Age of Conan-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Det som fick mig att ledsna på wow var tbc som förstörde precis allt jag gillade med wow.

Hursomhelst det jag tycker är att visst ska casualsen kunna få gear som är bra för det dom håller på med, dvs casual instanserna och sånt.
Men dom ska aldrig någonsin kunna få gear som är likvärdig raidgear utan att raida.

Klarar man inte av att raida på grund av olika anledningar som att man t.ex jobbar natt och det inte finns någon guild som raidar på andra tider ja då är det väl oturligt.
Finns inget som äcklar mig så som wellfare epics, helst ska absolut enda sättet att få tag i epics vara från raid annars får man nöja sig med kvaliteten under epic.

Sen måste man faktiskt inte vara hardcore för att raida heller, jag kommer ihåg att det fanns många casual guilder som raidade både mc och bwl (fanns väl även extremfallen som klarade av stora delar av aq40) visst så var naxx något som casualsen inte klarade av men det hade säkert kommit med tiden om det inte vore för att tbc kom ut.

Men de som inte tycker om att raida då? Ska de lämnas utan möjlighet till bra gear? Varför måste raiding vara den enda vägen till endgame?

Jag håller med om att wellfare epics inte är kul för någon. Det ska krävas tid och energi för att komma någonstans, men om man väljer att lägga ned den tiden i en raidinstans eller på pvp borde inte spela någon roll. Att bra gear bara skulle kunna gå att få genom att raida är ju bara löjligt enkelspårigt. Om det tar 200 timmar att samla ihop till en viss pryl mätt i raidande, så borde det kunna gå att samla ihop till samma pryl på 200-250 timmar om man spelar solo eller pvp också - det är vad jag tycker.

Visst att många tycker det är kul att raida, det gör jag också, men du och många andra verkar vara fruktansvärt enkelspåriga och ser det som enda "riktiga" sättet att spela endgame på. Det måste ju finnas fler sätt än bara ett.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att tänka på att majoriteten av spelarna i ett MMO, Conan eller WoW, INTE har tid att spela så mycket som "hardcore"nördarna har. Det hade inte varit logiskt för ett företag att satsa på en liten klick spelare på bekostnad av alla andra, det hade de förlorat pengar på.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Kanske värt att tänka på att majoriteten av spelarna i ett MMO, Conan eller WoW, INTE har tid att spela så mycket som "hardcore"nördarna har. Det hade inte varit logiskt för ett företag att satsa på en liten klick spelare på bekostnad av alla andra, det hade de förlorat pengar på.

/hulle.

Precis.

Och visst, de som lägger x-antal timmar mer om dagen än en vanlig spelare ska ju bli belönad därefter ungefär som på en arbetsplats. Men det betyder inte att de som spelar casual inte ska få något värt mödan.

Rätt värdelöst att köpa ett spel om man vet att på max-lvl kommer jag aldrig få något roligt alls pga att jag har jobb, räkningar, familj och vänner.. Ne, alla ska få sin del av ett spel.
De som är hardcore kommer alltid ha de som är bättre, så varför lipa på att casuals får lite saker också?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

en fråga, weaponsmithing hur funkar det. Fick Qen när jag var 40 är 50 nu och har glömt bort att göra det. Men vad ska man göra fattar inte riktigt.

Visa signatur

Deus Vult

Permalänk
Medlem

OT:
Det går ju inte heller att crafta sig till allt bra gear i WoW, det du kan craffa sjäv täcker bara en bråkdel av ditt totala gear.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
OT:
Det går ju inte heller att crafta sig till allt bra gear i WoW, det du kan craffa sjäv täcker bara en bråkdel av ditt totala gear.

En priest med mooncloth tailoring kommer undan med 7-8 epic armor delar, som räcker en bra bit.

