Permalänk
Medlem

ATI Silencer 5 vs Zalman VF700 Cu

Har sökt men inte hittat något bra svar på vilken som igentligen är bäst, när de gäller att få ner temperaturen så mycket som de går.
Har ett Gigabyte X800XL kort och skall köpa mig en ny kylare nästa vecka, men vet inte ännu vilken.

Kan ni som har X800 kort och nån av dessa kylare, skriva vad eran temperature etc är ?

Permalänk

har ett Ati silencer 5 på mitt x800xl tempen är 32 i idle och 38 i load

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha sökt speciellt bra

VF700 kyler bäst men låter mest.

*rapporterat*

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda

38C Load

Vad har du för X800XL kort, dator och vad är dina andra temps ?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att min VF700-CU inte har imponerat mig mer än på ljudet jämfört med ref. kylaren på mitt ASUS 7800GTX.. tempen ligger på 43C idle och går upp i 77C full load med rthdribl och då kör jag stock-frekvenser. Har ändå bra ventilation i mitt Antec P180.. så jag funderar på att köpa mig en NV Silencer och testa den istället.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Säker på att den sitter rätt?.tkr du borde få ner loadtempen ..

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

mmm den är helt klart monterad som den ska.. ända är att jag inte hade min silverpasta tillgänlig när jag monterade den så jag använde den jag fick med, det kanske hjälper ett par grader.. men den är inte bra hur som helst.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda

Jag har ungefär samma temp på mitt kort. Klar rekomendation.
Låter inte speciellt mycke heller.

Mvh Mucke

Permalänk
Medlem

Min utredning.. Jag har båda. 6800GT. Halvdan vent.
Load Temps
||||||||||||45ºC VF700Alcu
|||||||||37ºC NV Silencer 5

Ljud VF700Alcu Jet motor.
NV Silencer Lite susande.

Rums temp.. typ 24ºC

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

VF700CU = cirka 75 grader
NV Silencer 5 = cirka 60 grader

Detta med VF700:an på 7V och NV silencern på standard.
Ljudmässigt lika ungefär. Chassiventilation medelmåttig typ.

Permalänk

Får riktigt sunkiga temps med min VF700-Cu tycker jag. Kör i stock frekvenser och har slipat ner kanterna runt kylaren så dom ej tar i shimmen. Ändå är mina temps: 36 i idle (vilket är bra) och 55-60C i load vilket är mindre bra i orginalhastigheter.

Funderar starkt på en ATI Silencer, dels för att slippa ha kvar värmen i lådan och för att den kyler bättre. Ventilationen i lådan är rätt bra!

Permalänk
Medlem

Verkar som att VF700-CU inte verkar vara sådär superbra som många säger.men ATI silencern däremot sprutar ut värmen ur lådan å verkar vara tystare/effektivare.:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

Jag tänkte byta min vf700 mot en silencer men dom passar ju inte på asus korten. (ström kontakten då)

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

herre gud. vad får ni för temps med VF700an egentligen ?. nästan alla som jag känner som har ett GTX kort ligger runt 35-36 idle och load runt 45. helt normalt.

Silencern står för sitt namn och inget annat. den kyler inte bättreän vad VF700 gör så. det finns massvis med tester bara att leta upp.!.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Lånat tråden lite:

Mind ator låter för mycket, så jag sak ev. beställa en annan kylning och då NV Silencer 5 till mitt 7800GT..

Är dom jobbiga att sätta dit?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0z
Lånat tråden lite:

Mind ator låter för mycket, så jag sak ev. beställa en annan kylning och då NV Silencer 5 till mitt 7800GT..

Är dom jobbiga att sätta dit?

hörru. asså om din dator redan låter för mycket så kmr du ändå inte höra VF700an. och lika så NV kylqaren.. vf700 kyler bättre men är inte tystare. MEN det är inget du kmr märka av då din dator redan låter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hörru. asså om din dator redan låter för mycket så kmr du ändå inte höra VF700an. och lika så NV kylqaren.. vf700 kyler bättre men är inte tystare. MEN det är inget du kmr märka av då din dator redan låter.

Det är graffekortet som låter mycket, iaf mest, så det är där jag ska börja..

Nå, är Nv silencer jobbig att få dit? Jag riskerar inte mitt grafikkort för att datorn skall bli tystare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vf700 tycker jag är tystare och kyler bättre

men nv silencer för ut värmen..

jag tycker att vf700 är bättre.. har den själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
herre gud. vad får ni för temps med VF700an egentligen ?. nästan alla som jag känner som har ett GTX kort ligger runt 35-36 idle och load runt 45. helt normalt.

Silencern står för sitt namn och inget annat. den kyler inte bättreän vad VF700 gör så. det finns massvis med tester bara att leta upp.!.

