Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Rikigt snyggt Vectrex. Låt mig gissa, 135mm/2L?

Verkar vara en helt underbar lins, som alla dina objektiv iofs. underbar bokeh.

Nejdu, detta är Ef 35 f/1.4L.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
En bild som jag blev mycket nöjd med.
http://71.205.215.25/children/content/bin/images/large/_MG_15...

Hostar den på min egna burk så det kan eventuellt vara lite segt, slängde ihop en hemsida idag också, med god hjälp av lightroom. Den är inte färdig än, men kika gärna och säg vad ni tycker.
http://71.205.215.25/

Den kan du vara nöjd med! Jäkligt fin skärpa/färger. Är det någon efterbehandling inblandad (skärpa osv?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Den kan du vara nöjd med! Jäkligt fin skärpa/färger. Är det någon efterbehandling inblandad (skärpa osv?)

Nej, den är framkallad i Adobe Lightroom, med lite extra vibrance, men övrigt standardinställningar.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

Var ute en sväng med macrot idag, ett par bilder:

Ni hittar några till på: http://web.telia.com/~u14304283/2007-05-07/
Jag har ingenting emot konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Ni hittar några till på: http://web.telia.com/~u14304283/2007-05-07/

Uppe mitten, första sidan var den bästa. Rolig och originell

Permalänk
Medlem

radaradam:
Sista bilder är lite i min smak/stil, men jag saknar något att fästa blicken på. Jag skulle gissa så är avsikten att blomman där stjälken kommer nerifrån höger är "motivet", men den försvinner in i en annan blomma som är ur fokus i förgrunden.

Edit:
Och flash går bort, så ditt galleri orkade jag inte titta på.

Permalänk
Medlem

Första rundan med min nya Canon EOS 400D, Sigma 70-300 4-5.6

(lite beskuren)

(lite beskuren)

Permalänk
Medlem

Dålig fokus på nr 2 och 4. Sen heter det beskuren och inte omskärd. Det är något amerikanska pojkar gör med sitt kön när dom är små.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Dålig fokus på nr 2 och 4. Sen heter det beskuren och inte omskärd. Det är något amerikanska pojkar gör med sitt kön när dom är små.

Tack den snygga felskrivningen är fixad

Jo tyvärr så blev fokusen inte så bra, beror på att jag inte har nåt stativ än, så att hålla kameran still är inte direkt det lättaste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Den är bra, stilren och fin. Den passar utmärkt i svartvitt. Är vinjetteringen pålagd efteråt?

Tack! Ja, där var lite vinjettering redan, eller kanske mer en illusion av det, som jag tyckte såg lite tramsigt ut, så jag la till lite extra i Lightroom. Tyckte det bidrog en del till balansen i bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Bra komposition som funkar riktigt bra i svartvitt.

Man tackar, man tackar

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Tack den snygga felskrivningen är fixad

Jo tyvärr så blev fokusen inte så bra, beror på att jag inte har nåt stativ än, så att hålla kameran still är inte direkt det lättaste.

Prova att skruva upp ISO:t i kameran lite grann. Bättre att ha lite brus än en suddig bild.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Prova att skruva upp ISO:t i kameran lite grann. Bättre att ha lite brus än en suddig bild.

Tack för tipset! Som sagt, det var första helgen med kameran så jag har bra mkt mer att lära mig. Kul är det iaf

La upp bilderna i sin helhet här: http://picasaweb.google.com/dhanjel/NatureAnimals

Permalänk
Medlem

Dhanjel:
Jag kollade lite på EXIF i bilderna du lagt upp på picasa och du har rätt hyfsat snabba slutartider, vilket du borde få åxå, i så soligt väder, så jag tror mestadels att det handlar om att du behöver lära dig mer om hur kameran och dess autofokus fungerar, samt att öva lite på hur man håller kameran bra, för att hålla den stilla.

Sedan är ju de bilderna du postade här, iaf ett par av dem, rätt kraftigt beskurna. Även om de är lite suddiga ändå, så får man aldrig dendär riktiga skärpan om man beskär så hårt.

Ett annat tips är att, om möjligt, blända ner till f/8 för att få det bästa ur objektivet. Det ska ge fullt användbara bilder på f/5.6 vid 300mm åxå, i de flesta fall, men det är bättre att blända ner om ljuset räcker till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Dhanjel:
Jag kollade lite på EXIF i bilderna du lagt upp på picasa och du har rätt hyfsat snabba slutartider, vilket du borde få åxå, i så soligt väder, så jag tror mestadels att det handlar om att du behöver lära dig mer om hur kameran och dess autofokus fungerar, samt att öva lite på hur man håller kameran bra, för att hålla den stilla.

Sedan är ju de bilderna du postade här, iaf ett par av dem, rätt kraftigt beskurna. Även om de är lite suddiga ändå, så får man aldrig dendär riktiga skärpan om man beskär så hårt.

Ett annat tips är att, om möjligt, blända ner till f/8 för att få det bästa ur objektivet. Det ska ge fullt användbara bilder på f/5.6 vid 300mm åxå, i de flesta fall, men det är bättre att blända ner om ljuset räcker till.

Jag såg också det, slutartiderna låg i allmänhet under 1/500sek, då borde du inte få någon skakningsoskärpa. Dock är det som dumbo säger att du har beskurit så hårt att du verkligen visar upp optikens svagheter. Sen beror det ju på vad man har för optik också, denna är beskuren riktigt hårt (ca 80% av bilden är borta).
Tagen med Ef 135 f/2L på full bländare.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Till bild nr 2: Försök att gå närmare en fågel och ta en bild @ 200-300mm så att du slipper beskära bilden.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Till bild nr 2: Försök att gå närmare en fågel och ta en bild @ 200-300mm så att du slipper beskära bilden.

Jo tack, jag satt i timmar och väntade på att de skulle sätta sig i närheten, men när de väl gjorde det så visade de mindre fina delar av sig själva om man säger så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Dhanjel:

Ska ta och tänka på det till nästa runda, tackar för input!

Permalänk
Medlem

Två på samma tema..

Aldrig försökt göra nåt liknande innan, ris&ros?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Korsordsguru

Jag själv, hihi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Två på samma tema..

http://www.frm.nu/dump/60/Guitar223.jpg
http://www.frm.nu/dump/60/Rob2.jpg

Aldrig försökt göra nåt liknande innan, ris&ros?

Gillar bild nr2 men ej nr1 pga att gittaren ser ut att vara dit klistrad i efterhand.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

IXUS400 - 09/07/2004

Permalänk
Medlem

Jag gillade den sista. Fina vägar!

Min pimpade kameraväska.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

vart är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Jag gillade den sista. Fina vägar!

Även om jag inte kan ta någon credit för vägen så är det väldigt kul att få beröm av en ninja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
vart är det?

Tror det är här, vägen ser rätt lik ut iaf.

Avslutar dagen med ett panorama, från lite längre söderut:

(2000px bred)

Permalänk
Medlem

Jag ahr en liten fråga: När jag försöker ta panoramafoton med min PowerShot A610 och ska sätta ihop bilderna får jag ofta svarta streck i kanterna där bilderna sätts ihop. Detta beror väl på att ljusförutsättningarna ändras i och med att jag vrider kameran. Jag undrar nu hur man ska göra för att slippa detta. Blir det bättre med systemkameror eller handlar det bara om teknik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ahr en liten fråga: När jag försöker ta panoramafoton med min PowerShot A610 och ska sätta ihop bilderna får jag ofta svarta streck i kanterna där bilderna sätts ihop. Detta beror väl på att ljusförutsättningarna ändras i och med att jag vrider kameran. Jag undrar nu hur man ska göra för att slippa detta. Blir det bättre med systemkameror eller handlar det bara om teknik?

Photomerge i CS3 kan det här med att sammanfoga bilder till ett panorama. Pröva det.

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Tokläckert... Å jäklar vilka vägar.... Seriöst, och vilken lutning. Jag blir nästan åksjuk av att bara titta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Många panoramaprogram gör en ganska snygg övertoning av det, men det underlättar om du använder någorlunda samma exponering, så kolla vad du får för värden över den vy du tänkt göra ett panorama och ställ kameran i M-läge och använd ett medelvärde av de du fått framm. Spänner slutartiderna mellan 1/500 och 1/125, så använd 1/250, tex.

Permalänk
Glömsk

Jag vill se färre bilder på grejer och mer bilder på människor. Mycket roligare motiv oftast. Elite, Dalys bilder är schyssta och intressanta!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag vill se färre bilder på grejer och mer bilder på människor. Mycket roligare motiv oftast. Elite, Dalys bilder är schyssta och intressanta!

"Den som öppnar käft skaffar sig ett jobb."

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800