Permalänk
Medlem

Problemet är hur mycket du kan klämma in i kabeln. Kabeltv är ofta som gammal coax dvs flera som delar på en tråd. säg att det går 120 Mbit per lägenhet. Då krävs det 1,2Gbit för 10 lägenheter och 12Gbit för 100 och det får du inte ur en tv kabel. I små eller välsegmenterade nät är inte detta nått problem och alla drar inte max bandbredd hela tiden

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hd8wa
heeman: Varför skulle det vara sämre att leverera flera olika tjänster genom samma kabel? Uppenbarligen ska ju docsis 3.0 kunna ge Hdtv, telefoni och bredband upp till 100/100 mbit. Det tycker jag låter bra.

det är inge fel att leverera tjänster i en och samma kabel, men 100/100...ja jättebra idag och några år framöver...sen då? Koaxilkabel har ju en övre gräns som är betydligt lägre än Cat. 5e eller Cat. 6. Men framförallt sätter jag mig upp mot priset...rena rånet med 339:- för en 8/1 anslutning! Och precis som mats42 skriver så har kabeltv leverantörer klämt in en massa folk på samma kabel (som alltså har lägre kapacitet från början för att klara av det på ett bra sätt)...vilket självklart är av ekonomiska själ...

Just ComHem håller just nu på att koka soppa på en spik i mina ögon...

PS. Varför så tråkig ton? Jo för att jag blir så trött på min förening som inte vill släppa ideén att -"Vi har ju ComHem idag", dom har ju alla tjänster (IP telefoni, tv, bredband) så vi fortsätter med dom...
Ser inte skogen för alla träden...ni förstår säkert...;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
För att kanske reda upp ett och annat samt ge svar på lite av våra frågor hittade jag denna intressanta pdf.

http://www.tcomlabs.com/Euro-DOCSIS/Meetings/ecw19/ComHemECBp...

Bläddra fram till deras Roadmap på sidan 30 så ser ni att tanken är iaf att erbjuda 100Mbit

Kul läsning iaf

Det står inget om att tanken är att erbjuda 100Mbit, det står att DOCSIS 3.0 _gör det möjligt_ att erbjuda höghastighetstjänster, ~100Mbit.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

heeMan vet jag inte alls vad han pratar om, alla leverantörer rör sig mot s.k. tripel-play (bredband/tv/telefoni i samma nät) och koax är lika bra som något annat distributionssätt. Bättre än telefonlinjen iaf där de snart börjar med samma tjänster.

Priset på comhems tjänst är jämförbart med andra dyra distribitionssätt som via telefonnätet tex... Att jämföra med Fiber går inte då det krävs mer underhåll på koaxnät. Tar man därutöver alla deras tjänster Dig-TV/Telefon/Bredband så blir det lite billigare än andra konkurrenter...

mars42 har lite rätt i det han skriver men inte allt. En koax klarar flera Gigabit (se nedan) och på en och samma koax så sitter inte mer än om det var 8-12st i serie vilket är standard för cantautoriserade kabel-tv nät. Därutav blir det ingen direkt flaskhals... Blir det överbelastat slår de helt enkelt in en till NOD i området.

När det gäller bandbredden så kan en 75 Ohms koaxialkabel (som används från det stället där man gör om från laser till elektriska signaler sk NOD) i dagsläget sända över ca 4.9 GB (85-860 MHz). 250 MB används i backriktningen vilket lämnar kvar 4.65 GB. Detta delas för internet, telefoni, analog TV, digital TV och Radio. Om jag inte minns fel så används ca 1.8 -2.0 GB till analog och digital TV. Man kan då antaga att de har 2.5Gbit kvar att leka med, viss del kommer tas upp av HD-TV dock.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
heeMan vet absolut inte vad han pratar om verkar det som, alla leverantörer rör sig mot s.k. tripel-play (bredband/tv/telefoni i samma nät) och koax är lika bra som något annat distributionssätt. Bättre än telefonlinjen iaf...

