vad betyder HDMI uppkonvertering och uppskalning?

Permalänk

vad betyder HDMI uppkonvertering och uppskalning?

på en del (dyrare hemmabioreceivrar) ser man begreppet HDMI-uppkonvertering och uppskalning vad är det? och förbättrar de bilden om jag tex stoppar in en S-video signal från en dator som bilddinsignal?

vad skiljer mellan förstärkare i prisklassen 5000 kr och de i 8-900 krs klassen? ger det bättre bild, ljud? är det värd skillnaden?

Permalänk
Medlem

uppskalning/uppkonvertering är typ det du säger.
men som jag brukar säga bara för du trycker in hundskit i våffelgärnet blir det inga våfflor för det.

svideo är det sämsta möjliga när det gäller bildkvalite så räkna inte med några underverk.
har du dvi på datorn så ge recivern hellre det än s-video.

uppkonverteringen är om tex du skulle ha datorn inställd på 800x600 och skickar den signalen till reciven, så omvandlas den till vad tvn vill ha för upplösning.
men man ska vara försiktig här, har man en billig uppkonverterare i recivern kan det vara bättre att låta tvn sköta det.

vad gäller din andra fråga kan jag tyvärr inte svara 100%, men jag vet att en del recivrar i 8-9000 klassen har automatisk ljudjustering med en microfon.
man ställer helt enkelt microfonen där man ska sitta och startar lite musik så fixar den ljudinställningarna själv.

Permalänk
Medlem

Jag tror att skillnaden i prisklasserna ger sig på ljudkvalité, extra funktioner, att stärkaren kan ge konstant effekt.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

En DVD har en upplösningen på 576 linjer medans HDTV är 720 eller 1080 linjer. Det är det uppskalningen gör, den "hittar på" linjerna som fattas upp till 720 eller 1080, fast på ett väldigt avancerat sätt
De krestar som sköter uppskalningen varierar dock mycket i kvalitet så ju dyrare desto bättre bildkvalitet...