Permalänk
Avstängd

de borde matcha upcs 24/8 om inte annat iaf!

kanske lanserar de 10mbit ? symmetriskt ... och 24/10 ?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbanned
Det är 200 Mbps downstream bandwidth och 100 mbps upstream bandwidth.

Med tanke på att Docsis 2.0 erbjuder en downstream bandwidth på 40 mbps och en upstream på 30 så skulle jag inte förvänta mig någon större förändring i hastigheterna från comhem.

Det skulle jag göra!

Dom kommer nog med största sannolikhet att höja hastigheterna REJÄLT i slutet av 2005 eller början av 2006.

Och då pratar vi inte 20-30 mbps utan snarare uppemot 50-100 mbps...

Visa signatur

Asus M2N-E NF570 Ultra S-AM2, AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2, Asus Geforce 8800GTS 320MB, CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, Hiper M HPU-4M580 580W, 19" LG Flatron L1952TQ

Permalänk
Avstängd

ojdå, har du någon insider info om det tro ?

är det 50/100 symmetrisk som du hört
Är allt lösa rykten eller finns det någon substans i det alls?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

docsis 2.0 klarar runt 30mbps nedströms, och 8-9 mbit uppströms. detta är faktiska värden (testvärden).

docsis 3.0 däremot, skall i teorin klara 1.6gigabit (!) nedströms, och uppemot 200mbit uppströms.

att com hem skulle lansera 50-100mbps i slutet av 2005 ställer jag mig skeptisk till, då detta skulle kräva att de dels migrerar till docsis 3.0 (vilken testkörs i san diego av cisco just nu), och att de skulle uppgradera sitt nät (vilket inte är särskilt billigt, ändock billigare än fiber).

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Bah.. det är bara att inse att guldåldern vad gäller tung tankning på nätet är över iom att man börjat jaga folk ordentligt nu. Så den verksamheten kommer att minska betydligt och folk kommer att börja bry sig mer om stabilitet, ping och en bra kundservice istället.

Det vet säkert Com Hem om mycket väl.

Jovisst.. 24 mbit adsl låter ju mer än 8 mbit Com Hem.. men faktum är att svensson kanske inte är så himla dum ändå.. När jag hör snacket på jobbet så verkar det som de felsta har insett att inte så många ens kommer i närheten av några 24 mbit.

So.. jag tror inte att Com Hem kommer lansera nåt snabbare alternativ på ett tag. Åtminstone inte nåt revulutionerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0Ma
Att com hem skulle lansera 50-100mbps i slutet av 2005 ställer jag mig skeptisk till, då detta skulle kräva att de dels migrerar till docsis 3.0 (vilken testkörs i san diego av cisco just nu), och att de skulle uppgradera sitt nät (vilket inte är särskilt billigt, ändock billigare än fiber).

Oooh du har så fel

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Enligt cisco är comhem en av de fösta partnerna i europa för att köra/testa docsis 3.0. De kör ju redan cisco-utrustning nu på dagens 2.0

s0Ma: Uppgraderingen i nätet är väl främst på deras hc:ar. Resterande nät finns redan och uppgarderas för fullt iom telefonin. Docsis 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0 så inga modem behöver bytas för de som inte kommer nyttja de högre tjänsterna.

Tror inte nissen på comhem som hade artikeln på idg blåljög direkt.

Ice Frontier har dock lite rätt i det han säger, när det blir mer lynchstämning kring fildelning kommer folk inte vara lika intresserad MEN det kan ju vara en statusgrej att leverera den bandbredden för de som vill. Precis som BBB m.m. levererar 100mbit via fiber. Dessutom krävs de uppgraderingar som görs nu o framöver för HD-tv som de ju planerar till vintern att börja testa.

comhem levererar dock i mångt o mycket i närheten av maxhastigheten jämfört med telias och bbb's "24mbit".

En intressant sidogrej är att comhem och upc kommer leverera svt24 och barn & kunskapskanalen till alla med deras grundutbud i början av juli. De med digital-tv får tillgång till dem i den varianten också. Såg de på svt's hemsida igår.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Detta verkar ju riktigt lovande!

Då byter jag inte från comhem i första taget.

Tycker faktiskt att min 8-1 lina är riktigt stabil + att jag nästan alltid får 9/1,2 i tp-test.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Avstängd

nej så länge man inte kan få en direkt ethernet uppkoppling så är kabelmodem vida överlägset!

ADSL har inte mycket att hämta ...

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ondjultomte. Jag vet inte om com hem är överlägset rent hastighetsmässigt somd et ser ut just idag. Av nån anledning låg jag stadigt på ca 160-170KB/sec i ul nu när jag provade innan jag bytte till com hem (bbb adsl).

Däremot sög ping mot usa så in i....

Älskar min nya com hem lina. Hur stabil som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Enligt cisco är comhem en av de fösta partnerna i europa för att köra/testa docsis 3.0. De kör ju redan cisco-utrustning nu på dagens 2.0

s0Ma: Uppgraderingen i nätet är väl främst på deras hc:ar. Resterande nät finns redan och uppgarderas för fullt iom telefonin. Docsis 3.0 är bakåtkompatibelt med 2.0 så inga modem behöver bytas för de som inte kommer nyttja de högre tjänsterna.

Tror inte nissen på comhem som hade artikeln på idg blåljög direkt.

det var mer än vad jag visste, notera att jag skrev att jag ställer mig skeptisk till det, inte att informationen är direkt felaktig, för hur skulle jag kunna veta det?

mig veterligen så handlar uppgraderingar primärt om inköp av nya cmts'er, och iom att de brukar gå lös på ungefär 100-150000 spänn per cmts så kostar det nog en del. men man ska absolut aldrig säga aldrig, både com hem och upc har ju legat efter dsl-operatörerna hur länge som helst, och försöker de jaga ifatt dem så är jag endast positiv, då ett koaxnät ÄR bättre lämpat för den typen av trafik än koppartrådarna i telenätet är. med docsis 3.0 så vinner dessutom koaxnätet fartmässigt över fibernätet (1.6gbit vs 1.0gbit).

Citat:

En intressant sidogrej är att comhem och upc kommer leverera svt24 och barn & kunskapskanalen till alla med deras grundutbud i början av juli. De med digital-tv får tillgång till dem i den varianten också. Såg de på svt's hemsida igår.

ännu en intressant sidogrej är att de överväger att börja låta kabeloperatörerna betala upphovsrättspengar för de kanaler de (idag) sänder gratis i sitt nät (svt1, svt2, etc etc). det betyder att kabelbolagen skall distribuera kanalerna gratis, och sköta underhåll gratis (vilket de gör idag, och vilket är en ren förlustverksamhet), och DESSUTOM betala pengar till upphovsrättsinnehavarna för att svt sänder deras program. denna avgift har upphovsrättshavarna tidigare valt att inte debitera, men nu har de plötsligt ändrat sig. heh.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

det var mer än vad jag visste, notera att jag skrev att jag ställer mig skeptisk till det, inte att informationen är direkt felaktig, för hur skulle jag kunna veta det?

mig veterligen så handlar uppgraderingar primärt om inköp av nya cmts'er, och iom att de brukar gå lös på ungefär 100-150000 spänn per cmts så kostar det nog en del. men man ska absolut aldrig säga aldrig, både com hem och upc har ju legat efter dsl-operatörerna hur länge som helst, och försöker de jaga ifatt dem så är jag endast positiv, då ett koaxnät ÄR bättre lämpat för den typen av trafik än koppartrådarna i telenätet är. med docsis 3.0 så vinner dessutom koaxnätet fartmässigt över fibernätet (1.6gbit vs 1.0gbit).

En fiberkabel klarar långt mer än 1gbit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
En fiberkabel klarar långt mer än 1gbit.

givetvis. jag menade såklart i relation till vad som finns i dagens utförande, och i synnerhet kostnadsmässigt.

jag har dock hört talas om rena fartbegränsningar/tekniska begränsningar i fibernät som inte finns i koaxnät, men minns inte detaljerna exakt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

givetvis. jag menade såklart i relation till vad som finns i dagens utförande, och i synnerhet kostnadsmässigt.

jag har dock hört talas om rena fartbegränsningar/tekniska begränsningar i fibernät som inte finns i koaxnät, men minns inte detaljerna exakt.

Aha, ok.

Det dom där fartbegränsningarna skulle dock vara kul att veta mer om, någon som kan nåt om de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter högst osannolikt, fiber är överlägset allt annat vi har i nuläget.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

jag minns inte exakt vad det handlade om, men skall försöka höra mig för.

vad jag minns så handlade det tydligen om att koax skulle ha möjlighet till flera "kanaler". jag är dock osäker på vad som menas, så ta inte för allvarligt på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om nån undrar så fick vi hem nån lapp nyligen där det stod ungefär:

"Vi uppgraderar nätet just nu så det blir tillfälliga korta avbrott dagtid blabla"

typ så

Bor i centrala sthlm

Permalänk
Medlem

Säkerligen uppgradering inför telefoni lanseringen.

Permalänk

Finns Comhem i stockholm? Trodde det bara fanns chello.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

jag minns inte exakt vad det handlade om, men skall försöka höra mig för.

vad jag minns så handlade det tydligen om att koax skulle ha möjlighet till flera "kanaler". jag är dock osäker på vad som menas, så ta inte för allvarligt på det.

coax har högrebandbredd helt klart men det är inte bara bandbredd som styr hur bra kablage är lämpat för datakommunikation.

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

yngve_olsson: upc tror jag är större än comhem i stockholm men comhem är inte långt efter. comhem har ju dock utbyggt i stora delar av sverige så de är en klart större operatör.

Det jag hört är typ att fastighetsägarna i sth byter operatör ungefär hur de vill. Ena perioden så skall de ha upc för de boende klagar o sedan skall de ha comhem igen som de hade innan. Det jobbiga är att oftast sitter felen i husen som gör att de boende får problem och de får inte operatören alltid service till utan det lejs ut på "Benkas cykel och antennreparation" =p Detta är billigare för brf alt fastighetsägaren. Konstigt att det ofta blir fel då?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Vi får väl vänta och se.. (vänta är iofs det värsta jag vet...)

Visa signatur

Permalänk

jag har Upc och har cirka 20/20 mbit jag vet ej vad som hänt men jag är glad Ps det funkade 1 tag tills jag fel anmälde linan för fel och vips fick jag 8/7.5 i jen

Phunky Min syrra kan ha comhem Bredband eller Bredbandsbolaget fiber 12/9 eller Labs2 100 mbit så hon har det lyx hon bor i sthlm

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

docsis 2.0 klarar runt 30mbps nedströms, och 8-9 mbit uppströms. detta är faktiska värden (testvärden).

Docsis2.0 klarar mer än 30Mbit modemen är för närvarande den begränsande faktorn. (Uppströms är det dock max ~30 )

Citat:

1. Utrustningen du pratar om finns inte än
2. hastigheten du pratar om är bara vad de tillgängliga frekvensbanden sammanlagt teoretiskt kan klara som max
3. Det finns "vanlig" utrustning som klarar 10Gbps över fiber
4. En DOCSIS3.0 CMTS kommer inte vara gratis om du tror det
5. Fiber är bättre.

Citat:

Som jag skrev nyss, det handlar om att köra flerkanaligt via olika frekvenser i koaxen, vilket normalt bara är användbart i ringnät

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Oooh du har så fel

Oooh nej det har han inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunQ Precis som andra här säger så verkar det vara på gång med högre hastigheter, främst högre upload. Och Docsis 3.0 verkar väldigt lovande. Det snackas om hastigheter på 100/100mbit.

Ledsen att behöva göra dig besviken, men det är BS.
Högre hastigheter är dock ganska naturligt

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Vart kan man läsa om dethär med att comehem är bland de första i Europa att testa Docsis 3.0 ?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Permalänk

Bestälde just comhems 8/1 lina till nya lägenheten. Å stämmer det ni snackar om i denna tråd så kanske det kan det kan gå undan framöver. Kan ju tom vara så att jag valde rätt för en gång skull.

Nåja nu har jag bundigt mig i 12månader så man kanske inte kan uppgradera sig försen bindningstiden har gått ut.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Bestälde just comhems 8/1 lina till nya lägenheten. Å stämmer det ni snackar om i denna tråd så kanske det kan det kan gå undan framöver. Kan ju tom vara så att jag valde rätt för en gång skull.

Nåja nu har jag bundigt mig i 12månader så man kanske inte kan uppgradera sig försen bindningstiden har gått ut.

Skulle just fråga samma sak. Jag Beställer 8/1 om 1v. Och 900:- för modemet "vill" jag inte, så binda sig i 12månader vore helt ok (kommer bo där länge). Men som du sa... binder man sig till just 8/1 hos dem? eller kan man byta inom comhem hur man vill sen?

ps. ge mig ett router tips till comhem! (inte trådlöst)

Permalänk
Avstängd

givetvis så kan du uppgradera till en bättre tjänst inom samma företag utan problem ... du kommer ju betal mera då det tackar de inte nej till....

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
givetvis så kan du uppgradera till en bättre tjänst inom samma företag utan problem ... du kommer ju betal mera då det tackar de inte nej till....

Frågan är om man får pynta en slant för nytt modem då med tanke på diskutionen i den här tråden man den kostnaden kan jag nog ta om det innebär snabbare internet. Fast just nu har jag inte ett ruttet öre så det får bli bindningstid för att "få" modemet.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb