Kodord för gratis frakt på Datorbutiken.com ?

Permalänk
Medlem

inte någon som hittat nått löen i senaste veckobrevet?
Fick brevet idag, läst allt och inte hittat nått som skulle kunna ge en ledtråd

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

det går betala med fsb på db.com med.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

vet ingen veckans kod nu, har testat allt. funkar inte

Visa signatur

a64 3200+ | epox 8kda3j | Radeon 9800pro 128mb | 1024ddr pc3200 | 200gb hdd |miditower |

Permalänk

den som vet vad veckans kodord är får gärna säga det...
kommer fan inte på det

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

Har de inte lagt ner kodorden?

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk

Antagligen, iaf just nu!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk

fick just veta att det inte kommer att finnas kodord på ett bra tag..
det är synd,. jag som just bestämt mig för att beställa...

jaja...

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Har de inte lagt ner kodorden?

För tillfället ligger de ''300 datorer back'', dvs att de har en hel del datorer att montera. Det betyder ett par veckors väntetid för att bara få datorn monterad. Det troliga är att kodordet är borta till de jobbat ikapp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
För tillfället ligger de ''300 datorer back'', dvs att de har en hel del datorer att montera. Det betyder ett par veckors väntetid för att bara få datorn monterad. Det troliga är att kodordet är borta till de jobbat ikapp.

jag kan försäkra dig om att de inte ligger efter med någonting...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson

Men faktum kvarstår att det ser ut som om datorbutiken.com gör allt i sin makt för att slippa beställningar. Man uppdaterar inte sortimentet (t.ex. kan man varken beställa NEC ND-3510 eller Samsung 710T/710N), man konkurrerar inte prismässigt (se buggy.nu) och man har tagit bort den fria frakten helt, efter att först ha höjt beloppet för minsta beställning.

Om man nu inte ligger efter med något så lämnar detta två alternativ som jag ser det.

1. Datorbutiken går dåligt ekonomiskt.

2. Datorbutiken är dåligt skött.

Så kan du upplysa oss om vilket, om du nu är insatt i deras verksamhet?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

kan inte folk sluta att gissa sig till saker?!

kan inte de ha bättre fantasi till lösenorden typ med siffror, då slipper de folk som gissar sig fram till enkla "frifrakt, ingenfrakt, nollfrakt, 0frakt, gratisfrakt mm"

har de inte svårare lösenord så får de fan skylla sig själva. Det är som att ha en viktig server med dåligt lösenord typ 12345

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Jag: [B]
Varför har ni tagit bort gratis frakt. Det var ju jättemånga som köpte prylar av er bara för att ni hade gratis frakt

[/b]

DB kanske har ont om folk, kanske inte vill ha in så många beställningar då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ähh... försök inte Ibymafayhas!!!!!
har en polare som jobbar på datorbutiken i Malmö, chef dessutom. Han säger att det kostade för mycket att ha gratis grakt, många köpte inte tillräckligt mycket för att det skulle gå runt...

kan inte folk sluta att gissa sig till saker?!

Jag gissar inte utan hänvisar till vad deras support säger till deras kunder:

Fick mail från dem idag.

"Din order står nu i kö för montering. Vi har ca 300 datorer
som ska monteras före din så det kan ta 1-2 veckor."

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31155...

Tror nog din polare ljuger bättre än mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, jag kan faktiskt upplysa dig om hur det egentligen står till. Så slipper du ju gissa....

jag kan t.o.m. citera

[/B]

Dessutom har både DB och dess leverantörer ont om folk för tillfället, vilket har resulterat i att de medvetet har höjt priset med mellan 5-10%, bara för att få in färre beställningar just nu. [/B]

Du behöver inte upplysa mig om nåt, var det svårt att förstå det jag skrev? Altsså har ni en lång/svår lösenord till era "stamkunder" ja då blir det svårt för andra att gissa sig fram. visst finns det vissa stamkunder som sprider vidare koden men det är ju en helt annan femma. Jag skiter i om db har frifrakt eller ej, jag har aldrig handlat där och kommer inte heller göra det.

Ligger man så mycket i back så skulle de ha uppmärkt för länge sen, nästan 1 år nu att folk bara köper och utnyttjar gratisfrakten.

ps.Citera gärna så man ser till vem du skriver till, nu tror jag du menade till mig

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Altsså har ni en lång/svår lösenord till era "stamkunder" ja då blir det svårt för andra att gissa sig fram. visst finns det vissa stamkunder som sprider vidare koden men det är ju en helt annan femma. Jag skiter i om db har frifrakt eller ej, jag har aldrig handlat där och kommer inte heller göra det.

Jag tror inte att du ska tolka hans ord som datorbutikens. Han representerar inte datorbutiken.com och har aldrig påstått sig göra det. Däremot påstår han sig ha kunskaper om deras motiv bakom att ta bort fri frakt.

Som alltid på forum bör man vara skeptisk då en person uttalar sig om någon annan.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /

Permalänk

hehe... jaja..
det var ju ändå inte datorbutiken.com han jobbade på, sorry...
det var visst datorfixarna han var på...

men de ligger ju inte efter iaf, så jag hade ju rätt på den punkten
skit samma... fel hade jag iaf.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

hehe... jaja..
det var ju ändå inte datorbutiken.com han jobbade på, sorry...
det var visst datorfixarna han var på...

men de ligger ju inte efter iaf, så jag hade ju rätt på den punkten
skit samma... fel hade jag iaf.

Där ser man.

Alla har rätt att ha fel - särskilt om man är man nog att erkänna det.

