Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

MK Elitegroup AF1 KT600 [PROBLEM]

Hejsan alla wobble va namnet ny på forumet men gammal member.

Det är så att jag hjälper en kompis o uppdatera sin dator lite granna och han införskaffade ett
MK Elitegroup AF1 KT600
och
XP 2700+ Sempron

till datorn och vi koppla in det eller jag koppla in det till hans dator o allt va frid o fröjd tills då vi startade den

så kommer det upp
"CMOS error bla bla default loaded"
man kan trycka F1 för att forstätta o komma in i windows [går dock ej att stänga av den då med logga ut / stänga av]

går jag annrs in i biosen och där stämmer allt e fint och rätt inställt tar o avslutar eller save and quit då startar inte bildskärmen.

Har testat o ta ut batteriet och starta o sen sätta i men samma problem ändå

ett annat problem är att den "tror" attt det är en AMD Xp 1700+ när det är en 2700+ vad e felet med det igentligen ?

Har nu rivit av 99% av alla mina hår på kroppen o har bara dom smärtsamma mellan skinkorna kvar och har slut på lösningar så jag vänder mig till er..

Snälla hjälp mig..

vad är felet ?. allt annat fungerar nämligen / gkort, ram , hdd allt fungerar ju men varför blir det så här.. snälla killar och tjejer HJÄLP MIG!

tack för mig help quick

Permalänk
Medlem

först tror jag att det är så att FSB'n står på 100 som ska stå på 166, sen bör du reseta bioset innan det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
först tror jag att det är så att FSB'n står på 100 som ska stå på 166, sen bör du reseta bioset innan det.

Ok är inte BIOS guru precis så du får gärna förklara lite närmare

det är phoneix bios på böset

vart ställer man in FSB ?

Permalänk
Medlem

1. reseta bioset heter i moderkorts manualen "clear CMOS", som brukar vara en bygel som sitter runt batteriet. kolla i din moderkorts manual.

2. hur du ändrar fsb står också i manualen, det kan heta lite olika men är detsamma på alla.

3. det som gör att du/han inte kan stänga av datorn via stänga av/logga ut. kanske beror på att han/du/ni inte har installerat om OS på hårddisken innan den nya maskinvaran installerades. om han nu har gjort det så har jag faktiskt ingen aning förutom just att formatera och installera om.

hoppas att jag kunde hjälpa dig lite iaf:)

Permalänk
Medlem

försökte ändra om jumprarna men fick aldrig upp den till +2700
utan bara 22oo mhz och 2000mz och 1700+ och 1100+ så vad skall den vara på om det är en AMD XP 2700+ Sempron.

Sen med att clear CMOS det har inte funkat alls seriöst jag betalar snart nån smart person som kan fixa detta... har ju aldrig nånsin på över 20 moderkort behövt pilla med sånt här skit!!... :/