Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svensktoppen
Har följt den här tråden ända sen mitt Smartpower agg gav upp. Bytte ut det mot ett annat märke och brydde mig inte så mycket om det trasiga. För ett par veckor sen hittade jag det i garderoben och tänkte att jag kanske kan få ut ett nytt på garantin hos Antec.

Gjorde en anmälen för ett par veckor sen. Poängterade att jag inte hade kvar något kvitto men att jag köpt chassit för mindre än tre år sen.

Jag fick RMA:n godkänt och idag fick jag ett ersättningsagg. Ett Earthwatts 500W. Mer än jag räknat med då jag först bara tänkt slänga det gamla agget.

Jepp, jag tycker att de skött RMA-biten bättre än de flesta. Hade inte heller några problem med att få ut nytt aggregat.

De har insett att den bästa taktiken är att erkänna att de har en taskig serie nätaggregat och ersätta de drabbade. Om du dessutom fick ett EarthWatts, så hoppade du upp många steg på kvalitetsstegen, grattis!

Dock kan det inte vara kul för Antec att få sitt goda rennomé nedsmutsat pga en taskig serie. De flesta reagerar ju tyvärr som så att om en produkt i en serie från en viss tillverkare pajjar för dem, så är allt den tillverkaren gör kasst.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Min dator började lukta bränt nu inatt. Har nyss bytt grafikkort till ett x1950 PRO AGP och trodde att det var det som jävlades. Sökte här på forumet på "datorn luktar bränt" och detta är en av de första trådarna som kommer upp på den sökningen. Antar att mitt nätagg kan börja brinna om jag inte stänger av datorn med detsamma. Har en Antec Sonata II med 450 W nätagg Kanske borde testa att reklamera det trots att det gått över 2 år sedan jag köpte det...

Permalänk
Medlem

Köpte ett Antec Sonata II med Smart Power 450W vid årsskiftet och det fungerade nästan i ett år!

Idag luktade det brännt. Min förra Antec (I) hade också en trasig nätdel och en kollega fick returnera sin nya Antec III i dagarna. Det är säkert bara otur.

Permalänk
Medlem

Jag fikc ett med mitt Antec sonata 2 för 2 år sen. Nu har det gått sönder för andra gången, båda gångerna har den tjutit högfrekvent i nån månad innan denlagt av. Nu blir det tagan!

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet använder Tagan tyvärr samma billiga kondensatorer som Antec gör/gjorde, iaf i en del av aggen. Konstruktionen verkar dock bättre så de håller iaf klart längre ändå.

Jag hade valt Seasonic/Corsair eller motsvarande istället där jag eller andra aldrig sett annat än japanska kvalitetskondesatorer på alla ställen i agget.

Jag har tre Tagan-agg famför mig (ett gammalt, två nya) som visserligen fungerar men med rena skräpkomponenter och så fort kondensatorerna börjar fallera så blir det rippel på utgångarna och datorn kan börja krångla med alla möjliga konstiga fel.

Antec ska vi givetvis inte ens tala om. För mig har de brunnit/dött/förstört utrustning ett flertal gånger. Det har ännu inte hänt med Tagan. Tyvärr förändrar det inte faktumet att även dem sparar några kronor genom att använda komponenter som hör hemma i agg för några hundralappar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

hur vet jag om mitt moderkort stöder atx 2.2? har ett asus P5DG1

Permalänk
Medlem

Mitt antec nätagg har hållit i 3 år, är inne på 4 nu.

Permalänk
Medlem

För statistiken ... mitt 2½ år gamla SonataII hade första Smartpower-raset efter 10 mån och nu efter 1½år brann aggregat no.2 upp.

Permalänk
Inaktiv

Mitt nätagg som följde med sonata II-chassit slutade också fungera...men det var nog mitt eget fel pga damm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Mitt nätagg som följde med sonata II-chassit slutade också fungera...men det var nog mitt eget fel pga damm

Knappast! Läs hela tråden så ser du att det finns massor med folk som drabbats av samma sak + att Antec erkänt att det är konstruktionsfel på det = dom ger dig självklart ett nytt inom garanti-tiden 3 år.

Permalänk

jag gillar inte Antec's nätagg i allmänhet, jag har aldrig hört någon privat person som använder nätagget ordentligt att säga något positivt om.

jag har ett antec trueblue 480w, de håller på att dö ut och har gjort det sen somras, trots att jag inte kör på max.

så säger liknande saker, köp inte antecs nätagg !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dont_blame_me
jag gillar inte Antec's nätagg i allmänhet, jag har aldrig hört någon privat person som använder nätagget ordentligt att säga något positivt om.

jag har ett antec trueblue 480w, de håller på att dö ut och har gjort det sen somras, trots att jag inte kör på max.

så säger liknande saker, köp inte antecs nätagg !

Nja, Smartpower-serien är kass och även några av de andra äldre modellerna, men EarthWatts och NeoPower är helt OK, även Quattro-aggregaten är trevliga.

Det finns många som är nöjda med nya Sonata III, som har ett Earthwatts-aggregat byggt av Seasonic som nätaggregat, till skillnad från Sonata II som hade Smartpower.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Skitagg

Köpte samma chassi till sonen och jag tror det är fel på nätagget.
Den orkar inte starta datorn i bland och slår av sig vid belastning......
Har provat byta grafikkort och minne och formaterat skiten men nu tror jag det blir nätagg byte.

Permalänk
Medlem

Gå till www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=752030 och fyll i era erfarenheter = stötta framtida stackars Antec-kunder!

... så kan ni också läsa om hur dåligt Dustin skötte sig när jag lämnade in mitt 2:a trasiga Smartpower.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har ett antec sonata II sedan ett och ett halvt år tillbaka, som för några veckor sedan började pipa konstant när strömen var i, alltså även avstängd dator. Nu tog det ett litet tag men i onsdags köpte jag ett nytt agg, orkade inte med pipet/hög musik
Iaf nu undrar jag hur är mina chanser att kunna skicka det för RMA och isf få det utbytt? Då främst för att kanske sälja då jag redan har ett nytt, iaf den fungerar bra fortfarande förutom pipet, men pipet är svårt att missa så att säga, räcker detta? har ingen lust att betala felsökningsavgift så skickar bara in om om det är relativt säkert. Detta inhandlades på inwareouse runt juli 06

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milesse
För statistiken ... mitt 2½ år gamla SonataII hade första Smartpower-raset efter 10 mån och nu efter 1½år brann aggregat no.2 upp.

Samma här, mitt första SmartPower agg (sonata II) dog med ett "ping"-ljud för ca 1 år sedan (då 1½ år gammalt) och i helgen dog nummer två i samband med knastrande ljud och ett smärre rökmoln...har på broderns inrådan nu beställt ett Corsair 450w och håller tummarna att övriga komponenter i datorn inte brann dom med...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
Tjena, jag har ett antec sonata II sedan ett och ett halvt år tillbaka, som för några veckor sedan började pipa konstant när strömen var i, alltså även avstängd dator. Nu tog det ett litet tag men i onsdags köpte jag ett nytt agg, orkade inte med pipet/hög musik
Iaf nu undrar jag hur är mina chanser att kunna skicka det för RMA och isf få det utbytt? Då främst för att kanske sälja då jag redan har ett nytt, iaf den fungerar bra fortfarande förutom pipet, men pipet är svårt att missa så att säga, räcker detta? har ingen lust att betala felsökningsavgift så skickar bara in om om det är relativt säkert. Detta inhandlades på inwareouse runt juli 06

Det låter som det klassiska pipet som kommer innan aggregatet ger upp pga kassa kondensatorer. Borde inte vara något problem att byta. Jag fick mitt bytt på Dustin pga samma pipande ljud.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har haft två Antec-aggregat som har pajat.

Antec 380W: 5v-spänningen sjönk till 4,5 och så fort jag startade ett spel så hängde sig datorn

Antec Smartpower 2.0 450W: Exploderade när dator var avstäng, mitt i natten.

Hiper 530W: Small idag. Ingen aning om varför. Det hände en halvtimme efter att jag hade satt i en usb-digital-tv-mottagare. Antennen har magnetfot och stod på fönsterblecket utanför fönstret. Kan det ha med saken att göra?

Vad händer om man överlastar ett nätagg? Smäller det verkligen? Ska det inte finnas en säkring som slår till?

Det är ca 1 år mellan nätaggregaten ovan, men Hiper-aggregatet small ikväll. (Ironiskt nog är Hiper-aggregatet ett utbyte för ett av antec-aggregaten.)