Priset på comhems tjänst är jämförbart med andra dyra distribitionssätt som via telefonnätet tex... Att jämföra med Fiber går inte då det krävs mer underhåll på koaxnät. Tar man därutöver alla deras tjänster Dig-TV/Telefon/Bredband så blir det bra mycket billigare än andra konkurrenter... räknar dock bor de med headset till datorn då för telefonen...

mars42 är lite mer insatt men inte fullt ut. En koax klarar flera Gigabit (se nedan) och på en och samma koax så sitter inte mer än om det var 8-12st i serie vilket är standard för cantautoriserade kabel-tv nät. Därutav blir det ingen direkt flaskhals... Blir det överbelastat slår de helt enkelt in en till NOD i området.

När det gäller bandbredden så kan en 75 Ohms koaxialkabel (som används från det stället där man gör om från laser till elektriska signaler sk NOD) i dagsläget sända över ca 4.9 GB (85-860 MHz). 250 MB används i backriktningen vilket lämnar kvar 4.65 GB. Detta delas för internet, telefoni, analog TV, digital TV och Radio. Om jag inte minns fel så används ca 1.8 -2.0 GB till analog och digital TV. Man kan då antaga att de har 2.5Gbit kvar att leka med, viss del kommer tas upp av HD-TV dock.

nej Phunky.--nu har du lite fel...Coaxial är INTE lika bra som vilken annan teknik somhelst. Absolut inte, inte ens i närheten (och då jämför jag inte ens telefonlinjen) och kommer aldrig att bli.

Glöm inte att jag bara är emot ComHem som bredbandsdistrubrutör och inget annat....

Det stämmer att alla rör sig mot möjligheten att kunna erbjuda etermedia på allt bredare front. Nu är det ju så att bara för att man kan göra det som ISP innebär det inte att varje enskild tjänst är optimerad; så hävdar jag i ComHems fall; både vad gäller pris och tjänster. Dom ger sig in på marknader där dom bara förstör; precis som andra ISP som tex levererar 8/1...Vad är Internets grundtanke? Jo att dela Information. Hur ska någon någonsin kunna ladda ner i sina 8Mbit om alla har 1 upp? Som tur är ser marknaden inte fullt ut så;...men såväl Telia som ComHem är pågod väg att långsamt motarbete upp hastigheterna...

Dina uträkningar kan säkert stämma...jag vet bara vad som gäller vår fastighet...

(Svar från en oberoende elkille på Ericsson) Ska tilläggas att vi är sammanlagt 74 lgh här. Detta är lite rykt från sitt sammanhang som du kanske ser...men du förstår säkert...

Jag hann se er anläggning på kabel-TV sidan också och konstaterar att det är ca 8st lägenheter per slinga vilket skulle dela på 200MB om man kör med Corinexconvertern. Skulle då 8st samtida användare köra IP-TV samtidigt så går det åt ca 80MB för den trafiken. Skulle då två tv apparater kopplas in via det nätet och samköras tex 2 kanaler betittas, så återstår ca 40MB till bredbandstrafik och IP-telefoni.

Detta kan vi inte göra något åt. Det är så ComHem har kopplat, vet inte om dom gör det hos alla men så lyder vårt avtalet. Ska vi bli av med denna strunt så måste vi köpa oss ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Det står inget om att tanken är att erbjuda 100Mbit, det står att DOCSIS 3.0 _gör det möjligt_ att erbjuda höghastighetstjänster, ~100Mbit.

Antar att du syftar till sidan 18 "Docsis 3.0 - Our next step"?

Du kanske skulle se sidan 30 och deras roadmap (Vägkarta enkelt översatt till svenska) istället där det intressanta finns, där finns även en tidsplan nertill
För du vet väl vad en roadmap är och vad den används till?

Permalänk
Medlem

Den femte januari detta året skrev jag till comhem:

Kommer det att erbjudas någon snabbare uppkoppling för att möta konkurrenternas 24 Mbit tjänster inom kort? Själv ser jag dock helst en ökning från 8/1 till 8/8, kommer detta att bli
möjligt inom snar framtid?