Hmm, 45 grader fulload med ett GF 7800 GTX som kyls av en VF700? Det kan du glömma kan jag säga. Snarare 75grader+ med VF700:an i 7V.

Permalänk
Medlem

Är en NV Silencer jobbig att montera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha.. alla som tror dom har under 50 grader i load oavsett kylare är så lurade, om man har ett någorlunda nytt mid/highend-kort.

Jag förstår inte paniken över temperaturer... bara loaden inte går över 70 är det kolungt, över 80 är ingen fara. Först över 100 börjar det ju bli lite varmt (höhö). Bara att nVidia har 127 grader som default throttletemperatur säger ju mycket, då jag själv skulle underdriva grovt om jag utvecklade en krets och skulle sätta gränser för vad den får köras i.

Ta't lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är en NV Silencer jobbig att montera?

Inte ett dugg, snarare jobbigare att få bort stockkylaren utan att tappa bort någon av de 18 skruvarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Haha.. alla som tror dom har under 50 grader i load oavsett kylare är så lurade, om man har ett någorlunda nytt mid/highend-kort.

Jag förstår inte paniken över temperaturer... bara loaden inte går över 70 är det kolungt, över 80 är ingen fara. Först över 100 börjar det ju bli lite varmt (höhö). Bara att nVidia har 127 grader som default throttletemperatur säger ju mycket, då jag själv skulle underdriva grovt om jag utvecklade en krets och skulle sätta gränser för vad den får köras i.

Ta't lugnt.

Förstår inte folk som du som fantiserar om att höga temperaturer inte är några problem, finns många kort som får artefakter väldigt enkelt, vid en inte speciellt hög temperatur alls. Du kanske inte störs av sånt alls, eller så kanske du inte har något varmt kort så du bara slänger ur dig massa meningslösa ord.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Förstår inte folk som du som fantiserar om att höga temperaturer inte är några problem, finns många kort som får artefakter väldigt enkelt, vid en inte speciellt hög temperatur alls. Du kanske inte störs av sånt alls, eller så kanske du inte har något varmt kort så du bara slänger ur dig massa meningslösa ord.

Well then, säg ett kort som får artefakter under 70 grader.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det är graffekortet som låter mycket, iaf mest, så det är där jag ska börja..

Nå, är Nv silencer jobbig att få dit? Jag riskerar inte mitt grafikkort för att datorn skall bli tystare.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1763&session=1f267d...

Monteringen är lugn, kolla bara manualen som följer med, det brukar bara vara att placera kylaren och sen skruva i den i ett par distanser eller 2.

Du kunde ju fundera på att köpa nya chassi fläktar (nexus, adda) och skruva ner tyfonen till 1000rpm, jag har den på 1000rpm, värme skillnaden blir inte många grader mer....2c med idle för mig i bios tempen motför ~1300rpm.

Jag upplever i mitt chassi i alla fall att tyfonen blir ljudlös motför allt annat...1300rpm hör jag den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Well then, säg ett kort som får artefakter under 70 grader.

Mitt x800gto får/fick artefakter när tempen närmade sig 70c (runt 65-68) med vf700cu.

Nu har jag bytt kylare och ligger på 41c load med fläkt på 5v och kan köra coren 15mhz högre utan artefakter.

Visa signatur

Opteron 146@3ghz | 1024mb TwinMOS SP BH5 3200 | DFI UT nF4 Ultra-D | Connect 3D x800GTO @ 16pipes 585/585 3Dmark01: 34k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hewger
Mitt x800gto får/fick artefakter när tempen närmade sig 70c (runt 65-68) med vf700cu.

Nu har jag bytt kylare och ligger på 41c load med fläkt på 5v och kan köra coren 15mhz högre utan artefakter.

Vad bytte du till för kylare? ATI Silencer? Isf köper jag en direkt och slänger min sketna vf700-cu....

Permalänk
Medlem

vf700 är bättre än nvsilencer, hade båda till mitt 6800gt vf700 var 8grader kallare.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

XperienZe:

Silencer. Köp rev.2. Alla rev.1 är skit i princip.

Själv böt jag till en SLK med delta 60mm.

Aldrig mer zalman.

På nvidia kort funkar dock zalmanen bra.
Höll mitt gamma LE på riktigt låga temps, men på ATi, nä.

Ati Silencer ska du ha. vf700cu var som att slänga 300 spänn i slasken.

Visa signatur

Opteron 146@3ghz | 1024mb TwinMOS SP BH5 3200 | DFI UT nF4 Ultra-D | Connect 3D x800GTO @ 16pipes 585/585 3Dmark01: 34k

Permalänk
Medlem

Får också atrefakter vid 70 grader.men det är med orginal kylning.

Visa signatur