Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Det var inte en "nästintill färdig by" utan några enkla hus. Allt faller när organisationen faller. Det här spelets svårighet är den vi nyss upplevt. Det är vad spelet går ut på. Klara att styra en framgångsrik by. Med det sagt så tror jag somliga förstår varför en väl organiserad ledning behövs.
Jag, demandred, brallan och Zdonkan kommer börja om på nytt. Om Chippkines vill vara med är han mer än välkommen enligt mig. Vad som händer med byn är för mig helt ointressant, jag har lirat en del själv och levt som Djonn gör, det går bra enligt mig och är ett alternativ om de skiter sig helt.
Personligen tror jag det skulle gått bättre om folk levt lite mer som jag gör. Egna grejer, ingen direkt central ledning, utan bara grannsämja. Jag skulle säkerligen fortfarande hålla på att bygga på mitt hus om det inte vore för Swecbyn, Eir och Sparkzchip. Mina fält skulle nog vara en tredjedel av vad de är idag om det inte vore för de frön jag fick av er. Sparkzchips stängsel skulle inte direkt vara så massivt det är idag om det inte vore för min hjälp. Soullord var inte en del av Swecbyn, men det var ändå föga problem med att låna hans städ. Ni for och hämtade lera med honom också, om jag inte minns fel.
En ledning behövs först när du påbörjat kollektiva projekt, såsom försvar, murar, pengainsamling till deeds eller dylikt. Dessutom kan ledningen sluta just där också. Bara för att en mur ska byggas behöver inte folk bestämma var jag ska lägga min sten.
Folk blev ju så otroligt handlingsförlamade av den auktoritära ledningen att de inte klarade av att fixa mat själva.