väldigt jobbigt virus(?). hjälp mig att ta bort det!

Permalänk

väldigt jobbigt virus(?). hjälp mig att ta bort det!

ja, så här ser mitt skrvbord ut:

vad gör jag för att ta bort skiten? har provat att söka OSV med norton, men det gick inte så bra.. andra förslag tack!

//tonasty

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

kolla i denna tråd, den verkar handla om RazeSpyware

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52630...

Permalänk
Medlem

Jag fick denna informationen från ett annat forum: Gå in på bildskärmsinställningar , skrivbord , anpassa skrivbordet... , webb och sen ta bort skiten bara... hoppas det funkar

Permalänk
Medlem

har fått liknande

först så kommer den här upp :

sen när man återställer så kommer den här upp :

efter några sekunder så hoppar den automatiskt tillbaka till active x rutan.
När man försöker gå in till bildskärmsinställningarna så går det inte att ändra bakgrund för att det är nån form av blockering :

jag har testat med hijackthis, ad-aware, men jag vet inte alls vart felet kan ligga ..... men det kanske ni gör

Permalänk
Medlem

posta en logg från hijackthis!

Permalänk
Medlem

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 13:43:52, on 2005-11-20
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\csrss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
C:\WINDOWS\system32\wdfmgr.exe
C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE
C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe
C:\Program\Creative\SBAudigy2\Surround Mixer\CTSysVol.exe
C:\Program\Creative\SBAudigy2\DVDAudio\CTDVDDet.EXE
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\windows\system32\mdms.exe
C:\WINDOWS\explorer.exe
C:\Documents and Settings\Ägaren\Mina dokument\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = c:\secure32.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.sweclockers.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = c:\secure32.html
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = c:\secure32.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = c:\secure32.html
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = c:\secure32.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll
O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Program\D-Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [Share-to-Web Namespace Daemon] C:\Program\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [UpdateManager] "C:\Program\Delade filer\Sonic\Update Manager\sgtray.exe" /r
O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Program\Creative\SBAudigy2\Surround Mixer\CTSysVol.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTDVDDet] C:\Program\Creative\SBAudigy2\DVDAudio\CTDVDDet.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [AsioReg] REGSVR32.EXE /S CTASIO.DLL
O4 - HKLM\..\Run: [UpdReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [SysMemory manager] c:\windows\system32\mdms.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PayTime] C:\WINDOWS\system32\paytime.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Steam] C:\Program\Valve\Steam\\Steam.exe -silent
O4 - HKCU\..\Run: [SB Audigy 2 Startup Menu] /L:ENG
O4 - HKCU\..\Run: [Windows installer] C:\winstall.exe
O4 - HKCU\..\Run: [PayTime] C:\WINDOWS\system32\paytime.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SpySheriff] C:\Program Files\SpySheriff\SpySheriff.exe
O4 - HKCU\..\Run: [uozw] C:\Program\DELADE~1\uozw\uozwm.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program\Delade filer\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O4 - Global Startup: hp psc 2000 Series.lnk = C:\Program\Hewlett-Packard\Digital Imaging\bin\hpobnz08.exe
O4 - Global Startup: officejet 6100.lnk = ?
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {230C3D02-DA27-11D2-8612-00A0C93EEA3C} (SAXFile FileUpload ActiveX Control) - http://www.fujicolorpartner.se/SAXFile/saxfile.cab
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader...
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\Program\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O20 - Winlogon Notify: chk - C:\WINDOWS\SYSTEM32\chke.dll
O20 - Winlogon Notify: msupdate - C:\WINDOWS\SYSTEM32\msupdate32.dll
O21 - SSODL: SysTray.Excn2 - {1722ECFF-4356-4f5b-B534-E67294FE75E9} - C:\WINDOWS\system32\kkmjfhco.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program\Delade filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: Pml Driver HPZ12 - HP - C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe

Permalänk
Medlem

lite osäker om jag har rätt till 100% men jag hade testat med följande
* starta i felsäkert läge
* bocka för följande
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = c:\secure32.html
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = c:\secure32.html
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = c:\secure32.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = c:\secure32.html
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = c:\secure32.html
O4 - HKLM\..\Run: [SysMemory manager] c:\windows\system32\mdms.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PayTime] C:\WINDOWS\system32\paytime.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Windows installer] C:\winstall.exe
O4 - HKCU\..\Run: [PayTime] C:\WINDOWS\system32\paytime.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SpySheriff] C:\Program Files\SpySheriff\SpySheriff.exe