Och fick som svar:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
8/8 är omöjligt med den standard vi följer idag. Dock skall vi kunna erbjuda max 54 Mbit men det är svårt att göra rent praktiskt idag. Kablarna i dom flesta hus är dåliga och skulle behöva bytas. Vi har inga planer på att börja leverara högre än 8 Mbit idag. Det kan komma och det finns som jag skrev möjlighet i teorin men inte i praktiken just nu.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Sven-Erik Näslund

Det vore ju påtiden att komma med någon slags uppgradering nu tycker man.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

heeMan: Fildelare såklart, kunde man antagit frånbörjan Det är frekvensområden koaxiala nät jobbar i och byter man standard kan man leverera mer kapacitet som utnyttjar frekvenserna mer optimalt...

Tanken har väl hela tiden varit att vara ett alternativ till telia antar jag och varför då leverera mer än dem? I dagsläget vinner de ju kunder på att vara en stabilare operatör i allmännhet. Förövrigt har ju inte docsis 2.0 standarden funnit så länge som tillåtit Fiberjämförbara hastigheter som nu comhem skrotar för docsis 3.0...

Jag kan kanske hålla med om att de borde hålla sig till en viss marknad som Tv men så länge deras marknadsandelar ökar på andra tjänster finns det ingen anledning att sluta, eller? Skyll det på ovett hos beställarna eller vad du vill.

Därutöver kan jag ju inte svära att ni har bättre/sämmre utrustning i eran fastighet men är det verkligen så att din fastighetsägare har full service med comhem? Alltså comhem står för uppgradering/korrigering av fastighetsnätet? Kolla det, vore roligt att höra. Kan sätta 2spänn + moms på att fastighetsägaren i ditt fall inte har service förutom fram till gatan. I det fallet kommer det bli svårt att få ut mycket mer än vad som levereras i dagsläget om de inte är duktiga och uppgraderar själva.

comhem kommer troligen föga bry sig om nån får ut 15/5 istället för ev 30/10 om de inte kan byta/felsöka fastighetsnätet. Observera att detta är rätt ovanligt sedan de började med telefonin. Mer jobb till entrepenörerna... tack tack.

Nixus: Nästintill allt är bytt iom telefonilanseringen, nån skruttförstärkare får de inte stå och puttra (observera att det gäller där comhem har service). Det vet jag pga som sagt tidigare jag jobbar med en Cantauktoriserad firma för bla service på comhems utrustning m.m.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
detta kanske redan framkommit i denna tråd...orkar inte kolla men jag mailade ComHem i egenskap av den IT ansvarige jag är i min förening...

/.../Vi har inga uppgifter här angående vilka tjänster vi har planerat om att lansera, det har dock varit prat om 50mbit och 100mbit tjänster men det är inget som är spikat utan bara exempel som lagts fram.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

här har du en uppdatering...fick svar 2005.11.27

Phunky: hahaha....tänk att du kunde lista ut. aja det gör ju inte saken mindre intressant..men du förstår mig säkert bättre...;-)...är jag så avslöjande..det var blev en överrakning...;-)

vi har fullt support avtal från ComHem dvs som sköter allt med vårt nät upp till jacket. vad av detta. står det i avtalet...sen att vi har en styrelse ledamot som jobbar för ComHem gör ju inte saken sämre i vissas ögon (i mina gör det d tyvärr)..för i och med det så har vi något special nu när dom ska kötta med med Docsis 3.0 standarden...så dom installerar switchar och nya jack i alla lgh "gratis" alltså utan några som helst prishöjningar varesig på årskostnaden eller månadskostnaden för resp. lgh innehavare...Vad tror ni styrelsen då tycker om mina förslag om att bjuda in Ownit och Local IP på lite te och tala riktigt bredband?..nää. precis...det blir inge Te! Och man är ju beredd att förstå dom...och andra sidan skulle det ta C.a 4 år för oss att betala tillbaka den investering vi isåfall gör med tex Local IP: ComHem kostar oss nämligen 52 000:-/år...

