Permalänk
Medlem

Phunky ja..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Keeper
Den information jag fått om våra ny bb hastigheter är att det verkar luta åt en 24mbit tjänst, samt en 100mbit. Kan inte garantera något, då dom som bestämmer inte direkt verkar ha spikat det hela.
Skälet till att Com Hem har så pass mycket mindre upload än download är därför att det tar betydligt mer kapacitet i anspråk, i kombination med att det inte är något som direkt alla kunder efterfrågar.

Jag sitter på Com Hems kundservice, och blev nyfiken på vad folk skrev om comhem så man får ju kika upp det

När du nämner 24Mbit, är det 24/1 du talar om då eller har uploaden inte nämnts i den bemärkelsen utan mest varit tal om downloadhastigheten? Hade ju varit intressant att veta lite mer om just uploaden och om den ökas överhuvudtaget eller om det mest blir downloaden som ökas.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
När du nämner 24Mbit, är det 24/1 du talar om då eller har uploaden inte nämnts i den bemärkelsen utan mest varit tal om downloadhastigheten? Hade ju varit intressant att veta lite mer om just uploaden och om den ökas överhuvudtaget eller om det mest blir downloaden som ökas.

/Bobby_Digital

Det undrar jag med!! Så länge uploaden ökar så skiter jag nästan i om downloaden ökar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Det undrar jag med!! Så länge uploaden ökar så skiter jag nästan i om downloaden ökar..

Agreed.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

Jag har inte nämnt uploaden, just därför att jag tyvärr inte har mycket information att komma med där.
Jag tror inte att Com hem kommer lansera en 24/1 mbit tjänst, men hur mycket uploaden kommer öka med vågar jag dock inte uttala mig om.

Visa signatur

Take my hand and we will take the last step towards damnation.

Permalänk
Citat:

Jag har inte nämnt uploaden, just därför att jag tyvärr inte har mycket information att komma med där.
Jag tror inte att Com hem kommer lansera en 24/1 mbit tjänst, men hur mycket uploaden kommer öka med vågar jag dock inte uttala mig om.

Tack för svaret. Återkom gärna om du skulle få information om just uploaden.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Kör de samma ratio som nu och vill ha 10 upp blir det 64/10 =p

Ja ni är ena underliga nissar, hellre tar jag hög download och måttlig upload men jag antar att det beror på att ni vill in på vissa hubbar endast...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Argh, jag kan inte vänta mer, jag vill ha mer info nu!

Comhem Large, 8/1, även om det i praktiken är snarare 9/1.2, kan tyckas vara lite snålt i en tid som den här. Dock lyckas Comhem erbjuda en driftsäkerhet utöver alla förväntningar.

Tror ni det finns någon risk att Comhem kommer erbjuda sina kunder statiska IP-adresser till en extra konstnad i samband med lanseringen av DOCSIS 3.0? Den ultimata drömmen för mig som bor i ett Comhem-hus vore en symetisk 100Mbit-tjänst (utan kvot) med en statisk IP-adress och bibehållen driftsäkerhet, även om det aldrig lär ske.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

kommer inte bli nån 100/100.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Statisk IP är lika med en utopi, det är fetkört helt enkelt. comhem har alltid velat vara en mass-säljande isp med en och samma tjänst för den stora massan... därutöver slutar ju de flesta andra storleverantörerna för privatpersoner att tillåta det, inte ens företagstjänsten hos comhem ger fast ip.

Därutöver skulle de inte köra symetrisk uppkoppling enligt den tekniker idg intervjuade så 100/100 blir det inte.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Dyll, det låter mer som att du fått ett begränsat konto av abuseavdelningen, men isf så får du troligtvis ett brev hemskickat till dig med info. Gör ett tptest, och hör av dig till oss annars.

Jag sitter på Com Hems kundservice, och blev nyfiken på vad folk skrev om comhem så man får ju kika upp det

En gammal kollega, måntro? Jag spenderade ett drygt år på Com Hem (eller com hem som ledningen envisas med att skriva) en gång i tiden...

Nä, inget abuse här inte. Tror dock att det har att göra med Windows och SP2, då jag märkt att det fungerar bra i DC, men inte när jag kör FTP.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Kör de samma ratio som nu och vill ha 10 upp blir det 64/10 =p

Ja ni är ena underliga nissar, hellre tar jag hög download och måttlig upload men jag antar att det beror på att ni vill in på vissa hubbar endast...