* klicka på "fix checked"
* starta om datorn - posta ny logg

Permalänk
Medlem

Jag har också fått nåt otrevligt virus/spyware.. Får samma blåa screen som Oskifer visade innan, den lyckades jag få bort, men nu öppnar firefox popups hela tiden, olika sidor med olika reklamgrejer..
Har avaktiverat Java i firefox, men det spelar ingen roll. Har även fått en process som heter command.exe, det är tydligen avskrapet från buddy viruset, men jag får inte bort det..
Blir skogstokig på detta, har kört Nod32, Adaware, Search and destroy, dock resultatlöst..
Här är min logg från hijackthis om någon känner sig manad.
Tack..

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 18:35:18, on 2005-11-18
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\QW5keQ\command.exe
C:\Program\Eset\nod32krn.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
C:\Program\Eset\nod32kui.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
E:\Program\RamCleaner\RamCleaner.exe
E:\Program\ProtectX\protectx.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
C:\Program\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\PROGRAM\MOZILL~1\FIREFOX.EXE
C:\Documents and Settings\Andy\Skrivbord\hijackthis_199\HijackThis.exe

O4 - HKLM\..\Run: [iKeyWorks] c:\Drivisar\Keyboard\Keyboard\Ikeymain.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [nod32kui] "C:\Program\Eset\nod32kui.exe" /WAITSERVICE
O4 - HKLM\..\Run: [FlashIcon] E:\Program\CardReader\FlashIcon.exe

O4 - HKLM\..\Run: [FLMOFFICE4DMOUSE] C:\Program\Office Mouse\moffice.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [RamCleaner] E:\Program\RamCleaner\RamCleaner.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus3] "E:\Program\MSN Plus\MsgPlus.exe" /WinStart
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Startup: ProtectX Hacker Defence Suite.lnk = E:\Program\ProtectX\protectx.exe
O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = E:\Program\Adobe\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: ProtectX Hacker Defence Suite.lnk = E:\Program\ProtectX\protectx.exe
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_02\bin\npjpi150_02.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_02\bin\npjpi150_02.dll
O18 - Protocol: ms-help - {314111C7-A502-11D2-BBCA-00C04F8EC294} - C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\Help\hxds.dll
O20 - Winlogon Notify: RunOnce - C:\WINDOWS\system32\f00olad31d0.dll
O23 - Service: Command Service (cmdService) - Unknown owner - C:\WINDOWS\QW5keQ\command.exe
O23 - Service: NOD32 Kernel Service (NOD32krn) - Unknown owner - C:\Program\Eset\nod32krn.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe

Permalänk
Medlem

återigen så är jag inte helt 100 men jag hade testat med följande

* starta i felsäkert läge!

* tryck "ctrl+alt+del" och avsluta "command.exe" (om den startar)

bocka för följande i hijackthis
O20 - Winlogon Notify: RunOnce - C:\WINDOWS\system32\f00olad31d0.dll
O23 - Service: Command Service (cmdService) - Unknown owner - C:\WINDOWS\QW5keQ\command.exe

* klicka "fix checked"

* starta om datorn - posta ny logg!

Permalänk
Medlem

Ett sätt att få bort Viruset är att köra Symantechs Onlinescanning och ta bort alla filer som är infekterade.

Sedan kör man Karics variant och Voila!

Permalänk
Medlem

Den där skiten ligger till största delen in Windows Prefetch, rensa ut prefetch-mappen, och kör anti-spyware och bra antivirus så tar det bort de flesta smågrejor.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Den där skiten ligger till största delen in Windows Prefetch, rensa ut prefetch-mappen, och kör anti-spyware och bra antivirus så tar det bort de flesta smågrejor.

Och prefetch ligger var?

Permalänk
Medlem

I XP ligger den i C:\WINDOWS\Prefetch

(men ta INTE bort filen "layout.ini")

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

aj då.... tog bort allt imorse.... men det har inte hänt nåt än iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
I XP ligger den i C:\WINDOWS\Prefetch

(men ta INTE bort filen "layout.ini")

Vad gör layout.ini för något?