Permalänk
Medlem

Cisco Konsolkabel

Jag leter efter någon som säljer konsolkablar till Cisco produkter, har kollat på Dustin och liknande som är Cisco återförsäljare men hittar ingen. Någon som vet var det finns?
Verkar inte vara vem som hellst som får beställa direkt från Cisco, när jag mailade dom hänvisade dom mig till någon återförsäljare.

Använder Cisco samma typ as konsolkabel till alla sina produkter? Jag sitter på tre Cisco lådor och alla har RJ45 hona som konsolport.
Det är en 2900 Switch en PIX 501 och en gammal 1600 router. Skulle vara skönt att bara behöva köpa en om det nu är samma.

Permalänk

www.anthonypanda.com

Kostar 2 dollar

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Sen kan du om du vill köpa en RJ-45 till Seriel konverterar och göra en egen kabel. Rollover. pin 1 till 8. pin 2 till 7 osv...

Permalänk
Medlem

Traska annars in till ett lokalt IT-företag som håller på med nät, garanterat dom har ett helt gäng. Följer med sådan kabel i lådan när man handlar produkterna. De flesta företag har både 1,2,3 och 475 extra liggande som du om du frågar snällt kan få av dem.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Ja, deras rolloverkablar är standard för deras produkter. Lätt att göra själv om du vet hur du gör kablar, som madfreak nämnde.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet hur man gör vanliga nätverkskablar så de ska inte vara några problem. Vanlig TP-kabel och koppla:
1 - 8
2 - 7
3 - 6
4 - 5
5 - 4
6 - 3
7 - 2
8 - 1

är det rätt?

Var kan man skaffa en RJ45 - seriel (DB9?) konvertor?

Permalänk
Medlem

Det stämmer fint. Jag tror du kan köpa en sådan konverter på elfa, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Är det en sånhär jag behöver?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Edit: Om det är en sån, hur ska stiften sitta i den?

1-1
2-2 osv?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re: Cisco Konsolkabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Jag leter efter någon som säljer konsolkablar till Cisco produkter, har kollat på Dustin och liknande som är Cisco återförsäljare men hittar ingen. Någon som vet var det finns?
Verkar inte vara vem som hellst som får beställa direkt från Cisco, när jag mailade dom hänvisade dom mig till någon återförsäljare.

Använder Cisco samma typ as konsolkabel till alla sina produkter? Jag sitter på tre Cisco lådor och alla har RJ45 hona som konsolport.
Det är en 2900 Switch en PIX 501 och en gammal 1600 router. Skulle vara skönt att bara behöva köpa en om det nu är samma.

Bor du i Gävle kan du få ett gäng av mig. Men bara om du lovar att ta alla 50 jag har liggandes!

Visa signatur

----------------------------------
MadChicken

Permalänk
Medlem

Vissa Ciscoprylar använder dessutom en rak och inte en foldad kabel (dock inte någon av de du nämnde)...

Permalänk
Medlem

Bor tyvärr inte i Gävle men tack för erbjudandet :P.

kollade på http://www.pccables.com/cables/sun_serial_null.html#netrat110... men blev inte riktigt klok på vilken jag skulle gå efter.

Permalänk
Medlem

RJ45 - DB9 adapter
--------------------------------
1 (RTS) blue — 8 (CTS)
2 (DTR) orange — 6 (DSR)
3 (TXD) black — 2 (RXD)
4 (GND) red — 5 (GND)
5 (GND) green — 5 (GND)
6 (RXD) yellow — 3 (TXD)
7 (DSR) brown — 4 (DTR)
8 (CTS) gray — 7 (RTS)

Det är tabellen till höger under rubriken: RJ45 - DB25 RS232 serial converter cable, RJ45 - DB9 serial cable.

Är inte helt hundra på att det är rätt men verkar som det.
Eftersom det är seriel du vill ha från DB9 till RJ45.

Permalänk
Medlem

Ciscos sida om saken. Du ska nog ha en RJ45-DB9-adapter/kabel.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Enligt deras kopplingtabell så stämmer den tabell jag skrev in och postade länk till tidigare.

EDIT:
Borde det inte även gå att göra så att man kopplar tvärtom.
RJ45 pin 8 - DB9 pin 8
RJ45 pin 7 - DB9 pin 6
RJ45 pin 6 - DB9 pin 2
osv.
Detta borde väl medföra att man kan använda en vanligt kopplad UTP kabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Ahh, tack, fattar inte att jag inte hittat den innan efter allt googlande. där står de ju precis. men de skulle ju igentligen gå att göra som madfreak säger också om man vill slippa skaffa rollover kabel

Permalänk
Medlem

Det går att bygga en "omvänd" Dsub-9-adapter och använda raka kablar också. Så länge det blir samma koppling (från RJ-45:an i ena änden och Dsub-9:an i andra).
Jag använder oftast en färdig sladd med RJ45 i ena änden och Dsub-9 i andra (en sån där ljusblå som Cisco har).

En rolloverkabel är inget man skaffar, de dräller ju bara om dem från Cisco... Undrar om de inte förökar sig genom delning, innehållet i min kartong verkar växa mer än införseln av Cisco-prylar motiverar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.