweclockare hamnar långt ner på listan.

Håller dock med om att koden var bättre än nuvarande fraktsystem, iaf för oss...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Ja, så är det. Jämfört med totala orderingången var det bara några få procent som använde sig av kodorden och fick helt gratis frakt. Det kostar dock ändå ganska mycket pengar att erbjuda helt gratis frakt om så det bara skulle vara 1% av kunderna. Den kostnaden har vi nu slagit ut på samtliga order. Ingen verkar direkt klaga på grundfrakten på 49:- för mindre produkter och 99:- för större produkter...
Ingen vill betala runt 100:- i frakt för en ny hårddisk eller uppemot 200-400:- för en ny skärm beroende på hur stor/tung den är. Därför tror vi att det i längden är bättre att sänka frakterna överlag istället för att ge ett fåtal helt gratis frakt.

Dock är det helt klart så att de som kände till kodorden blir besvikna, men efter en tid tror jag det finns förståelse för att det vore omöjligt att erbjuda gratis frakt åt alla - om det vore möjligt hade alla företag erbjudit gratis frakt. Frakten är dock en stor kostnad för alla postorderföretag - det vi kan göra är att erbjuda så låg frakt vi kan. Vi tjänar inga pengar på frakten överhuvudtaget.

Någon har föreslagit att vi skulle kunna höja priserna på produkter med runt 10-25:- per produkt och då kunna erbjuda gratis frakt. Det hade krävts en större höjning än så då vi ej skulle kunna höja alla produkter i pris på det sättet - det hade bara fungerat på dyrare produkter och oavsett vilket hade prisökningen behövt ligga på en betydligt högre nivå och då hade vi sett enormt mycket dyrare ut än andra butiker. Även om vi då hade kunnat erbjuda gratis frakt på allt tror vi inte det hade fallit särskilt väl ut.

Man skulle dock kunna tänka sig att erbjuda en fast, relativt låg fraktkostnad vid större beställningar. Någon som har några förslag? Bör det baseras på hur många produkter man köper, för hur mycket pengar eller vad...? Vi tar tacksamt emot alla förslag och alla synpunkter vi får i den här tråden tar vi i beaktning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Vi ska nog inte överskatta oss själv genom att säga att vi är storkunder. Tittar man på antal kunder samt summan dessa olika kunder beställer för tror jag vi Sweclockare hamnar långt ner på listan.

Håller dock med om att koden var bättre än nuvarande fraktsystem, iaf för oss...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är klart att vi är storkunder. Hur många snittkunder tror du har en utrustning som den du har i din sign? Och själv handlar jag inte bara åt mig själv, utan också till alla kompisar jag hjälper med uppgraderingar och annat. Nu kan man ju lika gärna knalla in på JME, och få grejerna i handen...

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Metal grid 120mm Gold
ISOTECH Harddisk Flatcable UDMA/ATA 66/100 3 Connectors 0.6m
Arctic Ceramique Thermal Compound 2.7g
Kingston KVR266X64C25/512 512Mb DDR PC2100 184pin 266MHz
ADDA AD0812DX-A76GL 80x80x25 20.5CFM 16dBA 3pin
--------------------------------------------------------------------------------
Frakt för ovanstående: 189:- INKL moms

Grattis datorbutiken! Ni är nu näst dyrast på fraktkostnader.
Bara komplett är dyrare.
Så nu är ni bra på något i allafall (fast ni ligger 2:a) .

Bästa dbmannen!

Det måste du väl förstå orimligheten med detta?
Detta paketet skickar jag som privatperson för 115:-.
Men ni skall ha 189:-? Ni tjänar mer än 100:- på frakten
som avtalskund.
Sen ett stort fulltower chieftec kostar 99:-?

Verkligheten är denna. Några av era konkurrenter tar
följande i frakt för ovanstående:

ACP.NU: fri frakt. (över 1000:-)
WEBHALLEN: 39:-
JME DATA: 50:- (hur mycket du än beställer och betalar med kort)
INET DATA: 95:- (hur mycket du än beställer)
DUSTIN, INWAREHOUSE är billigare.