Permalänk
Medlem

Har inte så stor koll på hur stor del av alla vettiga drops som man inte kan trade'a eller som är "binds on pickup" eller liknande. Men annars borde väl möjligheten finnas att på bästa sätt tjäna ihop pengar för att köpa denna gear av de som raidar.

Men den lösningen på problemet fungerar ju bara om det är möjligt att sälja vidare den gear:en, något som jag inte har någon aning om det går eller ej.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Precis.

Och visst, de som lägger x-antal timmar mer om dagen än en vanlig spelare ska ju bli belönad därefter ungefär som på en arbetsplats. Men det betyder inte att de som spelar casual inte ska få något värt mödan.

Rätt värdelöst att köpa ett spel om man vet att på max-lvl kommer jag aldrig få något roligt alls pga att jag har jobb, räkningar, familj och vänner.. Ne, alla ska få sin del av ett spel.
De som är hardcore kommer alltid ha de som är bättre, så varför lipa på att casuals får lite saker också?

Naturligtvis ska casuals få saker, jag bryr mig inte om 80% om allt content som släpptes var till casuals.
Vad jag bryr mig om är att casuals INTE ska få saker som kan jämföras med raidsaker.
Dom ska INTE få raidkvalitetsföremål oavsett hur hårt dom arbetar eftersom dom fortfarande inte behöver förlita sig på 39 (eller som det blev sen 24) andra personer.

Precis som du säger ska casuals få saker men raidarna ska få bättre.
För mig innebär det att även den allra lättaste raid ska ha bättre saker än vad som är möjligt att få utan att raida.
Precis så som det var pre-tbc.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Naturligtvis ska casuals få saker, jag bryr mig inte om 80% om allt content som släpptes var till casuals.
Vad jag bryr mig om är att casuals INTE ska få saker som kan jämföras med raidsaker.
Dom ska INTE få raidkvalitetsföremål oavsett hur hårt dom arbetar eftersom dom fortfarande inte behöver förlita sig på 39 (eller som det blev sen 24) andra personer.

För mig innebär det att även den allra lättaste raid ska ha bättre saker än vad som är möjligt att få utan att raida.

Tyvärr funkar ej det i längden.
Visst har en som raidar hardcore-style alltid snäppet bättre.
Men om en casual hade fått betydligt sämre saker hade de slutat spela, efter som man lätt då blir nermäjad av de andra vilket sänker din spelupplevelse, vilket betyder förlorade kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte varför du värderar t.ex. ett samspelt pvp gäng mindre än ett raidlag? Jag vet väldigt många som raidar som inte gör mycket mer än att dyka upp och följa instruktioner, vet inte om jag klassar det som någon extrem uppoffring över de som är duktiga och spelar i raidlag. Skulle inte Conan vara ett spel med pvp fokus? Hur skulle då endgame pve raidande värderas högre? Du nämner hela tiden raidandet som den högsta nivån med den högsta uppoffringen. Mig veterligen la folk ned sjukt mycket mer på att bli t.ex. Grand Marshal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Förstår inte varför du värderar t.ex. ett samspelt pvp gäng mindre än ett raidlag? Jag vet väldigt många som raidar som inte gör mycket mer än att dyka upp och följa instruktioner, vet inte om jag klassar det som någon extrem uppoffring över de som är duktiga och spelar i raidlag. Skulle inte Conan vara ett spel med pvp fokus? Hur skulle då endgame pve raidande värderas högre? Du nämner hela tiden raidandet som den högsta nivån med den högsta uppoffringen. Mig veterligen la folk ned sjukt mycket mer på att bli t.ex. Grand Marshal.

Att bli r14 tog visserligen lång tid men det var knappast svårt på något sätt.
Allt man behövde var en bra wsg premade och så var det bara att steamrolla pugs.
Då är ju det mindre uppoffring än att farma massa mats för pots och flasks plus repaircosts till förbannelse för att köra naxx.