Jag ska låta bli den här tråden ett tag nu. För mig är det så här enkelt - så länge som inte datorbutiken sänker priserna till sin gamla nivå (vilket sannolikt inte lär ske förrän om ett par veckor) så lär de knappast återinföra gratis frakt heller.

Den som lever får se. Det finns ju trots allt andra firmor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det är som att ha en viktig server med dåligt lösenord typ 12345

*byter lösenord på sin server*

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

okej, nu orkar jag inte vänta längre.. nu beställer jag min dator från db..

Permalänk
Medlem

Jag ringde idag och frågade varför de tog bort gratis frakt.
De svarade att de skulle göra en ny "drive" till hösten och att det blivit för mycket småordrar på 500-1000:- som de inte "tyckte om".

Frågade då:

Kan du fixa till frakten åt mig via telefon?
Svar: nja, vi gör inte så.
Kan du avbeställa åt mig via telefon.
Svar: Jodå, men vill du hellre ha fri frakt så fixar jag det nu istället.
OK, Shysst.
OK, Då är det klart.
Tack, Hej.
Hejdå.

Nu Lycklig

Edit: Hade en liggande order sen några dagar tillbaka, det skickas den 17-18 Aug.

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
Jag ringde idag och frågade varför de tog bort gratis frakt.
De svarade att de skulle göra en ny "drive" till hösten och att det blivit för mycket småordrar på 500-1000:- som de inte "tyckte om".

Frågade då:

Kan du fixa till frakten åt mig via telefon?
Svar: nja, vi gör inte så.
Kan du avbeställa åt mig via telefon.
Svar: Jodå, men vill du hellre ha fri frakt så fixar jag det nu istället.
OK, Shysst.
OK, Då är det klart.
Tack, Hej.
Hejdå.

Nu Lycklig

Edit: Hade en liggande order sen några dagar tillbaka, det skickas den 17-18 Aug.

Iofs är det kanske inte så schysst mot honom att tala om det i ett publikt forum.
Nu kommer det säkert ringa hundratals om dagen och tigga om fri frakt.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att med deras senaste prishöjningar så lär de tjäna in en massa...

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Iofs är det kanske inte så schysst mot honom att tala om det i ett publikt forum.
Nu kommer det säkert ringa hundratals om dagen och tigga om fri frakt.

det kan du ge dig fan på:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@lcon
Grejen är den att med deras senaste prishöjningar så lär de tjäna in en massa...

Ja, så länge folk inte handlar där det är billigare
utan fortsätter handla där.

Permalänk
Citat:

Fast så dyrt är det väl inte på DB eller? Eller jag har ingen riktig koll på hela sortimentet men datorpaket är iaf hyffsat billiga..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Fast så dyrt är det väl inte på DB eller? Eller jag har ingen riktig koll på hela sortimentet men datorpaket är iaf hyffsat billiga..

Precis som med allt annat.
En del är billiga på vissa saker andra på annat.
Men när db höjde gled de ifrån, fast det
verkar som de sänkt vissa saker igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja det verkade ju som om de tänkte: "Vi höjer allt som folk köper för att tjäna mer samtidigt som vi tar bort gratis frakt".

Om anledningen till att ta bort gratis frakt varför inte göra som tex acp.nu och kräva typ 1500 kr som minst för att få gratis frakt? Sen om de går tillbaka till sina gamla priser igen så tror jag att de skulle få mer inkomster. Liksom jag tycker inte att acp verkar vara så speciellt stora (rätta mig om jag har fel) men de har råd att bjussa på frakten. Kan det vara så att db.com har kassa leverantörer som tar x kr mer för varorna? Och visst acp är inte så billiga på allt men om man räknar med gratis frakt så är skillnaden inte så stor.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Citat:

Om anledningen till att ta bort gratis frakt varför inte göra som tex acp.nu och kräva typ 1500 kr som minst för att få gratis frakt?

Detta gjorde de ett kort tag ("0frakt") innan de bestämde sig för att plocka bort koden helt.

Citat:

Sen om de går tillbaka till sina gamla priser igen så tror jag att de skulle få mer inkomster.

Jag är rätt säker på att priserna kommer att återgå till det normala när datorbutiken.com känner att de hinner med alla beställningar. En hög orderingång och lite personal (semester) har gjort att de ligger lite efter framförallt i montering av hela datorer.

Men som du påpekar finns det ju alltid alternativ om man inte kan vänta, där acp.nu och komplett.se verkar vara populärast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja det verkade ju som om de tänkte: "Vi höjer allt som folk köper för att tjäna mer samtidigt som vi tar bort gratis frakt".

Om anledningen till att ta bort gratis frakt varför inte göra som tex acp.nu och kräva typ 1500 kr som minst för att få gratis frakt? Sen om de går tillbaka till sina gamla priser igen så tror jag att de skulle få mer inkomster. Liksom jag tycker inte att acp verkar vara så speciellt stora (rätta mig om jag har fel) men de har råd att bjussa på frakten. Kan det vara så att db.com har kassa leverantörer som tar x kr mer för varorna? Och visst acp är inte så billiga på allt men om man räknar med gratis frakt så är skillnaden inte så stor.

Fri frakt är inte gratis. Eftersom posten tar betalt för att frakta paket måste någon betala
i slutändan. Antingen finansieras det genom högre priser eller lägre marginaler.
Så enkelt är det. Företag har avtal med posten och betalar inte de ockerpriserna som
privatpersoner gör, men det blir stora pengar ändå och datorkomponenter har rätt små marginaler.

Permalänk
Medlem

Jo visst tar posten betalt för det hela men ändå. Och sen att de höjer priserna pga lågt personalantal är väll lite och ta i eller? Tycker inte att de andra har höjt sina priser pga semestertider...

Visa signatur

//Falcon