Skillnaden mellan plexi och akrylplast

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan plexi och akrylplast

Jag hade precis införskaffat en dremel så då blev man ju lite sugen på att såga i sin lilla dator. Tänkte såga ett fläkt hål i plexi glaset på datorn men då vill man ju träna lite. Hittade lite plexi (jag tyckte det såg ut som plexi) men så säger morsan att det är akrylplast. Någon som vet vad det är och om det är någon skillnad på plexi och akryl?

Permalänk

Plexi är ett varumärke. De tillverkar akrylplast precis som Perspex och Makrolon.

Permalänk
Medlem

Aha, så det är samma sak?

Permalänk
Medlem

jajjemen...

Permalänk
Medlem

Det finns en skillnad, stavningen på dom

Permalänk

Det är kan vara stora skillnader på det man kallar acrylplast. Plexi är även det acrylplast, men sen finns det massor av andra sorters acryl, alla sorter med varierande egenskaper/kvalite. Plexi och tex. Lexan är båda acrylplaster, men lexan är betydligt stryktåligare än plexi. Plexi är precis som Lexan ett varumärke/produkt. Båda är acrylplaster men man kan fortfarande inte säga att plexi och acryl är samma sak fast med olika namn. Det är som att jämföra moderkort. MSI Neo2 är ett moderkort, men för det så är det fortfarande fel att säga att MSI Neo2 och moderkort är samma sak.

Hoppas du förstår min jämförelse.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Jag förstår precis vad du menar. Men det vanligaste som man har i t.ex. datorfönster och liknande är Plexiglas eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Jag förstår precis vad du menar. Men det vanligaste som man har i t.ex. datorfönster och liknande är Plexiglas eller?

funkar med all acrylplast, bara det ser snyggt ut enligt dig.

Permalänk
Medlem

Akryl

Akrylplast PMMA, polymetylmetakrylat, amorf, transparent, termoplast. Akrylplast är helt
färglös, glasklar och har en hög ytglans. PMMA är obegränsat infärgbar i regnbågens
alla färger. Materialet har goda optiska egenskaper och kan användas
utomhus eftersom det påverkas (åldras) mycket lite av solstrålning eller av
väder och vind. Akrylplaster har dock en begränsad slagtålighet i kyla och en
begränsad tålighet emot syror och en rad lösningsmedel.
PMMA förekommer i kvaliteter för formsprutning, strängsprutning, varmformning
och monomergjutning. Det används där transparensen eller infärgbarheten
är nödvändig, exempelvis ljusreklamskyltar, apparatfönster, fönsterkupoler, flygplanshuvar,
signalknappar, baklyktor till bilar och som bindemedel i färger, lacker
och lim.

Plexiglas är PMMA. PMMA är Akryl

Karbonat

PC, amorf, transparent termoplast med främsta kännetecken att vara mycket
slagtåligt. PC är ett dimensionsstabilt material med goda mekaniska och elektriska
egenskaper. En nackdel är dock en något begränsad tålighet mot en rad
lösningsmedel och deras ångor.
PC kan liksom de flesta andra plastmaterial armeras med t ex glasfiber eller
blandas upp med pulverformiga fyllmedel. PC kan formas med alla vanliga
formningsmetoder för termoplaster. Materialet används till ett mycket stort antal
tekniska, medicinska och andra produkter. Speciellt är den stora slagsegheten
utnyttjad i t ex hjälmar,kravallsköldar, utomhusarmaturer och skotsäkra glasrutor.
I Europa har materialet fått stor användning till högkvalitativa hushållsprodukter.

Lexan är PC, PC är karbonatplast

Den ända likhet Plexiglas och lexanglas har är att det är termoplaster och färglösa

http://www.plastinformation.com/ordlista/ordlista.pdf

Permalänk
Medlem

Varför heter det plexiglas när det är plast? Är inte alls insatt, men plast är ju polymerer och glas är sand(?) Verkar inte ha mycket gemensamt.

(Vet att det är längesedan någon skrev i den här tråden, men jag hoppas det är okej (kändes inte meningsfullt att starta en ny))

Permalänk
Medlem

för att det är en plast som är gjord att likna glas kanske?

Permalänk
Medlem

Hehe PC = polykarbonat tom. ;P

Men det är helt rätt.

Lexan = Polykarbonat

Plexiglas = Akrylplast

Många glasögonglas är i plast men heter glas för det...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Nä.. PC går under plastsorten karbonatplast, Där Polykarbonat är en variant av karbonatplast. Och jag skrev att PC är karbonatplast, okej fick inte med "en" karbonatplast.

Permalänk
Medlem

Men jag skrev ju inte att du hade fel, bara definierade lite mer nogrant så att folk skulle veta vad P:et stod för.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

krapnek:
Kanske för att Plexiglas togs fram som ett alternativ till vanligt glas? som sagt är plexiglas ett varumärke, så om de inriktade sig på att sälja det som alternativ till vanligt glas så är det inte alls speciellt konstigt.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |