Permalänk
Medlem

Phunky: det var ju bara ett exmpel ju 100 lägnehet blir nog lite svårt bara dämpningsmässigt men det jag ville visa var att kravet på linan sticker iväg iom att det är seriellt. Sen är det ju tråkigt nog så att det finns operatörer som kör betydligt fler lägenheter på en slinga än 12. Naturligtvis med därav givna effekter.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Men som vi ser i mitt inlägg på förra sidan är frekvensspanet nerströms 8MHz och uppströms 3.2MHz vilket överstämmer med maxvärderna för EuroDOCSIS 1.1. Med EuroDOCSIS 1.1, som comhem använder idag, kan man alltså per kanal uppnå 51Mbit/s nerströms och 10Mbit/s uppströms.

Eftersom comhems nät är idag uppbyggt så på sätt att det bara är ett modem som delar på kabeln så finns det plats för väldigt breda kanalfrekvensspan, det är ju det som EuroDOCSIS 2.0 och 3.0 (tillsammans med mycket mer) erbjuder och tar nytta av.

EuroDOCSIS 2.0 som stödjs av de Motorola-modem (SB5101E) som comhem idag skickar ut klarar av 6.4MHz breda kanaler uppströms, det tillsammans med en del andra funktioner gör att EuroDOCSIS 2.0 klarar av att leverera 30.72Mbit/s per kanal uppströms.

Så användandes EuroDOCSIS 2.0 kan man idag uppnå 51.00/30.72Mbit/s användandes av endast 14.4MHz, kablarna i huset klarar bra mycket mer än så, det är faktiskt så att coax har ett bredare frekvensspan än twisted pair, vi pratar GHz (och inte över 10cm). Med andra ord, att det vore fel mediaval att använda coax är bara bullshit, det kommer bli år 2030 innan kabelns frekvensomfång sätter stop.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Eftersom comhems nät är idag uppbyggt så på sätt att det bara är ett modem som delar på kabeln så finns det plats för väldigt breda kanalfrekvensspan, det är ju det som EuroDOCSIS 2.0 och 3.0 (tillsammans med mycket mer) erbjuder och tar nytta av.

Hur menar du att det bara är "ett modem som delar på kabeln"? Jag har ComHem och sitter definitivt inte ensam på kabeln. Se mitt inlägg här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5232820... [bilder]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Hur menar du att det bara är "ett modem som delar på kabeln"? Jag har ComHem och sitter definitivt inte ensam på kabeln. Se mitt inlägg här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5232820... [bilder]

Jag sitter också på comhem och verkar sitta ensam på en kabel, ifall det inte är så att alla mina grannar aldrig använder sina comhem-uttag (vilket inte kan stämma då jag hittar runt 20 WLAN från denna punkt jag sitter nu). Det är studentlägenheter med byggåret 2001 och 2003 i Handen, Sthlm.

Här ser man att det bara är 2 kanaler på en kabel, varav det är en user på varje (jag).

UBR 10.148.0.0 at 2005 nov 30, 19:11 Channel Freq Max Usage Users Min Ave Max MHz kbps kbps ms ms ms Dnstr 1 634.00 55616 138 1 83 83 83 Upstr 1 45.9 10240 7 1 83 83 83

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

FLAGEL: Äntligen nån med bra koll på kabel-tvnät som ger sig in i diskutionen... och visst stämmer det att en koaxialkabel klarar gigantiskt med bandbredd, mer än tp alltså. comhem uppgraderar kontinuerligt sitt nät och det är troligen sällan gammal utrusting står kvar...

Det enda negativa gentemot tp i detta fall är att alla har en egen tp till varje uttag och är inte nätet stjärnkopplat vilket är fallet på många ställen med comhem är att kabeln delas av ca 8st. När det bandbreddsutnyttjande taket nås kanske comhem drar om till stjärnnät där det behövs, vem vet...

Visst är specifikationen nånstans på 200/100 på docsis 3.0 och det kommer comhem ALDRIG leverera tror jag. Det är tyvärr denna specifikation som alla CS noobs tittar sig blinda på. Därutöver vet jag inte om dessa värden är i ett dedikerat bredbandskoaxialt kabel-tvnät eller om de också räknar med att leverantören kör radio/telefoni/analogt/digitalt/hd-tv också? Kanske FLAGEL kan svara på?

