Permalänk
Melding Plague

Damm i datorn

De senaste åren har tillverkare talat mycket om låg värmeutveckling, god ergonomi och låg ljudnivå. Men dammet då? Dammiga datorer är snarare regel än undantag för datoranvändare och entusiaster. Måste det verkligen vara så?

Läs krönikan: Damm i datorn

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara ibland Damsuga och rengöra,sen har man inga Problem med detta.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Dammsuga är ju ett bra sätt att sabba datorn, finns inget i ditt hus som bygger upp så mycket statisk elektricitet som dammsugaren. Tryckluft på burk är bättre, men inte heller det är optimalt. Jag känner iaf två pers som zappat sin dator när de var och dammsög i den.

Permalänk
Medlem

Har en kompressor bredvid som jag brukar draigång, med 8 bar, blåser på så flänsar flyger :)!

Nej, men vid dammsugning av lägenheten så öppnar jag ytterdörren och porten samt fönster så det blir korsdrag, sen dammsuger överallt. Men ej i datorn såklart, den blåser jag lite försiktigt på GPU, fläkt alt. plockar bort dammchunkar med platpincett samt har antistatarmband.

Om jag gör det ofta? Nej.. Bara då det börjar gå missljud i fläktar!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Hedersmedlem

Dammsugare har inte i datorn att göra, då är det bättre att låta dammet ligga kvar eftersom skaderisken är såpass stor när man dammsuger att det är troligare att datorn dör av esd-skador än av dammet i sig.

Att ha datorn i sovrummet är rent förkastligt, mina datorer dammar igen på ett halvår medans de som står i arbetsrummet på övervåningen håller sig hyfsat rena i 3-4 år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Öppnar jag datorn och ser en massa damm tar jag det antingen i handen eller blåser. Sedan är det inte så mycket damm kvar att bry sig om för det är hopplöst att få bort små fina dammkorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Bara ibland Damsuga och rengöra,sen har man inga Problem med detta.Mvh......Klaus

Sätter du damsugaren i datorn dödar du den.

Men jag har aldrig varit med om att tryckluft orsakat statisk elektricitet och dödat några komponenter för mig personligen eller när jag jobbade med datorer förra året. Nästan lite förvånad över att läsa det.

Men jag skiter i dammet, sålänge grejjorna fungerar

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Musikälskare

Känns ångest att köpa luft på burk haha

Men det är de bästa tycker jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Att ha datorn på golvet innebär ofta att det blir enormt mycket dammigare än om man har den på skrivbordet. Sen om man pga. det vill ha datorn på skrivbordet är en annan femma men det är min erfarenhet i alla fall.

Någon som kan tipsa om bra dammfilter?

Tryckluft är som sagt att föredra (framför dammsugare) när man rengör komponenter problemet är att de är lite dyrare än att dra fram dammsugaren samt att de billigare inte blåser ren luft utan även ofta blåser vatten på komponenterna vilket kanske inte är så överdrivet lyckat (vet att vatten i sig inte skadar komponenterna men värt att veta och en onödig risk IMHO (även om jag inte är fullt insatt i de eventuella konsekvenserna)).

Så om någon kan tippsa någon bra burk med tryckluft så vore i alla fall jag tacksam.

Permalänk
Musikälskare

Nylonstrumpa som dammfilter?

Klassiker väll )

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har dammsugit (väldigt medveten om riskerna) minst 30 gånger och det har aldrig hänt någonting.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ESD dammsugare på elfa

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag har dammsugit mina datorer ett antal gånger. Vet inte om det är bara jag som har haft tur men har aldrig lyckats döda något.

Min dammsugare har plast och gummirör och jag sätter aldrig det direkt emot några delar utan håller det 5-10 cm ifrån hela tiden. Kör inte finputsning med den utan bara de grova ställena.
Den optimala kombinationen är dock tryckluft och dammsugning. Man kör med tryckluften så dammet sprutar och sen suger man upp det med dammsugaren.

Permalänk
Medlem

Dammsuga kan man lätt göra OM (<--- notera) man tar ut fläkten på processorn / gpu / chassi utanför datorn och kopplar den helt enkelt bort från datorn.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det här med dammsugare, hur stor är risken egentligen? Nångon som ens känner nån som fått nåt förstört? Har dammsugit mina datorrer i väl över 15 år utan några som helst bekymmer.

Permalänk
Medlem

Jag körde en kombination av tryckluft och dammsugare när jag hade stationär dator.

