Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Permalänk
Medlem

FSP gör även extrema prestanda agg, titta tex på detta.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315686

Sen sitter det ofta Fsp agg i de agg som vi räknar till de bästa aggen, fast under annat namn.

Fsp gör mycket bra agg.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fillmore
Kontakta din försäljare och kräv din produktgaranti, då lär få byta agget gratis.

Dustin meddelade även att de chassin de nu säljer har ett annat revisionsnummer på agget än tidigare så problemet ska vara fixat.

/F

Har precis beställt ett sonata 2.0 med 450W, från inwarehouse, osså ser jag den här tråden..

Någon som vet vilket revisionsnummer det är på de gamla? Så att jag kan kolla direkt när jag får det tänkte jag.

Eller om det finns någon lista över inkompatibla moderkort etc.

Mvh

Visa signatur

If pimpin is dead then I bring it back, matta fact it never died so I take that back!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprut
Har precis beställt ett sonata 2.0 med 450W, från inwarehouse, osså ser jag den här tråden..

Någon som vet vilket revisionsnummer det är på de gamla? Så att jag kan kolla direkt när jag får det tänkte jag.

Eller om det finns någon lista över inkompatibla moderkort etc.

Mvh

Enligt Dustin är det inte smartpower som haft problem med vissa moderkort utan ett annat agg.

Dessutom har ju Antec dragit in alla nätagg med tillverkningsfel så ditt köp borde inte vara i fara.

Kan nämna att mitt nätagg susar på utan problem en vecka efter montering

Permalänk
Medlem

Antecs svar

Jag hjälper Antec med PR i Sverige. En av dem som varit med i den här diskussionen frågade mig vad Antec säger om det här. Det här är deras officiella svar:

Antec would like to apologize for any trouble or inconvenience caused by the recent increase in problems with our SmartPower 2.0 power supplies. The problems were primarily caused by the transition at one factory to RoHS manufacturing and compliant components and one component in particular, a capacitor on the +5V standby line. There were two primary failure modes due to this: the first being lower than normal output voltages on the +5V SB line, making a good power supply appear to be DOA due to boot failure; or the second being a failure of the same capacitor after some time in service, resulting in power supply failure.

These failures under no circumstance represent any danger to anyone or to properly connected components as the power supply is designed to shut down completely with this sort of failure.

Antec has taken the most stringent possible actions to remove any suspect power supplies from our supply chain. We have corrected the problem at the factory and instituted the highest possible level of testing and quality control. We have recalled stock from our distribution partners of all production that could possibly be affected and subjected it to 100% testing. And we have subjected all of our existing and incoming stock to rigorous batch testing. Any production code which had even a single failure during batch testing was submitted to 100% testing in order to remove all possible suspect stock.

Please be assured that this problem is behind us, and no other Antec products were affected by this problem. All of our other power supplies lines—EarthWatts, Basiq and TruePower Trio—are made in different facilities and were not exposed to this problem, so you can continue to buy and use your favorite Antec cases and power supplies with complete confidence.

If you have any problems with previously purchased products, remember you have a three year warranty on all SmartPower 2.0 products. You can contact Antec Customer Support at europe.techsupport@antec.com and you will be provided with immediate hassle-free service to resolve your problems.

We appreciate your support and faith in Antec and our products. Again, we apologize for any disappointment we may have caused.

Visa signatur

MichaelF

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret MichaelF

Tycker att det här tillsammans med andra trådar om Antec visar
att dom verkligen bryr sig om oss användare och tar fullt ansvar
för sina produkter, det känns tryggt att man chansade å köpte ett
Antec sonata ll trots vad som skrevs om dem.

Synd bara att alla tillverkare inte har samma filosofi!!!

Visa signatur

Sinnena är som fallskärmar!
De fungerar bara när dom är öppna.

Permalänk
Medlem

MichaelF, kan man genom serienummer eller något annat liknande identifiera om man har ett antec smartpower nätaggregat som eventuellt är defekt?

Har haft enorma problem med www.datorbutiken.com och mina Antec SmartPower nätaggregat och datorbutiken vägrar lyssna på mig när jag säger att nätaggregaten jag fått är defekta.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
MichaelF, kan man genom serienummer eller något annat liknande identifiera om man har ett antec smartpower nätaggregat som eventuellt är defekt?

Har haft enorma problem med www.datorbutiken.com och mina Antec SmartPower nätaggregat och datorbutiken vägrar lyssna på mig när jag säger att nätaggregaten jag fått är defekta.

Mvh
milkacid

Vänd dig direkt till Antec istället, det kan identifiera om du har defekt aggregat och byter mer än gärna ut det i så fall.

/F

Permalänk
Medlem

vore ju skönt att här få reda på hur man ser skillnad på en gamal återkallad version och en ny fungerande

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Nu efter 10 månader sen inhandladet av min Antec Smartpower 2.0, så trycker jag igång strömmen och det knastrar till och börjar lukta bränt -.-

Ska jag köpa ett nytt, bättre nätagg eller ska jag kräva ett på garantin av Antec??

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska givetvis kräva ett nytt på garantin, annars kan ju tillverkarna fortsätta att försöka spara några ören på usel komponent-kvalité och slippa stå för konsekvenserna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du ska givetvis kräva ett nytt på garantin, annars kan ju tillverkarna fortsätta att försöka spara några ören på usel komponent-kvalité och slippa stå för konsekvenserna.

Jo det har du rätt i, men frågan är hur långt tid det tar, jag orkar inte t.ex vänta i en månad =/

Permalänk
Medlem

Jag har precis inhandlat ett SmartPower som följde med mitt Sonata II

Jag har en fråga: Ska den bakre fläkten i nätagget snurra? Det gör den nämnligen inte, är detta på grund av att den är trasig eller är det så att den sätts på när den behövs???

Permalänk
Medlem

Den startar när/om den behövs. Jag hade mitt smartpower 450w i bruk nåt halvår men jag är osäker på om den bakre fläkten nånsin kom igång, antingen drog systemet i sign inte nog mycket kräm eller så blev agget aldrig nog varmt. I vilket fall så var jag väldigt nöjd med mitt smartpower tills det fick syndromet som den här tråden handlar om - mitt började först ge ifrån sig ett litet tjutande ljud när det var igång, men fungerade, sen en dag var det bara dött. Komplett skickade mig ett Hiper 530w som ersättning som tur var.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Jag har som flera andra haft flera trasiga nätagg från Antec. Ett som jag hoppas få garanti på nu när det är 3 dagar kvar av garantitiden på är TruePower 380 W som följde med mitt Sonata v 1.0. Sedan undrar jag om någon kör med kombinationen Antec Sonata 2.0 och ett 8800 GTX-kort? Får det plats i chassit? Och orkar nätagget driva det (medföljande 450 W) om det mot förmodan skulle fungera ?

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte graffet får plats. Drar upp den här tråden. Sitter på ett Smartpower 450w. vet inte om det är 2.0 men fick med det till mitt Sonata II.

Nu funderar jag på o sälja det till en bekant, men jag fick det oförpackat från datorbutiken, och har lyckats sudda ut serienummret på agget. Det var tryckt med någon färg som försvann när jag var där o fingra. Om nättagget skulle paja när jag sålt det till min vän, vad gör jag då? Vill inte dälja ett agg som pajar på en gång. Har haft det i snart ett år så tror inte det, men ifall det gör det vill jag att han ska ha möjlighet att få ett nytt. men hur går det utan serienummer?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Jag läste den här tråden för 8 månader sen efter att jag inhandlat och satt ihop delarna i min nya dator. "Hoppas inte jag fick ett problemagg." tänkte jag.

För en vecka sen börjde mitt nätagg. tjuta med en högfrekvent ton, inte så stark i ljudstyrka men ändå hörbar, "nu är det dags tänkte jag". Så jag skrev ett brev till dustinhome varifrån jag köpte min sonata II av och berättade hela historien om detta forum och alla andra som haft samma problem. Jag förklarade att jag ville skicka in mitt agg. INNAN det hände något mer med det, dustin sa att det var OK och skickade en retursedel.

Jag hann tyvärr aldrig skicka det för idag, idag får jag bidra till statisktiken över brända SmartPower 450W agg, jag hoppas bara att det inte tog med sig nåt annat i datorn. Tur nog har jag redan fått retursedeln så agget åker till skrotning och ersättning redan imorgon!

(Sitter för övrigt på en seg gammal PIII:a nu, it's killing me)

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk

Hehe nu var det dags för mitt att ge sig också.
Efter att ha börjat pipa lite i omgångar så började det pipa konstant igår och efter en timme la det av och luktade...ja inte så gott alltså.
Nu är det dags för en ersättare, men vilken??
Får väl sticka och kika på ett omedelbums eftersom datorn står still

Agget funkade drygt 1.5 år iallafall....men det blir inget nytt Antec agg.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Verkar inte bara vara 450 som smäller, min 550 som levererades tillsammans med Titan chassiet har smällt med. Började tjuta en tid innan den la av.
Verkar som jag inte är den enda, med en paj Antec.
Men hur vet man säkert att man har smällt nätagget, enligt deras hemsida om felsök, så ska nätagget vara paj, om inte ens nätaggets fläkt startar?
Kan det vara nåt annat som kan vara sönder? moderkort? minne? CPU?
inte roligt om moderkortet paja, kostade mig 5000 riksdaler.

Har ju kontaktat deras support, och fått ett nummer, men surt som det var så var jag på lång semester i 4 mån, och nu jobbar jag inte ens i närheten där jag bor....
Funderar på Corsair 600 nu

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Det är dock inget smartpower som kommer med titan utan ett truepower.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

HEHE, du har så rätt, var lite sent igår

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerxesYngve
Jag läste den här tråden för 8 månader sen efter att jag inhandlat och satt ihop delarna i min nya dator. "Hoppas inte jag fick ett problemagg." tänkte jag.

För en vecka sen börjde mitt nätagg. tjuta med en högfrekvent ton, inte så stark i ljudstyrka men ändå hörbar, "nu är det dags tänkte jag". Så jag skrev ett brev till dustinhome varifrån jag köpte min sonata II av och berättade hela historien om detta forum och alla andra som haft samma problem. Jag förklarade att jag ville skicka in mitt agg. INNAN det hände något mer med det, dustin sa att det var OK och skickade en retursedel.

Jag hann tyvärr aldrig skicka det för idag, idag får jag bidra till statisktiken över brända SmartPower 450W agg, jag hoppas bara att det inte tog med sig nåt annat i datorn. Tur nog har jag redan fått retursedeln så agget åker till skrotning och ersättning redan imorgon!

(Sitter för övrigt på en seg gammal PIII:a nu, it's killing me)

Vad fick du istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Vad fick du istället?

Jag fick en "NÄTDEL 450W ATX12V 2.0 PASSIV PFC ATX" Alltså en "PSU-422" från "Deltaco/HuntKey". Bad att få en "ZALMAN NÄTDEL 460W APS SILENT" och lägga pengar emellan, men icke!

Just fått in den i datorn, var dock tvungen att byta fläkt i agg:et då originalfläkten lät som en badrumsfläkt, jag sabbade garantin med andra ord. Å andra sidan spelar det ingen roll för jag kommer ändå inte få nåt bättre om detta också brinner upp, då kan jag lika gärna köpa ett med bra betyg.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Jag tror inte graffet får plats.

Det får plats men inte mycket mer. Jag köpte ett annat nätagg istället för medföljande Antec till min nya dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Webbe
Det får plats men inte mycket mer. Jag köpte ett annat nätagg istället för medföljande Antec till min nya dator.

Har du provat med ett 8800? Vore bra om det fick plats. Du menar utan fläkten för hårddiskarna då? För annars har jag svårt att tro det får plats

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Yes, så brann mitt nätagg också... självklart smartpower 2.0 450w... ville väl bara bidra till statestiken antar jag...

Visa signatur

AMD Athlon 3500+, 1024MB PC3200, 7800GT, 490GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Har du provat med ett 8800? Vore bra om det fick plats. Du menar utan fläkten för hårddiskarna då? För annars har jag svårt att tro det får plats

Det får plats om man inte använder någon fläkt för hårddiskarna. Det blir någon centimeter till godo på 8800 GTX-kortet jag har.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan meddela att jag också har haft problem med Antec Smartpower FC-450P, som sitter i Sonata II chassit. Privat har jag ett Asus A8N-SLI Premium (rev 1.02) med en AMD X2 4400+. Första gången så startade inte datorn alls (DOA) så jag fick PSU:et utbytt. Datorn startade då och har fungerat i ca ett år, innan det var dax igen. De senaste tre veckorna har det tjutit något i datorrummet, vilket jag trodde var skärmen (vilken låter lite ibland), fast i förrgår fick jag reda på att det är (var) nätagget. Datorn dog nämligen då. Lyssnar man på den så hör man ett tjutande ljud när spänningen är på... Som ni förstår är jag ganska skeptisk mot att fortsätta med Antec-aggregat, fast det blir väl att skicka den på RMA, som beskrivs i ett tidigare inlägg. Då får jag väl ett nytt, men vet inte om jag vågar stoppa i det, jag har läst skräckexempel på http://www.pjrc.com/about/rambling/antec.html

Under den tid jag har haft datorn så har inte stand-by fungerat (Windows XP pro) speciellt bra. Jag vill minnas att det fungerade till en början, men sedan har det inte gått så bra, datorn stänger av sig så att man har förlorat allt man gjort. Lösningen har varit att alltid köra med hibernate.

Värt att notera är att vi har samma låda på jobbet, fast där står datorerna på jämt och har AMD X2 3800+ istället. Ingen större skillnad tänker man. De köptes in någon månad efter min privata, kanske är det där som är skillnaden.

Permalänk
Medlem

Även om jag varit medveten om tråden ett tag nu (rättare sagt sedan precis efter jag inhandlade mitt Sonata II), så känner jag först nu för att göra ett inlägg här.

Min polares nätagg knastrade till och började ryka för någon vecka sedan, han köpte sina grejer av komplett.se i höstas. Han ska kontakta komplett och se vad de säger.

Mitt eget agg verkar fungera bra, men det piper när det finns spänning, så jag går i tankar om att köpa ett nytt psu. Får se hur det blir, orkar inte heller vänta en månad på att få det utbytt vid ett ev haveri. Köpte chassit i februari förra året (från datorbutiken om jag inte missminner mig).

Skriver det här mest för statistikens skull.

Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande att den här tråden var aktuell just nu... Mitt Smartpower 450W (SP-450P) som följde med Sonata II small till och luktade brännt nu ikväll. Hade haft igång datorn i ungefär en kvart.

Det har annars fungerat bra sen jag köpte lådan förra året, vet inte om det hänger samman med att jag uppdaterade datorn med nytt moderkort (P5B-E), E6600 CPU, Geforce 8600GT för drygt två veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Köpte min Antec låda för ca en månad sen och kör med det inkluderade SU430 Nätagget. Det har fungerat bra än så länge och hoppas det rullar på en bra tid framöver. Har skummat igenom tråden och 430W modellen verkar inte vara lika drabbad som 450W modellen

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W