Inte alls. Brukar seeda linuxdistar så det hade varit kul att kunna göra det med anständig fart..

Semesterfilmerna tar sån förbannat lång tid att skicka oxå...

Permalänk

frostfield helt klart sant. För att inte glömma semesterbilderna

Statisk ipadress tror jag aldrig comhem kommer skaffa, då com hem knappt har tillräckligt med adresser så att det räcker. Systemet bygger på ständig in och utloggning av kunder.

Sen att 8mbit är snålt, stämmer utmärkt. Skälet till att Com Hem inte ökar det är dock att vi håller på att uppgradera vårt nät till att använda Docsis 3.0, och därigenom möjliggöra ännu högre hastigheter.

Dyll, när slutade du? Ah, jobbigt med dom felen.

Ps. Jag är ingen extrem teknikingenjör, därför, om jag säger tekniska felaktigheter så får ni gärna rätta mig.M ycket av det jag säger är det jag fått lära mig av företaget, och behöver inte alltid vara korrekt.Ds

Visa signatur

Permalänk

keeper du har inte härt några rykten på fika rasterna vad gäller upload bitraten?
kommer det bli mer än 1Mbps ut? 10Mbps?

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Mer än 1mbit ut är klart sedan länge, hur mycket det blir är den stora frågan. Som någon tidigare sa så tar det upp mycket mer kapacitet (frekvenser/timeslots) i nätet för 1mbit i upload än 1mbit download så därför drar comhem sig för att öka detta. UPC har ju långt färra kanaler/tjänster på sin lina och kan därför kanske "slösa" kapaciteten på annat sätt.

De jag känner som jobba nära med comhems tekniker för fältarbeten vid fel vet inte ens om hastigheterna/priserna som kommer så det är bara att släppa frågorna då supporten vet ännu mindre. Kundtjänst/supporten är de sista som får veta vad som kommer hända. Dagen innan var det senast då de släppte 8mbit/s tjänsten så...

comhem gör som alla företag, lägger locket på så inte konkurrenterna får nys om för mycket (för att de tex inte skall ändra prisbilden osv till comhems egen lansering). Samma som att ett aktiebolag skulle gå ut med helårsrapporten 2 dagar innan till vissa så de kan sälja aktierna med mer förtjänst eller liknande (insideraffärer). Nu är ju inte comhem ett aktiebolag men principen är densamma.

Samma princip som ovan gäller för HD-TV och IP-TV dessutom...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

nomoreorless, precis som phunky sa så är det väldigt oklart vad uploaden tillslut kommer landa på.

phunky precis, det varierar rätt bra. ibland får vi information sjukt mycket fortare än alla andra, och ibland så får vi inte ens infon innan den står i någon tidning

Visa signatur

Permalänk

Phunky: Kommer uploaden fortfarande ta mer "kapacitet" när docsis 3.0 släpps?

Permalänk
Medlem

I kabelsystem är det alltid svårare att fixa till en bra upload jämfört med download. Även om förutsättningar för att även ha en bra upload ökar rejält med docsis 3.0

Permalänk
Medlem

Låter som om det skulle kunna komma en 100/10 tjänst, dvs en direkt konkurrent till BBB. Sedan är det ju intressant vad som ytterligare kommer att erbjudas. 20/10, 30/10, 20/5 ja listan kan göras lång och är ju bara spekulationer men lite roligt är det. Den största frågasn kommer (för min del) bli priset. De kommer ju naturligtvis inte kunna konkurrera med BBBs fiber här men för min del är frågan vad man kommer få för 400 kr (där någonstans är max för min del)?! Ja, ja blir väl bara och vaänta o se. Sen har vi ju BBB/Ericsson med sitt VDSL2. Kanske måste vänta tills båda presenterat vad de kommer erbjuda pga dessa jäkla bindningstider och startpaket.