Och som sagt, comhem kör docsis 1.1 och har inte nån möjlighet att på samma sätt konkurrera med upc som kör docsis 2.0 Varför börja på en standard som snart är passé?

Min rätt så orginella gissning på den hastighet som kommer från comhem i början via docsis 3.0 blir 30/10. Vem sätter emot? Det kommer ta udden av deras värsta kunkurrenter, dvs "höghastighets" adsl.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Damn, fel knapp! >.<

Fasiken fasiken fasiken, jag som just skrvit en lång hypotes om hur det skulle kunna se ut i ett värstafallsscenario för en comhem-kund med EuroDOCSIS 3.0, Analog-TV(13 kanaler), Digital-TV(110 kanaler), HDTV(50 kanaler) samt VoIP på en riktigt dålig kabel som han delar med 7 andra (8 totalt). Nåja, slutsatsen var iaf att det skulle finnas kvar runt 40MHz för varje kund. Med EuroDOCSIS 2.0 så skulle 40MHz betyda 250Mbit nerströms eller 192Mbit uppströms, det samt att EuroDOCSIS 3.0 som har finfina funktioner som channel bonding och mycket mer gör att ni inte behöver vara rädda för att nätet inte skulle klara av 100/100Mbit tillsammans med Analog-TV, Digital-TV, HDTV och VoIP.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Damn, fel knapp! >.<

Fasiken fasiken fasiken, jag som just skrvit en lång hypotes om hur det skulle kunna se ut i ett värstafallsscenario för en comhem-kund med EuroDOCSIS 3.0, Analog-TV(13 kanaler), Digital-TV(110 kanaler), HDTV(50 kanaler) samt VoIP på en riktigt dålig kabel som han delar med 7 andra (8 totalt). Nåja, slutsatsen var iaf att det skulle finnas kvar runt 40MHz för varje kund. Med EuroDOCSIS 2.0 så skulle 40MHz betyda 250Mbit nerströms eller 192Mbit uppströms, det samt att EuroDOCSIS 3.0 som har finfina funktioner som channel bonding och mycket mer gör att ni inte behöver vara rädda för att nätet inte skulle klara av 100/100Mbit tillsammans med Analog-TV, Digital-TV, HDTV och VoIP.

Ah, skulle vilja se det utlägget... Om du får tid så skriv gärna om det!

30/10 låter inte alls orimligt men jag tror det kommer en 100mbittjänst tämligen omgående. Funkar ju bra i reklamen ni vet. Sälv sitter jag i ett hyreshus med bara 6 lägenheter. Har de inte samarbetat med närliggande hus (andra fastighetsägare) så borde jag ju inte få problem med maxbelastning.

Permalänk

Det är väl ingen som har påstått att coaxial kabel är helt överlägset i bandbredd! coaxial>TP i bandbredd ... men bandbredd är inte lika med lämplighet för datakommunikation ..........

och phunky, jag tror inte de sätter 30/10

om något så kikar de på adsl och sätter liknande hastigheter, precis som UPC med sin 24/1 ...

de flesta företag brukar ju bara kika på varandra .. de är inte så nytänkade och vill visa framfötterna ...

fast vem vet, comhem kanske vill visa att de kan? isåfall kommer en 100/10 tjänst för att konkurrera med BBB tror jag ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Comhem står inför ett ganska stort problem när det gäller konkurrens. Kan ta mitt exempel.. Här i Helsingborg kommer det kommunalt ägda bostads företaget (ca 11k lägenheter) att uppgradera sina fastigheter till LAN som sedan kopplas till stadsnätet. Detta är pågående och kommer vara slutfört i slutet på nästa år. Comhem kommer alltså ha ett parallellt nät i samma fastighet som de sjävla erbjuder sina tjänster i. Detta är ett problem för comhem då LAN tjänsterna är ett öppet nät där många ISP:r erbjuder sina tjänster och därmed pressas priserna. Sist jag tittade kostade en 100/100 lina 445:- per månad.

