Permalänk
Medlem

NTSC sämre än PAL?

Jag håller på med att modifiera min gamecube men jag har upptäckt en konstig sak.
När jag kör med min PAL gamecube så är bilden perfekt på TV:n, men om jag kör med min NTSC gamecube så blir färgerna utsmetade, varför händer detta? TVn är inköpt i år, en 28" widescreen som ska klara 60Hz.

Ps. vet inte i vilken del tråden kunde passa bäst i, flytta den gärna moderatorer om ni vet en bättre Ds.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

PAL är standarden för Europa, det är bara amerikanarna som kör NTSC därför att dom tror att dom är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats någerlunda med att ta kort på TVn.

Till höger ser ni den i NTSC och i höger Pal.

NTSC blir licksom Zickzack av någon anledning, vet någon varför? det är detta som gör att färgerna blir liksom utsmetade.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |

Permalänk
Medlem

NTSC är den TV-standard? som används främst i USA och Japan.
Förkortningen NTSC kommer ifrån National Television Standards Committee som i USA 1953 skapade standarden. NTSC-standarden har sett mer eller mindre likadan ut sen 1953 och ses därför som föråldrad. De små ändringar som gjorts är gjorda för att stödja färg-TV.

Ibland sägs det skämtsamt att NTSC står för Never The Same Color eller Never Twice Same Color, eftersom färgåtergivningen är kraftigt beroende av mottagningsförhållandena.

En NTSC-TV visar 525 linjer per bildruta. (Jämfr med PAL-systemet som har 625). Första gången bilden laddas så ritas varannan linje upp, uppifrån och ner, från vänster till höger. För att följas av den resterande hälften av bildens linjer, något som kallas>radsprång (interlacing på engelska).

Enligt NTSC-systemet visas 29,97 fulla bildrutor per sekund. D.v.s. nästan 60 uppritningar per sekund.

PAL är akronym för Phase Alternation Line. Det är den TV-standard som är vanligast i>västeuropa. (Egentligen är det en standard för överföring av färgsignalerna i ett befintligt tv-system.) De digitala videosystemen som använder PAL kan ha minst tre olika upplösningar 704x576 (D1), 720x576 (DV, DVD), 768x576 (grunden med kvadratiska bildpunkter), 50 fps med radsprång

Källa www.susning.nu

Permalänk
Medlem

Det har väl kanske med signalerna som skickas mella spelkonsollen och tv:n.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

PAL har högre upplösning än NTSC vilket gör att bilden blir skarpare.

NTSC ska väl tydligen inte vara gjort för färgtv från början eller så resultatet har såvitt jag vet blivigt sämre färger också.

NTSC har dock högre framerate än vad PAL har. (pal har väl ~25 fps och NTSC ~29fps)

Permalänk
Medlem

Cuel har precis sagt varför, du kanske ska läsa svaren också. vi har inte NTSC Tv:s i europa därför får du sådan bild, vill du köra med NTSC så får du importera en amerikansk TV, The End

Permalänk
Medlem

Men om NTSC uppdaterar i 60Hz och Pal i 50Hz, borde inte det göra att linjerna blir rakare och inte att de släpar efter lika mycket som de verkar göra just nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om du har en TV gjord för PAL som klarar 50Hz, då kan det ju blir lite knepigt kanske?

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/compare.html#combi...

Vad jag fick fram av texten är ungefär följande:

Fördelar PAL:
* Bättre färger
* Mer detaljerad bild

Fördelar NTSC:
* Mindre flimmer

/Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Cuel har precis sagt varför, du kanske ska läsa svaren också. vi har inte NTSC Tv:s i europa därför får du sådan bild, vill du köra med NTSC så får du importera en amerikansk TV, The End

Om du kollar på tidsskillnaden mellan Cruels inlägg och mitt så förstår du kanske varför jag inte såg hans inlägg förrns efter jag skickat mitt.

Permalänk
Medlem

Ska vi inte slänga in secam med?...Anyhow PAL är bätre på alla sett FÖRUTOM flimret. Amerikaner som kommer över tycker ofta att bildenär flimmrig här men vänjer sig snabbt. Själv tycker jag billden är flimmrig för jag är van vid och köra 100hz på datorn. Men sen är jag överpetig av mig då jag tycker den är för flimrig på 85hz när jag spelar FPS. Min skärm klarar inte 120hz i 1600 x 1200 ;P. Används en TFT tv så är PAL bara bätre då flimmer inte upfattas på dessa.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan

De flesta något så när moderna tv-apparater stödjer både NTSC och PAL så det bör inte vara något problem om du inte har en rätt gammal tv. I grunden är det samma apparater som säljs i europa och usa, så därför är de kompatibla, för det mesta i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat och se skillnaden på fem olika TV apparater.
NTSC maskinen ger alltid ifrån sig zickzack bild verkar det som.
Kan detta vara ett fel på hårdvaran? Jag har själv dock aldrig hört att någon haft det problemet med gamecuben :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Ska vi inte slänga in secam med?...Anyhow PAL är bätre på alla sett FÖRUTOM flimret. Amerikaner som kommer över tycker ofta att bildenär flimmrig här men vänjer sig snabbt. Själv tycker jag billden är flimmrig för jag är van vid och köra 100hz på datorn. Men sen är jag överpetig av mig då jag tycker den är för flimrig på 85hz när jag spelar FPS. Min skärm klarar inte 120hz i 1600 x 1200 ;P. Används en TFT tv så är PAL bara bätre då flimmer inte upfattas på dessa.

Det är ju bara 50Hz tv-apparater som flimmrar, skulle Amerikanerna tittat på en 100Hz apparat så hade de inte uppmärksammat något flimmer.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

i grund och botten ser du absolut ingen skillnad mellan en 50hz och 100hz tv! det av den enkla anledningen att dom tv signaler som du får in via antennen ligger på just 50hz, sen om tv´n klarar 100hz har mindre betydelse. Dock ser du skillnaden om du kollar på en dvd film som kan återge 100hz.

Troligtvis ligger ditt problem inte hos tv´n utan hos game cuben. har du haft problem med den innan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ufos: Använderdu samma kabel mellan TV och GC på både PAL och NTSC? Du har väl en RGB-scart hoppas jag? (helst Nintendos egna)
Kabeln som medföljer GC:n ger dålig bild med mycket färgblödningar.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strombom
http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/compare.html#combi...

Vad jag fick fram av texten är ungefär följande:

Fördelar PAL:
* Bättre färger
* Mer detaljerad bild

Fördelar NTSC:
* Mindre flimmer

/Johan

NTSC kör dessutom i 29.9 bildrutor per sekund, PAL kör i 25.

Dessutom är det väldigt få apparater i detta avlånga land som inte klarar både NTSC och PAL. PAL är givetvis "standard" men numera slänger tillverkarna in NTSC också, det kostar dem inget extra och är bara bonus om man t.ex. har en hög med Region1-DVD'er liggande.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Men det är på grund av högre fps som NTSC har mindre flimmer ju till above.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
i grund och botten ser du absolut ingen skillnad mellan en 50hz och 100hz tv! det av den enkla anledningen att dom tv signaler som du får in via antennen ligger på just 50hz, sen om tv´n klarar 100hz har mindre betydelse. Dock ser du skillnaden om du kollar på en dvd film som kan återge 100hz.

Troligtvis ligger ditt problem inte hos tv´n utan hos game cuben. har du haft problem med den innan?

Signalerna man får in via antennen är PAL och ger oss 25 bilder per sekund sedan är det interlacetekninken i tvn gör att bilden uppdateras med 50st "halvbilder" så tvn visar 25st "helbilder" per sekund.

Det är ju klart att det är stor skillnad på flimmret på en 50 & en 100Hz TV men informationen som visas är ju densamma. En 100Hz tv är ju mkt mer vilsam för ögonen oavsett om det är en tv-sändning eller DVD eftersom den ritar upp 100st "halvbilder" per sekund vilket är dubbelt så många som en 50Hz tv kan visa. Men en 100Hz tv är känsligare än en 50Hz tv på dåliga bildmaterial eftersom störningarna syns tydligare men är bättre på DVD-filmer.

Jag får också en liknande fenomen som Ufos85 på min 50Hz tv på kontoret med min PS2a och NTSC-spel men byter man till en RGB-scart så blir det mkt bättre. Med en RGB-scart går det att köra NTSC-spel på alla TV-apparater som inte stödjer NTSC huvudsaken är då att det klarar av 60Hz.

Alltså, PAL ger en bättre upplösning men NTSC ger mer bilder per sekund men lite sämre kvalitet. NTSC är inget problem idag på en modern tv då alla stödjer det (finns säkert något undantag). För bästa bild oavsett system så skall man alltid använda en RGB-scart.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Never The Same Colour

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew

Då kan väl du sänka till 25hz på din skärm om du ser på film(detta går normalt inte), för då är det ju inte mer än 25 bildrutor (om den är pal) och när du sedan har så ont i huvudet att du inte orkar med mer, DÅ kan du skriva att det absolut inte är nån skillnad mellan 50hz och 100hz en gång till

Annars tycker jag att svaren i tråden har löst vad det är för fel...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yonaz333
Ufos: Använderdu samma kabel mellan TV och GC på både PAL och NTSC? Du har väl en RGB-scart hoppas jag? (helst Nintendos egna)
Kabeln som medföljer GC:n ger dålig bild med mycket färgblödningar.

