Permalänk
Medlem

stativare till HK970

har ett par Dynavoice F-6 samt en Sony-stärkare just nu men ska köpa mig en HK970 och funderar på att köpa stativare istllet för golvare då man får bättre ljud för pengarna om man gör rätt val.

Jag skulle helst vilja ha ett par som går bra att hänga på väggen men stativ skulle med funka fint.

Kollar lite på Monitor Audio RS1, Monitor Audio Bronze 2, B&W DM601 S3, Quad 11L. Jag prioriterar bra ljud framför bas även om jag gärna känner bas när man lyssnar på metallica eller så men lyssnar främst på stones, winnerbäck, håkan hellström o moneybrother och där är ju inte basen lika framträdande.

vad rekomenderar ni, prisklass max 4500 och letar gärna begagnat!
Det jag vill är att f¨några som passar till H/K'n och ger ett rejält lyft mot F-6orna!!

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Lyssna själv, enda som funkar ... Ett bra tips är att lyssna på väldigt många olika anläggningar så kommer du förmodligen veta ungefär hur du vill att det skall låta.

Av de högtalare du listar har jag lyssnat på Quad 11l/12l. De tycker jag spelar mycket bra för sin prisklass, bland annat väldigt trevlig ljudbild. För så lite pengar får man ju dock kompromissa framför allt med djupbasen, 12l har jag för mig har ett bättre baselement än 11l.

Sedan tycker jag du skall kombinera köpet högtalare/förstärkare och inte bara titta på HK970. Finns otroligt mycket roliga förstärkare till salu för rimliga pengar.

Tänk också på att placeringen i rummet och rummets akustiska egenskaper är i princip de viktigaste faktorerna för att få bra ljud.

Man kan ju i framtiden komplettera med en subwoofer om man vill ha mer tryck i de nedre regionerna (alltså nedre frekvenserna, inte det ni tänkte på ).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

var o lyssnade på två kombinationer idag först HK970/HD970 tillsammans med Audiovector K1, tyckte de lät bra när jag först hörde dom, mycket klart och rent ljud och jag var väldigt glad

Sen vandrade jag vidare till Hifi-klubben och lyssnade på NAD C320BEE + cd tillsammans med B&W DM601 S3, till en början tyckte jag att Enter Sandman lät något grötig jämfört med K1orna men med absolut mer tryck. När jag sedan lyssnade på mer akustisk musik blev valet mycket enkelt DM601 S3 spelade riktigt bra klart, rent och fint ljud precis i min smak.

Då till en fråga, tror ni DM601 passar lika bra till HK970 eller ska man satsa på NADen? Utseendemässigt har jag verkligen fastnat för HK men jag vet inte riktigt hur jag ska göra?

EDIT:
Har Dynavoice F-6 nu, kommer det bli en ljudförbättring om jag köper B&W DM601 S3 och spelar dom ett tag tillsammans med min Sony stärkare även om högtalarna är något tungdrivna? Stärkaren är på 2x70W rms vad nu det innebär, har ingen info om stärkaren och hittar ingen på nätet heller...

Eller är det bättre att satsa på förstärkare först om man ser till ljudförbättring vid första uppgradering? Allt kommer ju låta bra när jag uppgraderat till hela kombon, men högtalarna borde göra gansdka stor skillnad mot att byta ut förstärkare i nuläget om det nu inte låter katatsrofalt dåligt med Sonyn...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byt burkarna först, det är inte omöjligt alls att det kommer låta bra med Sonyn.

Men jag hade lyssnat på Monitor Audio RS1 du nämnde också innan köp, det är en ständigt återkommande testvinnare i diverse Hifi-blad! Jag hade även också kollat in Klipsch, här snackar vi driv och dynamik så det räcker och blir över!
Sen är det klart du ska ha stativ också, hänga på väggen är usch usch

Och skit i utseendet på förstärkaren om det nu inte är jätteviktigt, Förstärkare är ju hemma hos dig för att spela ljud som primär uppgift inte för att se snygg ut väl?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

jo får dra hem högtalarna, funkar Proson-stativ till eller var kan man få tag på billigare stativ för under 1000 lappen som är snygga?

Vad är den optimala höjden för högtalarna på stativ då, i ett mindre rum?

Fastnade verkligen för DM601 efter att ha lyssnat på dom, gillade ljudet i dom som fan och dessutom är det ett mycket bra pris också!

Det är ju i första hand att spela men ska man ha den framme vill man ju också hade något som är en fröjd för ögat, det är iaf aldrig fel att ha det!!

Visa signatur