Sen om du kollar på http://buggy.no-ip.com/ så är de inte särskilt dyrarare än er, men desto oftare billigare.
Och ingen skall slå i mig att de går back.

Jag kommer inte att handla av er med era fraktpriser om ni kommer bibehålla dem och många med mig skulle jag tro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Vi tjänar inga pengar på frakten överhuvudtaget.

Har ni gjort en seriös kalkyl på om ni antingen tjänar eller förlorar på att ha gratis frakt? Tydligen har ju andra företag kommit fram till att det de tjänar på gratis frakt.
Ni kan ju göra en uppskattning på hur många beställningar ni förlorat under de senaste veckorna och väga det mot kostnaderna för gratis frakt.
Iofs borde man inte tjäna på att sälja de billigaste varorna som fraktfritt, men då vore det ju en ypperlig ide att införa fraktfritt på de varor som överstiger ett vis pris, ge kunderna en morot till att beställa flera saker på en gång..

Citat:

Nu är ju inte sweclockers det enda svenska forumet på nätet:) Var tex inne på ett forum där det ska diskuteras fotboll, där såg jag en tråd om datorbutikens kodord, likaså på andra "datorforum"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det är klart att vi är storkunder. Hur många snittkunder tror du har en utrustning som den du har i din sign? Och själv handlar jag inte bara åt mig själv, utan också till alla kompisar jag hjälper med uppgraderingar och annat. Nu kan man ju lika gärna knalla in på JME, och få grejerna i handen...

Ne, vi är inte storkunder, långt ifrån. Företagen är storkunder, t.o.m. okunniga privatpersoner är större kunder än vi i många fall eftersom vi vet vad vill ha och vad det ska kosta, därmed beställer vi ofta från flera olika butiker. Att köpa ett grafikkort för 3000-4000kr gör oss inte till storkunder.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
[B
Man skulle dock kunna tänka sig att erbjuda en fast, relativt låg fraktkostnad vid större beställningar. Någon som har några förslag? Bör det baseras på hur många produkter man köper, för hur mycket pengar eller vad...? Vi tar tacksamt emot alla förslag och alla synpunkter vi får i den här tråden tar vi i beaktning. [/B]

Köper man ett datorsystem för 10000+ vill man inte gärna ha en stor fraktavgift på köpet.
Någon sådan typ av gräns borde ju funka.
Dell klarar ju ge gratis frakt på sina produkter fast det egentliga kostnaden borde vara rätt hög eftersom det skeppas från usa.
Ett alternativ vore ''klippkort''; gratis frakt vid 10:e beställningen eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att så fort någon kommer som svarar på frågor börjar en hel del skrika och kasta skit, bra att en avstängning har utdelas!

Men väldigt bra att du är tillbaka dbmannen, alla företag borde ha en här som svarar på frågor, bara inte alla börjar kasta skit.

Du skrev om frakt vid stora beställningar, då är det pris jag tycker ska räknas, mer pengar(Köp)=bättre förmåner.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Vi lever i ett fritt land... det är ingen som tvingar nån att handla på db.com och betala frakt. Har man inte råd med någon 100-lapp i frakt kan man avstå eller köpa över disk i nån affär!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridex
Vi lever i ett fritt land... det är ingen som tvingar nån att handla på db.com och betala frakt. Har man inte råd med någon 100-lapp i frakt kan man avstå eller köpa över disk i nån affär!

Bara för att man framför lite kritik betyder det väl inte att man är ute för klanka ner på DB.. Tycker bara det var bra som det var innan, därför säger jag det...

Hade tex bensinmacken utanför mitt hus höjt literpriset till 20 spänn hade jag också reagerat, trots att jag lika gärna skulle kunna åka till någon annan mack och tanka...
Hade de höjt bilpriserna med 50% i Sverige skulle jag reagerat, trots att jag skulle kunna åka till Tyskland och köpa bilen för halva priset..

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

det som diskuteras nu är inte vad tråden handlade om från början. Håll er till topic i framtida trådar.

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor