Permalänk
Medlem

Batteri på bärbardator

Har bara en kort liten fråga.

har för några dagar inhandlat följande bärbara dator:

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41092?opendocum...

Hur gör jag för att slita minst på batteriet? Ska jag alltid ha strömsladden i väggen när jag har tillgång eller ska jag köra ned batteriet till noll och sedan ladda upp det igen?

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Offtopic, men hur fungerar datorn annars? nöjd?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror alla batterier till bärbara är litium-jon idag men kolla först så det står något sådant (Li-ion t.ex.) så du inte följer fel råd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery#Guidelines_f...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jodå den funkar finfint. Kan inte direkt säga att jag haft några problem med den

Celleron 1.5 ghz är ju lite slö men det visste jag ju. Jag använder den bara till poker/se film (i sängen hehe) och surfa/dokumentformatering... det är den superb på med 1gb RAM.

Spela gör jag på min stationära.

Enda jag kan klaga på är väl att när man ser film och det är lite mörkt så måste man sitta rakt framför datorn annars blir det lite "grått". Ja ni vet sådär som tftskärmar kan se ut från dålig vinkel.

Permalänk

När det gäller batterier finns det många experter, som tyvärr inte alltid har samma åsikter om hur göra och inte göra.
Jag har ett 12 cells Li-Ion, som alltid sitter i datorn, så jag har friheten att närsomhelst kunna byta arbetsplats under några timmar utan att koppla ur och in elsladdar. Om sedan batteriet får några månaders kortare livslängd får jag väl stå ut med det.
Maskinmedföljande standardbatteri förvarar jag med ca 40%-ig laddning i kylskåpets 'grönsakslåda', +10C ca. Batteriet är märkt med 0 till 60C som lämplig förvaringstemp och jag delar tillverkarens uppfattning; ingen nerfrysning.

Visa signatur

Words, words, words !