Permalänk
Medlem

Du får allt medela(stavning?:S) oss när du vet mer..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

frostfield: Ingen aning, dåligt påläst om docsis 3.0...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Låter som om det skulle kunna komma en 100/10 tjänst, dvs en direkt konkurrent till BBB. Sedan är det ju intressant vad som ytterligare kommer att erbjudas. 20/10, 30/10, 20/5 ja listan kan göras lång och är ju bara spekulationer men lite roligt är det. Den största frågasn kommer (för min del) bli priset. De kommer ju naturligtvis inte kunna konkurrera med BBBs fiber här men för min del är frågan vad man kommer få för 400 kr (där någonstans är max för min del)?! Ja, ja blir väl bara och vaänta o se. Sen har vi ju BBB/Ericsson med sitt VDSL2. Kanske måste vänta tills båda presenterat vad de kommer erbjuda pga dessa jäkla bindningstider och startpaket.

BBB måste ju testa klart skiten, sedan måste beslut tas, sedan tas tjänster fram , sedan en lansering .. bla bla osv Det dröjer med andra ord en stund till tyvärr :/

men den som väntar på något gott.... ?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Nu är ju inte comhem ett aktiebolag men principen är densamma.

Inte ett aktiebolag säger du... Vad skulle de ha för företagsform då? Ideell förening?

Från bolagsverket:

Com Hem Aktiebolag
Orgnr.: 556181-8724
Säte: Stockholms län
Verkställande direktör: Carl Gunnar Asp (f. 1954)

TIDIGARE NAMN
Telia InfoMedia TeleVision Aktiebolag, Registreringsdatum: 1996-06-03
Svenska Kabel-TV Aktiebolag, Registreringsdatum: 1992-02-18
Dataindustrier DIAB Development Aktiebolag, Registreringsdatum: 1983-06-17
Symtek Software Aktiebolag, Registreringsdatum: 1974-03-12
Minisoftware Aktiebolag, Registreringsdatum: 1973-06-25

BOLAGSORDNING
Bolagets verksamhet omfattar distribution av ljudradio- och televisionsprogram och tillhandahållande av elektroniska kommunikationstjänster och interaktiva tjänster, samt därmed förenlig verksamhet.

ÄGARFÖRHÅLLANDE
Com Hem Communications AB (556635-7231) Koncernmoder
Com Hem Holding AB (556469-3017) Moder

Permalänk

Han menar nog att de inte är registrerade på börsen ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Han menar nog att de inte är registrerade på börsen ...

Jo, jag misstänkte också det. Men jag tog chansen att unyttja hans misstag för att få klistra in lite värdelöst vetande. Kanske inte alla som visste att ComHem tidigare hette "Minisoftware" och grundades 1973?

Permalänk
Medlem

detta kanske redan framkommit i denna tråd...orkar inte kolla men jag mailade ComHem i egenskap av den IT ansvarige jag är i min förening...

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

/.../Vi har inga uppgifter här angående vilka tjänster vi har planerat om att lansera, det har dock varit prat om 50mbit och 100mbit tjänster men det är inget som är spikat utan bara exempel som lagts fram.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Permalänk
Medlem

JohanS: Jo jag beskrev det lite fel... du har så rätt så.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

För att kanske reda upp ett och annat samt ge svar på lite av våra frågor hittade jag denna intressanta pdf.

http://www.tcomlabs.com/Euro-DOCSIS/Meetings/ecw19/ComHemECBp...

Bläddra fram till deras Roadmap på sidan 30 så ser ni att tanken är iaf att erbjuda 100Mbit

Kul läsning iaf

Permalänk
Medlem

tyvärr kan ju ComHem aldrig bli ett riktigt alternativ för tex bredband eftersom det är en pyttipanna ISP. Dvs hoppkok av massa med tjänster som man trycker in i en teknik (läs: koaxialkablar) som är alldeles för smal för att klarar av allt på ett bra sätt. IP telefoni är inte svårt, inte heller HDTV och allt däröver som såsmåningom kommer.....

MEN bredband...kan levereras på 100 olika sätt och ComHem har tyvärr valt fel distubueringsmetod. Dom ska hålla sig till sin TV och kanske IP telefoni så är det bra där. Dessutom är prisättning ett skämt om man tex jämför med en renodlad paketleverantör som tex Ownit eller Local IP. Fast det är ju iof som att jämföra päron och äpplen så det var lite fult av mig ...;-)

Permalänk
Medlem

heeman: Varför skulle det vara sämre att leverera flera olika tjänster genom samma kabel? Uppenbarligen ska ju docsis 3.0 kunna ge Hdtv, telefoni och bredband upp till 100/100 mbit. Det tycker jag låter bra.