Permalänk
Medlem

Om du har smällt 3 agg börjar jag tänka att en ups skulle vara en bra investering för dig.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Vad är det som kan få ett nätaggregat att smälla? Hur stor är risken att resten av komponenterna i maskinen är körda?

(Förra gången det small så överlevde resten av datorn.)

Permalänk
Hedersmedlem

UPS hjälper ingenting mot dålig komponentkvalité i nätaggen, vilket det handlar om när det gäller äldre Antec och Hiper.

Kondensatorerna som Antec alltid använde tidigare (oftast bättre på senaste modellerna) är rent skräp och håller inte länge innan de blir dåliga. Det kan då antingen bli avbrott eller kortslutning i dem och beroende på var i kretsen det sitter kan övriga delar klara sig om man har tur.

Är man rädd om sina saker byter man ut tveksamma agg till något med garanterad kvalitet på innehållet. Jag gjorde också misstaget att tro att Antec var kvalité, men efter sprängda agg och datorer som betedde sig nyckfullt läste jag på och har numera bytt ut de flesta Antec jag hade. De få jag använder har antingen fått nya kondensatorer eller används ytterst sparsamt (1gång/mån).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tänkte springa iväg och köpa ett sånt här:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=82077

eller ett sånt här:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=74673

Jag har en känsla att mitt Hiper förutom att vara ett måndagsexemplar jobbade med ganska hög belastning och om jag kör med ett 750W-agg så borde det finnas lite marginal, även om jag känner för att köra sli.

Jag hittade kvittot på Hiper-aggregatet också, jippi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
UPS hjälper ingenting mot dålig komponentkvalité i nätaggen, vilket det handlar om när det gäller äldre Antec och Hiper.

Nej med det hjälper mot peakar i elnätet, som kan få agg att smälla.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Förvisso, men det är bättre att först lägga pengarna på ett riktigt nätagg.

Surprise: Båda är bra, men jag har för mig att Thermaltake har betydligt sämre garantier, om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Om du har smällt 3 agg börjar jag tänka att en ups skulle vara en bra investering för dig.

+1 ! Visst kvaliten på Antec smartpower 450w var skiftande men ifall du smällt 3st agg(inklusuvie Hiper) så fundera på att investera i en Ups för detta är inte normalt! Antec brukar vara bra på reklamationer och deras earthwatt500 som sitter i Sonata3 är det Seasonic som tillverkat och dom har även gjort vissa Corsair agg.

Permalänk
Hedersmedlem

Samtliga tre agg som gått sönder för Surprise har haft stora problem med kondensatorerna.

UPS är dock alltid bra att ha om man är rädd om sina grejer. Jag har 5st om nu någon tror att jag har något emot dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte sett den här tråden förrän nu, men jag hör till skaran som fått byta Smartpower-agget efter det gått sönder. Hände redan vid första uppstarten av datorn november 2006. Började ryka en hel del ur agget och den underbara doften av bränd elektronik uppenbarade sig i rummet.

Permalänk
Medlem

Det blev ett Corsair 750W TX ATX. Förhoppnigsvis överlever detta aggregat ett par datorer. Garantin var på 5 år.

Det fungerar! Överspänningsskyddet verkar ha gjort sitt jobb, nu rullar det på igen!

Spänningarna i SpeedFan är dock lite konstiga: 12v: 11,19, Avcc: 3,31, +3,3V: 1,08.
Med de värdena skulle datorn knappast starta så jag antar att det är nån bugg.

Permalänk
Medlem

Add me to the list

Mitt SmartPower 2.0 450w började tjuta häromdan. Doftade kort därefter rostat bröd. Bara varit i drift i cirka ett halvår. Hittade denna tråden och beställde ett Corsair 450w direkt istället. Jag får IBM Deskstar 46GB-vibbar hehe.. någon som minns de diskarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sato
Mitt SmartPower 2.0 450w började tjuta häromdan. Doftade kort därefter rostat bröd. Bara varit i drift i cirka ett halvår. Hittade denna tråden och beställde ett Corsair 450w direkt istället. Jag får IBM Deskstar 46GB-vibbar hehe.. någon som minns de diskarna?

Haha ja dom kommer man ihåg, jag och några polare satt och diskutera teorier om dom typ att IBM hade byggt in ett chip som förstörde disken efter x antal dagars användande å skit Bra val av nätagg också jävla Smartpower hör hemma på soptippen.