Först kan man dammsuga bort att löst, t.ex. i botten av chassit, runt dammfiltren etc, sen tar man tryckluften och kör korta stötar så att dammet virvlar upp i luften. Sen gäller det att fånga in det med dammsugaren.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Brukar använda lungorna, har aldrig haft problem. En polares dator gick sönder av damsugare men det var för att han lät chassit stå öppet så att hans kära mor tyckte det såg dammigt ut. Vet inte hur våldsamt hon damsög men grafikkortet gick sönder iaf.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Har en fetingkompressor i garget så det blir den som får jobba, sen har jag ett LianLi PC7 (alltså med dammfilter).

Så det är oftast inget problem med damm i min burk.

Permalänk
Medlem

En sak som hjälper är att ha sin dator på skrivbordet och inte nere på golvet

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt alldrig fått det dammigt i min dator i hela mitt liv...och det kan ju ifs vara för att jag har en mamma som är pedant och perfektionist hemma, så hon håler det kliniskt rent kan man lungt säga!

:P:P:P:P:P

EDIT: det ända dåliga jag kan komma på är att hon städar bort mina prylar in i skåp ibland och så....:S

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

polarns strulande dator beror på att han dammsuger med en som ger av sig löjligt mycket statiskt.. något som han själv inte vill erkänna.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag brukar damsuga datorn, jag rör dock aldrig vid munstycket vid komponenterna, men undantag för fläktar.

Permalänk

Själv har jag ett lian li pc7 och enda insug ifram där det medföljande luftfiltret sitter. Brukar göra rent det max en gång i månaden och har aldrig haft ett dam korn i datorn.

Edit**: och grafikkort och nätdel som utsug.

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

Finns det små och behändiga kompressorer som man kan
köpa i Sverige - eller är det bara apstora as som gäller?

En liten tryckluftskompressor vore ju toppen!
är det någon som har något tips eller länk?

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Finns det inte någon sorts dammsamlare? Typ som torrbollen som drar åt sig fukt. Jag har aldrig haft några problem när jag dammsugit, man får ta att försiktigt helt enkelt med fläktarna och det. En idé skulle också vara om det nu finns någon sorts dammsamlare att man bygger in det i chassit så att man kan tömma den manuellt genom att dra ut ett fack eller liknande.

Förresten dammar en dator med vattenkylning lika mycket?

Permalänk
Medlem

Även jag har dammsugit min dator ett otal gånger utan att det har hänt någonting. Men självklart ska man vara försiktig.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Förresten dammar en dator med vattenkylning lika mycket?

Beror lite på, de flesta har ju ändå radiatorerna i chassit och luftkylning på dem så det blir ju fortfarande ett luftflöde som drar in massa skit.

Däremot har du ju ingen processorfläkt och grafikkortsfläkt (om du kyler dessa med vatten) så du slipper ju i alla fall den dammhögen.
En radiator kan man ju också rengöra med dammsugare rätt bra.

Men har man radiatorerna i chassit och inte kör passivt så är det helt klart fortfarande ett problem med damm och vattenkylning anser jag.

Har man radiatorn utanför chassit kan man isolera chassit helt i princop (problemet är bara att de flesta har en kombination av vattenkylning och luftkylning - såsom luftkylning till nätaget).

Permalänk

Håller dammsugaren 10-20 cm från själva komponenterna sen blåser jag lite lätt så att allt grovt "flyger" in i dammsugarn. har fungerat i 7 år på 5 olika datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Finns det små och behändiga kompressorer som man kan
köpa i Sverige - eller är det bara apstora as som gäller?

En liten tryckluftskompressor vore ju toppen!
är det någon som har något tips eller länk?

Mvh

finns många små för typ 7-800 kr om jag minns rätt
nu ahr vi en grymt stor i garaget och den är det bara att blåsa med på cirka 5 meter så är det kliniskt i ett halvår till xD

Permalänk
Avstängd

Dammfilter bromsar upp luftflödet, och ju mer damm i filtret ju mer bromsas det..
Datorn blir faktiskt varmare med filter än med damm, no shit.

Så jag låter datorn dammas igen tills tempmätarn i DigiDoc5 varnar, sen knallar jag till farsan som bor 50m från mig och använder kompressorn.

Men sen är filtrerna fel konstruerade, typ till en 120mm fläkt är det en 120mm filter... en 40mm fläkt ska minst ha en 120mm filter för att slippa mindre luftflöde.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.