Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att 70-300(Sigma APO DG Macro i mitt fall) är så kassa som ni säger. Visst, dom har inte den sista skärpan och är lite ljussvagare men då det typ inte finns några långa mellanklasszoomar så får man ju lägga ut 3ggr så mycket för att få ett snäpp bättre objektiv.

De här är tagna på 300mm och croppade(Inte till 100% visserligen). Visst är de inte superskarpa men då har jag inte använt stativ heller, så den största oskärpan är rörelseoskärpa. Tycker ändå man kan ha kul med detta objektivet

Boo: Jag skulle vilja se dig fotografera småfåglar med 85mm

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Sen tycker jag personligen att det finns massor med andra egenskaper hos ett objektiv än enbart att det mäter bra vid MTF-tester.

Absolut. Främst hur objektivet renderar färger och kontrast, men också hur pass bra den hanterar olika optiska störningmoment som t.ex. kromatisk abberation, hur bra den klarar extenders, hur mycket den vinjetterar, hur lätt den är att hantera när man fotograferar och hur lätt den är att släpa omkring. Dom ~70-300mm jag har upplevt har varit lättburna.

Citat:

Några bilder från min sunktelezoom

Sedär. Det var väl bättre än pbase-bilderna du länkade till. Ser ju användbara ut. Nu blev jag nyfiken. Du har inte händelsevis någon RAW man kan få pilla på lite?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

8fps, om du vill komma nära saker och köpa ett objektiv som inte kostar för mycket så kan jag rekommendera Sigmas 17-70 f/2.8-4,5. Bäst i sin prisklass, dock vet jag inte om den har någon AF-motor i sig.
En normalzoomare med makro, riktigt trevlig faktiskt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300627

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Du har inte händelsevis någon RAW man kan få pilla på lite?

Är ju inte så mycket för att erbjuda originalfiler till höger och vänster, men jag tog en snabb bild, handhållet och allt dedär...

http://dumbo.mine.nu/bilder/_DSC6127.NEF

Edit:
Sigma 17-70 har inte AF-motor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är ju inte så mycket för att erbjuda originalfiler till höger och vänster, men jag tog en snabb bild, handhållet och allt dedär...

Tack tack! Ville bara ha en bild så att jag kunde bilda mig en snabb uppfattning. Nikkors 70-210'a är ju helt klart ett steg upp från 70-300'orna. Beroende på vad man fotograferar så skulle det objektivet helt klart kunna fungera i vissa situationer. 70-300'orna är inte riktigt tillfredställande på någon brännvidd förrutom runt 70mm.

Jag har uttryckt mig klumpigt - som vanligt. Som en kåtdum flodhäst i ett glasmästeri ungefär. Sammanfattar:

Jag tycker att 70-300'orna hör hemma hos fotbollsmammorna som inte har någon tanke om att skapa annat än minnen. Är man intresserad av att lära sig fotografera på riktigt så kommer man att nå dess begränsningar väldigt fort. Det går helt enkelt inte att göra saker med en 70-300'a som man kan göra med en bättre telezoom eller med ett fast objektiv. Vart objektiv har helt klart sitt användningsområde, men jag tycker inte att en 70-300'a är att rekommendera till någon här inne då dom allra flesta här inne vill utvecklas och bli bättre. Så har jag uppfattat stämningen i alla fall.

Mitt första teleobjektiv var en 300/2.8L IS. Den köpte jag efter ett långt år av svält. Den 300'an är det optiskt bästa objektiv jag någonsin hanterat, 135/2L och 200/1.8L inkluderat. Alla fördelar, inga nackdelar. Blir bilderna dåliga så är det garanterat mitt fel, inte objektivets. Det var en otrolig upplevelse att få lära sig långa brännvidder med ett så pass gränslöst objektiv. Att hela tiden kunna sträva framåt och slippa tänka på optiken.

Vill man som fotograf i träning pröva på och uppleva telefoto så gör inte 70-300'orna telefotograferande rätt. Men man behöver inte det absolut bästa heller. 300/4L eller 400/5.6L kommer man förbaskat långt med, och dom är inte så jäkla dyra för det man får.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack tack! Ville bara ha en bild så att jag kunde bilda mig en snabb uppfattning. Nikkors 70-210'a är ju helt klart ett steg upp från 70-300'orna. Beroende på vad man fotograferar så skulle det objektivet helt klart kunna fungera i vissa situationer. 70-300'orna är inte riktigt tillfredställande på någon brännvidd förrutom runt 70mm.

Jag har uttryckt mig klumpigt - som vanligt. Som en kåtdum flodhäst i ett glasmästeri ungefär. Sammanfattar:

Jag tycker att 70-300'orna hör hemma hos fotbollsmammorna som inte har någon tanke om att skapa annat än minnen. Är man intresserad av att lära sig fotografera på riktigt så kommer man att nå dess begränsningar väldigt fort. Det går helt enkelt inte att göra saker med en 70-300'a som man kan göra med en bättre telezoom eller med ett fast objektiv. Vart objektiv har helt klart sitt användningsområde, men jag tycker inte att en 70-300'a är att rekommendera till någon här inne då dom allra flesta här inne vill utvecklas och bli bättre. Så har jag uppfattat stämningen i alla fall.

Mitt första teleobjektiv var en 300/2.8L IS. Den köpte jag efter ett långt år av svält. Den 300'an är det optiskt bästa objektiv jag någonsin hanterat, 135/2L och 200/1.8L inkluderat. Alla fördelar, inga nackdelar. Blir bilderna dåliga så är det garanterat mitt fel, inte objektivets. Det var en otrolig upplevelse att få lära sig långa brännvidder med ett så pass gränslöst objektiv. Att hela tiden kunna sträva framåt och slippa tänka på optiken.

Vill man som fotograf i träning pröva på och uppleva telefoto så gör inte 70-300'orna telefotograferande rätt. Men man behöver inte det absolut bästa heller. 300/4L eller 400/5.6L kommer man förbaskat långt med, och dom är inte så jäkla dyra för det man får.

Du nämner 300/4L och 400/5.6L, men inte 200/4L? Jag tror nog bara min ekonomi + lån räcker till det sistnämnda, är det bra nog?

Hur långt bort kan man max stå för att vid 200mm få en människa i normallängd att fylla ut bilden från övre till undre kant? (förutsatt att man plåtar på sidan, så att personen fottas på höjden och inte bredden)

Edit: det sista blev lite luddigt men ni förstår säkert ändå.

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Du nämner 300/4L och 400/5.6L, men inte 200/4L? Jag tror nog bara min ekonomi + lån räcker till det sistnämnda, är det bra nog?

Hur långt bort kan man max stå för att vid 200mm få en människa i normallängd att fylla ut bilden från övre till undre kant? (förutsatt att man plåtar på sidan, så att personen fottas på höjden och inte bredden)

200mm f/4L finns inte, Du kanske tänker på EF 200mm f/2.8L som heller inte särskilt dyr, ca 5000kr begagnad. Annars är EF 70-200mm f/4L ett väldigt bra objektiv om man inte är i stort behov av ljusstyrka, också det under 5000kr.

Jag lever fattigt, men jag tycker inte att 5000kr för ett bra objektiv är mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
200mm f/4L finns inte, Du kanske tänker på EF 200mm f/2.8L som heller inte särskilt dyr, ca 5000kr begagnad. Annars är EF 70-200mm f/4L ett väldigt bra objektiv om man inte är i stort behov av ljusstyrka, också det under 5000kr.

Jag lever fattigt, men jag tycker inte att 5000kr för ett bra objektiv är mycket pengar.

Exakt det jag menade, "Canon EF 70-200/4,0 L USM"

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Det kan väl vara en bra början om du vill känna på hur det känns att fotografera med tele. Om du tycker att brännvidden är för kort för det du fotograferar så kan du ju alltid sälja objektivet och köpa ett längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var inne i stan o tog lite bilder på att par parkourutövare idag

EOS 350D, Tamron 17-50/2.8 @ 17mm, f/4, 1/4000s, ISO400

Hade kunnat ställa ner ison lite ser jag nu ^^
Men vi kom precis från ett ställe där inte solan hitta in till och som vanligt glömmer jag ställa ner ison då :/

Shame on me!

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Citat:

Det kan väl vara en bra början om du vill känna på hur det känns att fotografera med tele. Om du tycker att brännvidden är för kort för det du fotograferar så kan du ju alltid sälja objektivet och köpa ett längre.

Hoppar in lite med en fråga, Kan inte en extender fungera?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Hoppar in lite med en fråga, Kan inte en extender fungera?

Jovisst. På bildkvaliténs bekostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej allesammans!

Just nu håller jag tillsammans med en vän, en fotograferingstävling. Detta är en officiell inbjudan från oss till er för att delta. Temat för tävlingen är "Ljusa sidan - Rosengård" och syftet med tävlingen är att med bild hitta positiva exempel i förorten. Tävlingens idé är att fokusera på den vackra naturen, den mångkulturella bakgrunden, gemenskapen och utbildning. Vinnare presenteras i samband med Malmöfestivalen, där vi även kommer dela tält med Gringo.

För mer information och regler kan ni vända er till vår tävlingsida:
http://www.adamsapple.se/ljusasidan.html

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Medlem

öhm... hur vinner man 10 000 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
öhm... hur vinner man 10 000 ?

Man skickar in bidrag under tre olika namn såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej alltså man kan delta med fler bilder och genom att vinna olika kategorier. Har du bra bilder för att vinna 1,2,3 så lär du kunna komma upp till 10.000 kr!

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Medlem

Den här fastna jag för direkt, jäkligt nöjd med den

Någon kommentar?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caso
nej alltså man kan delta med fler bilder och genom att vinna olika kategorier. Har du bra bilder för att vinna 1,2,3 så lär du kunna komma upp till 10.000 kr!

coolt, det är inte många tävlingar där man kan ta hem alla placeringar ^^ respekt åt er. det blir nog en rolig prisutdelning

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack tack! Ville bara ha en bild så att jag kunde bilda mig en snabb uppfattning.

Jag har skrivit en egen "recension" som jag har på min sida åxå, där finns lite andra exempel, om intresse finnes.

http://dumbo.mine.nu/photo/pages/reviews/lenses/af-70-2104-5....

Där ser man ju att den är lite mjuk på 210mm@f/5.6 (och även på 70/4) och att det finns en lite CA, om än rätt hyfsat under kontroll. På nerbländat ett steg presterar den rätt bra genom hela omfånget.

Jag testade Sigmas 70-300 APO när jag jagade telezoom och är inte riktigt av samma uppfattning som du. Bortsett från att AF 70-210/4-5.6 har/hade lite bättre kontrast tyckte jag att de var ganska likvärdiga upp till 200mm. Över 200mm blev sigman märkbart sämre och området mellan 200 och 300mm kunde man väl mer se som en liten bonus, typ. Jag valde 70-210:n mest för att den fokuserar väldigt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Här har ni exempel på ett oerhört skarpt och kontrastrikt objektiv. Jag är extremt nöjd med detta. Ef 35 f/1.4L.

Jag och frugan tog oss ett välbehövligt dopp förut för att kyla av oss. Varit oerhört varmt här i Michigan senaste dagarna, 34 grader igår. 28 grader vid 07.00 i morses och nu runt 30.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Riktigt bra bild vectrex (:

fast en grej, göra dina bilder mindre, för det verkar som att forumet autominskar dina bilder och då ser de dåliga ut, lite pixliga.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Riktigt bra bild vectrex (:

fast en grej, göra dina bilder mindre, för det verkar som att forumet autominskar dina bilder och då ser de dåliga ut, lite pixliga.

Håller med, blir tårögd när man ser hyr pixliga de blir..

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Forumet minskar väl alltid bilden om bilden är för bred.
Bara att högerklicka>visa bild med Firefox som ni troligen vet om. Hellre det än mindre bilder som passar forumet. De känns oftast för små.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
förstår inte varför du postar de bilderna i denna tråden. lägg dom i vapentråden under övriga ämnen.

Foton som foton, eller?

Här kommer hur som helst två försök till "action-bilder". Rent tekniska kommentarer undanbedes, då dessa bilder togs med en kompaktkamera. Jag tar dock gärna emot kritik på hur jag kunde ha gjort för att få bilderna mer levande.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Jag tar dock gärna emot kritik på hur jag kunde ha gjort för att få bilderna mer levande.

En vända i photoshop skulle inte skada, framförallt på den andra. (Den är aldeles för ljus, framförallt långt fram. sen sticker hela bilden ganska kraftigt mot blått. )

Permalänk
Medlem

Du kunde tagit en bild där nån typ hoppar över dyket eller nått eller tagit bilden från sidan av personen på bilden.
Här är en som jag har fixat lite.
http://pici.se/pictures/sPyQWIFdc.jpg

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

gjorde också ett försök:
http://img442.imageshack.us/img442/5088/action2exj7.jpg
vet inte om det blev för mycket dock.

Permalänk
Medlem

me gjorde också ett försök ^^
rättade till vitbalansen, mörkade ner den lite, beskärde och vred den lite..
tyckte det såg bättre ut när det lutade lite

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
me gjorde också ett försök ^^
rättade till vitbalansen, mörkade ner den lite, beskärde och vred den lite..
tyckte det såg bättre ut när det lutade lite
http://pici.se/pictures/rHUiGItYc.jpg

Måste vara bättre att beskära vänstersidan, nu blir det mycket död yta där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Måste vara bättre att beskära vänstersidan, nu blir det mycket död yta där.

jo jag funderade lite där ett tag, men tyckte ändå att det va bäst att beskära höger kanten.
Jag kände att personen kommer längre fram om man beskär högersidan..

och btw, det blir väll lika mkt död yta om jag beskär på vänstersidan?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8