War is Peace.
Freedom is Slavery.
Angående X :)
Senast redigerat
Visa signatur
Jo jag satt och läste lite om diverse linuxapplikationer och stötte igen på att någon pratade om att X var slött och lite allmänt smådåligt på sina kanter. Jag är linuxamatör och har läst det här förut också.
Jag har för mig att jag pratade med någon om detta för ... säkert två år sen och han/hon/det påstod att Accelerated X var snabbare och bättre i iaf vissa avseenden. Samtidigt så var det nå tjall om att det inte gick att använda på nVidia-kort för dom vägrade släppa nå drivrutiner. Mycket svammel och okunskap men men...
Alltså så undrar jag varför X inte förbättras om nu "alla" vet att det har sina fel? Är det för stort och komplext? Det här X-DRI? Eller vad det nu hette, vad är det?
Mja, som ni märker så är jag lite förundrad över många saker angående X, lite svar skulle vara trevligt.
Så vitt jag förstått (inte insatt till 100%) så har XFree-projektet utvecklats av en ganska sluten grupp under, för att vara ett "öppet" projekt, ganska konstiga former. Nyligen bestämde man sig för att ändra på licensen. Jag vet inte riktigt hur men många blev sura. Debian, Mandrake m.fl. beslutade sig för att inte ha med XFree86 i sina distributioner längre. Det har även skett en "fork" av projektet, d.v.s. en annan grupp utveklare bestämde sig för att göra sin egen version. Det projektet heter "X.org" om jag inte misminner mig och kommer att vara den X-version som inkluderas i de flesta större distributioner framöver. Så förhoppningsvis kommer det att hända lite saker med X nu.
War is Peace.
Freedom is Slavery.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.