Billigast sätt att skicka chassi?

Permalänk

Billigast sätt att skicka chassi?

Ok, som vissa har noterat så funderar jag på att sälja mitt chassi och om någon utan för sthlm's området ska köpa det så måste det skickas men hur blir det billigast för köparen? Posten skulle ha ca:450:- för den om den skickades i orginalkartongen. Men hur blir det med bussgods eller likande?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Hur det blir med Bussgods?

--> http://www.bussgods.se

Permalänk

Vad jag kan se så kommer det att kosta ca 190:- att skicka det med bussgods. Deras tabbel var lite "flummig" och otydlig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Deras tabell ser skum ut i firefox, kolla i IE.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananJan
Deras tabell ser skum ut i firefox, kolla i IE.

inte för mig

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
inte för mig

Inte för mig heller var ingen skillnad men den är otydlig på hur stora paketen kan vara för varje vikt klass...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Inte för mig heller var ingen skillnad men den är otydlig på hur stora paketen kan vara för varje vikt klass...

ring och fråga dem?

Permalänk
Medlem

Det blir rätt dyrt hur du än gör. Bussgods är lite jävliga då de priser som står i prislistan på internet inte alltid gäller när man kommer in med sin vara. Jag skickade ett chassi för inte så länge sen som också skulle kosta ca 190:- men fick betala 280:- när jag väl kom dit. När jag frågade varför så sa gubben att man fick betala extra för volymen.
Har råkat ut för liknande saker med bildelar också så jag börjar tröttna på dom. Känns oseriöst att det ska kosta olika från gång till gång.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Jo, märkt det så jag skippar att sälja burken. Får ta till sågen och fixa den istället...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det blir rätt dyrt hur du än gör. Bussgods är lite jävliga då de priser som står i prislistan på internet inte alltid gäller när man kommer in med sin vara. Jag skickade ett chassi för inte så länge sen som också skulle kosta ca 190:- men fick betala 280:- när jag väl kom dit. När jag frågade varför så sa gubben att man fick betala extra för volymen.
Har råkat ut för liknande saker med bildelar också så jag börjar tröttna på dom. Känns oseriöst att det ska kosta olika från gång till gång.

Men du måste ju kolla på volymen om varan är skrymmande, herregud står ju t.o.m på deras sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men du måste ju kolla på volymen om varan är skrymmande, herregud står ju t.o.m på deras sida.

Men inte hur mycket extra det kostar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

chassi = tom låda ??
eller

chassi = låda och moderkort etc ??

???

tom chassi kostar typ 190kr att skicka för jag gjorde det förra veckan så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nektar
chassi = tom låda ??
eller

chassi = låda och moderkort etc ??

???

tom chassi kostar typ 190kr att skicka för jag gjorde det förra veckan så

så pass var det ett tomt midtower i orginalkartong? För då är det perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men inte hur mycket extra det kostar.

Eh jo det står visst. Det står klart och tydligt (Volym m3) och sen i undertabellerna de olika volymerna.

Citat:

Volymtaxering tillämpas 1m3 = 280 kg

Permalänk
Hedersmedlem

ElDiablo: problemet är att det inte står någonstans vad som definieras som skrymmande gods. Jag har iallafall inte hittat det på deras hemsida ..

Å ena sidan har de vikt i tabellen och sen har de extra pris för skrymmande. Jag har skickat en hel del mindre saker med bussgods som går som vanliga paket på posten (storleken alltså) där de ändå räknat det som skrymmande på bussgods och tagit extra betalt.

Jag har ännu inte riktigt fått nått svar när jag lämnat in var gränsen går för att man tar på vikt och att man räknar volym.

På psoten får man iallafall direkt reda på vilka mått som gäller för skrymmande ...

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
ElDiablo: problemet är att det inte står någonstans vad som definieras som skrymmande gods. Jag har iallafall inte hittat det på deras hemsida ..

Å ena sidan har de vikt i tabellen och sen har de extra pris för skrymmande. Jag har skickat en hel del mindre saker med bussgods som går som vanliga paket på posten (storleken alltså) där de ändå räknat det som skrymmande på bussgods och tagit extra betalt.

Jag har ännu inte riktigt fått nått svar när jag lämnat in var gränsen går för att man tar på vikt och att man räknar volym.

På psoten får man iallafall direkt reda på vilka mått som gäller för skrymmande ...

/B

Men snälla... Det står ju klart och tydligt. Det står kg och sen volym och sen pris. Du kollar först kg och sen kollar du volym. Är volymen för stor så är det skrymmande.

Exempel du ska skicka dina 3kg tunga plastbunkar i ett paket som har volymen 0.2 m^3. Du kollar först 3kg då står volymen 0.03 angiven. Det är ju inte rätt, ditt paket är större än så. Då läser du och ser att 1m^3 = 280 kg i deras tabell. Med hjälp av det räknar du ut hur mkt frakten kostar(280*0.2=56 (alltså 56kg). Vilket är nästan 60 kg (0.21 m^3) som kostar 250 kronor om du skickar från Sthlm -> Uppsala t.ex. Du kommer alltså att få betala lite mindre än det. Förmodligen runt 230 kronor eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

så pass var det ett tomt midtower i orginalkartong? För då är det perfekt.

jag skickade en Q-Tec Miditower L-MD02 ATX 350w i original kartong som paket och det kostade 185kr. den vägde 5.1kg och detta är utan postförskott. ska du skicka med postförskott så kostar det ca 50kr mer.