sen att bara bredbandet kommer kosta 150;-/mån (10/10) istället för idag 339:- för 8/1...100/100 kommer kosta oss 350:-/mån...gör ju inte saken sämre för Local IP alternativet...men dom har lite svårt att se skogen för att träden....

oj...nu gled jag ifrån ämnet här lite lätt...sorry!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Precis som andra här säger så verkar det vara på gång med högre hastigheter, främst högre upload. Och Docsis 3.0 verkar väldigt lovande. Det snackas om hastigheter på 100/100mbit.

Japp det kommer, Comhem har några pilot ställen i sverige dom testar 100mbit åt båda hållen
Det skulle vara klart innan jul. Sen får ni som har Comhem räkna med att det tar ett bra tag innan den standarden är aktuell.
Dom bygge ut linnan till tb och ska forsla över till den alla comhem kunder. Dom har lagt ner otroligt mycket pengar på detta...Deras bygge startade efter dom bytte ut hela comhem kabeltv nätet med nya krypteringar kallas för Conaxsystem

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Förstår inte riktigt varför Comhem skulle vara ett dåligt alternativ: stabilare lina har jag aldrig haft. Och att påstå att ADSL är ett ett bättre alternativ tyder på bristande kunskaper. Naturligtvis är en fiber in i lägenheten det bästa men då tillkommer en installationskostnad. Desutom när det inte allt som har möjligthet att få detta indraget.
/Gurra

Permalänk
Medlem

heeMan: Jo hehe, du var ganska så uppenbar... Månadskostnaden för tjänsten i sig står ju inte föreningen/fastighetsägaren för utan det gör den enskilda boenden. Föreningen vill alltså slippa en stor kostnad som kanske Ownit tar ut... när de endå får gratis uppgradering av comhem som 98% av Sveriges befolkning klarar sig på vill de nog inte byta. 52000kr per år kan jag nog tänka mig att det kostar, man får tänka på att de skall ha jour som alltid kan rycka ut om fler än 3 boenden har fel samtidigt. Jour entrepenörer är inte gratis

Därutöver så kommer ju alltså i ditt fall den utrusting (utrustningen din ericssonpolare dömde ut) som ni har troligen bytas ut nu när ni får "multimediauttag". Med switchar tror jag du menar förstärkare. Tror inte de behåller eran befintliga utrustning om den inte är fullgod.

zzplutozz: Nu har jag inte alls hört om nått testprojekt och därutöver har conax inget med bredbandet att göra utan digital-tv'n kodningsystem för att slippa pirater som kollar gratis på Canal+ m.m. Det bytte de i deras playout i Sth och har inget med nätet i sig att göra! "innan jul" är också en ren spekulation då standarden inte är fullständig ännu enligt den info jag senast såg på Ciscos hemsida. "tb"?

NisseGurra: Det var ingen som påstod att ADSL var bättre än cable i de senaste 10 inläggen jag sett iaf... och naturligtvis är det bäst med fiber direkt in i uttaget håller jag med om...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

heeMan: Jo hehe, du var ganska så uppenbar... Månadskostnaden för tjänsten i sig står ju inte föreningen/fastighetsägaren för utan det gör den enskilda boenden. Föreningen vill alltså slippa en stor kostnad som kanske Ownit tar ut... när de endå får gratis uppgradering av comhem som 98% av Sveriges befolkning klarar sig på vill de nog inte byta. 52000kr per år kan jag nog tänka mig att det kostar, man får tänka på att de skall ha jour som alltid kan rycka ut om fler än 3 boenden har fel samtidigt. Jour entrepenörer är inte gratis

Därutöver så kommer ju alltså i ditt fall den utrusting (utrustningen din ericssonpolare dömde ut) som ni har troligen bytas ut nu när ni får "multimediauttag". Med switchar tror jag du menar förstärkare. Tror inte de behåller eran befintliga utrustning om den inte är fullgod.

