Benchade inte som jag hade tänkt mig...

Permalänk
Medlem

Benchade inte som jag hade tänkt mig...

Hejsan! Idag så skulle jag försöka pressa mitt 7800GT till maximalt. I vanlig rumstempratur så fick jag upp det till 495/1200 och det är stablit. I 05:an fick jag då 7939 poäng. Idag ville jag få det över 8000 sträcket. Så jag ställde min dator vid fönsret och fläkten på sidan och där fram drog in väldigt kall luft. i Chassit var det runt 15 grader. Efter en stund så var grafikkortet nerkylt till ca 31 grader idle. WoW tänkte jag, nu kan jag verkligen överklocka. Jag fick upp Coren till 522 MHz sedan sade Programmet stopp... (Varför det tänkte jag men men...) Minnerna drog jag upp till 1310 MHz. Men ändå när jag benchade i 05:an denna gången med den låga tempen så komdet ändå upp arktefakter. Vad tror ni detta kan bero på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du är helt säker på att ditt kort är tillräckligt kylt för att klara de hastigheterna så är det förmodligen så att gpun behöver mer volt.

Är själv inte så erfaren angående voltmodding på grafikkort så någon annan får svara på det.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem

kan vara:

för dålig kylning
vill ha mer volt
maxat ur kortet

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajV
kan vara:

för dålig kylning
vill ha mer volt
maxat ur kortet

Ursäkta om jag påpekar det igen men när det ligger på 30 grader och normalt så ligger det på ca 50 grader så tror jag inte det var fel på kyningen...

Permalänk
Medlem

Du måste ha en attans massa minus, för att gfx'et ska ligga på 30c under last, men är du säker på dina siffror är det ju bara till att inse att kortet antingen behöver med spänning, eller inte når längre.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

522 på gpu och 1310 på minne, luftkylt, och du undrar varför du får artefracts.

Ursäkta men, är typ som: Jag drog upp min prolle till 9,2GHz men datorn vägrar att starta, undrar varför.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
522 på gpu och 1310 på minne, luftkylt, och du undrar varför du får artefracts.

Ursäkta men, är typ som: Jag drog upp min prolle till 9,2GHz men datorn vägrar att starta, undrar varför.

Inte riktigt jag tror det handlar om att kortet vill ha mer ström

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Inte riktigt jag tror det handlar om att kortet vill ha mer ström

Okej! Hur ger man det mer ström? Ngn som vet hur man tar bort spärren i RivaTuner så man kan höja högre än 500 (I detta fallet) i Core och liknande?

Permalänk
Medlem

Sök på vmod, volt mod , spänningsmod, och undersök vilka alternativ du har, RivaTuner har för övrigt så vitt jag vet ingen begränsning, utan du kan klocka av hjärtans lust. Att det säger stop beror antagligen på att ditt grafik kort inte alls vill vara med efteråt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Sök på vmod, volt mod , spänningsmod, och undersök vilka alternativ du har, RivaTuner har för övrigt så vitt jag vet ingen begränsning, utan du kan klocka av hjärtans lust. Att det säger stop beror antagligen på att ditt grafik kort inte alls vill vara med efteråt.

B!

Jo, det kommer upp ett utropstcken brevid Mhz på RivaTuner och då kan man inte höja längre!

Permalänk
Medlem

för kass kylning, du kommer helt enkelt inte högre. sen att minnena är speccade för 1200mhz är ju en annan sak.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
för kass kylning, du kommer helt enkelt inte högre. sen att minnena är speccade för 1200mhz är ju en annan sak.

Jag kan inte tänka mig att kylningen är kass när den ligger 20 grader under vad den brukar ligga!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plipa_RJ
Jag kan inte tänka mig att kylningen är kass när den ligger 20 grader under vad den brukar ligga!!!

det är fortfarande för kast för den den frekvensen. den ska inte över 30 grader vid load skulle jag säga.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Hmmm... först kör du i 495/1200 utan problem ... sen höjer du till 522/1310 och ser små gröna gubbar ... och undrar vad det är för fel?

Du talar inte om var du bor men jag gissar på att det inte är minus 15 grader du haft utanför ditt fönster, utan snarare plus 15 grader, det är INTE väldigt kallt, och möjliggör inte några extrema överklockningar.

Så min gissning är att du helt enkelt passerat grafikkortets förmåga. Är inte artifakterna allt för frekventa föreslår jag att du drar ned GPU frekvensen rejält och testar med att höja cirkus 10 Mhz i taget. Att Riva Tuner "godkänner" frekvensen innebär inte med automatik att du kan köra med frekvensen vid belastning.

That´s all kids! / MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Tjenare... jag har tänkt voltmodda mitt men jag har nått 8550 3dmarks utan. Läs denna:
http://www.vr-zone.com.sg/index.php?i=2656