De personer som är prismedvetna och vet vad dom vill ha kommer inte ens se comhem som ett alternativ om inte prisbilden och hastigheten förändras. Jag tror inte Helsingborg är ett undantag utan det är säkert fler fastighetsägare runt om i Sverige som planerar samma sak. Därför tror jag att hastigheten kommer vara hög när en ny tjänst lanseras annars kommer dom tappa, ganska, många kunder. Comhem hade säkert velat erbjuda lägre hastigheter men jag tror faktiskt inte dom kan det.

/Half

Permalänk
Medlem

Om de nu tappar mycket kunder där så kommer de endå leva vidare på de som vill ha small "bredband" för 99kr... alt combo med billig telefoni på köpet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag bara spekulerar givetvis

/half

Permalänk
Medlem

Jag tror att samma sak kommer att uppstå i Eskilstuna. Stadsnätet är nästan färdigställt och aktiveras område för område och jag har en känsla av att fastighetsägarna runt om i i alla fall de centrala delarna kommer att ansluta sina hyreshus till stadsnätet.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag sitter också på comhem och verkar sitta ensam på en kabel, ifall det inte är så att alla mina grannar aldrig använder sina comhem-uttag (vilket inte kan stämma då jag hittar runt 20 WLAN från denna punkt jag sitter nu). Det är studentlägenheter med byggåret 2001 och 2003 i Handen, Sthlm.

Här ser man att det bara är 2 kanaler på en kabel, varav det är en user på varje (jag).

UBR 10.148.0.0 at 2005 nov 30, 19:11 Channel Freq Max Usage Users Min Ave Max MHz kbps kbps ms ms ms Dnstr 1 634.00 55616 138 1 83 83 83 Upstr 1 45.9 10240 7 1 83 83 83

hur kan du se det där?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
hur kan du se det där?

För hade det varit fler skulle det se ut såhär:

UBR 172.30.111.254 at 2002 Jul 14, 17:48 Channel Freq Max Usage Users Min Ave Max MHz kbps kbps ms ms ms Dnstr 3 402.75? 30342 6897 529 23 55 260 Upstr 1 32.8 2560 713 157 39 67 220 Upstr 2 36.0 2560 132 82 23 44 201 Upstr 3 39.2 2560 408 128 34 50 260 Upstr 4 32.8 2560 109 84 36 43 110 Upstr 5 40.8 2560 142 33 32 42 100 Upstr 6 34.4 2560 230 45 33 47 90

Edit: Det där nätet ser inte ut att må bra förövrigt, man säger att man aldrig ska ha fler än 200 users på en kanal, men ja.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur man kan få fram det där?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Jag undrar hur man kan få fram det där?

http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/

Permalänk
Medlem
Citat:

ahh thx..;) dock verkar jag inte få det att funka så som flagel har gjort.

EDIT: nu gick det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mitt resultat

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för kommando? Testar själv nu med java -jar docsdiag.jar -traffic

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Vad använder ni för kommando? Testar själv nu med java -jar docsdiag.jar -traffic

tog en halvtimme för mig att få resultat... körde samma kommando som du.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför ni postar era resultat här? Tråden handlar om när Comhem tänker introducera högre hastigeter.

Anledningen till att jag pasteade mina resultat var för att det hängde ihop med texten och fungerade som en godtyckligt bevis för att vissa abbonenter sitter på en egen coax-lina och att det därmed tar ett bra tag innan man når gränserna för vad kabeln klarar av.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Till Halfelf:

Skulle du välja 100/100 för en installationskostnad på kanske en tusenlapp och endast för den som vill ha bredband, eller ca 7000 per lägenhet. Alltså även för dem som inte är intresserade? För samma bandbredd.

Naturligtvis är fiber framtiden, men det finns lösningar som kommer att kunna erbjuda likartad prestanda till en mycket lägre installationskostnad.

Så nog har Com Hem ett bra läge med sin lösning.

Sen ska man nog inte vara så säker på att det garanterat kommer att komma supersnabba lösningar överhuvudtaget på bred front. Det räcker med ett man på något sätt ser till så att piratkopiering blir förbjudet på riktigt och att man verkligen jagar och sätter dit folk.
Då skulle efterfrågan på bandbredd minsta med säkert 99%.

Jo, jag VET att det finns folk som kör cs servrar etc som ändå vill ha bandbredd, men gemene man vill ha bandbredd för att tanka.

Vi får se vad som händer och fötter.

Permalänk
Medlem

självklart är det så att behovet av bandbredd ökar...INTE bara för att det finns fildelningsprogram och ett "behov" av att dela med sig av tex piratkopierade DVD filmer eller andra "tunga" saker att ladda ner.

Dock så är det ju så att 1 Mbit faktiskt inte räcker ens för den som sitter och skickar lite bilder till tex en resedagbok eller liknande (speciellt inte med en teknik som stavas ADSL)..Tid är pengar. och självklart är detta ett i allra högsta grad ett I-landsproblem icke dessto mindre viktigt. Internets grundtanke är att dela med sig av information på ett dirftsäkert sätt när som helst, var som helst. Genom att ISP tillhandahåller tjänster som långsamt bryter ner den idén (med sina 1 Mbit upp tjänster) så kommer det blir pannkaka tillslut där ISP målar in sig i ett hörn bara för att tjäna pengar. Å andra sidan är dom företag med vinstintresse precis som vilket annat företag som helst, blir bara så tydligt i detta fall.

Sen kommer det alltid finnas företag som kommer kunna leverera tjänster långt snabbare än vad gemene man någonsin kommer ha "nytta" av. Vilket är tur! Annars hade alla suttit med Telias 8/1 tjänst idag; till följd att ingen hade kunnat delat "något".

Låter bli att spekulera som alla andra i denna tråd vilka farter ComHem kommer leverera. Det är ointressant eftersom jag inte kan påverka farten själv. Dom släpper vad dom släpper. Docsis 3.0 inbjuder ju dock enligt fakta till minst sagt spännande farter...

Permalänk

MEd ADLS och liknande assymetriska tekniker tar man bort de fördelar intenet har, det blir en TV nästan, med enkelriktiad kommunikation. 8/1 24/1 32/1 64/1 när stannar trenden av?

internet är inte som en TV där användarna ska bli matade med reklam budskap bara ... det är långt mycket mer! Det är det som gör internet till det största som har hänt människan inom kommunikation ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GandalfKarlsson
Till Halfelf:

Skulle du välja 100/100 för en installationskostnad på kanske en tusenlapp och endast för den som vill ha bredband, eller ca 7000 per lägenhet. Alltså även för dem som inte är intresserade? För samma bandbredd.

Naturligtvis är fiber framtiden, men det finns lösningar som kommer att kunna erbjuda likartad prestanda till en mycket lägre installationskostnad.

Så nog har Com Hem ett bra läge med sin lösning.

Sen ska man nog inte vara så säker på att det garanterat kommer att komma supersnabba lösningar överhuvudtaget på bred front. Det räcker med ett man på något sätt ser till så att piratkopiering blir förbjudet på riktigt och att man verkligen jagar och sätter dit folk.
Då skulle efterfrågan på bandbredd minsta med säkert 99%.

Jo, jag VET att det finns folk som kör cs servrar etc som ändå vill ha bandbredd, men gemene man vill ha bandbredd för att tanka.

Vi får se vad som händer och fötter.

Hejsan!

Det som händer i Helsingborg är ett nät som är anpassat för 3 saker.. TV, telefoni och bredband, precis som comhem. Man har inget att säga till om när det gäller installation av jack till lägenheter utan det är ett måste att släppa in teknikern (50kr extra /må på hyran). Jag personligen vill koppla in mig till stadsnätet och det kostar runt 700:- om jag inte minns fel.

Jag hoppas på att detta nät kommer öka konkurrensen mellan comhem och stadsnätet och på så vis trycka ner min månadskostnad, det är väll bra? Sen det här med piratkopiering det har jag ingen åsikt om, det är marknaden som bestämmer vilken hastighet som skall lanseras oavsätt vad jag tror och tycker om piratkopiering.

Fenomenet med snabbare och snabbare bredband kan tyckas lite märkligt då en "vanlig" person inte lär behöva så snabb lina. Finns bara en anledning då man vill ha en supersnabb lina och det är för att överföra mycket på kort tid och de användarna är en speciell grupp. DOCK.. finns det 100/100 uppkoppling för samma pris som en 8/1 så är det troligt att användaren utgår från ett logiskt perspektiv.

/half