;-)...fast föreningen skall ju "se till medlemarnas bästa" eller vad det står i min affärsjuridikbok..så avgiften /mån om vi idag har gruppanslutande bredband är viktig...

Ownit kommer isåfall ta ut en avgift för varje enskild lgh. innehavare ..och en liten nätt summa på idag offererade 197000:- ex. moms på installation (engångsavgift). Sen äger vi hela nätet förutom all aktiv utrustning...den vill man ju iof inte äga satt...med andra ord..vi kan kasta ut dom när som helst efter avtalstiden som är på 3 år.

och precis som du skriver så kommer all aktiv utrsuning att bytas ut..problemet är ju inte det utan somsagt det underdimensionerade koaxial nätet som nu snart är över 20 år gammalt...

Permalänk
Citat:

zzplutozz: Nu har jag inte alls hört om nått testprojekt och därutöver har conax inget med bredbandet att göra utan digital-tv'n kodningsystem för att slippa pirater som kollar gratis på Canal+ m.m. Det bytte de i deras playout i Sth och har inget med nätet i sig att göra! "innan jul" är också en ren spekulation då standarden inte är fullständig ännu enligt den info jag senast såg på Ciscos hemsida. "tb"?

NisseGurra: Det var ingen som påstod att ADSL var bättre än cable i de senaste 10 inläggen jag sett iaf... och naturligtvis är det bäst med fiber direkt in i uttaget håller jag med om...

Gunnar Asp i Heta stolen: Com Hem lovar 100 Mbit/s

2005-09-15 11:05
Heta stolen. Den vanligaste frågan från CS läsare till Com Hems vd Gunnar Asp var den om bandbredden. 100 Mbit/s våren 2006 får väl räknas som ett tydligt svar.

2. När kommer Com Hem att öka bandbreddsurvalet till 10/10 eller 100/100
Mbit/s? Jag nöjer mig inte med svaret att ni undersöker vilka hastigheter
ni kommer att kunna erbjuda, för det har ni sagt i ett halvår nu.
Vi kommer under hösten 2005 att uppgradera till den nya standarden euro docsis 3.0. Med den på plats kan vi, under våren 2006, erbjuda hastigheter upp tom 100 Mbit/s till våra kunder.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

OBS "..kan vi..."

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

OBS "upp tom" dessutom

"se till medlemarnas bästa". Ja det stämmer ju inte alltid att det blir så tyvärr (därför jag sitter med Kabelvisions usla kabel-tv) men koaxen med docsis 3.0 är inte underdimensionerad om man nu inte jämför med fiber då...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

ja det är teoretiskt möjligt enligt specifikationerna ...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationerna ja, men sen vad det blir i verkligheten återstår ju att se. Docsis 2.0 kan ju i teorin leverera nånting på 50mbit ner.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Ja, det är det jag menar ... folk stirrar sig blinda på teoretiskavärden i tekniskalöningar som inte är gjorda för datakommunikation från grunden ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Ja, det är det jag menar ... folk stirrar sig blinda på teoretiskavärden i tekniskalöningar som inte är gjorda för datakommunikation från grunden ....

tack! ÄÄÄÄÄtnligen någon som är på min sida!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Den femte januari detta året skrev jag till comhem:

Kommer det att erbjudas någon snabbare uppkoppling för att möta konkurrenternas 24 Mbit tjänster inom kort? Själv ser jag dock helst en ökning från 8/1 till 8/8, kommer detta att bli
möjligt inom snar framtid?

Och fick som svar:

8/8 är omöjligt med den standard vi följer idag. Dock skall vi kunna erbjuda max 54 Mbit men det är svårt att göra rent praktiskt idag. Kablarna i dom flesta hus är dåliga och skulle behöva bytas. Vi har inga planer på att börja leverara högre än 8 Mbit idag. Det kan komma och det finns som jag skrev möjlighet i teorin men inte i praktiken just nu.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Sven-Erik Näslund

Det vore ju påtiden att komma med någon slags uppgradering nu tycker man.

