Permalänk

BIOS låsning

Alright guys, nu är det problem, min mammas siemens fujitsu crap bärbara för 30000kr har låst sej i BIOS, asen på service vill kränga 3000kr för att bryta koden.

service är idioter, och min morsa är skit arg.

min mor hade en kod, sen har någon idiot varit framme och pillat in fel kod ett antal gånger, vid omstart så ogillas den riktiga koden.

efter ett tag kommer det fram: "74e5641ed -please contact your service center for masterpassword" -å dom på service: "öhh, *Snörvel* - vi har inga masterpassword, men åk till stockholm och betala 3000 så löser det sej, min mamma kom nyss hem från semester och är helt beroende av sin dator, F2 och F10 är bortkopplade, så man kan inte nå BIOS setup från det hållet, hela datorn är låst, och jag vill inte se 3000kr i ngn klåpares händer

SÅ.. alla program som fungerar är välkomna, allt från hur man knäcker koden, eller hur man återställer en låst dator...

tack på förhand
/Philip

Permalänk

Om det går så öppna dator och cleara CMOS (sitter på moderkortet) genom att ta ut batteriet i 20min.... då fungerar den igen :).... går den inte att öppna så vet jag ej..

offtop: Du bor möjligt vis inte i skåne?

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk

Aah, schysst, ska testa direkt

Bor i halmstad, halva stan ligger i ruiner sen igårnatt ;D

Permalänk

hehe, lycka till, ska nog gå bra... Och så blir morsan glad..

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk

ok, så batteriet och elsladden urtagen i 35 min och sen i med batteriet igen... fungerade inte. Inga andra förslag?

hur återställer jag datorn när BIOS lås är på?

finns det ngot bra kodknäckar prog man kan lägga på diskett och slänga in i datorn?

fuck, det börjar osa här hemma...

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om hur det är med bärbara. Det " big_kahuna" skriver fungerar på stationära datorer. Har raporterat detta inlägg så det flyttas till "Bärbara Datorsystem". Där borde du få bättre hjälp (kanske)

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimeasure
ok, så batteriet och elsladden urtagen i 35 min och sen i med batteriet igen... fungerade inte. Inga andra förslag?

hur återställer jag datorn när BIOS lås är på?

finns det ngot bra kodknäckar prog man kan lägga på diskett och slänga in i datorn?

fuck, det börjar osa här hemma...

Har en känsla av att något inte gick rätt till, tog du det lilla silvriga batteriet? Eller tog du ut batteriet som strömförsörjer datorn när den inte är kopplad till eluttaget? I alla fall så ska det lilla plockas ut...

-Frantic: Nu är det så att även bärbara system är uppbyggda på samma princip - andra lösningar bara - och där finns ett litet batteri för bios där med... Iaf, bra att du är vaken!

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk

ok, skönt att höra att man tog det stora

jag tog ut det stora, hur kommer jag åt det lilla? och var sitter det lilla? är det som ett minibatteri elr...?

Permalänk
Medlem

Det sitter inne i datorn, på moderkortet.
Du får alltså skruva loss skruvarna på baksidan av datorn, hitta de "flärpar" som låser ihop ovan och underdelen av datorn, sen öppna upp och leta reda på batteriet. Lite jobbigt kanske, men så är det med bärbart, allt ska va smått o pilligt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna
-Frantic: Nu är det så att även bärbara system är uppbyggda på samma princip - andra lösningar bara - och där finns ett litet batteri för bios där med... Iaf, bra att du är vaken!

Ok där ser man, fick jag lär amig ngt om bärbara med

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

testa att hålla in knappen "insert" under uppstart..

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimeasure
ok, skönt att höra att man tog det stora

jag tog ut det stora, hur kommer jag åt det lilla? och var sitter det lilla? är det som ett minibatteri elr...?

Ja, det ska vara ett litet silvrigt, sitter på moderkortet så du får ta bort allt som är i vägen till du ser det... Bara att börja skruva

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Dom flesta bärbara jag har varit i kontakt med (dell, ibm + nån fujitsu siemens) verkar ha ett "restethål" där du kan sticka in en nål eller nått å reseta hela skiten .. Min dell verkar återgå till fabriksinställningarna om jag gör det.... KAn va ett tips å kolla upp

Permalänk

Skruvade bort alla skruvar, sökte efter mer skruvar, alla var borta, men skalet satt som sten... Så jag satte tillbaka det igen, brukar garantin gå ut om man öppnat datorn? hmm?

Ville inte rycka upp en fujitsu för 30.000kr ska kolla efter resetknapp...