Posten kollar inte måttet på kartongen när det handlar om en chassi kartong osv. dom kollar vikten och priset på vikt är

Inrikes, Paket, upp till 5 kg, Alla leveranstider
Totalpris: 145,00 kr/kolli
Totalpris (exkl moms): 116,00 kr

Inrikes, Paket, upp till 10 kg, Alla leveranstider
Totalpris: 185,00 kr/kolli
Totalpris (exkl moms): 148,00 kr

svårare än så är det inte så ignorera alla andra inlägg i tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

jag skickade en Q-Tec Miditower L-MD02 ATX 350w i original kartong som paket och det kostade 185kr. den vägde 5.1kg och detta är utan postförskott. ska du skicka med postförskott så kostar det ca 50kr mer.

Posten kollar inte måttet på kartongen när det handlar om en chassi kartong osv. dom kollar vikten och priset på vikt är

svårare än så är det så ignorera alla andra inlägg i tråden

Ja eller hur ignorera alla andra inlägg i tråden speciellt trådskaparens inlägg för han hade ju bara frågat posten själva vad de skulle ta i frakt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja eller hur ignorera alla andra inlägg i tråden speciellt trådskaparens inlägg för han hade ju bara frågat posten själva vad de skulle ta i frakt...

hänvisade mest till dina inlägg där man ska räkna volym etc.

Vad nån tant på postens telekontor uppe i kiruna säger spelar ingen roll. sa han i telefon att han ville ha billigaste alternativet? sa han hur mycket paketet väger?

JAG vet vad det kostar för jag har skickat olika kartonger i olika vikter och jag har kvitto från posten.

EDIT: bara för att klargöra det 100% så folk som ElDiablo förstår med.

screenshot: http://img95.imageshack.us/img95/1911/posten2fq.jpg

kolla på "Hur ser försändelsen ut?" och där dom illustrerar standardmåttet på kartongen. om din kartong är större i bredd/längd/höjd än deras standard så tillkommer det extra kostnader MEN om din kartong håller sig inom deras standardmått så kommer dom köra på VIKT enbart och priserna för VIKT är:

Permalänk
Citat:

svårare än så är det inte så ignorera alla andra inlägg i tråden

Citat:

WTF, jag kolla priset på deras hemmsida. Slog in alla mina uppgifter om kartongen, hur stor den var och vikt. Då fick jag det priset. Men 185:- för det med posten var ju inte så farligt som det verkade när man kolla på postens hemmsida. Patetisk om den inte ens kan ge rätt priser.
Får ta en sväng för vi posten och se hur mycket det kommer att kosta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men herregud va bra. Det ändrar ju trots allt inte det faktum att det är dyrt som fan, herregud.

Men tack för tipset, jag visste inte att de gjorde så.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

hänvisade mest till dina inlägg där man ska räkna volym etc.

Vad nån tant på postens telekontor uppe i kiruna säger spelar ingen roll. sa han i telefon att han ville ha billigaste alternativet? sa han hur mycket paketet väger?

JAG vet vad det kostar för jag har skickat olika kartonger i olika vikter och jag har kvitto från posten.

EDIT: bara för att klargöra det 100% så folk som ElDiablo förstår med.

screenshot: http://img95.imageshack.us/img95/1911/posten2fq.jpg

kolla på "Hur ser försändelsen ut?" och där dom illustrerar standardmåttet på kartongen. om din kartong är större i bredd/längd/höjd än deras standard så tillkommer det extra kostnader MEN om din kartong håller sig inom deras standardmått så kommer dom köra på VIKT enbart och priserna för VIKT är:

Ja eller hur för det är ju verkligen inte jag som förstår. JAG SNACKAR OM BUSSGODS! Du pratar om posten två helt skilda saker, jag förklarade hur det funkar för bussgods. Tror du att du är den enda som har skickat grejer i "olika kartonger" osv(man behöver inte ha skickat ett skit för att förstå vad det kommer kosta eller hur man räknar ut det så även om du har skickat varan x med måtten x på posten så har det inte mkt att göra med bussgods)? ffs vissa människor här på sweclockers... Det handlade inte om posten det handlade om bussgods. Man kunde ju tro att det var rätt uppenbart så att folk som nektar skulle förstå med men icke.

Permalänk
Hedersmedlem

"Men snälla... Det står ju klart och tydligt. Det står kg och sen volym och sen pris. Du kollar först kg och sen kollar du volym. Är volymen för stor så är det skrymmande.
"

Nu trillade polletten ner. Jag har alltid varit så van vid att skrymmande endast bygger på volym och inte vikt så jag inte kopplade Bussgods system. Klantigt! När man sen är van vid att man kan skicka vissa paket via posten utan att de togs som skrymmande men fick betala mer via Bussgods för liknande paket så blev jag förvirrad. Därför klickade det inte. Man lär sig alltid något nytt ;).

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

lite oft.

Bussgods är otroligt dåliga med vikt/volym bestämmelsen...

Skickade en framgaffel tillen cykel, det gick på 170kr... fick sedan tillbaka den pga oseriös köpare. 2 veckor efter så skulle jag skicka den igen, kostade då 220 kr att skicka SAMMA paket.

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Det var det jag försökte säga i min första post. Jag skickade en fälg till skåne i somras. frakten gick på 136:- om jag inte minns fel vilket stämde bra med deras prislista. Helt okej.

Sen köpte jag ett däck av en kille i stockholm och han skickade ner det till mig. Fick betala 260:- för det. Jag frågade ändå bussgods hur det kunde bli så jävla dyrt men de räknade ut frakten och det stämde. Och inga priser hade ändrats.
Fattar inte hur det kan skilja så mycket i pris för i princip samma grej?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En tänkbar förklaring är att Bussgods har olika prislistor beroende på vartifrån man skickar sitt gods och i vissa fall även vart man skickar.