Hrm fattar inte, varför skulle de inte kunna leverera 8mbit upload med dagens kablar, de levererar ju redan 8Mbit NER.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

I teorin har Docsis 3.0 stöd för downloadhastighet på 200MBit. Finns lite marginal med andra ord. Sen är det såklart andra faktorer som talar emot att comhem kan erbjud 100Mbit till alla, men det kommer iaf bli en väsentlig ökning i downloadhastighet.

För min del blir jag nöjd om de erbjuder 8Mbit i upload eller mer. Något annat skulle bli väldigt snopet med tanke på deras tjat om 100MBit..

Minns förövrigt någon i supporten som sa att de i princip skulle erbjuda 100MBit full duplex. Ja, han hade inte 100% koll på nätverksterminologin och vad det faktiskt kommer att erbjuda i framtiden..

Permalänk

tänk om det blir 100/10 ? det vore ju lite kul ... för er med com hem då

det skulle ju passa som tjänst för att rejält konkurrera med BBB också nåväl 2006 annalkas och vi blir ju varse vilka tjänster de kommer med...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Enligt specifikationerna ja, men sen vad det blir i verkligheten återstår ju att se. Docsis 2.0 kan ju i teorin leverera nånting på 50mbit ner.

Comhem kör inte Docsis 2.0 utan 1.1 (eller nått sånt).

Permalänk

Har 8/1 nu är mycke nöjd med Comhem, men mer upload behövs verkligen!
8/8 skulle sitta fint, eller 12/9 som BBB hade förr.

Men som ja hörde nånstans så finns väl risken att de "bara" skulle bli 10/5 eller nåt sånt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Comhem kör inte Docsis 2.0 utan 1.1 (eller nått sånt).

DOCSIS 1.1 stämmer bra.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Har 8/1 nu är mycke nöjd med Comhem, men mer upload behövs verkligen!
8/8 skulle sitta fint, eller 12/9 som BBB hade förr.

Men som ja hörde nånstans så finns väl risken att de "bara" skulle bli 10/5 eller nåt sånt.

Jag kan sätta mitt liv på att Comhem kommer att erbjuda 24 Mbit i download...

Permalänk

Ja det är bara hålla tummarna
Intressanta spekulationer kring om kabeltvnätet är ett lämpligt medium för datatrafik. Precis som tidigare sagts tror jag att många måste förstå att com hem i första hand inte vänder sig till extremsurfare, utan till dom som tidigare haft uppringt modem eller låghastighets adsl i någon form.
Och skall jag vara helt ärlig, så tror jag att den gemene svensson skiter fullständigt i vad massa datageeks tycker är "optimerat, mest tekniskt optimalt" osv.

Visa signatur

Take my hand and we will take the last step towards damnation.

Permalänk

Faktum är att det är helt otroligt hur mycket data de kan trycka på i telefonledningarna. Minns när jag gick på gymnasiet för 10 år sedan. Vi stannade kvar länge på skolan och laddade hem en låt i 80-90 kbyte per sekund. Helt otroligt snabbt på den tiden och jag tror inte någon kunde drömma om att man utan problem skulle kunna ladda hem något i en megabyte per sekund via telefonnätet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hrm fattar inte, varför skulle de inte kunna leverera 8mbit upload med dagens kablar, de levererar ju redan 8Mbit NER.

Taget från mitt comhem kabelmodem med hjälp av SNMP:

Downstream channel frequency = 634000000 Hz Downstream channel width = 8000000 Hz Downstream modulation type = QAM256 Downstream FEC interleaving = Taps 12 Increment 17 Downstream received signal power = 2.3 dBmV Downstream conformance = Annex A of ITU-J83 Upstream channel ID = 1 Upstream channel frequency = 45904000 Hz Upstream channel width = 3200000 Hz

Därför!

Edit: Damn, jag räknade med näppe fel (det kan de, de kan leverera uppemot 10Mbit/s idag)!

Visa signatur

qw q b