Det är orginalkabeln jag kör med, men om kabeln är dålig, borde det inte då bli samma "dåliga" kvalite på både Pal och NTSC?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
Never The Same Colour

Aah, du hann före mig

Jag är rätt säker på att orsaken till att NTSC kör med 60Hz är för att hela elsystemet i USA går på 60Hz mot 50Hz här i europa.

Sen finns det en sak som jag inte tror många tänker på vad gäller 50Hz vs 100Hz. 50Hz ger ifrån sig ett konstant högfrekvent ljud som kan vara irriterande att höra för vissa känsliga personer (typ jag). 15625Hz ligger den på. Varför många inte besväras av det är för att dom inte hör den frekvensen alls.
På 100Hz-tv:n ligger den frekvensen på det dubbla, 31250Hz. Så högt hör ingen människa...

Permalänk
Medlem

Har gjort om provet nu på tre TVapparater och kan konstatera att Röd färg blir väldigt väldigt mycket mer synligt än alla andra färger, det ser nästan glödande ut. Kan det vara så att det är fel på gamecuben att den skickar ut fel signaler? Det borde väll inte kunna bli sådant fel, eller? Sannolikheten borde vara nästan lika med noll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ilmarinen: Jag har aldrig upplevt att alla 50Hz tv ger ifrån sig ett hörbart konstant högfrekvent ljud men att högspänningsdelarna piper på vissa tv-apparater är mkt vanligt, ofta på Philips. Frekvensen som du nämner, 625 linjer * 25 bilder per sekund = 15 625Hz = 15 625 linjer per sekund, är den horisontella avlänkningsfrekvensen borde inte vara hörbar på framsidan tv utan på baksidan en modern tv eftersom de skall vara bättre skärmad samt ha en bättre komponentkvalitet. Om tvn körs med en NTSC signal så skall denna frekvens vara 525 linjer * 30 bilder per sekund = 15 750Hz = 15 750 linjer per sekund.

Om alla 50Hz tv-apparater skulle pipa konstant så det är hörbart så tycker jag nog att ett stort antal människor som har dem skulle klagat eftersom de flesta hör eller har hört över 15-16000Hz. Jag själv var hos Audiologen på sjukhuset för några år sedan efter en arbetsolycka och då tror jag att min kurva uppgick till ca 17000Hz och jag uppfattar det iaf inte men pipande nätdelar är något som är oerhört vanligt och det irriterar mig betydligt mera.

Ufos85: Skaffa en RGB-scartkabel så löser sig nog problemet, originalkablarna är kassa och orsakar säkerligen färgfelet eftersom de är allt ifrån bra skärmade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Aah, du hann före mig

Jag är rätt säker på att orsaken till att NTSC kör med 60Hz är för att hela elsystemet i USA går på 60Hz mot 50Hz här i europa.

Sen finns det en sak som jag inte tror många tänker på vad gäller 50Hz vs 100Hz. 50Hz ger ifrån sig ett konstant högfrekvent ljud som kan vara irriterande att höra för vissa känsliga personer (typ jag). 15625Hz ligger den på. Varför många inte besväras av det är för att dom inte hör den frekvensen alls.
På 100Hz-tv:n ligger den frekvensen på det dubbla, 31250Hz. Så högt hör ingen människa...

Det förklarar att jag alltid hur ett underligt ljud när en TV är igång i ett rum, med mute och utan att jag med säkert vet om den är igång så hör jag på "tjutet" att den är igång.

Permalänk
Medlem

Ljudet du hör kan lika gärna vara högspänningsdelen som tjuter vilket man hör mkt tydligt ofta tydligare när bilden blir ljus, hade precis det problemet med min 50Hzare på kontoret. Fick fixera spolarna och kondingarna i högspänningsdelen med smältlim så de inte kommer i självsvängning och den vart knäpptyst. Detta av någon anledning tycker jag verkar vara vanligare på typ Philips Widescreen men fick föklarat av en tekniker, om jag kommer ihåg rätt, att högspänningsdelen i en Widescreen måste arbeta hårdare för att elektronstrålen skall kunna rita upp en rak bild ända ut på kanten på ett Widescreenrör och att 100Hzarna hade mera problem än 50Hzarna med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Ufos85: Skaffa en RGB-scartkabel så löser sig nog problemet, originalkablarna är kassa och orsakar säkerligen färgfelet eftersom de är allt ifrån bra skärmade.

Men det är som sagt bara när jag kör NTSC som jag får fel på färgerna och att det blir suddigt, när jag kör Pal är bilden hur bra som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Men det är som sagt bara när jag kör NTSC som jag får fel på färgerna och att det blir suddigt, när jag kör Pal är bilden hur bra som helst.

Ja, men använder du en RGB-scart så kommer bilden blir bättre eftersom du inte kör en NTSC-signal utan en PAL-60Hz och med separerade färger

Visa signatur