Permalänk
Inaktiv

Bäst skärmar?

Jo, vilket märke av bärbara datorer har överlag de skarpaste/tydligaste skärmarna? Tänker mest på vanliga 14"/15" skärmar... Nån som har koll?

Permalänk
Medlem

Enligt recensioner av användare har Zepto (Terminator) en väldigt skarp skärm. Annars kan väl inte mycket mäta sig med Sony VAIO-serien. De har klart bäst skärm, enligt de flesta testerna.

edit: rättvisa gentemot mac. Jag har sett Powerbook 15 och 17" skärm. De var inte helt pjåkiga heller :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Dell brukar stå högt i kurs vid tester i olika datatidningar.

Edit: Sonys skärmar ligger bra till, precis som Janav säger.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Hur är det med shgs skärmar e dom vettiga?

Permalänk
Inaktiv

Zepto skärmarna, är de 15" 1400x1050 som är bra då?

Jag tycker nästan att de blir för smått med den upplösningen på en 15" och den andra upplösningen som finns är 1024x768. Varför finns det inget mellanting, typ 1152x864?

Hur är Zeptos 14" 1024x768 skärmar?

Jomen Sony Vaio serien är lite för dyr tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hashi
Hur är det med shgs skärmar e dom vettiga?

Ingen av skärmarna du köper idag, på laptops, är "dåliga" i den mening att det inte går att spela eller se ordentligt på film för att det blir en mix av blandade färger. Det stadiet har man kommit förbi, tack och lov. (Farsans gamla Toshiba )

Däremot är vissa skärmar skarpare än andra. Såvitt jag vet, och vad folk har sagt, är det inga som helst fel på SHG's skärmar. Inget "onormalt bra" men inget kasst heller. Går utmärkt att spela på.

Jag skapade en tråd om SHG's skärmar. Titta http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38201...

drac: Får man fråga vad exakt du är ute efter? En dator med skärm över det normala för att göra vad på? Spela? Eller vill du bara ha en bra skärm på din bärbara?

Angående upplösningar tycker jag de som finns på 15" är ganska perfekta, och inte alls för små. Det är naturligtvis individuellt :).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav

drac: Får man fråga vad exakt du är ute efter? En dator med skärm över det normala för att göra vad på? Spela? Eller vill du bara ha en bra skärm på din bärbara?

Angående upplösningar tycker jag de som finns på 15" är ganska perfekta, och inte alls för små. Det är naturligtvis individuellt :).

Vill ha bra skärm bara. Har suttit vid bärbara med suddiga skitskärmar o det är ingen höjdare då jag tänkte ha en bärbar istället för den stationära

Vilken upplösning menar du på 15"? 1400x1050? Jag fick intrycket att det var väldigt smått på en sådan men kanske är en vanesak bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drac
Vill ha bra skärm bara. Har suttit vid bärbara med suddiga skitskärmar o det är ingen höjdare då jag tänkte ha en bärbar istället för den stationära

Vilken upplösning menar du på 15"? 1400x1050? Jag fick intrycket att det var väldigt smått på en sådan men kanske är en vanesak bara

Du kan gott köpa en SHG eller Zepto utan att behöva vara rädd för dålig skärm. Och ja, 1400*1500. Det är nog bara en vanesak :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drac
Zepto skärmarna, är de 15" 1400x1050 som är bra då?

Jag tycker nästan att de blir för smått med den upplösningen på en 15" och den andra upplösningen som finns är 1024x768. Varför finns det inget mellanting, typ 1152x864?

Hur är Zeptos 14" 1024x768 skärmar?

Jomen Sony Vaio serien är lite för dyr tyvärr

Alltså, är det bara jag som är dum, som tror att bara för att man köper en 1400x1050 skärm, så måste man inte köra på den upplösningen?
Man måste väl kunna ändra upplösning som vilken annan (TFT) skärm eller?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

r0bber: Väldigt skarp bild det blir då.

Nej, 1400x1050 på en vanlig 15" är inte att föredra alls i min mening.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Va!? Det var verkligen ett givande svar!

Säg att man vill köra med upplösningen 1280x1024, går inte det då? eller vad är det du säger?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Den upplösningen på en 15" blir ju runt 115-120 dpi vilket gärna gör att allt är lite smått om man inte skalar upp det.
80-105 är väl lämpliga siffror?

r0bber: Sök lite på google efter en bra primer om TFT-skärmar och upplösningar…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

r0bber: En TFT-skärm har ett bestämt antal pixlar, vilket tvingar den att emulera andra upplösningar. Resultatet blir att alla andra upplösningar än den som är "native" blir blurriga och oskarpa.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 15" skärm med 1400x1050 i upplösning. Från början tyckte jag att det var alldeles för smått, efter i alla år suttit bakom en 17" med 1024x768.
Nu däremot uppskattar jag den höga upplösning, jag får plats med en massa "widgets" mm.
En skärm med hög upplösning brukar normalt vara av bättre kvalitet, med bättre skärpa och mindre färgfel sedd från sidan.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Sitter med 1400x1050 på min laptop
1280x1024 på mina andra.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Laptoppen jag är sugen på att köpa (Toshiba m200) har 1400x1050 på 12.1"... Det är inget problem alls ju, bara att förstora texten om man nu känner för det...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."