Jag ser PvP som något man gör för att det är roligt (inte för gear) och PvP pre-tbc är den roligaste PvPn jag någonsin spelat, nog är PvPn i AoC kul också men den är på tok för "hej nu vill jag inte dö så nu springer jag som en tok och dricker pots så jag regenar fullt hp" fast man kan fortfarande oneshotta folk med lite tur med crit som man kunde pre-tbc vilket jag uppskattar.
WoW var mer nu är vi i combat nu kommer någon att dö vilket jag anser är en bättre form av PvP.

Något som AoC slår pre-tbc på alla punkter är FFA pvpn fast den verkar dom ju ta sönder nu om man ska tro gaute.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Dags att skapa en Wow vs AoC end-game tråd?

Kan ni inte berätta nå skoj ni har gjort/upplevt i AoC inom pvp? Några större guildkamper etc?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Kan ni inte berätta nå skoj ni har gjort/upplevt i AoC inom pvp? Några större guildkamper etc?

Vårt guild har par guilder på KoS. Nästan lite för många tycker jag men jag anfaller sällan andra spelare för jag vet att dom bara kommer tillbaka för att hämnas och hindrar mig att göra klart mina quest. Men då är det tur att man kan ändra instans.

Men andra sidan har vi alliarade guilder som hjälper oss om vissa guilder blir för besvärliga. Kommer bli intressant att se hur det kommer utformas i framtiden men siege battles och dylikt.

Spelar självklart på en RP server och att starta krig mot andra guilds hör till spelet. Blir lättare att rättfärdiga gankandet på RP-severs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Vårt guild har par guilder på KoS. Nästan lite för många tycker jag men jag anfaller sällan andra spelare för jag vet att dom bara kommer tillbaka för att hämnas och hindrar mig att göra klart mina quest. Men då är det tur att man kan ändra instans.

Men andra sidan har vi alliarade guilder som hjälper oss om vissa guilder blir för besvärliga. Kommer bli intressant att se hur det kommer utformas i framtiden men siege battles och dylikt.

Spelar självklart på en RP server och att starta krig mot andra guilds hör till spelet. Blir lättare att rättfärdiga gankandet på RP-severs.

Hur funkar det där med KoS i AoC då, man se ju inte guildnamnet på någon förrens man är typ 1m ifrån snubben.. :s

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Hur funkar det där med KoS i AoC då, man se ju inte guildnamnet på någon förrens man är typ 1m ifrån snubben.. :s

Man får helt enkelt klicka (manuellt) på spelare man ser och anfalla. Tycker att man kan se vilken guild dom tillhör på lagom avstånd om man skulle välja att anfalla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX

Lösningen är att anfalla allt man ser och sluta om man upptäcker att det är någon man är i allians med (inte guildies. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att anfall allt man ser kan vara ganska dumt ibland. Speciellt när man märker att den man anfaller är med i en stor grupp hoppar på en. Nej imorrn/idag ska de gankas med mammuthen. Såååå seg bara.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Att anfall allt man ser kan vara ganska dumt ibland. Speciellt när man märker att den man anfaller är med i en stor grupp hoppar på en. Nej imorrn/idag ska de gankas med mammuthen. Såååå seg bara.

Oftast är det inga problem att döda hela gruppen, det är när dom börjar bli uppåt lvl65 det gör ont om dom har bra cc.
Lösningen är då att plocka bort healern så snabbt som möjligt.
Med lite tur så får man en crit på sin clarity of mindade repulse och då är healern väck direkt.
Finns nog inget i AoC som är så roligt som att slåss mot hela grupper i noble district arenan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här casual/hardcore debatten känns lite trött. Jag har inget problem med att lägga ner tid för att få gear. Det jag har problem med är att lägga ner 4-5 timmar i sträck för att få gear.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wihlner
Den här casual/hardcore debatten känns lite trött. Jag har inget problem med att lägga ner tid för att få gear. Det jag har problem med är att lägga ner 4-5 timmar i sträck för att få gear.

Vad är skillnaden mellan att sitta 1h om dagen 4 dagar mot att sitta 4h i sträck en dag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att de som spelar "hardcore" säg 4-6 timmar / dag 4-5, kanske till o med 6 dagar i veckan, är antingen unga singlar eller ännu yngre och ännu bor hemma och således inte har en uppfattning att det faktiskt finns andra saker som tar tid än att logga playtime i ett spel.

För oss som har familj men ändå gläds åt att spela nån timme här och där ska enligt "vissa" inte få tillgång till bra gear. Om de nu är tråkigt att raida, läste det i ett inlägg för nån sida till, strunta i det då och gör som oss andra "casuals" och fixa gear på samma sätt. En jämförelse är ju att folk som spelar CS, må de brinna i helvetet , flera timmar om dagen skulle ha tillgång till tex AWP'n men inte de som bara spelar lite då och då, hur befängt låter inte det?

Bara min personliga åsikt i frågan.

--> Enity: Vad är skillnaden mellan att hålla andan 1 minut 4 gånger på en dag och att hålla andan i 4 minuter 1 gång per dag? Jo svaret är enkelt, alla har inte de fysiska möjligheterna för detta. Precis som svaret torde vara på din fråga posten ovanför.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt för någon att spela 4h en dag.
Vi låtsas att du jobbar inom industrin och börjar 7, då får du kanske gå upp 5:30-6:00 men du slutar också 16:00 så då kanske du är hemma 17:00, käka och greja med saker kanske tar 1-2h då är klockan 19:00 kan vi säga.
Då har man mellan 4-5h innan man ska sova om man vill få en vettig sömn.

Detta var en vardag, vad är det som säger att det inte kunde spelas 4h på en helg då man inte ens har ett jobb att gå till?
Allt handlar om att PRIORITERA!
Vill man inte lägga ner någon tid på det varför ska man då få någon belöning?
Arbete = belöning.

Sen att dra jämförelsen mellan ett rpg och ett fps är bara löjligt, då kan man ju säga varför ska man ha levlar och alla andra saker som handlar om att förbättra sin karaktär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt för någon att spela 4h en dag.
Vi låtsas att du jobbar inom industrin och börjar 7, då får du kanske gå upp 5:30-6:00 men du slutar också 16:00 så då kanske du är hemma 17:00, käka och greja med saker kanske tar 1-2h då är klockan 19:00 kan vi säga.

Detta var en vardag, vad är det som säger att det inte kunde spelas 4h på en helg då man inte ens har ett jobb att gå till?
Arbete = belöning.

Sen att dra jämförelsen mellan ett rpg och ett fps är bara löjligt, då kan man ju säga varför ska man ha levlar och alla andra saker som handlar om att förbättra sin karaktär.

Let's go..

Min dag..jag är casual-hardcore spelare...men iaf.
Upp 06:10, tar tåget 06:59 för att åka 8 mil till jobbet.
Slutar jobbet 17:15, hemma med tågen igen 18:30. I lägenheten runt 18:45/50.
Och vissa dagar lagar jag mat osv. vissa andra gör jag det inte alls.
Men om jag lagar mat, har tvätttid(vilket inte är varje dag) men har man familj så tvättar man bra mer, och på det kankse plockar lite i lägenheten och tar en dusch. Så är jag redo och vid datorn runt 21:00.

Hade jag haft familj hade jag inte varit vid datorn 21:00, då hade man haft barn, en sambo och umgås med, inte många som prioriterar spel framför barn och fru.
Dock har många förstående fruar/flickvänner som inte blir sura för att man spelar, men man vill ändå ge dem tid och omtanke också.

Och du snackar om arbete = belöning, jag arbetar 9 timmar om dagen, var är min belöning?:)

Jag spelar dock vanligtvis från 19:00 - 00:00, men annars spelar jag 3 timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din belöning kommer en gång i månaden om du undrar var den är.
Om du inte får någon sådan belöning ska du nog se över ditt yrkesval, galärslav tenderar att bli slitsamt i längden.

Sen var det väl ingen som sa att man var tvungen att sitta varje dag, jag sa att man kunde sitta en dag 4-5h i sträck istället för 1h 4-5 dagar.
Bor man ihop med någon som inte kan acceptera att man gör något annat än att umgås EN dag i veckan så bör man nog se över sitt val av partner.
Bara för att man bor ihop behöver man inte sitta i varandras knä dagarna i ända, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Arbete = belöning.

Du har inte familj och egen villa/lägenhet va? Städa, diska, tvätta, laga mat, klippa gräs, umgås med sambon, ut med hunden är bara några saker som jag misstänker att du inte gör på en daglig basis va? Misstänker att du inte har ett jobb utan bor hemma hos föräldrarna och får allt detta serverat?

Om allt nu skulle handla om att man måste lägga ner 30-40 timmar / vecka, dvs ungefär en heltids tjänst på valfritt företag i sverige, varför gör du det när du för nån sida sen sa att du inte spelar raids för att det är kul? varför inte göra som "alla andra" och fixa easy epics om man nu vill kalla det för det och slilppa allt tråkigt raidande?

Det verkar som att du blir upprörd bara för att vi med begränsade möjligheter till spel kan få nästan lika bra gear som er som gnider er blåa timme in och timme ut. Dock känns denna diskussion handla mer om WoW än AoC.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

ett spel--- även online spel. ska inte uppmuntra spelare att försumma viktiga livserfarenheter för att få "det bästa i spelet."

jag tycker dom bör bygga spelet så vanliga hårt jobaande svensons kan enjoya det och bli heroes... sen tycker jag ju även att dom brde införa lite "dynamic questing"

aja orkar inte babbla. jag tycker ändå inte det är "OK" att folk sitter och spelar hela dagarna i ända. hjärn och kroppsförödande är det. :/..

men jag älskar mina spel. tycker bara balansen i MMO's ska vara mer inriktad mot dom som faktiskt jobbar. och mer inriktigt på spel upplevelser som är givande och intressanta hellre än. spela 200 timmar i månaden...

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Värst vad aggresiv denna diskussion blev..

Själv jobbar jag 9h om dagen, bor ensam och spelar ca' 4-8h på vardagar 5-6 dagar i veckan.
Det där med att jag inte har fått uppfattning om att det finns andra saker runt om kring mig går jag inte på.
Visst gör jag andra saker, men inget som är riktigt roligare än att sitta och spela ett bra spel med kompisar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab

Själv jobbar jag 9h om dagen, bor ensam och spelar ca' 4-8h på vardagar 5-6 dagar i veckan.
Det där med att jag inte har fått uppfattning om att det finns andra saker runt om kring mig går jag inte på.
Visst gör jag andra saker, men inget som är riktigt roligare än att sitta och spela ett bra spel med kompisar..

Men vad han menar har du inte..
Vi snackar en familj, barn, fru, hus, hund osv osv
Jag har också möjlighet att spela 4+ tim om dagen, men jag gör annat för jag vill liksom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab

Bara du gör en sådan sak som skaffar en tjej så kommer du märka att din speltid sjunker markant Det tar upp några dagar i veckan, men ack så underbart

Mellan skolan, vänner, tjejen och så får man väl in max 2-3 kvällar i veckan man kan sitta och lira. Annars blir det någon strötimme någon dag här och där

Kan tänka mig att när man senare blir sambo och får familj osv så lär det här med spelande helt avta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Själv är jag mellan 2 jobb kan man säga. Så spelar så mycket jag orkar nästan. Blir iofs inte mer än kanske 5 timmar / dag. Sen när man jobbar kan jag nog hålla med om att det blir skillnad i speltid.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG