Koppla 5.1 ljud till DVD

Permalänk
Medlem

Koppla 5.1 ljud till DVD

Hej!
Jag har ett 5.1 högtalarpaket, vilket jag vill koppla in i min DVD spelare, det finns tre kablar som går ut från högtalarsystemet front, rear och center, och på DVD:n finns följande ljud portar: Y, Cb, Cr, L, R, COAXIAL och optical.
Så jag undra hur jag ska koppla och om det överhuvudtaget går, jag har inga optiska kablar.
Med högtalarpaketet följde det också med två kablar för front och rear så man kan omvandla dom till sånna där röda och vita kablar alltså L och R (vet inte vad dom kallas annars) och en till centern så man kunde omvandla det ena uttaget till en sån som de här röda och vita kablarna.
DVD-spelaren är av märket Denver DVD Player DVD-842K.

Permalänk
Hedersmedlem

Om kontakterna betecknade "L" och "R" på stationera spelaren är för input, kan du koppla från ljudkortet mha en sån här kabel -> http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=321372000
Om även de digitala ljudkontakterna på spelaren (Coax/Optical) är för input, och du har motsvarande digital utgång på ljudkortet, kan du med fördel använda koppla ihop den vägen.

De andra kontakterna du nämner låter som komponent och hanterar bild.

Edit: Oops, jag ser nu att jag feltolkat ditt inlägg. Du vill ju koppla in högtalarna till spelaren, inte datorn till spelaren (som jag tänkte hade inbyggd förstärkare). Vilken miss.

Permalänk
Medlem

Y,Cb,CR är som Kanel sa till för bild och endast bild.

Coaxial och optical levererar en digital signal och då behöver du ha en förstärkare/decoder som kan hantera detta.

L och R kvarstår alltså men problemet är att du här får du endast ut stereo-ljud, därav L=left och R=right. Din DVD-spelare har inga separata utgångar för surroundhögtalarna,subben eller centern.

Slutsats: Vill du ha riktigt surroundljud så får du köpa antingen en dvd-spelare med separata utgångar + kabeln Kanel länkade till eller så får du köpa ett nytt högtalarsystem med en decoder så att du kan utnyttja de digitala utgångarna på din DVD-spelare och på så sätt få riktigt surroundljud.